
Uw trouwe verslaggever is op zoek naar een voordelige BMW E85 Z4 voor korte of lange termijn. Dus dan kijk je uiteraard ook op Marktplaats!
Het is tijd voor wat uitbreiding dan wel vervanging in het wagenpark van uw trouwe verslaggever. De afgelopen jaren heb ik behoorlijk veel gereden met de trouwe 944, die mij slechts drie keer heeft gefaald. Of eigenlijk heb ik de auto twee keer gefaald, door niet fatsoenlijk te tanken terwijl de benzinemeter nogal grillig is. Een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen, maar een dino dus wel. Een keer ging de koppeling kaduuk bij 170 op de Bahn. Voor de rest is de 44er een (verrassend) trouwe metgezel. Maar de auto verdient eigenlijk wat meer rust.
Zodoende heb ik eindelijk de Dreizwanziger weer uit de mottenballen getrokken. Komende week krijgt deze weer een nieuwe APK. Maar ik ben eigenlijk nog op zoek naar een leuke daily in plaats van of naast de andere twee Duitsers. Iets wat een beetje voordelig is, niet gaar, maar ook niet zo fraai dat je bang bent voor kilometers en parkeergarages. En iets wat natuurlijk premium RWD heeft. Enter stage right: de eerste generatie Z4.

Inmiddels heb ik er al twee bekeken en eentje proefgereden. Maar de eerste was knaak en de tweede ook nét niet de winnaar. Dus dan maar eens verder kijken op Marktplaats. Daar staan ook een paar op papier leuke bakken. Er is ook altijd een goedkoopste, die je niet per se wil hebben, maar die wel een beetje de marktwaarde afkadert. In dit geval is dit een zwart exemplaar. Zowaar uitgerust met een heuse hardtop, wat redelijk zeldzaam is.
Het is er eentje uit 2003 met iets meer dan twee ton op de klok. De 2.5 kan dus nog wel een tonnetje door. De lak oogt niet briljant, maar ook niet extreem knaak voor een ongetraind oog. Hetzelfde geldt voor het interieur. Het kan beter, maar ook veel slechter. Een voordeel is dat deze Z4 zowaar is uitgerust met de hardtop, oftewel Stahlhelm. Dat ding kost je toch snel 1-1,5K als je ‘m los moet kopen. En dan moet je nog hopen dat je ‘m in juiste kleur kan vinden.

Dit voordeel verbergt echter ook een nadeel. De BMW heeft namelijk een probleempje met zijn leeftijd en krijgt de softtop niet meer omhoog. Kan gebeuren. Vooral omdat de hydraulische pomp voor het dak door wat stiekem gewoon een ontwerpfout is vaak onder water staat. Sommigen verplaatsen ‘m daarom naar de koffer.
Hiernaast meldt de verkoper dat de afdichting van de gehele auto moet worden nagekeken op kieren in verband met risico op lekken. Verder is de afstandsbediening van de sleutel defect, evenals de centrale deurvergrendeling. Enfin, het staat er maar eerlijk bij. De auto heeft wel een APK en is technisch verder in orde aldus de aanbieder. Heeft dus wat liefde nodig, bovenop de vraagprijs van 5.000 Euro. Ik ga zelf even verder kijken. Maar koop dan?





Je zoekt een voordelige auto. Dat is vaak niet de laagstgeprijsde. Zoals hier al blijkt moet er vooral geld in wat de gebruikswaarde wel, maar de marktwaarde niet verhoogd. Dus de bekende tip: eerst goed onderhoud checken, dan de leukste kiezen. En dat kan natuurlijk geen zwarte met zwart stoffen interieur zijn
Ik weet het niet. Ziet er wel heel rommelig uit.
Weet niet hoe het bij dit type BMW zit, maar bij een R230 MB SL kost een pomp voor de cabriokap ca. EUR 1000. Wellicht, dat het hier wat minder erg is wegens stoffen ipv stalen kap.
Verder lijkt het op basis van de foto’s zo op het eerste oog een niet al te afgeleefde wagen. Maar je moet zo’n ding irl zien en er mee rijden om echt een oordeel te kunnen vellen. Je neus in het interieur steken van een cabrio geeft een goede indicatie van hoe ‘lek’ de wagen is. Als het binnen erg muf ruikt, is-ie waarschijnlijk zo lek als een mandje. Met eventuele elektrische gremlins als gevolg.
Vaak is het merk banden, dat onder een oto zit, een aardige indicator over hoe het onderhoud in z’n algemeenheid benaderd is. Hier zitten zo te zien Quatracs van Vredestein onder, een middle of the road band. Het algehele onderhoud zal vermoedelijk eenzelfde kwalificatie verdienen.
Ik denk dat het repareren of vervangen van een slot, afstandbediening en/of een hydraulische pomp niet het grootste euvel is, maar vooral de opmerking “…dat de afdichting van de gehele auto worden nagekeken op kieren in verband met risico op lekken.” Zoiets kan je na elke investering en na elke eerstvolgende regenbui echt tot wanhoop drijven. Gelukkig zelf niet hoeven meemaken, maar de ex-eigenaren van respectievelijk een Renault Mégàne cabrio en een Volkswagen Eos die ik ken, hebben daar serieus slapeloze nachten aan overgehouden.
De dakmotor is voor iets van €400 wel te repareren bij de specialist als ik het goed heb. Sleutel kan je zelf opensnijden en een nieuw knoopcelbatterijtje in doen, kost je €2. Ga zelf met de mijne naar Van Vuuren en dat kan ik absoluut aanraden.
5000 euro voor een auto die niet kocher is. Ik zou 2 ruggen erop leggen en voor een slk mercedes gaan. Van de latere generatie uiteraard. 200 kompressortjes wil ook wel en is ook nog eens goedkoper omdat het een 4 cylinder is. Je moet natuurlijk wel van 4 cylinders houden.
https://www.autowereld.nl/mercedes-benz/slk-klasse/350-amg-handgeschakeld-nettte-staat-goed-onderhouden-cruise-airc-41586721/details.html
Aziz
Kijk eens bij auto Van Eerde, heeft altijd prachtige E85’s staan. Nooit de goedkoopste maar je weet wel wat je koopt. En dat is bij een wat oudere auto wel zo belangrijk.
Bekend adres idd prachtige auto’s.
Maar als je goed kijkt niet altijd even netjes hoor😉
Maar wel heel erg dikke prijzen onze Pieter.
10 jaar een een E85 Z4 3.0iS gereden.
Fantastische auto en met de M54 zes lijn oer betrouwbaar. Overige techniek ook wel.
Al heb je nu wel veel onderhoud nu ze 22 jaar oud worden. Onderstel technisch vooral alles van rubbers en draagarmen/schokbrekers etc etc
Centrale deur vergrendeling is zeer waarschijnlijk de GM5 module , bekende kwaal bij deze generatie bmw.
Miata Is Always The Answer.
Als je klein van stuk bent . . .
Deze dino heeft genoeg melk gedronken vroegah en is 192cm. Niet reusachtig dus maar als ik in een mx-5 ga zitten is dat geen porum. De Z4 kèn net.