• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Geld verdienen met je elektrische auto

Auteur: RubenPriest, gepost 13 mei 2025 om 08:54 – 6 Reacties

Geld verdienen met je elektrische auto

De zon schijnt onorthodox veel in Nederland. Je kunt daardoor geld verdienen met je elektrische auto!

Kijk, die lage brandstofprijzen is mooi meegenomen voor ons petrolheads. Maar wat is nog beter dan korting aan de pomp? Nou, dat het geld oplevert om je auto vol te tanken. Voor die utopie moeten we niet bij de ICE zijn, maar het is wel de realiteit met een elektrische auto in combinatie met een dynamisch energiecontract.

Zonnepanelen uitzetten

Mensen met een dynamisch energiecontract profiteerden afgelopen zondag van een negatieve energieprijs. Door een overschot aan zon- en windenergie dook de stroomprijs drie uur lang onder nul. Wie slim was, koppelde z’n elektrische auto aan de lader. Dat zou een besparing van circa € 5 opleveren, zo meldt energie-expert Joris Kerkhof van Independer in de Telegraaf.

Voorwaarde was wel dat je zonnepanelen op dat moment uitgeschakeld waren. Die leveren anders stroom terug aan het net. Daarvoor moet je dan weer betalen bij negatieve prijzen. Wat dat betreft moet je er actief mee bezig zijn. Maar goed, het levert dus wel pegels op.

Kerkhof rekent voor: bij een gemiddeld verbruik van 5 kWh tijdens die drie uren verdienden slimme laders ongeveer €4,65. Geld toe krijgen om energie te gebruiken. Het lijkt de omgekeerde wereld, maar met een dynamisch energiecontract is dat dus mogelijk.

Niet alleen EV-rijders profiteerden. Huishoudens die op dat moment de wasmachine of vaatwasser aanzetten konden zo ruim €1,25 verdienen. Energiebedrijf Zonneplan schakelde zelfs 30 megawatt aan zonnepanelen tijdelijk uit om overbelasting te voorkomen. Dat is vergelijkbaar met het sluipverbruik van een half miljoen huishoudens.

Negatieve stroomprijzen zijn overigens geen zeldzaamheid meer. Alleen dit jaar waren er al 186 uren waarin de kale stroomprijs onder nul dook. Toch kreeg je lang niet altijd geld toe, vanwege energiebelasting en btw. Op exact zes andere momenten wél.

Wat meehelpt in dit plaatje is het prachtige weer. Over zonuren mogen we niet klagen op dit moment, behalve als je een boer bent die hoopt op regen. De zonnige lente is een uitkomst voor huishoudens met een dynamisch energiecontract

Het is niet allemaal hosanna. Er is natuurlijk ook een keerzijde aan het hebben van een dynamisch energiecontract. Je bent de pineut als er onrust in de wereld is en de energieprijzen omhoog schieten. Zoals in 2022, toen in pieken een stroomprijs van € 0,78 per kWh tijdelijk normaal was. Als de zon dan niet schijnt is het huilen met de pet op met een ladende EV of een draaiende vaatwasser of wasmachine.

Ook interessant!

  • BPM op elektrische auto in 2025
    BPM op elektrische auto in 2025
  • Volkswagen Polo moet wijken voor elektrische auto's
  • Heet! De eerste beelden van de elektrische Ferrari
  • Verplicht aan de elektrische auto, maar wat wil de werknemer?
    Verplicht aan de elektrische auto, maar wat wil de werknemer?

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, geld, opladen, zonne-energie

Vorig bericht: « Rijles onder invloed is blijkbaar heel normaal
Volgend bericht: Audi e-tron GT quattro: instapper is beter dan z’n broers en is GOEDKOOP »

Lees Interacties

Reacties

  1. jaso013 zegt

    13 mei 2025 om 09:01

    Nou nou, ik was lekker van de zon aan het genieten ergens aan het water. Kostte me alles bij elkaar €60. Ik had ook idd thuis mijn auto kunnen gaan laden, de vaat gaan doen en een was draaien allemaal terwijl ik al miin verlichting in huis aan heb staan. dan had ik €5 verdiend. Succes ermee.

    Login om te reageren
    • C70_99 zegt

      13 mei 2025 om 11:21

      Ik snap je punt helemaal, voor een paar euro is het al de moeite en zeker ervoor thuisblijven niet waard.

      De artikelschrijver heeft zelf misschien geen ervaring, maar actief er mee bezig zijn is juist niet nodig als je de instellingen eenmalig goed zet.
      Wij hebben 2 EV’s en 1 daarvan stond thuis aan de lader zondag. Je geeft enkel eenmalig je vertrektijden in (bijvoorbeeld maandagochtend) en de app bekijkt dan wanneer hij voor de vertrektijd het voordeligst kan laden. Dit was afgelopen zondag op het moment dat je geld toe kreeg. De zonnepanelen schakelen ook vanzelf uit bij negatieve prijzen, ook daar dus geen actie nodig.

      Resultaat was dat ik zelf niet thuis was en de auto 30kw geladen had en daarvoor kregen we ongeveer € 7,50.
      Als je het vergelijkt met de prijzen van een vast contract had het ongeveer € 7,50 gekost om te laden en dus is de besparing € 15,-.

      Login om te reageren
      • jaso013 zegt

        13 mei 2025 om 11:31

        Het is alleen leuk als je er niets voor hoeft te doen en alles geautomatiseerd is. Ik rijd geen EV heb enkel wat zonnepanelen. En heel eerlijk voor die paar euro is het mij de moeite niet waard om nog verder te investeren in een batterij etc etc. Stel ik zou nu verhuizen naar een woning waar alles al op en aan zit dan is dat mooi meegenomen.

        Login om te reageren
        • C70_99 zegt

          13 mei 2025 om 12:51

          Inderdaad, de terugverdientijd is veel te lang om speciaal daarvoor te investeren. Met een paar zonnepanelen zijn de terugleverkosten ook niet dusdanig dat overstappen op dynamisch je heel veel gaat besparen.

          Login om te reageren
  2. pietertje123 zegt

    13 mei 2025 om 11:39

    Bij een normaal contract verdien je niks maar bespaar je kosten van teruglevering. En alleen meer dan dat als je je eigen stroom zelf kunt verbruiken in plaats van dat op een ander moment te moeten doen tegen afname kosten.

    Bij een contract met negatieve prijzen moet je iets meer slimmigheid inbouwen maar voor een normale aansluiting moet je dus eigenlijk alleen een eenrichtingsverkeer schakeling hebben (stroom terug het net op kan niet meer). Maar omdat het niet om een constante bron gaat zal er wat techniek voor nodig zijn om het schakelen veilig en zonder onderbrekingen te laten verlopen.

    Lijkt me nogal in het belang van een netbeheerder om dit op straat of wijk niveau te regelen anders blijft het een wildgroei aan wel/niet terugleverende aansluitingen met alle onbalans van dien.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 mei 2025 om 20:46

      Dat is dan toch de eigen schuld van de netbeheerders. Eerst kijken ze de kat uit de boom, tegen de tijd dat de kat en de boom dood zijn komen ze langzaam in actie. En dan bestaat de actie ook nog vooral uit klagen en niet uit incompetente bestuurders naar het UWV sturen of kabels leggen. Ze vragen de burger het net te ontlasten, als de burger dat dan doet mag er gewoon geen verder gejammer zijn.
      Als er veel stroom terug geleverd wordt omdat de zon schijnt moet dat gebruikt worden door bedrijven in de dezelfde stad die dat nodig hebben en niet blijven steken in de wijknetten. Daar betaal je dikke net beheerskosten voor.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North