
Met vierwielaandrijving kun je vier seizoenen fun beleven aan je hot hatch.
Het duurde even, maar het nu heeft toch echt het najaar zijn intrede weer gedaan. De herfst en de daaropvolgende winter zijn niet de ideale seizoenen om los te gaan met een potente auto. Het scheelt wel een hoop als je vierwielaandrijving hebt. Daarom kijken we vandaag naar de leukste vierwielaangedreven hot hatches van Marktplaats.
Binnenkort komt er weer een gloednieuwe hot hatch met vierwielaandrijving: de Golf 8 R. Zover is het alleen nog niet, maar gelukkig is er al genoeg keus als het om hot hatches met vierwielaandrijving gaat. Uiteraard zijn voorwielaangedreven hot hatches altijd beter vertegenwoordigd geweest, maar door de jaren heen zijn er ook altijd leuke vierwielaandrijvers geweest. Bij deze een kleine greep uit het aanbod op Marktplaats.
Volkswagen Golf IV R32
We trappen dit lijstje af met een voorvader van de Golf R: de Golf R32. De laatste twee cijfers stonden voor de cilinderinhoud. Als je als merk geeft om continuïteit in de je naamgeving is dat niet zo’n slimme zet. Zo’n aanduiding wordt namelijk geheid achterhaald. Dat gebeurde ook bij het R32-label, want na twee generaties was de cilinderinhoud geen 3.2 meer, maar 2.0.
Dat maakt de Golf R32 extra speciaal, want deze heeft gewoon een dikke V6. Zoiets is nu ondenkbaar in een Golf. De Golf V R32 was nauwelijks sneller (en naar het schijnt ook nauwelijks leuker) dan de Golf IV R32. Daarom kiezen we hier voor de Golf IV. Het enige blauwe exemplaar op Marktplaats is helaas al gereserveerd, dus daarom lichten we dit zwarte exemplaar uit. Een sleeper kun je het desondanks niet noemen met het dikke bumperwerk, de opvallende velgen en de blauwe remklauwen. Dit exemplaar heeft een ‘sportief pookje’ en er staat zo’n 170.000 km op de teller. De vraagprijs is €17.450. De strepen die je op de zijkant ziet zijn trouwens geen krassen, maar reflecties. Daar hoef je hem dus niet om te laten staan.
Audi S3
In een lijstje over vierwielaangedreven hot hatches mag Audi quattro natuurlijk niet ontbreken. We hadden de RS3 met zijn heerlijke vijfcilinder kunnen kiezen, maar de S3 heeft ook al een hoop te bieden. De laatste generatie heeft maar liefst 300 pk.
De Golf R32 was niet heel spannend uitgevoerd, deze Audi S3 is dat wel. Dit exemplaar is namelijk uitgevoerd in een groene Audi Individual-kleur. Volgens de advertentie gaat het om dezelfde kleur groen als de Porsche 911 GT3 RS. De auto is verder geïndividualiseerd met een schroefset en 19 inch Artform-velgen. De nieuwprijs was destijds € 65.634. Inmiddels staat er bijna een ton op de klok en mag deze giftige Audi weg voor €36.950.
Mercedes-AMG A 45 S Edition 1
Vierwielaandrijving is nog altijd het handelsmerk van Audi, maar Audi is niet langer meer uniek met hun quattro-systeem. BMW M en Mercedes-AMG gebruiken inmiddels ook volop vierwielaandrijving op hun modellen. Ook de kleinste AMG, de A 45, is standaard uitgevoerd als 4Matic.
De meeste hot hatches vallen in de categorie ‘betaalbare droomauto’, maar dat geldt niet voor deze AMG. Wat je hier ziet is namelijk de duurste hot hatch van Marktplaats, met een prijskaartje van bijna een ton. Om precies te zijn kost de auto €98.450. Het gaat hier uiteraard om een splinternieuwe auto, maar alsnog is het een enorme smak geld voor een C-segment auto.
De Mercedes-AMG A 45 Edition 1 is dan wel de koning van het C-segment. Deze A-klasse beschikt namelijk maar liefst over 421 pk. Even voor de goede orde: dat is meer dan de Ferrari 360 Modena destijds had. De A 45 sprint in 3,9 seconden van 0 tot 100 km/u. Omdat het een Edition 1 betreft is het allesbehalve een sleeper, met een grote spoiler en knalgele striping.
Lancia Delta Integrale
De term hot hatch is niet nieuw: dit begrip deed al in de jaren ’80 zijn intrede. Toen waren er ook al genoeg auto’s waar dit begrip op van toepassing was, inclusief vierwielaangedreven hot hatches. Er was namelijk een bepaalde regel dat rallyauto’s een straatequivalent moesten hebben.
Dit resulteerde in auto’s als de Lancia Delta Integrale. Omdat de term hot hatch toen ook al bestond, hoeven we niet te spreken van een hot hatch avant-la-lettre. De prijzen van zo’n Delta Integrale kunnen behoorlijk de pan uitrijzen, maar dit exemplaar valt nog mee. Deze Delta komt namelijk uit 1988. Het zijn vooral de latere Evoluziones die écht duur worden.
Een koopje is het ook weer niet want dit exemplaar kost nog €23.990. Dan heb je wel een van de coolste hot hatches ooit gebouwd. Dit witte exemplaar laat ook mooi zijn rallygenen zien met de rallylampen en de Martini-striping. De auto komt oorspronkelijk uit Frankrijk en heeft er 166.480 km op zitten. Helaas heeft deze Delta nog wel de kentekenplaten van zijn land van herkomst erop zitten. Je moet trouwens niet teveel op de vierwielaandrijving vertrouwen: eerder dit jaar werd er nog een Nederlandse Delta Integrale total loss gereden in de regen.
Zo kunnen we nog wel even doorgaan met leuke vierwielaangedreven hot hatches, want ‘leuke hot hatch’ is eigenlijk een pleonasme. We houden het voor nu even bij dit diverse kwartet. Laat vooral weten welke van de vier jullie favoriet is. Of misschien hebben jullie wel een heel andere AWD hot hatch als favoriet, dat kan natuurlijk ook.
Doe mij de Audi maar. Toch de daddy ofzo. Wel zwaar, maar is dat niet bij alle 4WD? Gewicht een issue.
@lefty00: Mijn 4wd weegt maar 1040kg ?
@dedon: u heeft een subaru justy? ?
@edward330d: of een jimny
@edward330d: Panda 4×4
Hoe is dat de daddy als de HF Integrale er al in 1987 was.
ok, je bent te scherp. Die delta is dan dus de granddaddy?
Mijn Vivio 4×4 weegt 700 kilo…
@maxidyne:
De AWD van mijn zoon weegt minder dan 5 kg (Maxxis X-Maxx AWD)
@lefty00: de daddy? Of de caddy?
@lefty00: een TFSI uit 2015…u heeft aandelen in de olie??
Waar is de Impreza WRX STi?
Dat is een sedan.
Neen. https://link.marktplaats.nl/m1595008523
Dat is idd één van de leukste 4wd hot hatches ooit !
Dit is niet bedoeld als compleet overzicht van alle hot hatches met vierwielaandrijving ;) De leukste Impreza’s zijn trouwens sedans en dus geen hot hatches.
Een Impreza is tenminste ontworpen als AWD in tegenstelling tot alle auto’s m.u.v. de Delta in dit artikel. Daarnaast is de hatchback zwaar onderschat.
Delta trouwens ook niet
En een M135i met xDrive ;)
Sowieso die Golf
Doe mij die Delta maar. Liefst als S4 Stradale
Mercedes-Benz A 45 AMG 4MATIC = Leeggewicht 1.455 kg
BMW 135 M135i xDrive = Leeggewicht 1.500 kg
Volkswagen Golf 2.0 TSI R 4Motion = Leeggewicht 1.405 kg
Audi A3 Sportback 2.0 TFSI quattro = Leeggewicht 1.375 kg
Ford Focus 2.3 RS = Leeggewicht 1.460 kg
De focus mis ik dus hier in t lijstje. Is dat echt een 4WD?
@lefty00: focus is fwd
@sanderz28: Laatste generatie Focus RS is 4WD
@okdoei: inclusief drift-modus toch?
@okdoei: maar is die leuk? ?
Voor mij de Delta. Of nog liever een Mazda 323 Formule 4 (bf of bg, beide jummie) of een Nissan Sunny GTI-R.
@dondeboer: GTI-R, you sir have style.?
Geen Impreza WRX STI?
Doe mij de Audi s3 maar… ff downpipe eronder + een stage 2 tuning erop en je hebt 400pk.
Helaas staat de Rs3 en M140i niet ertussen, anders hadden die 2 mijn voorkeur.
Ik kies ofwel voor de Delta Integrale of Mazda 323 GTR. Die Duitse meuk mogen ze houden.
Er zit een heel leuke opbouw in dit artikel.
Altijd de Lancia. De rest zijn drugsrunnerspecials en hebben mijns inziens weinig met liefde voor leuke auto’s te maken.
R32 zoiezo voor mij! Wat een geluid komt er uit die wagen?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
De A-klasse of voor minder geld de Golf + de A3 + de Delta…
AWD Hot Hatch, nee een hot hatch hoort fwd te zijn in mijn optiek.
Kennis van mij kocht niet al te lang geleden een GTI edition 30 bij het zelfde bedrijf als waar de R32 staat. Kan maar alleen maar zeggen, blijf er weg. Ding bleek een ware olieboot…Apeldoornse verkopers..
De Lancia is de ultieme 4wd hot hatch. Cooler en stijlvoller kan gewoon niet. De Impreza is de enig denkbare opvolger.