Dit zijn de populairste stekkerauto’s van de wereld

Auteur: , 37 Reacties

Ondanks het feit dat het in Nederland fiscaal gezien steeds minder interessant wordt om een EV of plug-in hybride te leasen, wordt wereldwijd nog steeds lekker gestekkerd. Dit zijn de populairste modellen én merken.

Dit zijn de populairste stekkerauto's van de wereld

Chinese auto’s zijn in de lijst met de populairste modellen populairste modellen wereldwijd (verkopen van januari tot en met mei 2016) stevig vertegenwoordigd, wat voor een deel kan worden verklaar doordat China een van de grootste afzetmarkten voor EV’s is. Verder blijft de Nissan LEAF onverminderd populair en vindt de recent gefacelifte Tesla Model S ook nog steeds gretig aftrek.

Positie
Auto
Verkoopaantal
1.Nissan LEAF22.982
2.Tesla Model S16.824
3.BYD Tang15.615
4.Mitsubishi Outlander PHEV13.690
5.Renault ZOE9.543
6.Chevrolet Volt8.856
7.BAIC E-series EV8.712
8.BMW i37.846
9.BYD e67.579
10.BYD Qin7.334

Bij de populairste merken zijn het wederom de Chinezen die aan het langste eind trekken. BYD op nummer 1 durven we toch best verrassend te noemen, maar dat komt waarschijnlijk om dat je ze hier niet veel ziet en in andere landen weer wel. We zijn benieuwd hoe dit lijstje eruit komt te zien als de productie en verkoop van de Model X en Model 3 goed op stoom zijn gekomen. (cijfers via ev-sales)

Positie
Merk
Verkoopaantal
1.BYD33.209
2.Nissan24.346
3. Tesla21.677
4.BMW17.148
5.Mitsubishi15.614
6.Volkswagen14.182
7.Renault12.383
8.BAIC10.464
9.Chevrolet10.318
10.Ford8.717

Foto: Tesla Model S facelift, @anothercook via Autojunk



37 reacties

Het ergste is nog dat al die 13690 outlanders in NL lijken te rijden…
@escort77: Best bizar, maar het grootste gedeelte wel, het eerste jaar zijn er al 9000 verkocht in Nederland.
@granlusso: geleased, niemand koopt zo’n hok.
@smoked: leasemaatschappijen kopen zo’n auto
@smoked: bullshit. Juist zelf aanschaffen was super voordelig met MIA, KIA, Vamil. Kostte de auto je amper nog wat. Dus vooral zakelijke aanschaf.
Jammer, nog geen enkele auto op het niveau van een E-klasse of S-klasse.
@martinus: elektrisch rijden is de toekomst
@schuiftrompet: niet liegen
Ook veel elektrische scooters en brommers in China. Beter, of minder slecht, voor de luchtkwaliteit in de Chinese steden, slecht voor de verkeersveiligheid. Ze rijden daar lekker mee op de stoep. Voetgangers worden geacht een paar ogen in het achterhoofd te hebben zo niet aan te schaffen.
@pomoek: en je hoort ze dus niet in tegenstelling tot gewone brommers.
@pomoek: ik hoor ze liever niet dan die mafkezen op hun stoere scooters met terugloopuitlaat
@87sandyd: dikke yasuni r terugloop 100pk jonge BAM!
@pomoek: Maar wij slimme Nederlanders hebben daar wel weer wat voor uitgevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=n17B_uFF4cA
@pomoek: jawel hoor ze toeteren gewoon continue.
@pomoek: Hadden wij dat probleem niet met de canta? Piet en annie die een hele genocide pleegde op fietsers en wandelaars.
Over piet en Annie gesproken, zat gister” we zijn er bijna” aan het kijken. Viel me op dat al die pensionados in dure wagens reden. E-klasse’s, Q7, GL en zelfs een Audi A8 met een caravan er achter! Ik wist dat ze wat extra te besteden hadden maar zelfs een A8 had ik niet verwacht.
@henkhupelschoten:
De graaigeneratie.

Even zodat je het weet.
Op dit moment krijgen zij 100% van hun beloofde pensioen uitgekeerd.
Terwijl de dekkingsgraad van veel pensioenpotten in de ~80% ligt.

Stel je hebt een pot met voor iedereen €80..
Maar je keer de eerste helft €100 uit..
Hoeveel houdt je dan over voor de tweede helft?

Die generatie is trouwens dezelfde generatie gratis konden studeren, altijd relatief weinig heeft bijgedragen aan de aow-pot (veel werkenden, weinig 65+’ers) gesubsidieerd door de overheid met vroegpensioen mocht, en als huizenbezitter gigantisch veel voordeel hebben gehad (in waardevermeerdering en belastingkorting) aan de Hypotheek Rente Aftrek.

Ik mag niet klagen, maar ik ben wel 25 jaar te laat geboren.
@martinus: Deels met je eens, maar…. In 1954 kreeg iedere 65+ recht op een pensioen, dus iedereen die toen werkzaam was (dus ook de groep die nu ongeveer 65+ wordt)hebben enorme bedragen betaald voor senioren die nooit, maar dan ook nog nooit betaald hadden voor hun oudedagspotje.
Zo zullen er altijd mensen voor elkaar moeten zorgen, omdat de één het voordeel heeft t.o.v. de ander.
Ja ik ben het met je eens dat op dit moment de pensioenen een beetje scheef zijn vormgegeven, maar ik hoop oprecht dat we voor onszelf, maar ook voor onze kinderen de pensioenen kunnen behouden. Samen, dus niet ieders voor zich, want dan gaan er een hoop mensen onder de armoede grens duiken in de toekomst. En daarvoor mogen jij en ik ook gaan betalen (als we de sociaal maatschappelijk willen blijven in Nederland).
Ik mag hopen dat deze cijfers niet wereldwijd zijn
Dat die BYD Tang het zo goed doet verbaast mij totaal niet. Goed, het is en blijft een Chinees en de wagen lijkt ook best wel op een Lexus RX van de vorige generatie, maar het is wel een stekker-SUV met een vermogen van liefst 505pk die voor 300.000 Yuan (ongeveer €43k) in de prijslijsten staat.
Ik zie heel vaak tesla, bijna nooit leaf?
Best gek trouwens dat je een aantal jaar geleden relatief veel Fisker Karma’s zag en nu helemaal niks meer
@thesis: op de ring van Amsterdam zie ik ze nog geregeld. Maakt me elke keer weer blij.
@lekbak: 2 jaar geleden zag je die bij elke gracht in Amsterdam staan. Tegenwoordig zie ik heel af en toe in 1 of 2 in Amsterdam zuid. Buiten Amsterdam zie ik ze helemaal niet.
Mag ik de stelling aan dat er iets helemaal niet klopt in deze getallen? Wereldwijd waren de verkoopaantallen bijna 600k (PH)EV in 2015.

Als ik kijk naar jullie bron, dan presenteren ze daar de getallen voor de maand Mei 2016. Niet het hele jaar…. Maar dat blijkt helemaal niet uit jullie tekst.

Het zou een stuk beter zijn voor dit artikel als jullie aan zouden geven waar deze getallen precies op slaan. Leest een stuk makkelijker. :I
@MDA: jullie update heeft mijn comment rechts ingehaald :D
Niet mekkeren, lekker stekkeren.
in Belgie zijn ze net wakker geworden en daar gaat men vollop inzetten op kortingen geven aan hybrides, zoals een Cayenne of XC90 T8
@Jantje_555: Om er vervolgens achter te komen dat het de overheid toch wel erg veel geld gaat kosten. Daar kwam de Nederlandse overheid ook na een tijdje achter.
En waar blijft te toyota prius phev? Tot nu toe zijn er volgens toyota meer dan 76000 van verkocht in de laatste jaren…..
@tokyo2:
De plugin Prius is niet zo veel verkocht itt de gewone Prius. Toyota/Lexus kiest onderhand niet voor plugin, maar voor stekkerloze hybrides.

De Prius 4 zonder stekker blijkt 25 tot 30% elektrisch te rijden. En de rest van de kilometers ongeveer 1 op 20 op benzine. Onder de lijn kunnen veel stekkerhybrides daar niet aan tippen. Maar maak dat de gemiddelde burger maar eens wijs.
BYD is dan ook eerst batterijenboer en daarna auto fabrikant ..
Kans is groot dat ze daar allemaal shoppen ..
@lincoln: aha, kijk zo steek je nog eens wat op.
Dat zijn er gelukkig niet al teveel. Nu ze niet meer zo voordelig zijn, heeft opeens geen hond meer iets met het milieu. Langleve de benzinemotoren!
Stond vandaag een Karma aan de benzine pomp, ik stond wel even op te kijken. Meneer zei dat het voor de zekerheid was.
BYD Tang+Qin. Die Chinezen hebben wel humor.
@stephane8200: meer dan Duitsers

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).