Dit kost de gefacelifte Tesla Model S

Auteur: , 104 Reacties

Het straktrekken van de grille komt met een prijsverhoging.

Het was al voorspeld en nu blijkt het ook waar. Met de aankondiging van de Model 3 heeft Tesla stilletjes een prijsverhoging doorgevoerd. Je krijgt hiervoor wel een vers gelifte Model S, dus de nieuwe prijs is enigszins te verantwoorden.

Vooralsnog is de elektrische sedan het enige model dat Tesla in Nederland aanbiedt. De Model X staat gepland voor de tweede helft van 2016. Op de Model 3 moeten we zelfs nog enkele jaren wachten. Tesla heeft een prijscorrectie doorgevoerd voor de Model S, waardoor de uitstootvrije vierwieler een paar mille duurder is geworden.

  • Tesla Model S 70: van 79.200 euro naar 84.100 euro
  • Tesla Model S 70D: van 84.800 euro naar 89.700 euro
  • Tesla Model S 90D: van 99.600 euro naar 103.900 euro
  • Tesla Model S P90D: van 122.400 euro naar 126.400 euro



104 reacties

Maar je hoeft geen wegenbelasting te betalen
@martijn11:
En gigantisch veel minder bijtelling.
@martinus:
En je hebt geen brandstofkosten.
@martinus:
En minder onderhoudskosten.
@martinus: Meneer is sales manager bij Tesla?
@pieterpoes: Elektrisch rijden is de toekomst.
@martinus: heb je hem weet hoor 😂😂 elektrische meuk
@martinus: Laten we dan tot de toekomst echt daar is lekker genieten van benzineverslindende veelcilinders en onnodig motorgeluid:)
@bartteeuwen:
Zolang je geen giftige Diesels bedoeld, vind ik dat prima.
De PVDA denkt er trouwens ook bij benzine’s anders over.
@martinus: Dan vergeten wij maar, dat de giftige dampen, die vrij komen bij het maken van die vele accu’s en batterijen, ook maar gewoon?

Electrisch rijden schaad het milieu ook, alleen zie je het niet direct en dan is het blijkbaar helemaal correct, rot toch op met die zooi, het klinkt niet en het is en blijft behelpen.
@Orichy: Je kan veel efficiënter en effectiever welke giftige gassen dan ook filteren in een industriële omgeving, dan bij welke auto dan ook.

De accu van een EV is 10.000x herlaadbaar en recyclebaar.
Bedrijven en particulieren die gebruik maken van fiscale voordelen op EV’s hebben dat ook al vaak gedaan met de subsidies op zonnepanelen.

Schonere mobiliteit, tenzij je gaat fietsen.. (en ook dat kan elektrisch) kan ik mij niet voorstellen.
@martinus: Hoe gaat het met je Opol?
@martinus: zaterdag langs de PvdA Groningen gelopen. Daar stond toch echt een Berlingo uit 00′ voor de deur.
Op diesel.
Met PvdA sticker.
@bartteeuwen: Jij glibbert al van je stoel bij het horen van je oude Corsa?
@motoragent: Haha, touché. Maar mag ik dan genieten van mensen die een, naar jou mening, wel toffe auto hebben?:p
@bartteeuwen: LIjkt me een goed idee. Want het merendeel van de auto’s op de weg, maakt zo’n lekker geluid. Ik noem even wat, een ford focus 1.2, of een passat 1.6 tdi. Heerlijk! ;-). Ik begrijp je punt, maar kan je daar alleen gelijk in geven in de exotische auto’s.
@martinus: hou toch op man 😉
@martinus: *kuch* waterstof *kuch* lange termijn *kuch*
@pieterpoes: ho ho… Uitdeel manager. Oftewel hoofd kassamedewerker.
@martinus: en geen beleving 😉
Hij is mooi met de nieuwe neus!
@bmwtouring: Één van de mooiste auto’s ooit heeft er dan ook model voor gestaan:

De Citroën DS! Voor zover mij bekend de eerste productie-auto waarbij de motorkap bijna aansloot op de bumper en de gril slechts een lage brede luchtopening was. Zo anders als de DS toen was qua technologie, zo anders is de Tesla vandaag de dag.

https://www.youtube.com/watch?v=MJHC7AoJKGs

Maar hoe mooi een Tesla ook is, als er een oude Citroën DS mij op de snelweg letterlijk voorbij zweeft, en ogenschijnlijk zonder moeite over gaten in het wegdek en vrachtwagensporen glijdt ben ik daarvan nog meer onder de indruk dan wanneer ik een Model S zie rijden.
Euro’s (en dollars) worden steeds minder waard.
Koopie, ff 2 bestellen…
Van dit geld kun je ook een S500 plug-in hybrid kopen. Niet volledig elektrisch maar toch een stuk spannender dan zo’n iphone op wielen.
@henkhupelschoten: vanafprijzen zeggen weinig bij merken als Mercedes. Alsnog ben je enorm veel kwijt aan opties die bij Tesla gewoon standaard zijn. Plus, uiteindelijk kost een Tesla zakelijk je veel minder. Rijden zelf is spotgoedkoop, ik betaal maar 4.000 euro aan bijtelling per jaar, heb weinig onderhoud en geen MRB. Als je gaat rekenen kan zo’n MB niet tippen aan een Tesla. En je bent waarschijnlijk nog sneller ook met deze ‘iPhone op wielen’. Overigens is de MB niet minder een rijdende computer dan de Tesla hoor. Alleen zit er nog een plofmotor EN een elektromotor in.
@stfu: maar een plofmotor is leuk
@sjeppie156: inderdaad… een plofmotor is een stuk leuker. Ik kan er heerlijk van genieten als ik in de file weer achter de gemiddelde volkswagen, ford, peugeot, renault opel, fiat, audi/BMW/Mercedes (veelal in de lease met de kleinst beschikbare motor).
Wat een prachtige motoren zijn dat…?????
@sjeppie156: Alsof je die plofmotor in een S Klasse gaat horen….
@stfu: Klopt, klopt en klopt. Financieel gezien is de Tesla de betere keus. Maar de betere auto? Dat is toch de Mercedes.
@stfu: heb je gelijk in maar de aanpak van Tesla bevalt mij niet, ik bewonder hun modellen maar hoe ze ze verkopen niet. ga eens naar een Tesla showroom toe, lijkt net op een Burger king, lootje trekken, introductie, tekenen en aflevering. geen persoonlijke binding met de klant. zal wel aan mijn liggen (weet ik wel zeker) maar ik wil mij als klant nog wel speciaal kunnen voelen. De showroom zoals we hem kennen gaat stevig veranderen, helaas. en ik had juist gedacht dat de tesla goedkoper zou worden. niet duurder.
@henkhupelschoten:

Ik heb hele andere ervaringen.
Het is een jong en hard groeiend bedrijf met medewerkers met hart voor de zaak.
@henkhupelschoten: inderdaad, no petrol no functie!
@nopetrolnofun: dat moet natuurlijk fun zijn.
@nopetrolnofun:
…….of “head”?…..misschien?…….
Ben ik de enige die het eruit vind zien alsof het nog niet af was?
@jverhofstad: Nope hier nog een. De lijn van de motorkap die plots stopt door het ontbreken van een grille oogt wat vreemd, en niet af inderdaad.
@jverhofstad: De voorkant is toch ook gewoon dicht gelast en een VW Polo bumper/spoiler aan de onderkant?
Ik vind het er niet beter op geworden. Doe mij de ‘oude’ maar.
Hij lijkt een beetje op het chinese broertje van Takel (uit Cars) met zo’n tandje voorop.
crx via Android app
@heisenberg: Ik heb ook zo’n Cars-gevoel waarbij dit een overvaller is met een zakdoek voor zijn mond. Of een geknevelde auto natuurlijk.
Tering wat zijn die dingen duur zo zonder subsidie. Dat kunnen die dingen toch nooit waard zijn?
@robert110: dat geldt natuurlijk ook voor de M modellen, de AMGs en dergelijke. Het is was de gek er voor geeft.
@mashell: Maar toch voor de prijs van een P90D kan je bij Jaguar een XF-S AWD netjes in de opties zetten. Dan heb ik toch het idee dat die Jaguar dat geld meer waard is dan de tesla.
@robert110:
Die ouwe van mij heeft een Tesla. Had daarvoor een BMW 535i. De Tesla scheelt meer dan helft (!) in de lopende kosten. Eigenlijk is alles goedkoper, tot de verzekering aan toe. En dat is mede de reden dat ie zo’n ding heeft gekocht. Omdat hij helemaal krankjorum werd van de kosten van zo’n premium mobiel….
@Rob: En groot gelijk heeft ie. Maar een 535i is wel een hele fijne auto. Moet hem toch wel een beetje pijn hebben gedaan denk ik ;)
@berlinetta:
Nou, nee. Geen seconde zelfs!
Komt ook omdat die Tesla perfect bij hem past. Als een op maat gemaakt kostuum zeg maar ;-)
@Rob: Maar dat is nog geen reden om de tesla zo duur te maken.
@robert110:
Waarom mag die Jaguar dan wel zo duur zijn?
@mashell: een M of AMG is wel even wat anders dan dit 1000 in 1 dozijn hok
@robert110: Porsche Panamera plugin hybrid kosten:

90.495 E
19.004 BTW
601 BPM

Totaal:

110.100 Euro
@fit4fun: Maar dan komen de bijtelling, de wegenbelasting en verbruikskosten!
Geen 75D? Toch wel een erg forse prijsstijging, hopelijk ook gekoppeld aan meer uitrusting?
Ziet er strak uit, maar in Nederland zul je het verschil haast niet zien omdat er nog een kentekenplaat overheen komt…
Hoe gaat de 2e-handsmarkt er voor deze dingen uit zien? Zo’n batterypack zal wel een keer aan het einde van z’n levensduur zijn en dan mag je een nieuwe aanschaffen? Wat gaat dat kosten?
@meximal: Tesla geeft 8 jaar garantie zonder kilometer beperking op zowel accu als elektromotor(en).
Die garantie is bij mijn weten ook overdraagbaar op de 2de eigenaar
@meximal:
Wat zeur je nou? Er wordt hier aangegeven dat zo’n accu +/- 10.000x opgeladen kan worden. Stel daarbij de actieradius op gemiddeld (slechts) 300 kilometer en je moet zo’n 3 miljoen (!) kilometer gereden hebben, voordat je toe bent aan een nieuwe accu. Nou! Waar blijf je dan met je AMG 6.5 S Black Series inclusief gratis gehoorapparaat van de Specsavers? Denk je die kilometers er ooit mee te kunnen halen?
Tracht eens een poging te doen om te begrijpen, dat dingen in je leven veranderen! Toen ik in mijn kinderschoenen stond was ik helemaal hotel-de-botel van Amerikaanse chroomkastelen met enorme vleugels en V8-en die zonder minimaal 1-op-4 te verbruiken niet eens in beweging kwamen! En wat konden ze? Als het een beetje meezat haalden ze de 0-100 in zowat 12 seconden! Voor die tijd héél wat, maar wat konden ze verder? Niets! Echt helemaal niets! Wegligging? Hoeven we het helemaal niet over te hebben, want: Hadden ze helemaal niet! Niet eens een begin ervan! Wat dan wel? Prestige! Aanzien! Respect! Want? Zo’n slee kostte toch maar eventjes 13.459,- gulden! (+/- € 6.100,-). Om het even te verduidelijken: Ik heb het over een Mercury Montclair, Sport Hartop Coupe van 1956. Dat was het netto-jaarinkomen van een ervaren winkelbediende x 15! 15 complete jaarinkomens! Snap je nu een beetje waar we het over hebben?
En met een benzineprijs van € 0.18/ltr kwam je dus zo’n 4 kilometer verder. Van mijn woonplaats uit gezien kostte een ritje Amsterdam (heen en terug) dus 330 / 4 = 82.5. 82.5 x € 0.18 = € 14.85 = >HFL 32.50 = 2 netto weeklonen!
Er zijn dus héél wat dingen veranderd/verbeterd in ons landje. Autoproducenten proberen alles in het werk te stellen om hun produkten te verkopen en/of zo te veranderen, dat ze aantrekkelijker worden.
Tesla speelt daarop in en slaat daarbij een weg in, die traditionele autofabrikanten écht wel nerveus begint te maken. Daarbij is hun strategie ook nog eens bijzonder goed! Zij richten zich in eerste instantie op de vermogende, bewuste autorijder, die gevoelig is voor de ecologische toekomst. Daarna komt het lagere segment in beweging. Voor een compleet nieuw merk en totaal nieuw concept een gevaarlijke, maar, zoals blijkt, óók succesrijke strategie.
Voor mij als – mogelijk de oudste petrolhead/autoliefhebber op dit blog, want reeds antiek (68) – geldt echter: Iedereen heeft zijn gekheid! Jij de jouwe; ik de mijne. Onze ervaringen zijn echter een verzameling van wat we beleefd hebben en nu beleven. De verschillen daarin zijn heel groot, maar daarom niet minder interessant. Laten we daarom een beetje respect opbrengen voor elkaars mening.
Waar ik echter naartoe wil is, dat je als wereldburger met je tijd moet meegaan en in staat moet zijn om nieuwe ontwikkelingen te omarmen. Het verbranden van fossiele brandstoffen is gewoon niet positief uit te leggen. Ontwikkelingen die hierin verbetering kunnen brengen moet je daarom niet in de verdomhoek leggen, maar proberen ze in te passen in je toekomst. Je bent toch ook gestopt met roken/ er nooit aan begonnen, omdat je je realiseerde dat het niet goed voor je was?
Probeer daarom ook eens de voordelen van het veranderde rijden op objectieve wijze te beoordelen. Wie weet ben je er straks wel dankbaar voor.
Met de MB kom je toch een eind verder dan de Duracel op wielen. Tesla is geinig maar meer een hype dan echt een super goede auto.
@viggen93:
En wat als de actieradius van een Tesla nu afdoende is? Niet iedereen zit dagelijks uren tijd te verspillen in een auto…..

Hype? Eens, maar het ding is ook gewoon goed.
@viggen93: luchtvervuiling, klimaatverandering en volksgezondheid zijn idd een hype….wacht maar tot uw kind een longziekte krijgt, dan stelt u uw mening wel bij denk ik….
@fit4fun: Dit is niet specifiek aan jouw gericht maar ik moet er weer aan denken als ik jouw comment lees.

Op de middelbare school heb ik geleerd dat het klimaat continue veranderd dat hoort, dat is altijd al zo geweest en dat zal altijd zo blijven. Waarom is dat nu opeens een probleem?

Op die zelfde middelbare school heb ik ook geleerd dat levende wezens zich aanpassen aan hun leefomgeving, zet je een paar veldmuizen in een woestijn dan zal je daar generaties later een muis vinden die niet meer op de veldmuis lijkt die je daar hebt neergezet. Wij mensen passen ons dus ook aan, aan onze leefomgeving, waarom is het dan een probleem dat ons klimaat en onze luchtsamenstelling veranderd? Als de biologie klopt heb ik er minder last van dan mijn ouders en zal mijn kind (als die er ooit zal komen) er weer minder last van hebben als ik en generaties later heeft niemand er meer last van.

Als ik de simpele biologie die ik ooit geleerd heb toepas op het probleem dat vooral mensen die er geld aan kunnen verdienen (politiek, sommige bedrijven etc) aan ons voorleggen dan valt het allemaal heel erg mee.
@robert110: Fijn stof en NOx zijn echt niet prettig. Wat CO₂ betreft heb je gelijk dat er in het verleden periodes zijn geweest met meer of minder CO₂ dan vandaag. Alleen zien we nu een belachelijk bruuske verandering, die een kettingreactie veroorzaakt die voor de meeste levende soorten (inclusief de mens) het einde kan betekenen. En het zal veroorzaakt zijn door de mens. Dat onze bol zal blijven ronddraaien, daar twijfelt niemand aan.
@fit4fun: beetje kort door de bocht. als iemand woont bij een bruinkoolcentrale dan zal die je tesla vervloeken. Tesla is een tussen stap. Waterstof is veel vriendelijker dan stroom. Wel een mooie auto, daar niet van maar ze plukken alle grondstoffen vam de aardkloot met die batterijen
@viggen93: waterstof maken ze met stroom… Grootste onzin ooit!
@viggen93: Waterstof vriendelijker dan stroom? En hoe ga je dan wel waterstof maken, wijsneus?
@fit4fun: En intussen blijven we toch vrolijk het vliegtuig nemen, eten we met zen allen exotische eten, wonen we gezellig dicht bij de industrie-zones omdat de gronden goedkoper zijn daar in de buurt, etc…. Ja auto’s zijn het enigste gevaar voor onze longen.
@viggen93: Ik zou de Tesla geen hype noemen, eerder een trendsetter. Je ziet nu al dat alle automerken volgen en de Tesla als voorbeeld noemen. En dat de Tesla nog niet perfect is, is logisch. Het is een nieuw automerk. Maar als ik zie hoe innoverend ze zijn, komt dat in de toekomst wel goed.
Zo een p85d zouden die veel geleased worden?
@mrrallycross: p90d…
@mrrallycross: volgens de verkoper in België waar we recent onze Tesla besteld hebben, koopt de overgrote meerderheid zakelijke gebruikers de (destijds) 85D (en nu dus 90D). Echter de privé-rijder kocht volgens hem echt wel 90% een P90D, omdat enkel echte die-hard fans zulke bedragen uit hun eigen zak ervoor over hebben.
Zo ff 3-4 rooitjes er bij op. Flinke verhoging. Vind de neus zeker geen verbetering. 100j lang een grille voorop, doet dit maar raar overkomen vind ik.
sinds wanneer is autoblog.nl langzaam aan versmolten met groen7????
@trident: Ontkom je niet aan. Tesla is momenteel de maatstaf van de elektrische auto’s. Juist, auto’s. Dus verdient de vernieuwde Tesla Model S een artikel op Autoblog. Hoe je het ook wendt of keert, elektrische auto’s zijn de toekomst. Vind lang niet iedereen even leuk, ik ook niet. Maar valt niks aan te doen en is gewoon terecht.
@viezefreddyw: Ik rij nu voor de lease in een V60 twin engine. Heb er een nieuwe hobby bij. Elektrisch rijden in de stad. Zo proberen te rijden dat de diesel niet aan gaat en je dus vol elektrisch blijft rijden. Heb ik lol in. En niemand die er last van heeft. Sterker nog. Geen Dieseluitstoot meer in de stad.

Off topic: De dieselmotor van een Volvo nagelt wel als een MB taxi uit de jaren 70!
@pomoek: Leuk inderdaad, jezelf bezig houden tijdens een anders zo saaie rit. Ik heb zo’n verbruiksmonitor in mijn dashboard, in heb begin heb ik hem vervloekt omdat het zo confronterend is, maar tegenwoordig maak ik er een spel van om deze zo gunstig mogelijk uit te laten vallen. Best vermakelijk tijdens woon-werk verkeer.
€ 126.400
Spreek dat eens even langzaam en hardop uit..

Honderdzesentwintigduizendvierhonderd euro.

En dan reken ik het niet eens meer om in guldens. ;-)

Alleen ‘interessant’ voor leaserijders in het hoge segment.
En aangezien ik geen leasebak heb geen enkele optie voor mij.
De directeur hier rijdt trouwens gewoon in een Golf GTE dus ‘groen’ kan ook een stuk voordeliger.
@bertorelli: Zelfs al hangt hij GTE elke dag aan de lader met groene prik en rijdt hij volledig elektrisch dan noem ik het nog steeds niet groen. Je sleept nog steeds honderden kilo’s mee die je niet gebruikt. Geld voor de Tesla ook trouwens.

Echt groen is de trein.
@flutterby: Treinen zijn zeker niet groen in Nederland. Eerder geel/blauw of rood/wit.
@flutterby: Neee man, de fiets!!!!!
@bertorelli: De GTE’s zijn de slechtste en onbetrouwbaarste auto’s die de afgelopen 10 jaar op de markt zijn gekomen.
Lelijk hok.
Blijft het naast de saaie look ook het interieur even sober? afgezien van de iphone in het midden.
Zijn breedte maakt hem in real life imposant. Op foto blijft hij niet om aan te zien
@viertakt: helemaal mee eens!
Als ik ooit de loterij win ga ik een Tesla Model S P90D kopen en er een dikke LSX in lepelen en voor het hoofdkantoor van Groen Links Burnouts doen.
@noreplacementfordisplacement: dan mag je die lsx dr gelijk uithalen omdat tesla een patent oorlog met je start
Ik ben van mening dat autoblog zich moet opsplitsen in Rijblog (auto’s met verbrandingsmotoren) en Reisblog (auto’s met elektrische aandrijving). Want dat is waar ze respectievelijk in uitblinken, de beleving van spektakel versus comfort. Ik heb zo’n Model S eens op z’n staart getrapt: het is wel snel, geen spektakel.
@jochempie: helemaal mee eens! Of beter nog, dit soort onzin alleen op groen7 zetten en autoliefhebbers er niet mee lastig vallen.
@Jochempie: Laten we dan ook maar opsplitsen in suffe hokken blog, een rijblog en een reisblog. 99% van de auto’s op de Nederlandse weg vallen toch echt in de eerste categorie vergeleken met een Tesla.
Beleving is enorm persoonlijk. Ik vind de beleving van de Tesla, die zo direct en fel reageert op je pedaal, zonder overbodige herrie, getril etc, ongeëvenaard. De enige auto’s waarbij je wel van spektakel kan spreken, vallen wat mij betreft dan in de rijblog, maar dan heb je het enkel over een paar handjes vol exoten.
een full option P90d in Belgie kost 177 000 euro…dan liever een full option RS6 Performance
@Jantje_555:
Waar heb je die wijsheid vandaan?
@9000cse: Alles opties in de configurator aanvinken misschien? Geldt overigens ook voor NL.
@amg65:
Kijk eens op de site van Tesla en je zult merken dat er geen enkele mogelijkheid bestaat om voor € 50.000,- aan opties aan te vinken. Vandaar!
@9000cse: Ehm, ik had dat gisteravond gedaan, en ja ik kwam op 176.000…..
@9000cse: 1 antwoord: teslamotors.com
Het mooiste vind ik die autopilot systemen, kijk nu zetten we het aan en stuurt de auto zelf…. binnen 2 seconden hebben ze het stuur alweer vast anders vliegt ie door onbekende oorzaak zo de vangrail in. Sorry hoor maar heb dan geen systeem (of tot het werkt).
@thomasthomas: Zelf meegemaakt?
@thomasthomas:
Ik heb een totaal andere ervaring eigenlijk.
Functioneert zelfs beter dan wat ik er van te voren ooit bij kon voorstellen.
@thomasthomas: ik heb het 2 weken terug uitgeprobeerd in een P90D op de A12 bij Zevenaar. Niks aan de hand… wel me handen net langs het stuur gehouden voor de zekerheid. ;)
@ot92: precies wat hij zegt dus haha
Pakweg 4000 euro erop is veel, maar je krijgt nog steeds heel veel waar voor je geld en je bent ook nog eens goedkoop uit met bijtelling, wegenbelasting en weet ik veel wat.
Dat een Tesla Model S geen leuke motor geluid heeft vanwege de electro motor is idd minder, maar dat veranderd het feit niet dat het rijden met zo’n ding te gek is.

Ik heb mogen rijden in een P90D, en dat gaat hard, echt hard. 0 tot 100 in 3 sec is lachen.
Het lijkt net of er iemand ducktape op zijn “mond” heeft geplakt, ontvoering.
Willen ze een chinees merk zijn ofzo
Als ik de uitvoering (85, nov 2014) soortgelijk wil samenstellen nu, weliswaar een 90D, zonder auto-pilot optie, ben ik bijna €20.000 duurder uit! Stel je haalt €5.000 voor de D af, is deze uitvoering alsnog €15.000 duurder geworden..
De Model S is echt flink duurder geworden. Mijn 85kWh met alle opties behalve performance kostte in 2013 €97.000, die zou nu al zeker €120.000 kosten.

Tesla wordt steeds duurder en duurder.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).