Dit zijn de populairste supercars onder het Instagram-volk

Auteur: , 43 Reacties

Relevanter dan je wellicht denkt.

Hypercars in Assen

Voor een industrie waar milieu een steeds grotere rol gaat spelen, heb je in de autowereld een hoop keuze op het gebied van bloedsnelle auto’s. Of het nou een Ferrari, Lamborghini, McLaren, Aston Martin, Bugatti of Pagani is: supercars zijn heet. Welke de heetste is, dat is uiterst subjectief. We begrijpen het best prima als je wat meer down to earth naar een McLaren wil kijken, dan de extreme Lamborghini Sián. Er is een manier om te kijken naar de populariteit van modellen in een min of meer objectief onderzoek.

Het Britse Compare The Market heeft een lijstje uitgebracht waarin dertig recente super- en hypercars gemeten worden op Instagram-tags. Let wel: het gaat alleen om dertig van te voren geselecteerde modellen. Daarentegen hebben ze wel het heetste van het heetste gekozen en zal de topper geen Ford Mustang zijn.

De resultaten
De winst gaat naar de Lamborghini Aventador. Het pareltje uit Sant’Agata Bolognese kan sinds zijn debuut in 2011 op veel aandacht rekenen onder autofans, wannabe-autofans, rijkelui die een supercar bezitten, journalisten en nog veel meer. De tags #lamborghiniaventador en #aventador zijn goed voor 3.309.068 berichten op Instagram.

SVJ combo

Dat Lamborghini heet is bewijzen de Huracan (2.454.737 hits) op plek drie en de Gallardo (1.246.387 hits) op plek vijf. Op plek vier vinden we de eerste Ferrari (de 458 met 1.577.067 hits) en plek zes en zeven zitten de zeer aan elkaar gewaagde McLaren P1 (1.088.026 hits) en LaFerrari (1.040.383 hits). Op de voet gevolgd is de laatste ‘miljonair’ en een verrassende auto in deze lijst: op plek acht staat de Honda NSX met 1.033.656 hits. Op plek negen en tien staan de twee retepopulaire Bugatti’s: de Veyron (821.706 hits) en de Chiron (663.093 hits).

Verrassing van de dag (wat ons betreft) is de tweede plaats, die gaat naar de Audi R8 met 3.101.951 berichten. Niet alleen is dat verrassend dicht bij de Aventador en daarmee de top van de lijst, Audi doet goed werk met de V10-bruller. Nou heeft die in zijn 13-jarige bestaan best een fanbase opgebouwd, maar dan nog. Men heeft het gevoelsmatig toch meer over Lambo’s en Ferrari’s.

R8 facelift
Image-credit: R8 oud en nieuw combo, via Autojunk.

Opvallende afwezige in de lijst is Porsche. Nou is de 911 bijvoorbeeld geen super- of hypercar, maar de 918 Spyder of Carrera GT hadden we stiekem wel verwacht. Gemiste kans, of bewust gemist?

Headerfoto via Autojunk.



43 reacties

Geen porsche. Zie je wel dat die instagrammers heus geen hersenloze smakeloze types zijn.

Trouwens de Giulia krijgt een update!!
Met nieuwe opbergvakken!!
@piedlourd: nee dat ze smaak- en hersenloos zijn bewijst de nummer 1 wel..
@piedlourd: ik hoop opbergvakken in de kofferbak? Station…..
Youtubers willen meer exclusiviteit. Begrijpelijk dat Gallordo boven dan de porsche gekozen wordt
@elemento: Ja, en de Gallardo is de meest verkochte Lambo ooit, dus… ? ?
@elemento: Daarom had ik de ‘pak-aan-die-hoer-ja’ wel wat hoger verwacht.
Dat Audi op 2 staat is niet zo vreemd, die V10 van de R8 brult wel erg lekker.
@lekkerlinksrijden: ja daar heb je ook zo lekker veel aan op Instagram…
Met andere woorden, plek 1 t/m 4 komen allen uit de stal bij VAG.
“Volks”wagen.
@janjansen: correctie 1 t/m 3 en 5
Nog steeds niet slecht.
Een kleine kanttekening die gemaakt kan worden is dat het aantal keren dat een hashtag is gebruikt niet correspondeert met het aantal berichten dat daadwerkelijk over die auto gaat. In een groot gedeelte van de berichten met de hashtag #audir8 komt bijvoorbeeld helemaal geen Audi R8 voor. Natuurlijk zeggen deze statistieken alsnog wel iets over de populariteit van een model, ondanks de ‘hashtag-vervuiling’.
Eigenlijk zijn het toch helemaal geen spannende auto’s, die lamborghini’s. Ik vind er in ieder geval niks aan. Ja het ding is vrij lelijk, laag, en snel. Het is allemaal patserig en schreeuwerig. Dat zijn ze allemaal. Net als de vorige versie. En op een circuit worden ze zoekgereden door echte racewagens. Vaak ziet zo’n lamborghini uberhaupt nooit een circuit, en bestaan ze alleen om extreem patserig bij te doen, en de motor hard te revven, zonder daadwerkelijk hard te gaan. Wat een simpel bestaan heb je dan, als je daar voldoening uit haalt. Wel leuk toen ze in de fik vlogen een paar jaar geleden bij dat engine revven.
@grasvreter: Alsof je met een onaangepaste 911 een deuk in een pakje boter rijdt op het circuit.

De laatste Huracan is een serieus snelle auto met z’n actieve aerodynamica.
@grasvreter:
Daaromwas de nieuwe Huracan de 2e snelste op de ring… ze worden door iedereen zoek gereden toch? Check ff de feiten voordat je een simpel stukje schrijft wat vooral jouw gevoel voor dit merk weergeeft inplaats van de feiten.
@generaalalfa: circuit auto’s vegen de vloer aan met dat soort wagens. Er zijn mensen die op circuit rijden met rallycross auto’s. Die zitten binnen 2 seconden op de 100km/u. En die gaan heel wat rapper door een bocht. En ze zijn nog goedkoper als een lamborghini ook. Mag je alleen de weg niet mee op, maar dat mag die lamborghini die ze gebruikten om een goede tijd op de ring neer te zetten ook niet.
@grasvreter: sjongejongejonge, vergelijk je nou echt race auto’s met extreem luxe supercars? Ik ga geen eens een argument geven waarom dat nergens op slaat, het verbaasd me alleen wel dat jij zelf kan schijten.
@gwnbmw: ik zeg, ze worden op het circuit aan gort gereden door echte racewagens, vervolgens zijn er allemaal mensen die roepen dat dat niet zo is. Nu vertel ik dat dat wel zo is, en dan is het ineens weer niet goed. Ze blijven dus all show. Dat is mijn argument. Als je echt wilt racen zit je in een lambo verkeerd. Als je echt luxe wilt rijden zit je in een lambo verkeerd. Als je heel veel lawaai wilt maken en pubers wilt imponeren zit je goed.
@grasvreter: als je echt wilt racen zit je in een porche, ferrari of zelfs een koeningsegg of bugatti compleet verkeerd. Ze zijn bloedsnel, maar voor hetzelfde geld kan je iets veel snellers bouwen. Het is dan alleen niet straat legaal. En dat is het hele punt van een supercar, bloedsnel en straatlegaal.
@grasvreter: met een paar Nikes ren je ook sneller dan met sportieve Van Bommels. Iets met appels en peren…
@grasvreter:
Oh wacht ik zat ook fout met de feiten. De snelste op dit moment over de ring is de Lamborghini Aventador LP 770-4 SVJ…
@generaalalfa: nee joh Lamborghini maakt helemaal geen sportwagens! Alleen maar show en geen go man waar heb je het over!1!1!!
@wildewesten:

Na één rondje met de SVJ waren de remmen en de transmissie overhit geraakt. Daarnaast gebruikten ze een rolkooi om de auto stijver te maken (geen fabrieksoptie) en het scheen dat ze gebruik maakten van niet straatlegale slicks. Ook hebben verschillende coureurs individueel de GT2 RS tegen de SVJ opgezet (Lovecars) en won de GT2 RS met een grote marge. De SVJ is zeker geen slome auto maar hij is gewoon niet zo betrouwbaar/snel als een Porsche uit dezelfde klasse.
@lucpwg:
Ah dat wist ik niet. Heb dat ook nergens gelezen maar ik geloof je gelijk. Als ik mocht kiezen zou ik (voor circuit gebruik) ook voor de Porsche gaan. Maar zeggen dat ze door alle auto’s aan flarden worden gereden op het circuit… Dan snap je er imo vrij weinig van.
@lucpwg: ik zet een 911 niet op hetzelfde niveau als een Aventador hoor. Ik heb het niet gecheckt dus misschien zit ik er heel erg naast, maar zo’n Lambo is toch veel groter en zwaarder dan een GT2. Daar moet je een Huracan Performante tegenover zetten. Porsche heeft geen alternatief voor een grote dikke V12. Qua prestaties komt de GT2 misschien in de buurt maar het is gewoon uit ander hout gesneden.
@davelepeef: De GT2 en de Pista zijn volgens mij meer elkaars concurrent. Die zijn qua rondetijden zeer aan elkaar gewaagd. De Performante zal er weinig voor onder doen.

De Aventador lijkt me stuk minder efficiënt.
@karaya: eensch, ik bleef even in de stierenstal ;)
@grasvreter: Don’t feed the troll…
@grasvreter: lambo’s horen schreeuwerig en patserig te zijn. Over de top. Graag in een knalharde kleur. Dát is het bestaansrecht van Lamborghini. Geen ziel die ging racen met een Countach en volgens mij heeft de Miura ook amper een circuit gezien. Joah wat GT races met de baby Lambo, maar toen bemoeide VAG zich er al mee, en sindsdien is het perfect spul voor de verwende instagrammers. Zie je wel ’s een mode popje in een 488 Pista?? Plenty in een Huracan. Goed gedaan toch van Lamborghini??
@davelepeef: check Stabisaar in haar 458 Speciale
Maar goed dat ik geen influencer ben dan want ik zou een 911 verkiezen boven alle bovenstaande.
Ik mis toch echt een supercar die ik ontzettend veel op Instagram oa voorbij zie komen. De Nissan GT-R. Iets zegt mij dat deze niet meegenomen is.. in mijn inziens onterecht zeker daar deze auto feitelijk de nieuwe standaard heeft gezet…
Drie Lambo’s in de top vijf, bevestigd toch wel weer het stereotype.
Als hier maar geen rellen van komen!!!
Best een logisch lijstje. Je kan zeggen wat je wilt van de Aventador, het is en blijft een ruimteship/poster wagen. Er rijden er 4 rond hier in Hasselt, heb ze al tig keren gezien maar toch heb je elke keer weer dat wow gevoel omdat het zo tot de verbeelding spreekt. Hetzelfde geld overigens ook voor de Huracan Performante.
@FB_100001036415374: zijn in het echt wel indrukwekkende auto’s idd, er heeft er eentje een tijdje rond gereden in de buurt van Berkel, wat een geluid alleen al.
Zie bij veel Instaposts over auto’s ook steeds dezelfde 80 tags voorbij komen; carlife, cars4you, carsallday, Porsche, Lamborghini, Ferrari, Audi, V8,. Ook die spotters doen dat. Willen ze de nieuwe Shmee worden ??
@kenner: Als je #carlife of iets dergelijks bij een autogerelateerde post gebruikt kan geen kwaad, maar als je #Porsche gebruikt bij een Ferrari worden de hashtags op den duur waardeloos
@kenner:
Wie wil niet de nieuwe Shmee worden? Als je van auto’s dan he ;-) maar ja wat doe je eigenlijk op Autoblog als je niet van auto’s houd…
@kenner: je mag Shmee haten wat je wil, maar als jij als ‘YouTuber’ (toch nog beetje ‘weggezet’) op de grootste persevenementen komt en zo’n garage hebt, dan snap ik wel dat mensen dat willen.

Ook al moet je het werk wat hij doet niet onderschatten.
Al die mensen hier die afgeven op Lamborghini. Ik durf te wedden dat de meesten van jullie gelijk achter het stuur plaats zouden nemen wanneer de kans zich voordoet.
@koekwaus: maar ze zouden hem niet kopen als de kans zich voordeed

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).