We zoeken de rijkste mensen in de autowereld op en dankzij Forbes lukt dat heel aardig.
Het is 2024 en autofabrikanten hebben het er maar zwaar mee. Ze moeten zwaar investeren in nieuwe vormen van aandrijving (lees: elektrisch) en het is nog best lastig om daar geld mee te verdienen.
Dermate lastig dat de meeste merken hun goede voornemens aan de kant zetten. Alsof ze in april 2024 voor 18 euro een pakje Zware Van Nelle kopen en weer gaan roken. Ze waren zo goed bezig.
Rijkste mensen in de autowereld in de Forbes Billionaires 2024
Maar wat blijkt: je kan dus gewoon wél geld verdienen met elektrische auto’s! Het lijstje van Forbes Millionaires 2024 is zojuist gepubliceerd en al meteen op nummer 2 vinden we onze EV-profeet: Elon Musk! De CEO van Tesla is namelijk de op één na rijkste persoon van deze hele aardkloot.
Hij heeft een geschat vermogen van 195 miljard dollar. Nu is de Zuid-Afrikaanse duizendpoot niet alleen rijk geworden door Tesla, Musk heeft nog meer bedrijfjes die hem helpen aan deze positie, zoals SpaceX en The Boring Company.
Eerste even de top 4
Op nummer 1 staat Bernard Arnault (met 233 miljard), de man achter LVMH, een conglomeraat met allemaal luxemerken. Op nummer 3 staat Jeff Bezos (194 miljard) van Amazon en op 4 Mark Zuckerberg, die geld verdient met jouw privéleven.
BMW Geschwister
Pas op nummer 68 vinden we na Elon Musk een automotive naam: Stefan Quandt (27,3 miljard) die 23,6% van de aandelen van BMW in handen heeft.
Op nummer 71 vinden we Susanne Klatten met 26,5 miljard. Zij is, eh, de zus van Stefan Quandt en is zelf goed voor 19% van de aandelen van BMW. Het is toch oneerlijk verdeeld in deze wereld.
Accu’s
Dan gaan we door naar positie 89 waar we niemand minder dan Robin Zeng tegenkomen. Dat is de oprichter en voorzitter van Contemporary Amperex Technology. Klinkt niet heel erg automotive, maar dit is een van de grootste leveranciers van accu’s voor EV’s. Kijk, daar kun je goed geld mee verdienen!
Automotive reus
Dan verder op plaats 109 komen we weer een automotive reus tegen: Eric Li (16,8 miljard). Li is de grootaandeelhouder van Geely Automobile Holdings, een van de grotere Chinese autoconcerns. Bijzonder daaraan is dat het een bedrijf is dat niet grotendeels eigendom van de staat is.
Groter dan Tesla, armer dan Musk
Een andere Chinese naam is die van Wang Chuanfu (14,2 miljard) op plaats 131. Dat is de man achter BYD en verantwoordelijk voor de enorme expansie van elektrische auto’s van dat merk. BYD verkoopt op het moment meer EV’s dan Tesla doet: 21% van alle nieuw verkochte elektrische wagens is een BYD.
Kahn
Dan zakken we verder naar positie 162, naar Shahid Kahn (12,2 miljard). Dit is een minder bekende naam voor ons, maar in de VS is Flex-N-Gate (toeleverancier) enorm groot en Kahn is daar de eigenaar van.
Nog een keer BYD
Nou, het is een Chinees feestje vandaag. Op plaats 172 staat Lu Xiangyang (11,6 miljard). Xiangyang is de neef van de zojuist genoemde Wang Chuanfu en heeft ook een behoorlijk belang in de zaak.
SUV-bouwer
We gaan nog even door met China, want Wei Jianjun staat op nummer 180 met 11,2 miljard dollar. Jianjun is de persoon aan het roer van Great Wall Motor, de grootste Chinese producent van SUV’s. Yup, daar valt goed geld mee te verdienen.
En een Duitser
We sluiten af met iets Duits! Op 195 vinden we Georg Schaeffler (10,9 miljard). Heel lief, samen met zijn moeder is hij eigenaar van Schaeffler, een groot bedrijf dat onder andere kogellagers maakt, naast een hele hoop andere onderdelen. Ook voor elektrische auto’s fabriceren ze de nodige onderdelen. De ABT racewagens in de Formule E maken gebruik techniek van Schaeffler.
De complete lijst kun je hier bekijken!
Fotocredit: epische fotshop-skills door @jaapiyo
tortuga zegt
-edit: Jianjun ;-) –
Motomoto zegt
Voor die Schaeffler heb ik nog gewerkt. Mooi bedrijf!
ghengiskhan zegt
Opvallend wel, al die Chinezen in een lijstje met miljardairs. Was China niet een communistisch land?
Daarnaast, een privé vermogen van enkele (tientallen) miljarden vind ik gestoord. Als ondernemer neem je een -groot- financieel risico en daar mag je best voor beloond worden. Geen problemen met een paar honderd miljoen. Maar miljarden, dat mag van mij best wegbelast worden. Kom maar door met de commentaren dat ik het niet snap.
Stefje zegt
Je snapt het inderdaad niet. Die vermogens staan niet op de rekeningen, maar zitten vast in het belang in het bedrijf. In aandelenkapitaal.
Je kan met andere woorden daar niks tegen doen. Zolang die aandelen niet verkocht worden is er niks te belasten, want het is slechts een papieren tijger. Het is pas winst als je verkoopt. En dan wórdt het belast.
Daarnaast schommelen die waardes enorm. Musk is soms 70 miljard waard, soms 150. Als je dus zou besluiten hem te taxeren op 50%, dan zou hij dus binnen de kortste tijd failliet zijn. Zelfs als je alleen 4% over zijn vermogenstoename zou doen, zou hij na een paar tegenvallende jaren zijn bedrijf al de nek om moeten draaien, om zijn belastingschuld af te kunnen lossen. En een ander gaat het echt niet beter doen. Dat is een mega gok wat je neemt, terwijl heel veel mensen op hun banen rekenen.
Ja, het is krom dat er mensen zijn die miljarden hebben. Maar het zijn er maar een paar honderd op de hele wereld. Er zijn grotere vissen om te vangen.
rollingstoned zegt
Het is sowieso krom dat de helft van ’s werelds rijkdom in handen is van één procent van de bevolking.
petroldrinker zegt
@rollingstoned dan had de overige 99% vd wereldbevolking meer moeite moeten doen en minder met hun luie reet op de bank zitten tv kijken of op vakantie gaan (helaas, ik hoor ook nog bij die 99%)
KEV9 zegt
Nu hebben ze dat niet op hun rekening staan, bij velen is 75% van hun welvaart papieren welvaart via hun aandelen, een aandeel fluctueert in waarde, zo is Elon X Musk vandaag 2.8% armer geworden omdat zijn aandelen Tesla kelderden met ruim 6%. Of hun welvaart zit in stenen, zoals gebouwen
ghengiskhan zegt
Inderdaad. Ze zullen spullen moeten gaan liquideren als ze hun totale waarde willen pinnen en dat zal de feitelijke waarde verminderen. Maar niet zo veel verminderd dat hun vermogen ineens niet meer onsmakelijk wordt. En meneer Musk als voorbeeld: na die 2,8% waardedaling van zijn aandelen is hij nog altijd $190.710.000.000,= waard. Ik schrijf het even uit om te laten zien hoe onsmakelijk het is.
petroldrinker zegt
@ghengiskhan Niks onsmakelijks aan, eerder inspirerend, ik (en denk velen met mij) word niet geinspireerd door de lokale slager of groente boer die 2 a 3x modaal verdient. Dit soort mannen die alles kunnen kopen en doen wat hun hartje begeert, dat werkt inspirerend voor velen.
alfamail2018 zegt
en nu nog een lijstje met de aardigste mensen…
Gulli zegt
Maar mijn oma is al 7 jaar geleden overleden!
William zegt
Correctie: BYD verkoopt inmiddels minder EVs dan Tesla:
https://www.cnbc.com/2024/04/02/byd-hands-back-top-ev-seller-title-to-tesla-after-q1-sales-decline.html