Dit zijn de toekomstplannen van Alfa Romeo

Auteur: , 48 Reacties

Wat? Titel komt je bekend voor? Hoezo?

Dit zijn de toekomstplannen van Alfa Romeo

Alfisti gaan ongetwijfeld steigeren naar aanleiding van de ietwat sarcastische ondertoon in dit bericht, maar ook zij zullen moeten toegeven dat FCA wel erg wispelturig is als het gaat om de toekomstplannen van het roemruchte merk. Tot en met 2018 zouden maar liefst acht nieuwe modellen verschijnen waaronder de Giulia en de Stelvio. De sedan en SUV zijn intussen inderdaad gepresenteerd, dus nog zes te gaan. Zou je denken…

De introductie van nieuwe modellen werd meerdere malen uitgesteld. Automotive News zegt te weten hoe de huidige planning van Alfa Romeo eruitziet. Komt ‘ie.

Aan de Alfa 4C verandert voor 2021 niks.

De Giulia heeft wat kwaliteitsprobleempjes die een rentree op de Amerikaanse markt bemoeilijken. Desalniettemin worden het uiterlijk en de motoren van de sedan positief ontvangen. AN gokt dat ‘ie in 2020 wordt opgefrist.

Zoals bekend is de Stelvio nog niet zo lang onder ons. Verwacht dus geen nieuws over dit model voor 2021.

Dan door naar die grote sedan, de spirituele opvolger van de 166. Deze concurrent van de Audi A6, BMW 5 Serie en Mercedes E-Klasse is helaas uitgesteld tot 2021. Uiteraard blijven we vurig hopen dat dit apparaat er wel echt komt.

Een concurrent voor de BMW 4 Serie, de Audi A5 en de Mercedes E Coupé staat ook nog op de planning. Deze coupé is in de basis gelijk aan de Giulia en wordt naar verluidt in 2018 gepresenteerd.

Om te concurreren met het SUV-geweld uit Duitsland is Alfa bezig met een grote crossover die boven de Stelvio in het gamma komt. Wanneer dit ding op de markt komt weet helaas geen mens.

Lang verhaal kort: de toekomstplannen van Alfa blijven ietwat rommelig en dat het ambitieuze plan van een paar jaar geleden niet uitmondde in hele fraaie dingen, was misschien een beetje te voorzien. We hebben echter genoeg om in de toekomst

Foto: Giulia Q gespot door @dutchstylez, via Autojunk



48 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Goh wat een sorpresa!
Alfa Romeo en nieuwe modellen uitbrengen in korte tijd is als Pastor Maldonado die niemand uit de race beukt.
@viezefreddyw: of Max Verstappen die een race finished
@jamesbond007: Haha exact!
@viezefreddyw: proud partner of Max Verstappen
Wat zijn de kwaliteitsprobleempjes van de Giulia voor de USA markt?
@racerx: Vooral een opeen stapeling van kleine probleempjes die echt een bekend probleem. Extra zuur dat het ook is voorgekomen met de auto’s die aan journalisten werden meegegeven. Dat is natuurlijk niet fijn bij een herintroductie van een merk met een reputatie van onbetrouwbaarheid.
@sketcher: Jij moet de politiek in gaan; volzinnen typen, maar geen antwoord geven. Of ben je soms Alfa verkoper ? Anyways; hier de recent opgerakelde bouwkwaliteit-issues: http://jalopnik.com/here-are-all-the-problems-that-fca-has-attempted-to-fix-1797069082

En ook de nieuwe Giulia is niet vrij van soortgelijke issues: http://www.roadandtrack.com/car-culture/a10308214/alfa-romeo-giulia-issues/
@dawwg: dank, ik kan op je stem rekenen? Ik verkoop ze trouwens niet maar heb wel een Alfa, geldt dat ook?
Eerst die Giulia maar eens verkopen…
Betekent dit dat de 4C tot 2021 in productie blijft? Ik hoorde wat geruchten dat ‘ie uit productie genomen zou worden..
@jochempie: Zoals ik het lees, mogen we pas op z’n vroegst in 2021 een opvolger verwachten. Dat hoeft niet te betekenen dat de 4C tot die tijd in productie blijft.
@berlinetta: De Spider is 27 jaar in productie geweest. De 4C kan dan door tot 2041
Terwijl misschien de allerbeste verkoop resultaten behaald zouden kunnen worden met een giulietta opvolger…
zo jammer dat ze de “Golf klasse” nu helemaal links laten liggen!
@ukbob: In NL misschien, maar wereldwijd is dat natuurlijk een heel ander verhaal…
@ukbob: Dat zal er ook mee te maken hebben dat de marges op die auto’s zo laag zijn. Met grotere modellen kan meer worden verdiend. Alfa kan zich idd beter richten op die grote SUV en misschien nog een kleinere crossover onder de Stelvio.
@berlinetta: dat past wel helemaal in de filosofie van FCA: Alfa, Maserati en Ferrari die straks alledrie meer van hetzelfde te bieden hebben. Oh wacht, VAAG als voorbeeld.
4C is ook een prima karretje en verkoopt blijkbaar genoeg.
Maar nog steeds geen nieuwe Giulietta op stapel vind ik wel heel teleurstellend. De huidige is nog steeds wel een mooie kar, maar met een nieuwe achterwielaangedreven versie zouden ze denk ik een flink stuk markt kunnen pakken. SUV op dat formaat erbij en een cabrio op hetzelfde platform geeft al een aardige modelrange. In de grootste klasse kopen mensen toch alleen maar Duits. En bovendien zit Maserati daar ook al te vissen…
@trustmeiamanengineer: Vervang ‘verkoopt blijkbaar genoeg’ maar gewoon door ‘wordt gedekt door marketingbudget’; want anders is het een merk zonder ‘echte sportauto’ in het aanbod. Die 4C is echt geen verkoopwonder hoor … zie de dalende (US) trend hier: http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/alfa-romeo/alfa-romeo-4c/
Ze zouden in 2018 maar liefst 400.000 auto’s gaan verkopen. Ik hoop van harte dat het ze lukt, maar of het realistisch is… (En dan zijn er mensen die Victor Muller een luchtfietser vinden. Maak kennis met Sergio.)
@perry_snijders: FCA maakt winst door het daadwerkelijk produceren en verkopen(?) van auto’s. Victor Muller heeft afgelopen jaar winst gemaakt met Spyker zonder überhaupt ook maar één auto gemaakt te hebben. Dat is pas knap.
tot 2021 geld op ofzo
Dat het merk verkocht wordt aan een Chinees lijkt me een realistischer toekomstbeeld. De verkopen zijn nog niet wereldschokkend en de zakken van ome Sergio zijn volgens mij aardig leeg.
@tenaci:
Onlangs heeft een reaguurder die financieel bijzonder veel inzicht had een uitleg gegeven over de cijfers van FCA.
Dit omdat iedereen last heeft van onderbuikgevoelens bij het horen van namen als Alfa Romeo, Fiat , Ferrari en bij de naam Marchionne in het bijzonder.
Uit zijn betoog bleek dat dank zij Marchionne FCA ongeveer ver-8- voudigd is in waarde dus is er geen reden voor verkoop.
Wat wel een feit is dat de prioriteiten meer op financieel gebied hebben gelegen dan op de ontwikkeling van auto’s . Echter was dat wel noodzakelijk om eerst financieel op orde te komen.
@desjonnies: if the price is right..
Als ze maar eens waren begonnen met de Giulia ook als sportwagon en handgeschakelde benzine aan te bieden, had die toch een verkoopsucces kunnen zijn. De 156 is toch geslaagd in een tijd dat Alfa noch weinig te betekenen had, dus moet het nu toch ook nog kunnen.
@alfapeter: De handgeschakelde benzine kwam ik gister tegen in de configurator. Maarja waarom zou je die verkiezen boven de perfecte automaat? Sportwagon is wel een gemis ja, daarvoor moet je nu bij de behoorlijk duurdere Stelvio zijn..
@trustmeiamanengineer: Dat begrijp ik ook niet van Alfa Romeo (of Jaguar). Zo’n stationwagonvariant kost je de wereld niet. Het is een iets andere achterkant. That’s it. En in Europa kun je ze voor 2.5 mille meer verkopen. Bij Jaguar kun je nog (eventueel terecht) afvragen of een stationwagon wel past bi het merk en diens kopers, maar bij Alfa had die er gewoon direct moeten staan.
@willeme: ik had altijd begrepen dat in ons land de sw wel populair is, maar in de rest van de wereld veel minder. Dan snap ik wel dat een Stelvio voorrang krijgt, die cross over/ SUV dingen zijn blijkbaar overal populair.
@bluebird: Dat is ook zo, maar een station is in Europa nog wel geliefd. Het ontwikkelen daarvan zou toch niet al teveel moeten kosten en het zou leiden tot veel meer verkopen.
@berlinetta: maar Alfa richt zich blijkbaar niet op Europa. Anders zou er inderdaad wel een SW van de Giulia komen en opvolgers voor de Guillietta en MiTo, maar daar wordt niet over gerept.
Ach, er wordt altijd veel gepraat maar weinig verricht bij Alfa. Het zal wel duren tot 2030 tot er een Giulia opvolger komt oid afgaande op de getoonde roadmaps en realiteit.
Alles copy/paste Duitse auto’s. En alfisti maar juichen hoor. Wat een weggooiers…😂😂😂😂😂😂😂
@amersfoorter: Altijd maar negatief hè.. Juist de Duitsers zijn weinig creatief. Ze zijn alleen goed in marketing en daar trapt een boertje uit Amersfoort wel in. De Giulia laat zeker op GTA niveau de Duitsers zien hoe je een echte sportsedan maakt. Toen Audi nog niet bestond, Porsche nog een trage kever coupe was en BMW nog pruttelende driewielers bouwde had Alfa al eeen sportsedan. Qua uiterlijk is de Giulia duidelijk een evolutie van de voorgaande modellen dus ik snap niet wat je bedoelt.
@hdla: Mooi verwoord!
@hdla: ach ja, nu lopen ze op alle fronten achter. Goed bezig hoor.
@str8six: Qua verkopen zeker. Veel van de verkoopaantallen van de Duitsers zijn van kopers die alleen maar voor de badge gaan een soort Louis Vutton dus waar de Chinezen voor in de rij staan omdat ze denken dat het status geeft. Technisch en qua rijden heeft de Giulia GTA de M3 volledig te kijk gezet als je buiten de zure testen leest van gesponsorde bladen/sites die betaald worden met het veelvuldig noemen van premium en de vermeende (ik zie het niet) kwaliteit van het interieur belangrijker vinden dan bijvoorbeeld een cardanas van carbon.
Je bent eerder verrast als er een nieuw model wordt geïntroduceerd dan dat er weer plannen worden uitgesteld.
Die Giulia coupe kan zomaar eens mijn nieuwe favoriete auto worden, maar dat gaat natuurlijk niet genoeg geld in het laatje brengen. Coupe’s zijn toch niche-auto’s en de concurrentie is stevig. Het lijkt me beter als Alfa zich eerst richt op cashcows alvorens nichemodellen te lanceren.
En vervangers voor echte verkoopaantallen modellen in het B en C segment gaan we niet doen?
Uiteraard komen de nieuwe Alfa’s nog niet, want ze zijn net bezig met het bouwen van twee hele belangrijke modellen. Ze zijn het natuurlijk ook een beetje ‘verleerd’. De MiTo is natuurlijk een meer dan 10 jaar oude Punto en de Giulietta een vrije oude Bravo. Op zich niet erg, maar die kunnen het niet meer opnemen tegen de frissere concurrentie.

Met de Giulia en Stevlio moeten de aantallen gemaakt worden om te zorgen dat de andere nieuwe modellen bekostigd kunnen worden. Op zich snap ik wel dat ze die 166-opvolger uitstellen: die gaat toch niemand kopen. Lancia Thesis, Maserati Ghibli en ook de Alfa 166: mooie auto’s, maar commercieel niet echt interessant.

Dat de Giulietta en MiTo geen opvolger krijgen is ook logisch, want de Fiat modellen waar die op zijn gebaseerd zijn ook niet gezegend met een opvolger. Een grotere SUV dan de Stelvio lijkt mij niet echt handig, doe dan juist een kleinere. Net als Jaguar met de E-Pace, lekker aantallen maken.

Persoonlijk vrees ik dat het te laat is. Lancia is al kopje onder gegaan. De MiTo en Giulietta zijn te oud. De Giulia en Stelvio zijn op zich goed, maar de BMW dealer ligt er niet wakker van. En met de 4C (die telkens mooier wordt, dat wel) ga je ook geen oorlog winnen. Voordat de Giulia op de markt kwam werd er al gezegd: Dit moet een mega-succes gaan worden. Het fundament voor het nieuwe succes van Alfa. Dat succes moet er nu wel heel erg snel gaan komen. Tot nu toe hebben ze ongeveer 20.000 Giulia’s gebouwd. Dat is op zich goed, ze komen vanuit het niets en in Europa verkopen alleen de middenklassers van Mercedes, BMW, Audi en Volvo (veel en veel) beter, maar de Giulia is al een succesvoller dan de Jaguar XE, Infiniti Q50, Lexus IS, en Cadillac ATS. Maar ja, die modellen verkopen in Amerika veel beter.
Giuletta opvolger?! en dan hoog je hem wat op en dan kan je hem weer overal als kleine SUV gaan verkopen. Zo moeilijk is dat niet toch? Plak er een kofferbak aan zoals de A3 limousine en je hebt een sedan onder de Giulia. Wellicht heeft Fiat er dan ook wat aan, inplaats van die rare 500 varianten.
Zie het nut van dit schrijven niet zo in maar goed weer reacties voor de website. Alfa Romeo laat zien dat ze weer op het goede spoor zitten met de Giulia en de Stelvio. Het mag duidelijk zijn dat voor dit moment dit de juiste modellen zijn voor Alfa Romeo. Als je ziet waar ze vandaan komen is dit een grote positieve stap die AR heeft gemaakt. Heeft AR gezegd dat er in 2018 6 nieuwe modellen zouden zijn? Who cares! Als het volgende model maar weer net zo schitterend en goed of zelfs beter is als de laatste 2. Daar gaat het toch om.
@azuli: is de Giulia het juiste model? Zou in de Europese thuismarkt van Alfa een nieuwe Mito en nieuwe Giulietta niet beter passen? Ze gaan nu de concurrentie aan met de 3 serie, C-klasse, A4 in een krimpend segment. Logischer zou zijn dat krimpsegment helemaal te laten schieten en wel voor het groei segment (de Stelvio) en je bestaande klantenbestand te gaan. Maar goed, na heel lang wachten is de Giulia er nou eindelijk. Daar mogen nog wel wat varianten van komen (coupe en natuurlijk een station).
@mashell: Dat zijn volumemodellen. Op de huidige twee valt per model over het algemeen veel meer aan te verdienen. Een nieuwe Giulietta zou natuurlijk mooi zijn maar zal als men de huidige filosofie aanhoud zoals bij de Giulia een nieuw ontwikkeld platform moeten krijgen. Voor je daarop gaat verdienen ben je jaren verder. Die tijd heeft/krijgt Alfa niet met de huidige investeerders denk ik zo.
C segment sedan op het Tipo platform? Lekker leaseknallertje en zal het in de BRIC landen ook goed doen. Daar zijn ze gek op kleine sedans.
@willeme: Gezien de populariteit van de SUV en crossover is het ook raar dat die kleine SUV niet op de planning staat. Van Dacia Duster tot Mercedes GLA, in vrijwel alle prijsklassen zijn ze verkrijgbaar en ze gaan als warme broodjes over de toonbank.
Tel daarbij op dat Alfa zo’n wagen relatief snel en tegen lagen kosten op de markt kan hebben doordat men leentjebuur kan spelen bij de Fiat 500X en Jeep Renegade en je vraagt je oprecht af wat hun overweging is om dat juist niet te doen.
Eigenlijk zou BMW Alfa moeten kopen. Denk dat de uiteindelijke overlap in klanten nog wel meevalt terwijl ze wel heel veel kunnen delen qua platform, motoren etc. Evt met Maserati erbij.
Wat zijn de overkomsten tussen Feyenoord en Alfa Romeo.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).