VW: “misschien waren we wat laat met EV’s”

Auteur: , 42 Reacties

De Duitsers vrezen de eerste slag te hebben gemist in de oorlog om Elektroland.

Een der bestuursleden van Volkswagen, Andreas Renschler, heeft toegegeven wat eigenlijk iedereen al dacht of wist: de Duitse auto-industrie was rijkelijk laat met het introduceren van elektrische modellen. De Duitse merken hebben in plaats daarvan veel tijd, geld en moeite gestoken in de ontwikkeling van dieselmotoren en juist de zelfontbranders worden tegenwoordig in de ban gedaan wegens de uitstoot van stikstof en fijnstof.

Denk bijvoorbeeld aan de VW XL1. Deze ultrazuinige dieselauto is door de recente ontwikkelingen in één klap vrijwel irrelevant geworden en reken maar dat die auto veel geld heeft gekost om te ontwikkelen.

Toch probeert VW na het dieselschandaal het tij te keren. De Duitsers zetten grof in op elektrificatie van de line-up en da’s hard nodig ook. Zelfs Volkswagen geeft toe dat Tesla erg belangrijk is geweest voor de ontwikkeling van elektrische auto’s in algemene zin en dus zullen de Duitsers nu moeten aanhaken. Zo investeert het merk 20 miljard euro om in 2030 volledig over te kunnen stappen op elektrische auto’s en de verbrandingsmotor vaarwel te zeggen.

Foto: dikke combo door @kuifje via Autojunk



42 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Was? Is. Nog steeds zijn het maar concept cars en nog steeds hebben ze een totaal gebrek aan een eigen snellaadnetwerk. Ze lopen jaren achter.
@stfu: alsof ieder merk met een eigen netwerk moet komen. Dat is pas geldverspilling.
@stfu: Ik zie het probleem met de infrastructuur nog niet zo. Op dit moment ontbreekt de wil bij de Duitse autofabrikanten simpelweg. Zodra die der wel is verwacht ik dat een consortium van VAG, Daimler en BMW binnen no-time, al dan niet in samenwerking met enkele benzinestationsmerken een Europees dekkend snellaadsysteem uit grond stampen. Kijk maar naar Fastned, volgens mij zijn die oplaadpunten binnen enkele dagen aan te leggen.
@stfu: we lopen allemaal achter…. op wie?
@bitd: Japan China murica
@stfu: mee eens. VW moet oppassen dat ze niet de Nokia van de auto-industrie worden met hun afwachtende en weinig innovatieve houding. Ze blijven iets te lang hangen in oude “successen” terwijl de automotive wereld zich in hoog tempo doorontwikkelt.
Tja klopt, wel sympathiek dat ze het openlijk zeggen. Geen probleem om af en toe je hand in eigen boezem te steken. Al heb ik het idee dat VW nogal hardleers was wat dat betreft, aangaande het dieselschandaal.
Uhhh voorsprong door…sjoemelen maar ondertussen een achterstand in ev :)
Werd ook wel hoog tijd. Ze hebben de afgelopen jaren vooral op elektrogebied lopen bitchen naar Tesla. Vooral Audi. Dat geld hadden ze veel beter kunnen besteden aan de ontwikkeling van elektrische auto’s. Nu maar hopen dat ze echt gaan doorzetten…
Wat de Duitse autofabrikanten betreft heb ik vooral het idee dat BMW het meest voorop loopt. Ook Opel heeft volgens mij al enige kennis in huis, al vraag ik me af in hoeverre ze die nog mogen gebruiken nu ze geen onderdeel meer uitmaken van GM.
@berlinetta: vlak Mercedes ook niet uit.
Model S ontwikkelen zou 1 Miljard hebben gekost, dat moet VW met al hun mensen en geld snel bij kunnen benen.

Maar alle fabrikanten vergeten 1 ding: Een snellaad netwerk!

Om die reden koop ik weer een Tesla zodra de mijne volgend jaar 5 wordt. Ik kan er gewoon van op aan dat de snelladers van Tesla het doen en snel laden, waar ik ook kom.

Snelladers van andere partijen zijn niet zo snel of hebben weer een ander pasje om ze te ontgrendelen. Zeker in de landen ten zuiden van ons is het nogal raar.

De snelladers zijn er wel, maar het is best een wir-war om er achter te komen hoe ze werken e.d.

Als VAG zou ik gewoon serieus geld steken in een goed bedrijf, ik zou gewoon Fastned kopen en daarmee een prachtig netwerk door Europa mee op zetten.

Blijf je na de verkoop van de auto ook nog eens geld aan je klanten verdienen omdat ze bij je ‘tanken’.

En je kan ook nog adverteren dat het eerste jaar laden gratis is bijv!
@widodh: Toch vraag ik me ook wel af in hoeverre zoveel laadstations nodig zullen zijn in de toekomst. De techniek staat niet stil en vroeg of laat zal het mogelijk worden dat auto’s tijdens het rijden weer nieuwe energie kunnen opwekken.
@berlinetta: Hoe wou je dat doen? Met inductie laden tijdens het rijden? Het kan in de theorie wel, maar is nu nog heel, heel, heel duur en met een gigantisch verlies. Ook wordt het dan ineens een probleem van de wegbeheerders e.d.

Voor nu hebben we gewoon heel veel snelladers nodig.
@widodh: Hoe het precies moet, weet ik uiteraard ook niet. Daarvoor heb ik de kennis niet. Ik kan me voorstellen dat het in de nabije toekomst op een veel efficiëntere manier kan en we moeten ook op naar de lange termijn kijken. Het overal aanleggen van laadstations is ook weer een korte termijnoplossing.
@berlinetta: de verliezen bij inductie komen door de afstand tussen de platen. Dat is natuurkundig niet veel efficienter te maken.
Waarom zou een laadpaal bij elke parkeerplaats niet haalbaar zijn? Tot nog niet zo lang stonden er bij elke parkeerplek in vele steden parkeermeters. Bovendien gaat de actieradius snel in de richting dat je niet meer elke dag hoeft te laden (net als je nu niet elke dag tankt) en zijn er dus relatief gezien per auto minder laadpalen nodig.
@mashell: Ja ik weet ook niet precies hoe en wat uiteraard. Het is nu uiteraard nog niet haalbaar, maar het valt ook niet uit te sluiten dat het in de toekomst wel haalbaar is.
Het enige wat ik daarnaast wil aangeven is dat er een revolutie binnen de autoindustrie gaande is en dat we ook moeten kijken naar de lange termijn. Nu overal maar zoveel mogelijk laadpalen installeren kost ook veel tijd en geld en is ook weer belastend voor het milieu en is wat mij betreft een korte termijnoplossing. We weten nog niet eens of gehele elektrificatie van het wagenpark wel de beste oplossing is. Die stroom moet ook ergens vandaan komen.
@widodh: precies. Zelfs als zou Tesla voorbij gestreefd zou worden door de traditionele autofabrikanten. Iets wat ook niet onwaarschijnlijk is. Dan nog heeft Tesla haar supercharger netwerk, haar accu fabriek en zonnepanelen business. Die staan er goed voor.
@widodh: Er zou eigenlijk een beter universeel snellaadnetwerk moeten komen, net als er gewoon tankstations zijn die niet voor 1 merk zijn. De EU zou daarover de handen in een moeten vouwen en samen met autofabrikanten 1 standaard afspreken. En dan langzaam uitrollen over de huidige tankstations, net als tesla zelf deed.
@srthellcat: Die standaard is er ook, CCS, Combined Charging System: http://charinev.org/

Ook Tesla is daar nu deelnemer van, zo kunnen we met één stekker de auto’s laden. De beschikbaarheid en betrouwbaarheid en snelheid van al die niet-Tesla netwerken wisselt echter gigantisch.

Wat ik zei over Fastned en VAG kan gewoon een openbaar netwerk zijn waar ook niet VAG-klanten kunnen laden, alleen zo verdiend VAG dubbel.
@widodh: dit geldt enkel voor de het begin. Straks kun je overal laden. Tesla heeft nu die voorsprong, maar die gaan ze kwijt raken.
@poes: Het is echter wel kip-ei. Zonder een betrouwbaar lader netwerk gaan mensen die auto niet zo maar kopen. Tesla heeft dat gewoon goed begrepen.
@widodh: sorry, maar die snelladers gaan het ook niet worden… ik denk waterstof, ook als drager van groene energie die teveel wordt geproduceerd. En een laadstation met 500 stekkers… zie je het voor je?
@bitd: Waarom zet dan elke merk in op accu’s waar ze vroeger nog waterstof probeerde? Waterstof is helemaal niet makkelijk. Zeer laag rendement, lastig op te slaan, lastig te transporteren én lastig te tanken. Dat laatste komt doordat het tankstation altijd een hogere druk dan 700 bar moet hebben om jouw auto van 700 bar te kunnen voorzien.

Snelladers met 500 stekkers? Waarom zou dat nodig zijn? Met 150kW tot 350kW laden ben je met 15 min al weer weg bij die lader.
@widodh: je ziet steeds meer alternatieven daarin, ook lokale productie. Vergeet niet dat die ook voornamelijk werken met accu’s/stroom.
Het is in ieder geval praktischer als in heel NL extra dikke stroom kabels gaan uitleggen.

Voorbeeld:
Ik wilde een electro aansluiting maken bij mij thuis, van 3x35w naar 3x50w, als ik dat zou doen gingen de leveringskosten met >2500eur per jaar omhoog. We zijn er nog lang niet klaar voor.
@bitd: Waarom heb je thuis 3x50A nodig? Je hebt standaard 3x25A, dat is 17kW vermogen. Mijn Model S laad thuis op 16kW en is in een paar uur weer vol. Met Smart Charging technieken die er nu al zijn gaat de auto wat langzamer zodra je de oven aan zet.
@widodh: dat zou kunnen, maar reken dan met 2 auto’s in mijn situatie en zooi andere electronica in huis. Ik heb ook eieren voor mijn geld gekozen en 1 aansluiting gemaakt voor 1 hybrid, is voor mij de keuze in ieder geval weer gemaakt dat ik nog ff diesel blijf rijden, is trouwens wel lekker : 375 pk, 920km op een tank.
@bitd: Nogmaals: Smart Charging :) Zie het Maxem.io systeem, die kunnen laadpalen helemaal sturen op basis van je verbruik in huis en dan hoef je niets te verzwaren in huis.
@widodh: true, geld voor 1 aansluiting. Bij 2 aansluitingen kan je alleen max vermogen limiteren, vraag me niet waarom.
Zolang het geld tegen plinten klotste… wat doe je dan fout hè. Ook een auto fabrikant is gewoon een commercieel bedrijf.
Tesla is toch een beetje voor de hippe rijken tot nu toe. Ik denk dat de letterlijke elektrische volkswagen nog moet komen. Ik zal iig prive geen model 3 aanschaffen, als je ook 3-serie of C-klasse voor het zelfde geld op de oprit zet.
en wat als er straks een elektrische C-klasse of Golf beschikbaar is!? Ja sorry Model 3, maar je bent gewoon een beetje lelijk.
@jorden: De elektrische gold is er al, de e-Golf met 35kWh batterij. Eens, 35kWh vind ik ook te krap. Zodra er een e-Golf is met een 55 a 60kWh batterij is voor <30.000 dan gaat dat heel hard verkopen. (of leasen).
@widodh: dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Een grotere batterij past niet in een Golf. Daarvoor moet je wachten op modellen die als electrische wagen ontwikkeld zijn, zoals die I.D. wagens van VW.
@mashell: Hoeven we alleen maar te wachten op betere accu techniek. Solid State Lithium onder andere, de energiedichtheid moet gewoon toe nemen.
@jorden: Hippe rijken? Ik heb het niet verkeerd maar vind mezelf niet bepaald hip en rijk ook niet. Ik heb een prima onderneming en Tesla rijden is nu eenmaal stukken goedkoper dan de V70 die ik hiervoor had, ook al is ie 2x duurder.

En Model 3 schijnt net zo goed te rijden als een Alfa Guilia QV. Ik zou het wel weten. Tenminste een auto van de toekomst, niet het standaard recept jaar in jaar uit uitbrengen zoals bij de 3 Serie, waar je blij moet zijn met een 3 pitter tegenwoordig.
Het is zo enorm kansloos diesel motoren over boord te kieperen maar de steenkool centrale extra op te stoken om alle Tesla´s van prik te voorzien…..
@dutchdriftking: nee dat bied enorme kansen. Die kolencentrale kan gewoon van het net als een beter alternatief is. Zo’n diesel kachelt zo’n 20 jaar onveranderd rond.
Natuurlijk was het nogal dom, met de klimaatdoelen in het achterhoofd, dat de regering überhaupt die drie kolencentrales heeft toegestaan.
@mashell: en ondertussen doet het KNMI aan Klimaatfraude om jou maar vooral in het duister te laten over wat er werkelijk aan de hand is met dat Klimaat!
@dutchdriftking: kortzichtig van je. Je weet ook dat groene energie enorm in opmars is. Zouden een zonnepark ter grootte van Gelderland bouwen in Afrika, kunnen we heel de EU van stroom voorzien..
@dutchdriftking: Wat hier boven al aangegeven is. Je kan die kolencentrale morgen vervangen door zonnepanelen (figure of speech) en alle auto’s zijn ineens 100% groen.

Een auto rijd 15 rondjes rond de zon rond en in die tussentijd kan je hem niet schoner maken. Met elektrisch kan je zonder dat de auto iets hoeft te doen de bron schoner maken.

Ook op een kolencentrale is een Tesla schoner dan een diesel btw.
@widodh: Haha zonnepanelen in NL om iedereen van stroom te voorzien. You funny!
@sollie1984: Lees je mijn comment ook? Figure of speech. We kunnen voldoende dingen verzinnen om groene energie te verkrijgen. Een mix van zon, wind, hydro en andere vormen. Punt blijft, de EV is per direct schoner aan het rijden zodra je die kolencentrale sluit.
Tsja ze hebben al een tijdje een Golf EV die of nog niet te koop is, of die geen hond koopt. Ze hebben een Halo-model nodig die de aandacht trekt, geen auto die absoluut niet opvalt en er vervolgens ook geen reclame bij krijgt om hem te helpen. EV was duidelijk geen prio bij VW

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).