‘Alfa Romeo stelt cruciale introducties uit’

Auteur: , 38 Reacties

Italianen en deadlines....

Pizza!

Alfa Romeo heeft volgens Italiaanse bronnen noodgedwongen de lancering van zijn komende productiemodellen moeten uitstellen. Afhankelijk van uw belevingswereld zal dit nieuws als gigantisch- danwel totaal niet schokkend overkomen.

Volgens Automotive News, dat in de autogame meer connected is dan een hip autoconcept, hebben leveranciers laten weten dat de Giulia met een half jaar wordt uitgesteld, naar een marktintroductie in mid-2016. De SUV die op het model is gebaseerd zou 9 maanden teruggeworpen worden naar begin 2017. Voor de ontwikkeling van zo’n 8 nieuwe Alfa’s is 5 miljard euro uitgetrokken, dat deels afkomstig is van de f*ck you Ferrari-money die op Wall Street bij elkaar geharkt werd.

Giulia QV

De Giulia QV was in alle opzichten een rush job: hij moest en zou bij Alfa’s 105-jarig jubileum gepresenteerd worden, en het plan was de auto eind dit jaar bij de dealer te hebben staan. Aan alles bij de introductie kon je merken dat de auto gewoon nog niet af was, en de lange stilte die volgde sprak boekdelen. Wat dat betreft benijd ik het ontwikkelteam niet: ze moesten in een superkrap tijdsframe met geringe middelen even een M4-killer uit de grond stampen. Toegegeven: de hyped publieke opinie hielp ze enorm, maar de publieke opinie zorgt er niet voor dat er sneller auto’s van de band rollen.

Er zouden na de QV meer gangbare volumemodellen onthuld worden. Eerst was er nog sprake van de IAA in Frankfurt (september 2015), maar al snel werd dit Genève (maart 2016), een half jaar later. Let wel, dit is allemaal wandelgangpraat, Alfa zelf houdt de kaken op elkaar. We weten dus ook niet of er daadwerkelijk non-QV-Giulia’s op de Zwitserse beurs staan, maar verwachten het wel.

Van uitstel komt…meer uitstel

FCA-baas Marchionne was al de koning van de eeuwig uitgestelde modellen (Alfa Romeo 4C: check, Maserati Levante: check) en uitgaande modellen zonder opvolger, en hiermee wordt het er niet beter op. Ik heb nog steeds niets dan liefde voor die man (#nohomo), maar het enige constante in zijn beleidsvoering lijkt het op de proef stellen van het geduld van de consument en autojournalist te zijn.

400.000 Alfa’s in 2018

We zeggen het nog maar eens: in 2018 gaat Alfa volgens Fiat-baas Marchionne 400.000 auto’s verkopen, in 2014 werden er 68.000 weggezet. Marchionne is er nog steeds heilig van overtuigd dat dit gaat lukken, wat hier op de redactie het vermoeden doet rijzen dat Marchionne eigenlijk Victor Muller is met een moeilijk Mission:Impossible-masker op. Heeft u beide mannen wel eens tegelijkertijd op dezelfde plek gezien? I rest my case..

Als Alfa dit aantal wél haalt beloof ik bij dezen plechtig een lekkere taart voor Marchionne te bakken of zijn lieveligskostje te komen koken, maar zoals de vlag er nu bijhangt kan de koksmuts in de kast blijven liggen.



38 reacties

Dan maar iets langer wachten om hem te kunnen spotten, zou waarschijnlijk normaal ook al lang duren.. :p
Jammer natuurlijk, maar waarschijnlijk (hopelijk) is hij het wachten meer dan waard. Qua looks istie al fantastisch dus dan nog maar wat langer wachten tot ie ook nog perfect rijd
Op zijn Italiaans, als dat maar geen voorbode is voor de te leveren kwaliteit
Ik kan hem maar niet mooi vinden. Elke keer als ik een 159 SW word ik week in de knieën, maar deze doet het niet voor me.
Het nieuws wat eigenlijk geen nieuws is maar toch gemeld word… Door veel mensen zal het als open deur gezien worden wat ik nu zeg: het was te verwachten. Alleen ik zie het niet als een open deur maar gewoon (alweer) de realiteit
Met een SUV erbij zou die 400.000 best haalbaar kunnen zijn.
@HZW: Natuurlijk is het haalbaar. Sergio zegt het, dus dan is dat zo.
Tja… Niet heel verbazingwekkend.
Ik heb me op deze site al eerder afgevraagd of die Qiulia voor gewone mensen er eigenlijk ooit wel gaat komen. Dat was weliswaar min of meer grappig bedoeld, maar het duurt gewoon te lang zo. Nog even en het model is al verouderd bij introductie, qua design is het model toch al niet super bij de tijd en de houdbaarheid van een vers model is maar zeer beperkt.
Ik vond de Giulia op de IAA ook erg ‘preproductie’ overkomen, met name het interieur en de afwerking waren onder de maat.

Toch knap dat een auto die nog niet eens af is, toch een toptijd haalt op de Nordschleife. Ik had al ernstige twijfels aan de specs, en die heb ik nog steeds (was laatst een hele verhitte discussie op AB 😘). En die twijfels heb ik nog steeds. Ik hoop met heel mijn hart dat Alfa het allemaal voor elkaar krijgt, maar ik zie het vooralsnog niet gebeuren.
@gtwillem: Ik was mee tot “Ik hoop met heel mijn hart..” – beetje moeilijk geloven gezien je reacties hier over het merk.
@heidekonijn: Ah! Het Heidekonijn! Alles goed? Hoe gaat het met de 4C?

Ik kan gek op een merk zijn, maar ik ben niet blind. Ik vind Subaru’s altijd erg leuk, maar weet dondersgoed dat ze er niet uitzien, vind ik een charme, maar het is wel zo. Ook de interieurs zijn nogal basic, wat mij niet interesseert, maar veel mensen knappen er begrijpelijk toch op af en zien de meerwaarde van 4WD en boxermotoren niet.


Ik ben gek op Alfa’s, hoe moeilijk dat te geloven is. Maar ik vertik het om mij blind te staren op een badge. Bij Alfa gaan er nogal wat dingetjes mis:

1. De Mito is al meer dan 7 jaar oud. Een opvolger komt er waarschijnlijk niet.
2. De Giulietta is er ook al weer 5 jaar. Een opvolger is nog onduidelijk. Evenals een facelift (heeft laatst een hele retouchering gehad). Ook de Giulietta kende een zware bevalling, en maakte bij introductie niet dezelfde indruk als de 147 destijds had.
3. De 159 zit al weer een paar jaar zonder opvolger. Sedan 3 jaar, station 2 jaar. Dat is gewoon te lang.
4. Er is geen opvolger van de 166. Vooralsnog ook niet in zicht.
5. Er is geen opvolger van de GTV/GT. Vooralsnog ook niet in zicht.
6. Er is geen opvolger van de Spider. MX-5 Alfa is afgeblazen en de 4C Spider is een totaal ander segment.
7. Alfa heeft geen crossovers in zijn gamma, ondanks grote populariteit.

Ik weet dat je een 4C hebt, en ik ben zeker jaloers, maar in Nederland kost een Spider net zo veel als een Boxster S PDK en dat is echt een ander niveau naar mijn mening (komt ook door de aparte postionering van Porsche, in vergelijking met de Cayman S is de Alfa aanzienlijk goedkoper).

Nogmaals, ik houd van Alfa, en ik kan veel schoonheidsfoutjes door de mantel der liefde bedekken. Maar op dit moment kan ik onmogelijk zeggen dat Alfa tactisch slim bezig omdat ik zo van het merk houd.
@gtwillem: de prijs is het probleem bij subaru denk ik, anders was het voor mij ook een optie geweest.

ooit, 2e hands.. voor erbij.. :)
@gtwillem:

Spider en boxster is hetzelfde niveau, sowieso, maar andere prioriteiten.
De porsche is een stuk meer comfy en veel beter afgewerkt, maar de alfa is cleverder.
@gtwillem: Oh ja, de liefde druipt eraf zie ik.
@heidekonijn:

Kom kom .. Vanaf de zijlijn ziet het er toch best wel troosteloos uit bij Alfa ..
@lincoln: Zeg maar gerust rampzalig voor heel FCA dankzij Sergio “ikbenhiernogmaarbaassinds2004dusikbennietverantwoordelijk” Marchionne, maar dat was mijn punt niet.
@gtwillem: Ik vrees dat je gelijk hebt. Als de Giulia niks wordt, dan gaat Alfa Romeo Lancia achterna. Zoals je zegt hebben ook de Mito, Giulietta en spider nog geen opvolger lopen ze dus achter qua modellengamma. Erg jammer als Alfa het niet zou redden.
@heidekonijn: idd met alle winden meewaaien..
Alfa heeft de Giulia QV gewoon veel te snel voorgesteld. Uiteraard is het leuk dat je op je 105e verjaardag een nieuw model kan voorstellen, maar het zou nog leuker zijn om op je 110e verjaardag nog te bestaan…

Ik hoop dat Alfa nu vooral blijft zwijgen en dan één moment uitkiest waarop de gewone Giulia wordt voorgesteld en meteen leverbaar is.
helemaal vergeten dat ding, is het trouwens niet gewoon een ge re batchte maserati of denk ik weer te kort door de bocht?
Alfa Romeo Gulia vs Fyra: Beiden uit Italie en hopeloos vertraagd. Hopenlijk zit het met de kwaliteit van de Gulia wel goed…
De tekst bij de foto doet denken aan een liedje van André van Duijn. En het onderwerp daarvan is ook een Italiaans product, dus ik snap de gelijkenis volledig
@bmwalpina: en om André hebben we ook al jaren niet meer kunnen lachen, net als om Alfa…
Ik vind het nog altijd jammer dat ze niet koplampen heeft gelijkend op die van de 159/brera. Ik vind dat nog altijd mooie units. Groot verlies dat ze er nu bijna generieke moderne lampen in hebben gedaan.
En zo komt het dan dat ik de komende vier jaar met een lease volvo zal rijden en niet meer met een Alfa.
Jammer voor de rijbeleving, anderzijds is de dealerbeleving 100 keer aangenamer. Toch nog wat balans.
@heidekonijn: Zit veel verschil tussen, ik reken fabrikanten minder af op basis van de dealers dan op het product zelf.
@lekkaah: Ik in principe ook hoor, maar het wordt een beetje moeilijk zo, zonder product. En met een wat groter gezin moet er toch echt iets ruimer dan de Giulietta in de garage.
Ik dacht het nog even te kunnen rekken tot midden volgend jaar qua levering maar blijkt nu dat het waarschijnlijk verschuiving na verschuiving zal worden. Zucht.
Dus ik probeer het maar aan de positieve kant te zien – erg gelikte wachtruimte en mooie opvolging bij Volvo (we hebben al een V40 rijden vandaar enige ervaring).
@heidekonijn: haha, mee eens, ook ik ben een Alfa Romeo liefhebber, maar Alfa Romeo is dat niet van mij de klant. Te vaak met een kluitje in het Italiaanse riet gestuurd door de jaren heen…
“Wat dat betreft benijd ik het ontwikkelteam niet: ze moesten in een superkrap tijdsframe met geringe middelen even een M4-killer uit de grond stampen.”
Ik benijd ze nu nog minder. Nu moeten ze met nog minder middelen (want al veel verspild aan de QV) een 320d killer uit de grond stampen en dat is heel veel moeilijker te doen dan een M4 killer.
Mooi toch dit! Als Italianen, kalm, logisch gestructureerd en efficiënt zouden zijn, dan zouden het Duitsers zijn. Niet dat daar iets mis mee is, maar die Italjaansche flamboyante hectiek, ik hou er wel van!
Ik hoop dat alle geclaimde cijfers waarheid gaan worden. Ik draag Alfa een warm hart toe, maar het loopt al 5 jaar ruk…
Goed, Alfa Romeo bewandeld hetzelfde pad wat een paar jaar geleden door Lancia is aangelegd. Rechtstreeks richting de afgrond. Men is bij AR zo bezig met emotie en de uitstraling van het merk dat er te weinig wordt nagedacht over wat klanten willen. Mannen, jullie zijn geen Ferrari of Lamborgini, automerken die paardenstront kunnen serveren en daar bakken met geld mee verdienen.

Wat zo mooi was aan de 147 en 156 was dat dit prachtige auto’s waren die sportiever leken dan ze waren die door de gewone man te betalen waren. Er werd nagedacht over hoe deze auto’s in elkaar moesten worden gezet. Goed, deze hebben ook zo hun foutjes maar staat niet in verhouding tot de puinzooi die als Giulietta de fabriek mocht verlaten. Vandaag dus mijn laatste Alfa ingeleverd voor een fijne Zweed. Nooit meer Alfa, want over 5 jaar bestaan ze niet meer.
Mooi om te zien dat het vag blogje weer even opleeft als er zogenaamd slecht nieuws is over alfa. Ach ja soms is het verstandig om een stap achteruit te zetten. Hadden vw en Porsche dat ook maar gedaan. Je kunt beter vooraf eerlijk zijn over de situatie dan achteraf.
Blijf het grappig vinden als vagblog met alfa nieuws komt. Alle vag fanboys leven weer op na zulke zware tijden. Is wel een beetje treurig om te lezen.
Vw, Audi en Porsche hebben een flinke deuk opgelopen in echte betrouwbaarheid. Dan kun je beter net als Alfa vooraf duidelijkheid verschaffen ipv achteraf verontschuldigen.
Het schijnt dat deze Giulia is uitgesteld vanwege het ontwerp, men is er bij Alfa achter gekomen dat dit ontwerp al sterk verouderd was voordat het ook maar uitkwam.
Ik ben benieuwd of en wanneer er een giulietta opvolger komt, maar daarover lopen de berichten nogal uiteen!
Gedateerd is die toch al, dus maakt niet uit als die wat later komt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).