Dit zijn de winnende vragen over BP brandstof

Branded content, 43 Reacties

Samen met BP willen we onduidelijkheden over onze brandstof wegnemen, daarom vroegen we jullie om hulp.

BP Efficientie

We riepen onlangs op om al je vragen over brandstof aan ons te sturen. De personen die de winnende vragen hebben gesteld zullen binnenkort samen met Wouter naar de BP raffinaderij afreizen, om daar het antwoord te vinden. Dat is een unieke ervaring, want op die superstreng beveiligde locatie kom je normaal gesproken niet binnen. Wij wel. Hieronder de vragen die we gaan stellen:

– Hoe bepaalt BP het octaangetal in brandstof en wat is het effect hiervan op de diverse motoren?

– Hoe komt het dat benzine met een hoger octaangehalte zorgt voor een motor die soepeler loopt en betere prestaties?

– Is er een kwaliteitsverschil in de olie die uit de grond komt in Dubai of in de golf van Mexico?

– Wat is het verschil tussen gewone brandstof en BP Ultimate en hoe komt het dat BP Ultimate de beste brandstof is?

– Waarom is BP Ultimate beter dan normale brandstof en rijd je er echt zuiniger mee?

– Waarin verschilt de reinigende functie van BP Ultimate ten opzichte van andere superbenzines?



43 reacties

Ik tank liever bij Shell, BP met z’n gedonder in de Golf van Mexico. Een milieuramp die zijn weerga niet kende. Deepwater Horizon…..

Nee, voor mij niet.
@gearhead: Nou Shell kan er ook een potje van maken, bijvoorbeeld in Nigeria.
Op alle merken is zo wel wat op te merken.

Ik tank tegenwoordig bij De Haan, Blue nogwat..? Rijdt mijn autootje prima op en is de goedkoopste van allemaal in de buurt. Maar het aller belangrijkste, rijdt eerst je auto goed warm, voordat je hem op zijn staart trap, daar blijf je altijd profijt van hebben.
@gearhead:
De Deepwater Horizon WAS helemaal niet van BP maar van Transocean.
En ook Halliburton werkte mee op deze rig.
En wat er allemaal precies is gebeurd en hoe het kon gebeuren, dat is redelijk naar boven gekomen, maar zoals altijd niet alles.
Hier staat een redelijk verhaal over de tijdslijn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_Deepwater_Horizon_oil_spill
@desjonnies: Het is volgens mij vooral de olie die naar boven is gekomen.
@gearhead: schijnheil !!
Wil je echt verschil maken, laten staan die auto!
@gearhead: ik weet niet hoe het zit met BP ultimate maar V-power is niet eens 98. Ik dacht dat het 96,4 was…
@gearhead: http://www.novamov.com/video/5265db57da213

Dit is een aflevering van vice, die laat zien hoe BP zijn olielekprobleem ‘opgelost’ heeft. Door een chemisch middel genaamd Corexit met vliegtuigen in de oceaan te dumpen. http://en.wikipedia.org/wiki/Corexit

De Corexit maakt van de olie een vaste stof zodra het ermee in aanraking komt, wat het naar de bodem laat zakken. Ook maakt het de olie zo’n 52(!) keer giftiger. Nu 4 jaar later spoelt er nog steeds verse olie aan, en blijven ze corexit spuiten, terwijl juist het meeste leven zich op de oceaanbodem afspeelt.

Ze zijn de aarde op ongekend grote schaal aan het vernietigen. Vooral allemaal de oogklepjes ophouden mensen, niks aan t handje
@trbn: De tentjes zijn volgens mij in de aanbieding bij de vrijbuiter op dit moment.
Leuk item, maar wel met een wat hoog ‘Wij van WC-eend adviseren…”
even wachten…..
OctaanGETAL mensen, octaangetal…
De antwoorden op de laatste 3 vragen kan ik je zo al geven.
Wat een reclamepraatje is dit.

Ik hoop dat autoblog het komende half jaar gratis mag tanken, dan is alles niet voor niets geweest.
@Hubert: Er staat toch niet voor niks in de kop: “Advertorial: Gepost op 27-05-2014 om 10:00 door autoblogger – 6 Reacties »”. Natuurlijk is dit gewoon reclame.

Bij BP heb je als enige in NL tenminste nog góede 98. Wat je bij de grijze pompen haalt is geen 98 te noemen. Dat is soms echt slechte brandstof.
@TheMaster:
Ik gooi de goedkoopste zooi in mijn auto en nog nooit problemen gehad.
En meerdere tests in de media hebben aangetoond dat duurdere benzine met additieven eigenlijk weggegooid geld zijn.
@TheMaster: hoe merk je t verschil dan: de goede 98, slechte 98 en gewone 95?
@gregorius: Knock, hierdoor reduceert de ECU het vermogen. Dat kan je in de ECU logs ook allemaal nakijken (of live met ECU meten). Zijn zelfs goede apps hiervoor (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nosoftskills.kd)

Maar wees niet bang, alle eco-mueslie hebben hier geen last van (tenzij je er écht slechte brandstof in gooit, maar dat is er niet in NL).
@TheMaster:Ok, zou het enig verschil moeten maken op het 4.2 40v V8 Audi blok (de 335pk van 2004-2006); waarmee ik misschien 1 keer per week (600 km) boven de 3500 rpm kom en eigenlijk ook haast niet boven de 3000 rpm kom, tenzij ik even iemand snel wil inhalen.
@gregorius: Een 4.2 V8 en dan 1x per week boven de 3500rpm? Zonde! Maar nee, dan gaat dat qua vermogen niet-nauwelijks uithalen. Eigenlijk heeft het alleen maar zin bij auto’s die “op het randje” gemaakt zijn (of zelf zo gemaakt zijn). Alles wat standaard uit de fabriek komt, zal zich van 95 naar 98 ook maar weinig aanpassen.
@gregorius: aanhakend op Master, zo’n blok en dan zelden boven de 3000?? Wtf… Jij bent duidelijk geen RPM lover :) En niet aankomen dat het niet nodig is, voldoende koppel etc want we hebben het hier over vermogen! Da’s nooit voldoende. On topic, in een N/A blok als jij hebt is octaangetal minder boeiend dan voor een turbo blok. Reden is de druk na compressieslag en afhankelijke ontbrandingspunt van de brandstof. Op hoogcompressie motoren schijnt 98 of V power achtige shit écht effect te hebben, maar het gaat over procenten…
@davelepeef: Ik heb dat ding nu 5 jaar, in de eerste 2 jaar heb ik toch vaker het blokje een beetje op zn staart getrapt. Nu, als ik, eens peer 2 maanden in Duitsland kom, dan kom ik ook wel eens boven de 3500; maar goed, dan rijdt je 190 in dat ding; en na 2 tussensprintjes 130-190 heb je het ook wel gehad, daarna trek je gewoon in zn 6 van 130 naar 190, wat ook ‘geen tijd’ kost.
Maar ja, nu rijd ik 600 km per week, in Zwitserland, voornamelijk over de snelweg tijdens de spits. Dus ja, wat moet er ermee. In het weekend als ik wat leuks doe, pak ik de 330 cabrio.
Dus ja, ik wil die Audi ook verkopen; maar zie maar eens iets beters terug te krijgen voor wat ik nog voor mn 2005 A6 all-options krijgt; van mijn auto weet ik iig dat de laatste 90000 km er niemand echt gek in heeft gedaan en dat ie altijd netjes is onderhouden en warm gereden.
Dank voor de 95 / 98 info beiden!
@gregorius: wat is het nou een a8 of een a6 ?
Ok die dingen lijken op elkaar maar dat je het zelf niet ziet lijkt me wat extreem haha.
@luuktb:

Waar zie jij staan dat hij het over een A8 heeft?
Ik krijg het namelijk niet teruggevonden zo 1,2,3.
@jack_abarth: De reactie van 12:10
@davelepeef: wat je zegt klopt niet helemaal. Zeker bij de oudere motoren, waar geen klopsensor op zit…

N/A of geladen, klop = klop.

Mijn oude GTI 16V KR mag zelfs geen eens op 95 draaien, daar moet minimaal 98 in. Tanken in Duitsland is daarom ook veel leuker, met 100 of 110 “octaan”.
Eigenlijk zijn dit allemaal vragen waar het antwoord al vastligt, ik krijg op mijn studie ook al die antwoorden. Iets als algemene kennis over brandstof. Dat niet iedereen dit weet, prima maar dit zijn geen geheimen van BP
@m4ple:
Daarbij is vraag 2 gewoon fout, je auto loopt niet soepeler. En als hij dat wel doet dan is je mapping niet goed. Je neemt namelijk een brandstof die minder graag ontsteekt (en dus ook minder snel klopneiging heeft) ontsteking moet dus vervroegd worden, soepelere loop?
“Wat is het verschil tussen gewone brandstof en BP Ultimate en hoe komt het dat BP Ultimate de beste brandstof is?”

Wat een kontenlikker.
@berlinetta: Winnen is winnen;)
@ desjonnies: BP heeft anders vreemd genoeg wel miljarden betaald ter genoegdoening…
@gearhead: Heb je lekker veel aan in een verwoeste vergiftigde leefomgeving
Zou graag octaan 102 een keer in Nederland willen zien zoals bij Aral in duitsland
@Mercbenz
Hoezo 102? Heb jij een F16?
Nee, maar wel een gechipte Golf 6 GTI die aanzienlijk meer vermogen geeft zodra je er benzine ingooit met een hoger octaan gehalte
BP ultimate is prima spul (zoals beweerd wordt); Camaro met Hennessey tuning euro95 -> 520-540peekaas
BP ultimate -> 580-600peekaas.
Op een auto met 200 peekaas of minder is het natuurlijk de vraag of het je extra centjes waard is.
@lekkaah: is het eigenlijk niet andersom? Dat het motormanagement met brandstof waarvoor de motor ontworpen is het volle vermogen vrij geeft en bij mindere kwaliteit brandstof het afgegeven vermogen boel wat vermindert. Dat je Renault Twingo 1.2 gewoon voor euro95 ontworpen is en dat BP Ultimate, Shell V-power of hoe die brandstof met extra additieven ook mag heten, daar helemaal geen verschil maakt?
@mashell: ik meen dat huidige motormanagementsystemen regelen tot er detonatie optreedt, spontane ontbranding van de brandstof wat slecht is voor de motor, zeg maar :). Hogere octaangetal geeft een hoger ontbrandingspunt, daardoor hogere verbrandingsdruk = meer vermogen. Zit natuurlijk een maximum aan ivm compressieverhouding, maar volgens dergelijke regeling zal een motor met hoger octaangetal of additieven [v power] meer vermogen leveren.
niet pingelen = geen gaten in zuigers……
Betere vraag was geweest:

Bij welke compressieverhouding wordt RON 98 interessant?

En geldt dat ook voor directe inspuiting?
@jrn5: directe inspuiting is sowieso interessant, je vergroot natuurlijk het volume aan shit in de cilinder tijdens het inspuiten waardoor de compressieverhouding dus toeneemt, vloeistof comprimeert immers niet… Dus compressieverhouding is ook afhankelijk van volume ingespoten brandstof :S Marginaal, maar toch…
‘Hoe veroorzaak ik een natuurramp?’
Ben ik de enige die veel van de 10 vragen op elkaar vind lijken? Veel vragen kun je beantwoorden in 1 uitleg.

Dan blijft er weinig over van je 10 vragen.
Graag de vragen ook beantwoorden voor Ultimate Diesel (cetaangetal ipv octaangetal).
Hoelang kan een eend zwemmen in olie?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).