Oh zo menselijk, maar minstens even zinloos: ergernissen op de weg. Van welke zaken raakt de Nederlandse automobilist compleet over de flos?
We maken ons er allemaal schuldig aan, al zal de ene bron van ergernis je bekender voorkomen dan de andere. Autoscout24 heeft onderzoek gedaan onder meer dan 1.000 respondenten en de uitkomsten zijn als volgt. Ter info: het gaat louter om zaken die weinig of niks te maken hebben met anderen op de weg.
33% van de Nederlanders verliest z’n geduld bij rood licht, terwijl er op dat moment geen ander verkeer in e buurt is. Daarmee staan “onnodige rode lichten” op #1. Eén op de vier Nederlanders wordt loco van een verlaagde maximumsnelheid bij werkzaamheden, terwijl er op dat moment ogenschijnlijk geen werkzaamheden plaats vinden.
Ook stoplichtenpatronen waarbij elke logica ontbreekt zorgen voor de nodige nagels in het stuurwiel, net als laagstaande zon. Dat laatste is overigens vooral een vrouwenprobleem (mogelijke oplossingen in de comments aub). 20% heeft een hekel aan te lage maximumsnelheden op plekken waar voldoende ruimte is om flink te planken, een gelijk aantal kan niet tegen wegomleidingen die niet duidelijk zijn aangegeven.
Naast de eerdergenoemde laagstaande zon krijgen de weergoden er op meer fronten goed van langs. Eén op de zes weggebruikers verliest z’n cool bij sneeuw of regen, 4% heeft het niet zo op harde windstoten. Overigens zegt het merendeel van de respondenten (meer dan 60%) over het algemeen kalm achter het stuur te zitten, 33% blijft zelfs onder alle omstandigheden de rust zelve. Uhuh.
Welke zaken, afgezien van medeweggebruikers, raken bij jullie de gevoelige snaar?
97 reacties
Je zonneklep naar beneden doen.
Iemand al een associatie?
In mijn geval werkt een zonnebril beter, de zonneklepjes in mijn auto’s stellen niet zo heel veel voor.
Ben gelukkig niet de enige gezien de reacties.
Ik kan me alleen nog wel eens opwinden om mensen die te dom lijken te zijn om te poepen, maar die categorie zouden we buiten beschouwing laten.
Ik ga daar dus verder niet op in.
Terecht dat de snelheid omlaag gaat.
Itt tot jouw perceptie neemt de ruimte niet toe, vaak wordt de vluchtstrook als extra strook gebruikt.
Als er al een speciale strook is dan is de breedte van die strook smaller.
Het idee is de doorstroming te verbeteren en dat bereik je gekgenoeg niet door de snelheidsverschillen tussen de verschillende vervoerssystemen te verhogen maar door die meer te harmoniseren.
Om een voorbeeld te geven, ooit mocht je 120 op de A13, toen deed ik er in de spits 25 min over om in Den Haag te geraken.
In de tussentijd is het verkeersaanbod significant gestegen, hebben we een spitsstrook en mag je er slechts 100.
Nu ben ik in een kwartiertje in Den Haag….
Sterker nog, ook de normale linkerbaan is slechts 2 meter breed.
Gas erop!! (Buiten bebouwde kom)
Links onder de maximum snelheid rijden.
Bij ieder dingetje de rem aantikken waardoor tot 50 auto’s er achter de remlichten ook aan gaan met levensgevaarlijke remcapriolen om niks als gevolg. Laat eerst gewoon even het gas los.
Dat bijna iedereen altijd bij de eerste blokmarkering in moet voegen bij 2 samenkomende snelwegen. Terwijl er vaak 500 meter ruimte voor is. Met als gevolg dat aan het begin iedereen stil staat en verderop gewoon gereden word.
Ik begrijp je reactie…maar gas los laten, terwijl je niet weet of degene achter jou wel een beetje oplet…
De ergernissen gaan over andere zaken dan de medeweggebruikers.
Dus een vriendelijk verzoek, voordat je los gaat, lees de tweede alinea even aandachtig….
ZUCHT….
Nummer 2: chauffeurs die zichzelf bovengemiddeld goed vinden. Ken je tekortkomingen. Soms zie ik auto’s door bochten gaan of inhalen en dan gaat het maar net goed.
Nummer 3: mensen die beginnen te vloeken en te tieren als vrachtwagens elkaar inhalen. Chauffeurs zijn ook mensen. En nog aan het werk ook. Daarbij rijden ze hele grote afstanden en zijn hun vrachtwagens begrensd. Dus gewoon even geduld hebben.
Nummer 4: de linksplakker die afremt op de linkerbaan om je rustiger te laten rijden. Ik heb een rustige rijstijl, dus hoef noot te drukken. Toch komt het wel voor dat mensen er mij niet langs willen laten en compleet uit hun plaat gaan. Dat vind ik raar.
Nummer 5: harde muziek. Ik houd van een goede stereo en van goede muziek. Toch zijn er mensen die menen dat hardhouse (of hoe die meuk ook heef) zo hard mogelijk aan moet. Mag je alleen doen als je AC/DC, Led Zeppelin of de Peter Green’s Fleetwood Mac op heb staan.
Nr 5 is zeker irritant, zit je met dat mooie weer van een mooi moppie muziek te genieten in de cabrio, komt er zo’n boem boem petje naast je staan, of net zo erg, zo’n jankende mobiele moskee….
Waar erger je jezelf aan ZONDER dat er andere automobilisten aan te pas komen?
Je noemt nu een stereotype lijstje op…
En zonde van de Bimmer!
Dan heb ik eigenlijk geen irritaties, eigenlijk… Ja, die reihensechzylinder (thanks @406_V6 ;-)) blijft dan mijn grootste ergenis….
Ergernis, de radio dus :)
1. Neem een Spotify Premium abbonement.
2. Selecteer de albums van AC/DC, Bruce Springsteen, Nirvana, Pearl Jam, Dire Straits, Fleetwoos Mac, Creedende Clearwater Revival, Bob Dylan, Led Zeppelin, Soundgarden, Eric Clapton, Stevie Ray Vaughan, BB King, The Black Crowes, ZZ Top, J.J. Cale, Taj Mahal, Bill Withers, Sly and The Family Stone, Mark Knopfler, Tom Petty and The Heartbreakers, James Brown, St. Germain, Lenny Kravitz, Toto, The Clash, Oasis, John Mayer, Bob Marley, Jamiroquai, Marvin Gaye, The Eagles, Miles Davis, Herbie Hancock, David Bowie, The Black Keys, Johnny Cash, Bon Jovi, Aerosmith, Guns ’n Roses, The Beach Boys, The Beatles en The Rolling Stones.
3. Zet al die muziek op offline wanneer je wifi hebt.
4. Noem die lijst: ‘De Awesome Super Mega Lijst Van GTwillem.
5. Zet ‘m aan.
6. Enjoy genuine awesomeness…
Daarnaast lijkt het soms alsof Veronica alleen maar CD’s van Queen, Coldplay en U2 hebben liggen. Zeker niet mijn favorieten.
Ook ga ik mij niet druk maken hoe anderen rijden, ik rem wel af en laat ze maar begaan.
Als ik een keer in Den Haag of Rotterdam moet zijn en het is druk ben ik letterlijk de rest van de dag chagrijnig. Wat een armoe dat verkeer daar.
Zeker op wegen waar je bekend bent, je verwacht het namelijk niet…
Fietsers op een fietspad die de weg doorkruist laten oversteken. Lief en aardig, maar gun dan ruimte om in te voegen.
Bumperkleven is tegenwoordig een regel.
– Het verdwijnen van de Sloggi-posters langs de weg (Triumph was ook zo’n goede…) omdat het tot gevaarlijke situaties zou leiden
– Rommel op/langs de weg
– kamikaze-insecten… Maar dat is vooral na de rit een ergernis…
– Steenslag
– Saaie landschappen
Sukkels die met lichtgemotoriseerde autootjes zich bij dubbele rijstroken/stoplichten LINKS vooraan opstellen bij rood licht, terwijl ze zien dat er rechts een auto opgesteld staat die ze echt niet voorbij kunnen.
Gevolg: jij zit je links achter zo’n langzaam type te ergeren en beetje vlot optrekken bij groen licht kan je wel vergeten. Helemaal erg als de dubbele rijbaan vervolgens vaak overgaat in een enkele rijbaan, en er vlak na optrekken dus ook nog ingevoegd moet worden.
Zou een wet moeten komen die iedereen met minder dan 100PK verplicht om zich bij stoplichten rechts op te stellen, verdorie.
Voorbeeld:
Hier in Hengelo heb je bij het winkelcentrum van die oversteekplaatsen. Die worden aan weerszijden aangegeven met witte strepen. Let op, dit zijn verticale strepen. Veel oude mensen hier lijken levensmoe en steken zomaar over om vervolgens, als je ze bijna omver rijdt, je erg boos aan te spreken ‘omdat je asociaal bent om hen niet voor te laten’. Zwaar irritant, voetgangers hebben daar namelijk geen voorrang.
Andere dingen waar ik mij aan erger:
# vergeten snelheidsverlagingen bij werkzaamheden die al drie weken zijn afgerond (maar vervolgens nog wel boetes kunnen opleveren)
# inhalende vrachtwagens op tijden dat dat helemaal niet mag
# borden ter waarschuwing voor overstekend wild op stukken waar je 130 mag (zit totaal geen logica in)
# flitsboete krijgen voor 20km/h te hard op een stuk weg waar weliswaar de groene spitslichten aanstaan, maar waar gewoon 120 op de borden blijft staan (gelukkig had ik toen een dashcam om mijn gelijk te bewijzen)
# ik erger mij overigens kapot aan autobanen met een brug die open gaat tijdens filedruk (1600-1900u). Welke oetlul bedenkt zoiets???
# ik stoor me ook aan het feit dat de koninklijke familie ongestoord alle regels m.b.t. veiligheid aan hun laars mogen lappen zonder gevolgen, terwijl hardwerkend volk al tegen torenhoge boetes aanloopt waarbij niet eens opzet in ’t spel zit.