Doe eens gek en koop deze Lancia 037 als kerstcadeautje

Auteur: , 60 Reacties

De Lancia 037 verscheen 28 keer aan de start van een Group B-rally, waarvan er 24 resulteerden in een podium-finish. Niet zo gek dus dat dit rallykanon kan rekenen op een enorme schare fans.

Die fans zullen wellicht een beetje steigeren bij het zien van deze bolide, want het gaat om een replica van de legendarische rallywagen. Heiligschennis durven we het desondanks niet te noemen, want de bouwer heeft gebruik gemaakt van het onderstel van de eveneens behoorlijk sportieve Lancia Montecarlo uit 1977.

De 037-replica is volledig in de kleuren van Martini Racing gestoken, dus de gemiddelde autoliefhebber zal niet in de gaten hebben dat hij voorgelogen wordt. De aanpassingen onder de motorkap zijn wat minder indrukwekkend, want daar vinden we een 2.0-liter viercilinder met ‘slechts’ 131 pk, toch een beetje minder dan de 350 pk’s uit de echte 037.

Mocht je daar wel mee kunnen leven en droom je van een Lancia 037 die ook nog eens de openbare weg op kan? Check dan vooral even deze advertentie op Autoscout24, want voor 31.000 euro ben je een heel strakke bolide rijker.



60 reacties

een Monte Carlo “sportief” !!

als in “verschrikkelijk slechte wegligging dus constant ultra alert zijn met je ondermaatse remmen sportief” ..

dan is een 1969er Coupe deVille ook sportief ..
@lincoln: noem me gek. Noem me wat je wilt. Maar ik sla liever 31k stuk op een Coupe de Ville dan op een replica 037/Beta Montecarlo. Tuurlijk hou ik van BIJNA alle oldtimers die men vandaag de dag nog kan vinden op ’s Heeren Weegen… Maar een 46 jaar oude Amerikaan raakt mijn gevoelige snaar toch harder dan een even oude Beta.
@toyotafortuner:

voor 31 rooitjes heb je een conv. met minder dan 40.000 mile op de klok ..
die zonder problemen nog 46 jaar mee kan .. want far beyond priemiejum ..
Wat was er mis met de Montecarlo?
Wel mooi gedaan heur…
Vorig jaar Louwman wel naast een echte gestaan, Martini racing expositie.
Zeer indrukwekkend :)
Met de huidige benzineprijzen nemen we natuurlijk geen genoegen met een klein tweelitertje met maar 131 pk.
Ik zou het wel doen, als ik het geld had.
Beetje jammer, doe je zoveel moeite om een gave auto te bouwen leg je zo’n zielig blok erin.
@seanxtype: De originele 037 werd gebouwd op basis van de Monte Carlo, had in het begin een 2.0l 4-cilinder met 204pk. Pas later kwamen de 300+pk motoren.
@audicoupe84: maar zeg nou zelf, als je zo’n auto hebt of wilt. Dan ga je toch liever voor de 300 pk of niet?
Pak m maar in
Ook al is het een replica
“…en droom je van een Lancia 037 die ook nog eens de openbare weg op kan?”

Er zijn ook een aantal ekte ekte 037s gebouwd voor de straat hoor:

https://www.youtube.com/watch?v=cwwHULWCmkI
@jaapiyo: is sowieso niet elke 037 straatlegaal (geweest)? Of bestond de regel dat auto’s die deelnemen aan rally’s straatlegaal moeten zijn ten tijde van de Gruppe B nog niet?
@ej20g:

Jep. Ook toen was elke rallywagen straatlegaal.
De Stradale was de gecastreerde consumentenversie daarvan, met 200pk in plaats van 350.
@ej20g: Oh snap! Goed punt. Nooit zo over nagedacht eigenlijk, wel apart eigenlijk dat de FIA de constructeurs alsnog verordonneerde om een paar honderd productiemodellen te bouwen. Maar goed als autoliefhebbers kunnen we daar nu alleen maar blij mee zijn natuurlijk.
Een neppert, hoe mooi ook gedaan blijft een neppert.En dat moet je nooit willen.
Droomauto!
@rb26dett: Als t een echte is dan
Dat je dan niet overweegt om er een fatsoenlijke motor in te lepelen
voor de andere-motor-zeurpietjes ..

ding kost maar 25 rooitjes ..
ander motorblok doet die “handige” motorblok-zeurpiet zelf maar ..
@lincoln: moterblok achterin leggen zeker ook?
@danmar: daar ligt ie al bij een MonteCarlo…
@w0o0dy: yep. Maar niet bij deze replica.
@danmar: edit: of toch wel? Zie wel een luchtfilter. Hmmm.
@danmar: het is een MonteCarlo dus mid-engined maar dan omgebouwd als 037…

Super charger kit en 200 pk… Best leuk.
@w0o0dy: Ja je hebt gelijk! Was ff goed in de war.
(Gelukkig kan hier nog iemand normaal reageren)
@danmar:

ik vergeef je domheid niet omdat het kerst is ..
maar omdat peekaa-kneuzen per definitie niet slimmer zijn ..
@lincoln: lekker boeie joh. Maak er vooral geen punt(jes) van.
@danmar: damm, burn lincoln
@danmar:

Voor een moterblok mag je nog wel een plekje vinden ja.
Ach ja, als het de 2.0 Lampredi motor is, valt daar nog genoeg pk uit te peuren!
Volgens mij is de 037 op een MonteCarlo gebaseerd. Dus dat is niet het grote probleem. Het gebrek aan vermogen wel.
Beetje jammer van die 131 pk, maar voor de rest een mooie auto!
Die 130 pk is wel een dooddoener zeg. Meteen een klap minder interessant.
@volvoturbo:

hoeveel peekaa zou je dan willen ??
en wat zou je dan met al die peekaas die er dan meer in zouden zitten doen ??
@lincoln: in een rallywagen (ook al is het een replica) hoort toch wel minstens 200pk als je er tenminste een beetje sportief mee wilt kunnen rijden. 130 pk is voor dagelijks gebruik ook niet echt veel voor een vlotte rijder. Heb zelf al 100 pk meer. Dit alles is uiteraard wel afhankelijk van het gewicht en beschikbare koppel. Dat laatste is bij turborijden meer van belang.
@volvoturbo:

complete onzin ..

er hoort een fatsoenlijk onderstel onder te zitten en flinke remmen ..
en pas daarna mag je aan peekaas gaan denken ..

tis ook geen rally ding maar 77er Lancia crap ..
@volvoturbo:

o.k. .. dan heb je zelf 230 peekaa in je veelte zware barrel ..
heb je ze ooit wel eens nodig gehad dan ??

en als je denkt zoveel peekaa nodig te hebben ..
is dat dan omdat je zo slecht auto rijdt ??
@lincoln: Ook n fijne kerst! [Zucht]
@volvoturbo:
Want gelukkig vertellen pk’s het hele verhaal en is gewicht daaraan totaal ondergeschikt.., zucht..

Mijn Lotusje heeft slechts 118pk, probeer hem maar te volgen met je 200pk leaseslet..
Zoals @lincoln ook schreef, omdat het kerst is vergeef ik je stupiditeit..
@tupperware: lezen is ook n vak. De opmerking over gewicht maakte ik eerder zelf al. En nee, ik heb geen leasebak. De kerstsfeer is weer ver te zoeken hier helaas.
@volvoturbo: Want PK’s zeggen natuurlijk alles…
Heb liever 130pk in iets dat 1000kg weegt dan 200+pk in een te zwaar hok.
@darksupra: Een supra bijvoorbeeld? :D
Als er aan die 130pk iets gedaan wordt is het wel een leuk ding hoor voor die prijs.
@Corrado16v:

hij kan in de advertentie ook 220 peekaa zetten ..

tis niet dat peekaa-vereerders dat merken ofzo ..
@lincoln: Ik snap je punt dat deze advertentie niet bedoeld is voor de “peekaa-vereerders”. Maar dat neemt het feit niet weg dat een wat pittiger blok ten goede komt aan het rijplezier van de auto.
@Corrado16v:

in 1977 was alles een hoop show ..
vooral de auto industrie ..
vooraller de Italiaanse ..

blok hoort bij het chassis ..
gaf in 77 al geen 131 peekaa ..
als er vandaag nog 80 inzitten ben je spekkoper ..
1 woord: lekker
Op rallycarsforsale.net staat nog een echte tekoop http://www.rallycarsforsale.net/photos/p80859n1.jpg
Op rallycarsforsale.net staat nog een echte te koop http://www.rallycarsforsale.net/photos/p80859n1.jpg
Als je dan toch 31000 euro stukslaat op zo’n super gave bak als extra hobby bak, dan kan je ook nog wel een paar rooitjes stukslaan op een beetje motor en aandrijflijn tuning, dus niet zo kortzichtig jammeren over het volgens jullie zo lage vermogen. Gok trouwens dat het gewicht ook niet erg hoog zal zijn dus zelfs zo ben je nog sneller dan de meesten van jullie.
@retsok:
Yep, een originele stradale heeft ook “maar ” 205 cavalinootjes en daar mogen ze mij best mee straffen..
Ik heb ‘m liever met Martini-livery op een witte ondergrond.
Dan heb je alles, leg je er zo’n torretje in… Heeft wel enorme potentie voor de betere hobbyist, ik had het wel geweten…
@deladude:

welke projecten heb jij inmiddels allemaal gedaan dan ??
@lincoln: suggereer ik dat ik de hobbyist in kwestie ben dan? Dat zeg ik nergens. Ik ben gezien mijn begrensde technische kwaliteiten niet geschikt. Een ander wellicht wel
ik moet zeggen dat ik het wel een knap stukje huisvlijt vind..
Ok voor alle zijkstralen avant la lettre, de Monte Carlo was en is BAGGER.

@lincoln heeft gewoon gelijk, de Monte Carlo reed stuurde en remde absoluut niet.

De beter Beta’s waren de HPE en de doodgewone Coupé, vooral die Coupétjes zijn schatjes om te zien, FWD, en de spirituele opvolger van de beroemde Fulvia Coupé die weer één van de oer-stamvaders is van Lancia’s rally heritage.
Maar dit ter zijde.
Enige componenten van het middengedeelte van de Beta Monte Carlo zijn idd gebruikt voor de ontwikkeling van de 037.
Die 037 zelfs was niet zo’n enorm succes, omdat net de vier wielaandrijving zijn intrede had gedaan in groep B en deze gewoon twee wiel aandrijving had op de achterwielen
De wagen was redelijk tot goed in asfalt rally’s maar op gravel kwam die gewoon te kort, vandaar dat Lancia snel door ging om de Delta S4 te ontwikkelen die motorisch veel deelt met deze 037.

De truc van de 037 en de Delta S4 motoren is het gebruik van een Volumex compressor EN een hele dikke Turbo.
Dit geheel gehangen in een buizenframepje dat bijkans niets weegt, gecomplementeerd door een vliesdunne polyester carrosserie en rubberen zakken als benzine tanks en u begrijpt waarom Sergio Cresto en de jonge Henri Toivonen een gruwelijke dood zijn gestorven op Corsica.

En NEE ik hoef deze niet.
En ook geen echte 037, ik heb het zelf altijd een zak tabak gevonden.
Een Delta S4 is een ander verhaal, maar ook een hele, hele andere prijsklasse.
@desjonnies: Kleine correctie, de 037 had alleen de volumex, geen turbo… En omdat het soort van hierover gaat is dit een mooi moment om dit linkje nog maar eens neer te zetten :-)

https://www.youtube.com/watch?v=mXgWWNJVdYA
Mag je met dat ding de openbare weg op? In Nederland?
Ik betwijfel het als ik zie dat de achterkant vervangen is door buizen.

Persoonlijk vind de grootste afknapper dat het een fake is, de power maakt nog niet zoveel uit. Maar het ziet er wel goed uit daar kan ik niet omheen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).