De Lancia 037 verscheen 28 keer aan de start van een Group B-rally, waarvan er 24 resulteerden in een podium-finish. Niet zo gek dus dat dit rallykanon kan rekenen op een enorme schare fans.
Die fans zullen wellicht een beetje steigeren bij het zien van deze bolide, want het gaat om een replica van de legendarische rallywagen. Heiligschennis durven we het desondanks niet te noemen, want de bouwer heeft gebruik gemaakt van het onderstel van de eveneens behoorlijk sportieve Lancia Montecarlo uit 1977.
De 037-replica is volledig in de kleuren van Martini Racing gestoken, dus de gemiddelde autoliefhebber zal niet in de gaten hebben dat hij voorgelogen wordt. De aanpassingen onder de motorkap zijn wat minder indrukwekkend, want daar vinden we een 2.0-liter viercilinder met ‘slechts’ 131 pk, toch een beetje minder dan de 350 pk’s uit de echte 037.
Mocht je daar wel mee kunnen leven en droom je van een Lancia 037 die ook nog eens de openbare weg op kan? Check dan vooral even deze advertentie op Autoscout24, want voor 31.000 euro ben je een heel strakke bolide rijker.
lincoln zegt
een Monte Carlo “sportief” !!
als in “verschrikkelijk slechte wegligging dus constant ultra alert zijn met je ondermaatse remmen sportief” ..
dan is een 1969er Coupe deVille ook sportief ..
toyotafortuner zegt
@lincoln: noem me gek. Noem me wat je wilt. Maar ik sla liever 31k stuk op een Coupe de Ville dan op een replica 037/Beta Montecarlo. Tuurlijk hou ik van BIJNA alle oldtimers die men vandaag de dag nog kan vinden op ’s Heeren Weegen… Maar een 46 jaar oude Amerikaan raakt mijn gevoelige snaar toch harder dan een even oude Beta.
lincoln zegt
@toyotafortuner:
voor 31 rooitjes heb je een conv. met minder dan 40.000 mile op de klok ..
die zonder problemen nog 46 jaar mee kan .. want far beyond priemiejum ..
danmar zegt
Wat was er mis met de Montecarlo?
Wel mooi gedaan heur…
bofkont zegt
Vorig jaar Louwman wel naast een echte gestaan, Martini racing expositie.
Zeer indrukwekkend :)
moveyourmind zegt
Met de huidige benzineprijzen nemen we natuurlijk geen genoegen met een klein tweelitertje met maar 131 pk.
spidermann zegt
Ik zou het wel doen, als ik het geld had.
seanxtype zegt
Beetje jammer, doe je zoveel moeite om een gave auto te bouwen leg je zo’n zielig blok erin.
audicoupe84 zegt
@seanxtype: De originele 037 werd gebouwd op basis van de Monte Carlo, had in het begin een 2.0l 4-cilinder met 204pk. Pas later kwamen de 300+pk motoren.
seanxtype zegt
@audicoupe84: maar zeg nou zelf, als je zo’n auto hebt of wilt. Dan ga je toch liever voor de 300 pk of niet?
rob5nismo zegt
Pak m maar in
Ook al is het een replica
jaapiyo zegt
“…en droom je van een Lancia 037 die ook nog eens de openbare weg op kan?”
Er zijn ook een aantal ekte ekte 037s gebouwd voor de straat hoor:
https://www.youtube.com/watch?v=cwwHULWCmkI
ej20g zegt
@jaapiyo: is sowieso niet elke 037 straatlegaal (geweest)? Of bestond de regel dat auto’s die deelnemen aan rally’s straatlegaal moeten zijn ten tijde van de Gruppe B nog niet?
carmasterr zegt
@ej20g:
Jep. Ook toen was elke rallywagen straatlegaal.
De Stradale was de gecastreerde consumentenversie daarvan, met 200pk in plaats van 350.
jaapiyo zegt
@ej20g: Oh snap! Goed punt. Nooit zo over nagedacht eigenlijk, wel apart eigenlijk dat de FIA de constructeurs alsnog verordonneerde om een paar honderd productiemodellen te bouwen. Maar goed als autoliefhebbers kunnen we daar nu alleen maar blij mee zijn natuurlijk.
sydney zegt
Een neppert, hoe mooi ook gedaan blijft een neppert.En dat moet je nooit willen.
rb26dett zegt
Droomauto!
rb26dett zegt
@rb26dett: Als t een echte is dan
papa zegt
Dat je dan niet overweegt om er een fatsoenlijke motor in te lepelen
lincoln zegt
voor de andere-motor-zeurpietjes ..
ding kost maar 25 rooitjes ..
ander motorblok doet die “handige” motorblok-zeurpiet zelf maar ..
danmar zegt
@lincoln: moterblok achterin leggen zeker ook?
w0o0dy zegt
@danmar: daar ligt ie al bij een MonteCarlo…
danmar zegt
@w0o0dy: yep. Maar niet bij deze replica.
danmar zegt
@danmar: edit: of toch wel? Zie wel een luchtfilter. Hmmm.
w0o0dy zegt
@danmar: het is een MonteCarlo dus mid-engined maar dan omgebouwd als 037…
Super charger kit en 200 pk… Best leuk.
danmar zegt
@w0o0dy: Ja je hebt gelijk! Was ff goed in de war.
(Gelukkig kan hier nog iemand normaal reageren)
lincoln zegt
@danmar:
ik vergeef je domheid niet omdat het kerst is ..
maar omdat peekaa-kneuzen per definitie niet slimmer zijn ..
danmar zegt
@lincoln: lekker boeie joh. Maak er vooral geen punt(jes) van.
jordy14 zegt
@danmar: damm, burn lincoln
carmasterr zegt
@danmar:
Voor een moterblok mag je nog wel een plekje vinden ja.
rd1991 zegt
Ach ja, als het de 2.0 Lampredi motor is, valt daar nog genoeg pk uit te peuren!
roppp zegt
Volgens mij is de 037 op een MonteCarlo gebaseerd. Dus dat is niet het grote probleem. Het gebrek aan vermogen wel.
Nico94 zegt
Beetje jammer van die 131 pk, maar voor de rest een mooie auto!
volvoturbo zegt
Die 130 pk is wel een dooddoener zeg. Meteen een klap minder interessant.
lincoln zegt
@volvoturbo:
hoeveel peekaa zou je dan willen ??
en wat zou je dan met al die peekaas die er dan meer in zouden zitten doen ??
volvoturbo zegt
@lincoln: in een rallywagen (ook al is het een replica) hoort toch wel minstens 200pk als je er tenminste een beetje sportief mee wilt kunnen rijden. 130 pk is voor dagelijks gebruik ook niet echt veel voor een vlotte rijder. Heb zelf al 100 pk meer. Dit alles is uiteraard wel afhankelijk van het gewicht en beschikbare koppel. Dat laatste is bij turborijden meer van belang.
lincoln zegt
@volvoturbo:
complete onzin ..
er hoort een fatsoenlijk onderstel onder te zitten en flinke remmen ..
en pas daarna mag je aan peekaas gaan denken ..
tis ook geen rally ding maar 77er Lancia crap ..
lincoln zegt
@volvoturbo:
o.k. .. dan heb je zelf 230 peekaa in je veelte zware barrel ..
heb je ze ooit wel eens nodig gehad dan ??
en als je denkt zoveel peekaa nodig te hebben ..
is dat dan omdat je zo slecht auto rijdt ??
volvoturbo zegt
@lincoln: Ook n fijne kerst! [Zucht]
tupperware zegt
@volvoturbo:
Want gelukkig vertellen pk’s het hele verhaal en is gewicht daaraan totaal ondergeschikt.., zucht..
Mijn Lotusje heeft slechts 118pk, probeer hem maar te volgen met je 200pk leaseslet..
Zoals @lincoln ook schreef, omdat het kerst is vergeef ik je stupiditeit..
volvoturbo zegt
@tupperware: lezen is ook n vak. De opmerking over gewicht maakte ik eerder zelf al. En nee, ik heb geen leasebak. De kerstsfeer is weer ver te zoeken hier helaas.
darksupra zegt
@volvoturbo: Want PK’s zeggen natuurlijk alles…
Heb liever 130pk in iets dat 1000kg weegt dan 200+pk in een te zwaar hok.
reistje zegt
@darksupra: Een supra bijvoorbeeld? :D
Corrado16v zegt
Als er aan die 130pk iets gedaan wordt is het wel een leuk ding hoor voor die prijs.
lincoln zegt
@Corrado16v:
hij kan in de advertentie ook 220 peekaa zetten ..
tis niet dat peekaa-vereerders dat merken ofzo ..
Corrado16v zegt
@lincoln: Ik snap je punt dat deze advertentie niet bedoeld is voor de “peekaa-vereerders”. Maar dat neemt het feit niet weg dat een wat pittiger blok ten goede komt aan het rijplezier van de auto.
lincoln zegt
@Corrado16v:
in 1977 was alles een hoop show ..
vooral de auto industrie ..
vooraller de Italiaanse ..
blok hoort bij het chassis ..
gaf in 77 al geen 131 peekaa ..
als er vandaag nog 80 inzitten ben je spekkoper ..
arii zegt
1 woord: lekker
qoekje zegt
Op rallycarsforsale.net staat nog een echte tekoop http://www.rallycarsforsale.net/photos/p80859n1.jpg
qoekje zegt
Op rallycarsforsale.net staat nog een echte te koop http://www.rallycarsforsale.net/photos/p80859n1.jpg
retsok zegt
Als je dan toch 31000 euro stukslaat op zo’n super gave bak als extra hobby bak, dan kan je ook nog wel een paar rooitjes stukslaan op een beetje motor en aandrijflijn tuning, dus niet zo kortzichtig jammeren over het volgens jullie zo lage vermogen. Gok trouwens dat het gewicht ook niet erg hoog zal zijn dus zelfs zo ben je nog sneller dan de meesten van jullie.
tupperware zegt
@retsok:
Yep, een originele stradale heeft ook “maar ” 205 cavalinootjes en daar mogen ze mij best mee straffen..
escort77 zegt
Ik heb ‘m liever met Martini-livery op een witte ondergrond.
deladude zegt
Dan heb je alles, leg je er zo’n torretje in… Heeft wel enorme potentie voor de betere hobbyist, ik had het wel geweten…
lincoln zegt
@deladude:
welke projecten heb jij inmiddels allemaal gedaan dan ??
deladude zegt
@lincoln: suggereer ik dat ik de hobbyist in kwestie ben dan? Dat zeg ik nergens. Ik ben gezien mijn begrensde technische kwaliteiten niet geschikt. Een ander wellicht wel
hjhj zegt
ik moet zeggen dat ik het wel een knap stukje huisvlijt vind..
desjonnies zegt
Ok voor alle zijkstralen avant la lettre, de Monte Carlo was en is BAGGER.
@lincoln heeft gewoon gelijk, de Monte Carlo reed stuurde en remde absoluut niet.
De beter Beta’s waren de HPE en de doodgewone Coupé, vooral die Coupétjes zijn schatjes om te zien, FWD, en de spirituele opvolger van de beroemde Fulvia Coupé die weer één van de oer-stamvaders is van Lancia’s rally heritage.
Maar dit ter zijde.
Enige componenten van het middengedeelte van de Beta Monte Carlo zijn idd gebruikt voor de ontwikkeling van de 037.
Die 037 zelfs was niet zo’n enorm succes, omdat net de vier wielaandrijving zijn intrede had gedaan in groep B en deze gewoon twee wiel aandrijving had op de achterwielen
De wagen was redelijk tot goed in asfalt rally’s maar op gravel kwam die gewoon te kort, vandaar dat Lancia snel door ging om de Delta S4 te ontwikkelen die motorisch veel deelt met deze 037.
De truc van de 037 en de Delta S4 motoren is het gebruik van een Volumex compressor EN een hele dikke Turbo.
Dit geheel gehangen in een buizenframepje dat bijkans niets weegt, gecomplementeerd door een vliesdunne polyester carrosserie en rubberen zakken als benzine tanks en u begrijpt waarom Sergio Cresto en de jonge Henri Toivonen een gruwelijke dood zijn gestorven op Corsica.
En NEE ik hoef deze niet.
En ook geen echte 037, ik heb het zelf altijd een zak tabak gevonden.
Een Delta S4 is een ander verhaal, maar ook een hele, hele andere prijsklasse.
baasbas zegt
@desjonnies: Kleine correctie, de 037 had alleen de volumex, geen turbo… En omdat het soort van hierover gaat is dit een mooi moment om dit linkje nog maar eens neer te zetten :-)
https://www.youtube.com/watch?v=mXgWWNJVdYA
reistje zegt
Mag je met dat ding de openbare weg op? In Nederland?
Ik betwijfel het als ik zie dat de achterkant vervangen is door buizen.
Persoonlijk vind de grootste afknapper dat het een fake is, de power maakt nog niet zoveel uit. Maar het ziet er wel goed uit daar kan ik niet omheen!