• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Donkervoort speelt zich in de kijker bij F1-teams

Auteur: machielvdd, gepost 4 april 2020 om 15:00 – 6 Reacties

Donkervoort koolstofvezel

Ze zijn lekker bezig daar in de Flevopolder.

Of chauvinisme nou rationeel is of niet, we grijpen ieder reden om trots te zijn op landgenoten graag aan. Nederlandse autofabrikanten zijn helaas op een hand te tellen. Sterker nog: ze zijn bijna op een vinger te tellen. Gelukkig is er nog altijd Donkervoort, onze nationale trots als autoliefhebbers.

Geheel in de geest van Colin Chapman draait het bij Donkervoort vooral om één ding: gewicht. En wel een zo laag mogelijk gewicht. Dit is niet alleen een kwestie van de onderdelen beperken tot het strikt noodzakelijke, maar ook een kwestie van de juiste materialen. En wat is dan het perfecte materiaal? Juist, koolstofvezel.

Donkervoort houdt zich dan ook intensief bezig met koolstofvezel. Ze hebben er zelfs een aparte bedrijfsonderdeel voor in het leven geroepen: Ex-Core. Het materiaal dat zij hebben ontwikkeld is dankzij het gebruik van onder meer schuim extreem licht, terwijl het tegelijkertijd heel sterk is. Ex-Core is in 2007 in het leven geroepen, met de komst van de D8 GT. Inmiddels hebben ze een patent op de technologie. Omdat Donkervoort de technologie wil delen is Ex-Core dit jaar afgesplitst.

Vooralsnog lijkt dit niet slecht uit te pakken. De partijen die interesse hebben getoond blijken namelijk niet de minste te zijn. Tijdens de Nationale Autoshow meldt Denis Donkervoort tegenover Wouter en Noud : “Zelfs Formule-1 teams, meer dan een, hebben zich gemeld om te horen wat we hebben gedaan.” Welke dat dan zijn wil hij helaas nog niet verklappen.

Wat maakt het materiaal dan zo bijzonder? Naast de eigenschappen van het materiaal gaat het ook om het productieproces. Het materiaal kan namelijk heel snel geproduceerd worden en biedt veel bewegingsvrijheid qua design. Eerder sleepte Donkervoort met hun innovatieve technologie al de European Innovation Grant in High-Tech Materials and Advanced Manufacturing Technologies in de wacht. Dit hield in dat ze samen met twee andere Nederlandse bedrijven €5,1 miljoen aan EU-subsidie mochten verdelen.

Het zou in ieder geval mooi zijn als dit stukje Hollands vakmanschap van Donkervoort zijn weg zou vinden naar de Formule 1. Als dat inderdaad gebeurt, zullen we daar ongetwijfeld nog meer van horen.

Het hele interview is te beluisteren in de Nationale Autoshow.

Ook interessant!

  • Donkervoort bouwt JOUW auto
    Donkervoort bouwt JOUW auto deze herfst
  • Maak je Donkervoort D8 GTO nu nóg duurder
  • Donkervoort D8 GTO Individual
    Donkervoort D8 GTO Individual Series nu EXTRA individueel
  • Dutch GP
    Video: F1-teams komen aan op Circuit Zandvoort

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

bnr-autoshow, Donkervoort, Formule 1

Vorig bericht: « Autoblog advies: sportieve premium sedan voor 12.500 euro
Volgend bericht: Mijn Auto: BMW M5 (F10) van Jan-Freark »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    4 april 2020 om 16:20

    Lekker bezig ome Joop!

    Login om te reageren
  2. daniel1975 zegt

    4 april 2020 om 18:27

    De ideale auto voor erbij, voor wie geen motorfiets mag, kan of wil… ?

    Login om te reageren
    • w0ut zegt

      4 april 2020 om 20:01

      of durft…. ken mezelf te goed. Zolang er geen koppelverkoop met lijkkisten is kijk ik de kat uit de boom. :-)

      Login om te reageren
      • poes zegt

        4 april 2020 om 20:24

        @w0ut: dan lijkt mij een Donkervoort ook bijzonder onverstandig

        Login om te reageren
      • hamerhaai zegt

        5 april 2020 om 10:03

        “Ken mezelf te goed”
        “Nee daar ben ik echt te leip voor”

        Altijd zo moe van die reacties. Eigenlijk geef je gewoon toe een IQ van 80 te hebben. Eerste keer op een motor ws stapvoets en alles lastig, maar in het hoofd zitten jullie altijd na 1 les met 200 km/h over de dijken en met 1 been in de kist.

        Login om te reageren
        • w0ut zegt

          7 april 2020 om 18:15

          Juist helemaal niet. Ken mezelf ben geen natuurtalent en 0 race ervaring. .
          En als ik zo een machine heb wil ik het wel eens ‘proberen’. En dan gebeuren de ongelukken.

          Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North