We nemen driemaal een briljante hot hatch onder loep.
Een van de leukste autotypes is de hete hatchback. De reden is heel erg simpel. Je hebt een relatief eenvoudige en praktische hatchback. Een auto die je overal kan parkeren, waarin er een paar familieleden vervoerd kunnen worden en waarmee je ook nog naar je werk toe kunt rijden.
Grootst mogelijke lol
Aan de andere kant kun je er de grootst mogelijke lol mee beleven. Zowel op het circuit als op de openbare weg. Het leuke is dat je niet meteen je rijbewijs kwijt bent als je geïnspireerd raakt door de directe besturing, capabele weggedrag of het motorgeluid. In tegenstelling tot een Audi RS of BMW M ben je niet meteen hoogst illegaal bezig.
Briljante Hot Hatch
De Hot Hatches die het meest bijzonder zijn, zijn de Renault Sport modellen. In vergelijking met veel andere hete hatchbacks is er meer aandacht besteed aan het onderstel, dan aan de folder. Zeker als je kiest voor een Renault Sport met Cup-chassis.
Voor dit lijstje zijn we specifiek gaan zoeken naar de goedkoopste Renault Sport mét Cup-chassis. Wat betaal je daar nu eigenlijk voor?
Renault Twingo Renault Sport 133 Cup
€ 4.250
2009
151.000 km
Het grote genieten in een briljante hot hatchback begint al vanaf iets meer dan 4 mille. De Renault Twingo Renault Sport is geen Autobahn stormer, maar 133 pk uit een 1.6 zonder turbo is wel uiterst vermakelijk. Je zult namelijk flink moeten trappen om dat vermogen eruit te kunnen halen. Omdat de auto zo licht is en een atmosferische motor een directe gasrespons heeft, voelt het meer connected en spectaculairder aan dat dat het eruit ziet. Met het Cup-chassis wordt de auto iets oncomfortabeler, maar nog veel scherper. Sturen is gáán. De advertentie check je hier.
Lees hier ons Renault Twingo aankoopadvies.
Renault Clio Renault Sport 200 Cup
€ 9.500
2010
137.198 km
Misschien wel de laatste ‘old-school’ briljante hot hatch is de Renault Clio Renault Sport 200. Dat zie je ook aan de gebruikte prijzen, want de afschrijving lijkt zijn meeste werk gedaan te hebben. Sterker nog, de nieuwere Clio R.S. met automaat en turbo (dubbel meh) is ook voor dit bedrag te vinden. Dit exemplaar heeft een atmosferische tweeliter viercilinder met 203 pk. Misschien nog wel zeldzamer is de transmissie: een zesbak met zéér korte verzetten. Ziet het als een compacte, voorwielaangedreven 911 GT3 light. Ze zijn zó leuk. De advertentie kun je hier bekijken.
Lees hier ons Renault Clio aankoopadvies.
Renault Mégane Renault Sport 250 Cup
€ 10.990
2010
192.498
Bij deze hebben we iets gesmokkeld. Je kunt namelijk ook een Mégane RS van de voorgaande vinden met het cup chassis. Maar we gaan voor de derde generatie, dat is namelijk een leukere, betrouwbaardere en briljante hot hatch. Het is namelijk een van de meest zuivere rij-ijzers die je kunt kopen voor het geld. Ja, het interieur is niet van Golf-niveau en je kunt er niet mee patsen als een A-Klasse met AMG pakketje en A45 stickers. Maar je kan er wel uitstekend mee uit de voeten op de Nordschleife, waar geoefende bestuurders in Mégane’s het Porsches erg lastig maken. In dit geval betreft het een Mégane uit 2010 met de 2.0 turbomotor met 250 pk. Dankzij het cup-chassis en sperdifferentieel raak je het ook nog eenvoudig kwijt. Bekijk hier de advertentie.
jupke zegt
Topauto’s! ?? Zo worden ze niet meer gemaakt! Alleen nog maar gedownsizde rommel!
awesome zegt
@jupke: daar doet Renault net zo hard aan mee. Een Golf GTI is nog steeds een groot blok, dus ik snap je beredenering niet.
kle500 zegt
@awesome: hij geeft toch aan dat ze zo niet meer gemaakt worden? Nergens over renault die het beter doet dan een ander.
towi1989 zegt
Zo, alle Ford ST’s worden direct maar buiten beschouwing gelaten?
willeme zegt
@towi1989:
Die kunnen we ook een keertje doen, alhoewel Ford natuurlijk geen Ka ST (ghehe) heeft. Als het aankomt op puuir rijplezier, denk ik dat rond deze generaties en periode (2010) de Renault Sport modellen leuker waren. Daarna is het allemaal wat meer op elkaar gaan laten. Maar om antwoord op je vraag te geven: ja, het ging in dit geval specifiek om Renault Sport modellen. Aangezien die geen Ford ST’s onder handen hebben genomen, zijn die buiten beschouwing gelaten ;-)
basman147 zegt
En de SportKa dan? Komt 30 pk te kort op de Twingo maar schijnt ook bijzonder leuk te rijden. Moet je er wel een zien te vinden die niet is weggeroest…
davelepeef zegt
@basman147: roest? Je bedoeld voortschrijdende gewichtsreductie?
basman147 zegt
Is dat daarom! Excuus, als Alfist had ik dat moeten begrijpen?.
theghost zegt
Is dit een hot hatch special, of een advertentie voor Renault? We vergeten de Ford ST en RS modellen, we vergeten de Peugeot en Volkswagen GTI’s, de Corsa OPC en noem maar op…
willeme zegt
@theghost:
het is een kort overzichtje van drie maal een product van Renault Sport. In hun klasse vaak de leukste auto als het puur op rijden aankomt. Uiteraard zijn we ervan opde hoogte dat er meer fabrikanten zijn ;-). Het is dan ook geen ‘Hot Hatch Special’ ;-)
flow82 zegt
@willeme: De titel van het artikel doet alleen wel anders vermoeden. Het artikel is in mijn ogen lekker om te lezen/kijken, echter een kleine aanpassing naar 3x Renault hot hatch oid zou meer recht doen aan het artikel én minder verwarring zaaien door andere merken buiten beschouwing te laten. Ik kijk al uit naar de andere merken! ;)
mashell zegt
Het is natuurlijk wel een ideetje voor een serie. Nog een keer zo’n artikel met exact dezelfde titel maar dan met drie Opels, Fords or Fiats. Want artikelen over betaalbaar rijplezier zijn toch het leukst.
kle500 zegt
@theghost: bij het volgende artikel over ferrari’s ook zeuren dat Lamborghini niet genoemd wordt? Leek me vrij duidelijk dat het hier even specifiek over Renault ging..
theghost zegt
@kle500, de titel doet anders vermoeden, vandaar mijn opmerking. Als bij een artikel over Ferrari’s de titel is: “3x dure coupe’s op en rij” dan “zeur” ik ook dat daar de BMW coupe’s ontbreken…. De titel had beter kunnen zijn “3x hete renaults op een rij” of iets dergelijks. Het gaat om de misleiding van de titel, voor de rest, prima artikeltje over prima auto’s…
willeme zegt
@thegost: het staat gewoon in de tekst vermeld. Heel erg duidelijk zelfs ;-)
kle500 zegt
@theghost: Ik had in groep 6 al begrijpend lezen… De titel klopt gewoon, enkel had jij er een ander idee bij. Betekent niet dat de titel misleidend is.
henkp1 zegt
Erg leuke ‘special’!
Verdiende aandacht voor Renault. Het merk wordt vaak verguisd, maar feitelijk heeft het een prachtige historie, maakt het prima automobielen en heeft veel boeiends in petto voor de toekomst.
toniominestrone zegt
Renault heeft wat betreft de hot haches een fraaie cv, ooit begonnen met 5 Alpine, de Turbo met middenmotor , de GT turbo en de hele range snelle Clio’s , alleen jammer dat ook deze karretjes groter en zwaarder zijn geworden.
henkp1 zegt
Eind jaren ‘40 had Renault de 4CV (basis voor de eerste Alpines) en reed daarmee de rally van Monte Carlo en de 24h van Le Mans. In beide races haalde het autootje de eerste prijs in zijn klasse. In de jaren ‘60 werd de Renault 4 voor rallies ingezet, dat was wellicht de allereerste hatchback, maar er stond nog geen hete versie in de showrooms. Wel werden er ook merkenraces mee gereden, waar bekende rijders (Alain Prost bijvoorbeeld) hun eerste racekilometers mee reden. In ‘74 werden de merkenraces gereden met de Renault 5 LS en dat was welzeker een echte hothatchback: dikke motor, racewielen, toerenteller etc en daar was dan ook een coupe (Cup) versie van. Al snel werd de LS opgevolgd door de TS die in maart ‘76 versterking kreeg van de R5 Alpine. En dat was zelfs een hele serieuze hothatchback met alle eigenschappen die daarvoor nodig zijn: sterke motor, aangepast onderstel, brede wielen, brede wielkasten, sportstoelen, sport stuur, extra metertjes etc. Opvolger was de 5 Alpine Turbo, daarna de (Super) 5 GT Turbo en dan de Clio’s.
In de jaren ‘60 was Renault ook zeer actief met Gordini versies van de Dauphine en de R8, maar dat zijn sedans.
henkp1 zegt
Lastige keuze tussen deze drie.
Als je dit jaar toch niet op vakantie gaat, stop dan jouw vakantiegeld in zo’n leuke Twingo. Ga je met een dikke grijns op je gezicht naar jouw werk toe en geweldig om hem uit te laten over een fijn, bochtig weggetje op een zomeravond.
De Clio is al wat serieuzer, prima dagelijkse auto voor een stoere single, paartje of jong gezinnetje.
De Mégane is natuurlijk in diverse opzichten top; geweldige auto, prima all rounder, degelijk en betrouwbaar, Interieur zit prima in elkaar, maar leuke extra’s vaak (monitor op de RS).
kniesoor zegt
Zo’n Clio RS 200 lijkt me wel een leuk autootje. Wel de versie met de 1e neus, die (pun intended) smoelt beter.
kle500 zegt
@amghans: pre- facelift sowieso!
Dutchdriftking zegt
Fijn spul. Persoonlijk zou ik echter niet naar Frankrijk maar naar Spanje gaan voor de meest ultieme hot hatch. Een mooie Gele Leon Cupra R van de 1p generatie. Mechanisch sper tussen de voorwielen, een klein chipje, en je hebt eindeloos plezier!
PunicaOase zegt
Zo’n Clio RS gehad, hoewel mijn huidige Cooper S veel prettiger is voor dagelijks gebruik, was de RS echt wel heel gaaf en in bijv. de Eiffel en op de Ring heel goed en leuk. Soms mis ik em nog op een bochtige tussendoorweg, maar in ieder geval niet op de snelweg dat was echt vermoeiend (hoge toeren en onderstel)..
vaakbenjetebang zegt
Al tijden zit ik te kijken om eindelijk eens een fatsoenlijke hot hatch te kopen. De keuze zou gaan tussen deze drie. Moeilijk, moeilijk. Eigenlijk zou ik het beste af zijn met de Twingo. Lekker gooi- en smijtijzertje voor op relatief lage snelheden. Ideaal om ‘er bij’ te hebben. De Clio is dan weer iets meer auto en ligt me persoonlijk ook wat beter. De laatste atmosferische Clio RS! En dan de Mégane. Dan wordt het al heel wat serieuzer, ik vind hem echt heel gaaf, maar het is weer een beetje veel van het goede voor erbij. Zucht.
sanderz28 zegt
@vaakbenjetebang: ik heb onlangs de twingo gekocht, ik vond een Cooper S R53 al erg goed en direct sturen maar dit is de overtreffende trap. Plus de stoelen zitten veel beter want het zijn tenminste kuipjes.
baklava zegt
Leuke auto’s, maar een Renault met zulke hoge km standen….ik zou het niet aandurven
kle500 zegt
@baklava: Want alle alfa’s roesten in de folder, bmw’s worden heel duur in onderhoud, VW’s zuipen olie, porsches zijn platgeslagen kevers en nog een paar slechte cliches… Gaaaaap..
davelepeef zegt
@kle500: nouja, van de auto’s die ik met pech langs de weg zag staan was minstens de helft van Franse origine. Laatste jaar niet veel meer in beweging geweest en een diepgrondig onderzoek is het niet, maar het viel mij wel op.
monsieurleloure zegt
@ davelepeef,
En de andere helft Volkswagens?!
mashell zegt
Klopt. De Wegenwacht rijdt Volkswagen, die zie je dus vaak bij de pechgevallen langs de weg staan.
sanderz28 zegt
Onlangs de twingo rs gekocht, stuurt fantastisch en de stoelen zitten perfect. Qua vermogen is het niet heel veel maar dat boeit mij niet zo. Elke bocht is nu feest. Volgende stap word de Clio 3 rs?
Fork5 zegt
Kom net terug van mini vakantie in Luxemburg. Wat een feest was dat met mijn Megane RS 265 Cup, daar voelt hij zich echt thuis in de bochten. In Nederland is het een beetje een Meh auto, het is geen stoplicht sprint auto en verder moet je echt goed zoeken naar leuke wegen. Op Zandvoort gaat hij dan wel ook weer echt goed! De Recaro stoelen optie is wel aan te raden voor het betere gooi en smijt werk (de auto is 2e hands wel meteen duurder)
E34M5Touring zegt
Ik zal niet ontkennen dat het wat scherper stuurt dan mm Golf GTI, maar als all rounder vielen de Renault’s me een beetje tegen. Heb serieus gekeken naar zo’n Clio RS maar die vond ik enkel leuk op een B weg. Alles daarbuiten is het gewoon een luid, oncomfortabel ding. Niet iets waar ik dan ook nog 30k mee moet gaan rijden elk jaar. De Golf bied 80% van de rij ervaring op een B weg maar 120% bij al het andere. Daar kan ik prima mee leven.
Die Twingo vind ik supergaaf maar daar pas ik niet in. Megane lijkt me wel een keer kicke maar daar valt het interieur me erg van tegen.
berlinetta zegt
Ik heb ook zo’n Megane Coupe overwogen (niet de RS, wel RS-line). Heb hem ook laten staan vanwege het interieur. Ik verbaasde me erover hoe slecht en onlogisch de bediening was. Ook het zicht naar achter was voor mij een dealbreaker. Ik werd bijna claustrofobisch in dat ding.
techniekmeneer zegt
@berlinetta: Onlogische bediening is echt heel irritant. Je kan niet blindelings wat bedienen, je moet altijd je ogen van de weg halen om te kijken wat je doet. Erg waardeloos.
vaakbenjetebang zegt
Dat is juist wat mij enorm aanspreekt, je bent je de hele tijd bewust van het feit dat het niet ‘zomaar’ een vlotte auto is.
saxoke zegt
@E34M5Touring: dat is dus heel mijn idee over de hele RS lijn van Renault. Schitterend voor de korte afstandjes en lekker rond te scheuren, maar verder is het helemaal nix. Een ideale hothatch is voor mij een auto waarmee ik deftig met het gezin op een comfortabele manier zoals vandaag naar de ardennen, of afgelopen zondag naar de Ring, kan cruisen om daar toch nog leuk wat bergweggetjes mee te nemen. Die bergwegen zouden met een Clio of Megane RS misschien leuker geweest zijn, maar dan was de rit naar daar een ramp. Mijn Leon Cupra ST is in mijn ogen daarin een zeer goed geslaagde auto. Comfortabel onderweg, sportief als het moet.
ronaldotour zegt
In 1985 had ik de voorloper.
De R5GT turbo coupe door bijna iedereen coupé genoemd maar dus cup.
Dit was mijn slechtste auto ooit, hij was slecht gebouwd.
Maar het reed voortreffelijk.
Het valt me op dat bij de Cup uitvoeringen van Marktplaats er geen één is met een trekhaak, dat mag dan vast niet.
matdes zegt
Volledig eens met de comments hierboven. Heb een tweetal jaar geleden samen met mijn vader een Mégane RS 275 Trophy gekocht als fun auto voor erbij. Heerlijke auto voor de road trips, om mee door de bergen te touren of een b-weggetje te nemen als alternatieve route. Maar je mag je niet druk maken over de kwaliteit van het interieur, gebruiksgemak van het infotainment of precisie van de navigatie. Maar net daarom vind ik de auto zo leuk. Want die auto wil helemaal geen dagelijks vervoer verzorgen. Hij wil je gewoon zo snel mogelijk door die volgende bocht trekken.
pechweg zegt
@matdes: exact dit! Ik geniet ook nog iedere dag van mijn Mégane III R.S.! Qua rijden is het echt een ervaring apart, zó strak. Een duurdere Golf 7 GTI heeft het nakijken.
Wat betreft infotainment heb je “helaas” ook volledig gelijk.. m’n telefoon en Bluetooth audio verbinden was nog lastiger dan een niveau 5 sudoku, maar dat mag de pret niet drukken :)
matdes zegt
@pechweg: Insatppen in de Recaro’s is al voldoende om te voelen dat je met iets onderweg bent dat net wat anders is dan de meeste weggebruikers. Maar inderdaad, zaken zoals telefoonaansluiting zijn niet top. RS Monitor is dan wel weer fijn.
saxoke zegt
@matdes: dat is dus de reden dat ik met een boog om de Megane RS gelopen ben toen ik mn dagelijkse auto uitzocht. Ik zocht een auto die dagelijks bruikbaar is, goed gebouwd, sportief als het mag en comfortabel genoeg om dagelijks te rijden. Dan kwam ik op de Leon Cupra uit, en die is qua circuit prestaties zeer goed te vergelijken met de Megane RS. (Check de ring tijden maar eens) en dan heb je een auto die wel dagelijks bruikbaar is.
matdes zegt
@saxoke: Goede keuze in dat geval. Mocht ik de auto dagelijks gebruiken zou ik misschien ook kijken naar een Leon Cupra (de station wagon in dat geval – geeft nog iets extra) maar momenteel vind ik het hardcore randje aan de Mégane nog te leuk
saxoke zegt
@matdes: zelf heb ik ook de ST. De ruimte komt goed van pas met de Kids. K moet wel zeggen, met alles (motor, vering, versnellingsbak, stuur, sper, ….) op standje Cupra vind ik m behoorlijk hardcore. Kan misschien nog “hardcorder” dan dat, maar voor mij moet het niet. Ik vind ‘m echt heel erg goed, elk bochtje is dan genieten.
patrick zegt
Zelf de twingo RS en de Clio 3 RS gehad.
Allebei met veel plezier in gereden.
Twingo RS is erg ondergewaardeerd als vrouwen auto, alleen mensen die de twingo RS hebben gereden zullen bijna allemaal dezelfde mening hebben: fun, relatief goedkoop in aanschaf, in de bochten een zeer goed sturende auto, snelweg hoog in de toeren en indien je hem hebt verkocht mis je hem soms nog steeds.
Clio 3 RS, een prachtige auto om te zien, zeker met de cupspoiler. Heerlijk sturend in de bochten en houdt het toerental lekker hoog. Ook deze RS maakt veel toeren op de snelweg wat soms vermoeiend is. Maar wat een gave bak om gehad te hebben.
Hierbij een link van mijn twingo RS
https://www.autojunk.nl/2018/05/mijn-auto-twingo-rs
Hierbij een link naar mijn Clio 3 RS
https://www.autojunk.nl/2019/04/my-ride-fotoshoot-clio-rs
rs72 zegt
Ik rijd al 12 jaar een Clio RS, eerste 6 jaar een 2 RS en de laatste 6 jaar een 3 RS (ph2) naar mijn mening heb je voor de openbare weg helemaal geen cup chassis nodig, sterker nog zonder is misschien zelfs de betere keus als je ‘m als daily driver gaat gebruiken.
daniel1975 zegt
Ik heb de Twingo RS gehad, als die de 2.0 motor had van de Clio RS, had die echt top geweest, nu was de auto beter dan de motor. Ook nog een Clio geprobeerd, maar ik vond de auto niet snel genoeg, als die nou de motor van de Megane RS had gehad. De Megane RS zou ik wel willen hebben! Zonder cup, zodat die ook op slechte wegen goed is, maar dan wel met cup sper.
rscup147 zegt
Ik ben nu iets meer dan 2 jaar in het bezit van een Megane 3 RS Cup. Wel wat aangepast met een KW V3 schroefset aangezien ik de stance standaard niet zo heel mooi vind. Ik ben het gedeeltelijk eens met de verhalen over het interieur die ik hier lees. Het is in vergelijking met de rest van de auto aan de saaie kant maar het steekt wat mij betreft wel goed in elkaar. De auto is spijkerhard maar er kraakt of rammelt vrijwel niets en de materialen voelen prima aan. Ik heb wel de lederen Recaro’s in de auto, die tillen het geheel qua uitstraling naar een hoger plan.
Eenmaal onderweg weet je weer waarom je voor een Renault Sport hebt gekozen. Het ding is messcherp en de bochtensnelheden liggen behoorlijk hoog. Daarnaast is het in mijn geval een zeer betrouwbare auto, heb er nu 30.000km op zitten en behalve een kapotte ABS-sensor geen problemen gehad. Tuning kunnen zowel het blok als de bak erg goed tegen. Top auto’s wat mij betreft. Zou nog graag eens een Clio 3 RS willen testen.