Drie vragen en antwoorden over de brandstoffen van Shell

Branded content, 54 Reacties

De ene brandstof is de andere niet. De kans is aanwezig dat je er niet eens bij stilstaat wat je precies aan het tanken bent tijdens het proces. Je geeft je geliefde bolide het beste wat ‘ie nodig heeft.

Drie vragen en antwoorden over de brandstoffen van Shell

Om meer duidelijkheid te krijgen over brandstoffen hebben we Shell een drietal vragen voorgelegd. Johanne Smith, de brandstofexpert van Shell heeft vervolgens antwoorden gegeven op onze vragen.

Hoelang is al Shell bezig met het ontwikkelen van Shell V-Power?

Zo’n 120 brandstofwetenschappers van Shell zijn over de hele wereld bezig met het ontwikkelen van de beste brandstoffen. Niet alleen de brandstof voor in de auto maar ook Shell V-Power racebrandstoffen voor Scuderia Ferrari. Shell heeft meer dan een eeuw ervaring op het gebied van brandstofontwikkelingen. De formule is natuurlijk geheim, maar zijn het resultaat van enkele jaren ontwikkeling en testen, zowel in het laboratorium als op testbanken, rollerbanken en veldtesten in de praktijk.

De eerste Shell V-Power brandstof is in 2004 geïntroduceerd, met een aantal voordelen ten opzichte van Euro 95. De meest recente introductie van de vernieuwde Shell V-Power was in 2017. Als resultaat van vijf jaar ontwikkeling bevat deze brandstof nu de DYNAFLEX-technologie en is het octaangetal verhoogd naar RON 98.
Bij Shell wordt in-house een hele reeks testen en activiteiten uitgevoerd, van het bedenken van een idee tot aan de levering van brandstof aan de pomp. Dit vindt in eerste instantie vooral plaats in het laboratorium, waar we een reeks van formules onderzoeken. De meest belovende worden vervolgens in motoren getest, waarbij gebruik gemaakt wordt van in-house testbanken en industrie standaardtesten, waarbij de motor onder nauwkeurig beheerste omstandigheden in het laboratorium wordt getest. Het testen onder geconditioneerde omstandigheden in het laboratorium is belangrijk om betrouwbare resultaten te krijgen en variabelen tijdens het testen uit te sluiten. Pas daarna wordt de brandstof in echte voertuigen op een ‘bewegende weg’ (rollerbank) getest, waarbij onder geconditioneerde omstandigheden in het laboratorium de echte rijomstandigheden worden nagebootst. De laatste stap is de ultieme beproeving van de nieuwe brandstof formules in de praktijk met een veldtest. Dit ontwikkelingsproces neemt jaren in beslag.

Drie vragen en antwoorden over de brandstoffen van Shell

Wat heeft Shell tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Shell V-Power gedaan en wat maakt Shell V-Power de best presterende brandstof tot nu toe van Shell?

We ontwikkelen onze brandstoffen voortdurend op basis van moderne innovaties in motoren en de behoeften van onze gasten. Alles wordt uitvoerig getest; eerst in het laboratorium en daarna in de praktijk. Om dit goed te doen vergt dat de nodige tijd. Via deze manier van werken zijn we er zeker van dat we onze beste resultaten kunnen bieden. Er zijn meer dan 3 miljoen kilometers gereden met meer dan 250 auto’s. We hebben zo aangetoond dat onze brandstoffen met DNYAFLEX-technologie zijn gemaakt om de efficiëntie en de prestaties van de motor te verbeteren.

Waarom kiezen voor Shell V-Power Benzine in plaats van Euro 95 benzine?

Het grootste verschil tussen Shell V-Power Benzine en Euro 95 Benzine is de actieve reiniging van de motor tijdens het rijden. Shell V-Power Benzine bevat drie keer meer reinigende moleculen dan Shell Euro 95. Dit helpt de vorming van vuilafzettingen op vitale motoronderdelen te voorkomen en kan zelfs bestaande vuilafzettingen tot 80% verwijderen. Bovendien is Shell V-Power Benzine drie keer actiever in het verminderen van wrijving in de motor dan Shell Euro 95. Laboratoriumtesten toonden aan dat wrijvingsverminderende moleculen het energieverlies als gevolg van wrijving verminderen. Minder energieverspilling helpt motorefficiëntie en motorprestaties te verbeteren.

Drie vragen en antwoorden over de brandstoffen van Shell

Nu kan het zo zijn dat jij een vraag hebt die hierboven niet beantwoord is. Laat hieronder in de comments jouw vraag achter voor brandstofexpert Johanne Smith.

Advertisement








54 reacties

Ooit eens een test gezien waar V Power werd vergeleken met normale brandstof. Het levert inderdaad extra vermogen, maar alleen bij autos die al aardig wat vermogen hebben. Bij een auto met pakweg 100pk zul je niets merken.
@dees: het heeft vooral de maken met je compressieverhouding. Met name auto’s met een hogere compressieverhouding kunnen voordeel halen uit bezine met een hoger octaangetal. Als vuistregel geldt volgens mij dat het nut heeft vanaf 10:1. Over het algemeen heb je het dan wel over auto’s met veel vermogen, maar het kan ook een atmosferische bmw I6 of een honda s2000 zijn….
@jaapiyo: het gaat vooral uitmaken als het ecu in staat is om de brandstofkwaliteit te bepalen en het ontstekingsmoment erop kan aanpassen. Hoe hoger de klopvastheid, hoe later je kan ontsteken, hoe meer vermogen.
@dondeboer: joah…maar in technische zin heeft dat late ontsteken dus ook weer te maken met de compressieverhouding. Je kèn een goede ECU hebben maar als die zuiger niet verder kan bewegen…
@jaapiyo: Ja, maar als t ecu zich niet aanpast, dan krijg je er nauwelijks of geen extra vermogen uit, want dan ontsteekt ie t ongeacht de brandstof altijd op t zelfde moment. En dan heb je dus geen voordeel van het hogere octaangetal.
@dondeboer: Met later ontsteken bereik je niet zo veel. Bij het eerder ontsteken (tot op zekere hoogte) is vermogen te halen. Alleen eerder ontsteken kan detoneren veroorzaken, daar biedt hoge klopvastheid uitkomst.
@strammermax: eh… ja, natuurlijk… oeps… waar is m’n bloossmiley…
Om een fabel gecreëerd door de brandstofverkopers te ontzenuwen: voor omgeving Amsterdam worden alle verschillende tankauto’s in de petroleumhaven uit dezelfde tank gevuld, en achteraf aangevuld met wat additieven. Of je nou Makro benzine of Shell tankt, ’t verschil zijn de airmiles.
De ene brandstof is de andere wel. Ongeacht het merk komt het in Nederland allemaal uit de zelfde tank. Het aandeel van merk specifieke aditieven is zo laag, dat je bijna van Homeopatie kan spreken.
@healey: dit geldt wel voor de gewone peut (e95). Voor de peut met hoger octaangetal weet ik niet of het ook zo werkt.
@healey: achterhaalde info, tegenwoordig worden brandstoffen inline gemengd in de trailer, er staan geen tanks meer gereed met verkoopklare benzine.
@healey: Dat is het broodje aap van 10 jaar geleden. Als je nu kijkt bij de raffinaderijen zie je verschillen tussen de processen.
Allemaal leuk en aardig dat ze zo positief zijn over hun “eigen” brandstof V-Power, maar uit meerdere testbank-sessies is inmiddels gebleken dat deze brandstof niet altijd RON98 is en vaak afwijkt in kwaliteit tussen tankstations. Engeland en Duitsland blijken betere peut te hebben dan hier in NL.
@jajeroenja: kom maar op met je bewijzen.
@toniominestrone: ik stond laast in Hoenderloo bij de Shell Express daar was de V-Power nog 95 octaan E5 volgens de stickers
@jajeroenja: Volgens mij was het officieel ook 97 voorheen? Maar goed heb het ook altijd wel een dingetje gevonden, voor die premium prijs wil ik eigenlijk wel bevestigd 98 ipv “als het goed is 97”
Ik tank altijd ultimate of V power, maar bij V power zag ik onlangs dat het nu ook E5 is. Wil die bio-meuk eigenlijk vermijden, maar volgens mij is het eu regulering dat het nu moet?
@jaapiyo: Minstens 5% geloof ik. Tank ook beide, volgens mij staat het bij BP inmiddels ook op de pistolen.
@jaapiyo: het is max 5%
En in V power zit geen bio ethanol
Staat gewoon op de site van Shell
Denk niet dat ze liegen over zoiets want gemakkelijk te controleren
@supertjeduc: BP Ultimate is ook nog altijd ethanolvrij
Zijn er recente vergelijkende tests tussen BP ultimate en V-power beschikbaar? En kom dan niet met een fifth gear filmpje uit 2013 aan. Ik ben erg benieuwd hoe groot die verschillen zijn.
Het is per land verschillend. V power bijv turkije is echt anders dan alhier. Bmw 540i gaf sportweergave bijna 60 pk minder aan in Turkije. Tevens ook voelbaar. Kortom per land kan het verschillen. Auto’s met hoge vermogen merken het meest.
@elemento: Ah dus daarom komen ze allemaal hier met hun M3 en M5jes, ze hebben hier meer vermogen!
@elemento: turkije ligt toch ook hoger en is warmer dan NL gemiddeld? Bij identieke brandstoffen maar ijlere (want hoger boven zeeniveau) en “dunnere”(want warmere) lucht wordt je motor wat astmatisch en dus minder sterk.
Het zou kunnen wat je zegt maar er liggen nog ff teveel andere variabelen open.
@nietcreatief: ik neem even aan dat @elemento een nieuwe type 540i heeft, welke idrive met sportweergave heeft. De eerst volgende 540i is de e60 waarvan idrive nog niet zo geavanceerd was. Een moderne g3x 5er heeft de b58 motor welke over een turbo en intercooler beschikt en relatief weinig invloed kent van ijlere of dunnere lucht.
@srthellcat: er vanuit gaande dat die turbo en intercooler dezelfde einddruk en temperatuur kunnen handhaven als in NL wil ik daarin met je meegaan. Tegen ijlere lucht (lager O2 percentage) gaat het niet helpen. Maar als het verschil tussen hier en Turkije in de categorie 20,9 tegenover 20,85%vol is dan is dat zo enorm gerommel in de marge..
Dan zal de oorzaak van minder Powah! Idd echt de brandstof zijn.
Tankte vroeger altijd Shell. O.a. omdat ik bij diverse toeleveranciers werkte. Heb ook een tijd lang een shell eurocard gehad vanwege het makkelijk europeesch kunnen tanken. Totdat ze het gingen outsourcen. Meteen opgezegd. Ook het akkefietje met VPower niet conform euro 98 was een reden om geen Shell meer te tanken. Ontzettend iritant als je auto’s heb met hoge compressie en 98 nodig hebt en “95-97” krijgt. Zeker als je 20km naar het oosten gewoon 100 octaangetal kunt tanken…
Stukje geciteerd; ” de kwaliteit per tankstation kan verschillen. Dus het wil niet zeggen dat alle Shell benzine stations de zelfde brandstof verkopen. De reden van dit mogelijke verschil tussen bijvoorbeeld benzine komt door de manier van distributie. Vanuit Nederland halen alle pompstations hun brandstof uit dezelfde regionale brandstof depots . Dus of het nu om Texaco, Q8, Esso, witte pompen, BP of Shell gaat zij gebruiken vanuit een bepaalde regio allemaal dezelfde basisbrandstof. Deze brandstof voldoet aan de Europese kwaliteitsnorm. Wat wel mogelijk is dat de kwaliteit per regio verschilt. De reden en oorzaak is zoals eerder aangegeven het distributiesysteem. De brandstof vanuit het depot in het westen kan uit een ander deel van de markt komen dan de brandstof vanuit het depot in het oosten van Nederland. Daarnaast voegen alle benzinepompen (merken) hun eigen dopes – additieven toe aan de brandstof. Deze kunnen bijvoorbeeld voor een betere verbranding zorgen of het schuimen van de brandstof tegen gaan “. Zo steek het als het goed is in elkaar.
@nikk: Ga er maar van uit dat die dopes zo min mogelijk gebruikt worden. De basis brandstof voldoet al aan de eisen, dan gaan ze er echt niet nóg meer geld in stoppen om het “beter” te maken.
Nu het toch over brandstoffen gaat, vanaf komende week tanken we allemaal e10 ipv euro95, volgens internet kunnen alle Nissans vanaf 2000 hierop rijden zonder problemen. Mijn Nissan is van 99, wie weet wat dit voor mij betekend? Moet ik met additieven gaan werken om interne schade te voorkomen/beperken?
@bierbuik: Je moet een jongere auto gaan kopen. Dat is waar de overheid indirect op uit is met deze acties. Kun je mij vertellen wat voor Nissan/motor je hebt?
@techniekmeneer: dat misschien, maar vroeger was daar een oplossing voor in de vorm van een loodvervanger, ik dacht misschien heb je iets in die richting nu ook. Het betreft een K11 Micra, met een 1.0 blok iets in de richting van K10GDE als motorcode, een 998cc 40kw in elk geval
@bierbuik: Daar kun je gewoon E10 mee tanken. Er bestaan tegenwoordig al flesjes om het ethanol te “doden” maar dat is eigenlijk een beetje onzin vind ik. Als je heel weinig km’s maakt, of ze auto een tijdje stil laat staan is het wel verstandiger om ethanol vrije benzine te tanken, ethanol trekt namelijk vocht aan.
@techniekmeneer: gelukkig, bedankt voor je antwoord! Ik rij niet veel km’s, zo’n 6k per jaar, maar dat zal wel goed moeten komen
@bierbuik: met dat soort km’s is overstappen op Ecomaxx een idee. Was het zelf aan het overwegen vanwege carbs en minimale km’s. Nu vanwege het hebben van een nog oudere auto mèt injectie bij dezelfde minimale km’s
@bierbuik: in principe zal je motor naar gelang opbouw kouder of warmer kunnen worden. Beide is niet goed voor je blok. Het grootste probleem is echter dat veel interne en externe componenten zoals (brandstof)slangen intern verteerd worden door de alcohol. Denk aan wcs aan brandstofslang die losspringt op je hete uitlaatspriitstuk. “Voef”… dan heb ik het nog niet over ingebrande kleppen, gescheurde bougies, verroeste aluminium onderdelen, vochtophoping en roest in tank en snel defecte brandstofpompen en verstopte brandstoffilters.
@schuimbekje3: pff klinkt alsof het tijd wordt om een (jongere) vervanger te zoeken, is er iets mogelijk in de vorm van een brandstof additief? Net als vroegâh met de loodvervanger?
Allemaal geld klopperij het doet wel wat maar dat staat niet in verhouding met het extra 8/10 cent per liter wat het kost. Ik heb het meerderen keren getankt bij verschillende merken auto’s maar bijna tot niks te merken. Daarom tankte ik toen ik in Nederland woonde alleen maar zogenaamde B merk benzine helemaal niks aan te merken.
@cappie: ik woon in Arnhem en elke Arnhemmer die regelmatig nabij de Driepoortenweg komt, kent daar de Oliecentrale wel. En het feit dat de tankwagens van daadwerkelijk elke oliemaatschappij dáár komt laden of lossen. Ik kan me ook niet voorstellen dat er veel verschil zit tussen de diverse merken.

Dat gezegd hebbende, ik werk vlakbij de grens, dus tank ik tegenwoordig meestal in Duitsland. Benzine tanken tegen dieselprijzen…
😎
Als het zoveel beter is, waarom mag ik het niet tanken van de leasemaatschappij?
@sjonniedeluxe: Alles wat duur is word verafschuwt door de leasemaatschappij. Zowel op banden, onderhoud en brandstof moet maximaal bespaart worden.
Is er ook uitgezocht waarom wij geen 100 octaan krijgen? Buiten dat dat in Nederland niet te betalen zal zijn🙃
@kennone: firezone heeft op sommige plekken toch 102 octaan?
@geelbarrel: niet meer
@geelbarrel: tanqyou nog wel, als enige keten in Nederland
@geelbarrel: https://www.ad.nl/auto/waarom-deze-racebrandstof-volgende-week-bijna-overal-is-verdwenen~a546a15f/
Is inderdaad afgelopen op zeer korte termijn, ze schakelen over op 98.
Maar Firezone verkoopt op de meeste plekken toch alleen maar 95 en diesel.
Zou Euro 95 nog wel verkrijgbaar blijven of wordt het allemaal E10?
In Duitsland kun je naast E 10 gewoon nog Euro 95 tanken.
Nu heb ik geen auto waarbij ik verschil zal merken tussen euro95 en V-power. Maar is het wel aan te raden om om de zoveel tijd de tank eens te vullen met V-power ivm de reinigende werking?
@davelocity: Kwaad doen zal het niet, maar verwacht absoluut niet net als in de reclame van BP dat alles even schoon geknabbeld word..
Ik woon in Duitsland en tank met mijn A8 tdi gewoon bij de witte pomp. Hij heeft nu 465.000 km op de klok dus zo slecht zal dat goedje niet zijn;-)
Mijn E63 krijgt alleen maar V Power Racing (100 octaan).
Tank bij groene stroom vanaf m’n dakje. Gewoon thuis vanuit het stopcontact zonder allerlei bedrijven die ertussen zitten en er iets aan willen verdienen.
@opdemotor: En wat is het octaan gehalte dan?
Zou Shell V Power in staat zijn om aankoeken bij een TFSI motor te voorkomen?
@wimof: Nee gewoon onzin je betaald 10 cent per liter extra voor marketing gelul van shell bp esso total enz…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).