• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Drie vragen en antwoorden over de brandstoffen van Shell

Auteur: advertorial, gepost 24 september 2019 om 16:52 – 54 Reacties

Drie vragen en antwoorden over de brandstoffen van Shell

De ene brandstof is de andere niet. De kans is aanwezig dat je er niet eens bij stilstaat wat je precies aan het tanken bent tijdens het proces. Je geeft je geliefde bolide het beste wat ‘ie nodig heeft.

Om meer duidelijkheid te krijgen over brandstoffen hebben we Shell een drietal vragen voorgelegd. Johanne Smith, de brandstofexpert van Shell heeft vervolgens antwoorden gegeven op onze vragen.

Hoelang is al Shell bezig met het ontwikkelen van Shell V-Power?

Zo’n 120 brandstofwetenschappers van Shell zijn over de hele wereld bezig met het ontwikkelen van de beste brandstoffen. Niet alleen de brandstof voor in de auto maar ook Shell V-Power racebrandstoffen voor Scuderia Ferrari. Shell heeft meer dan een eeuw ervaring op het gebied van brandstofontwikkelingen. De formule is natuurlijk geheim, maar zijn het resultaat van enkele jaren ontwikkeling en testen, zowel in het laboratorium als op testbanken, rollerbanken en veldtesten in de praktijk.

De eerste Shell V-Power brandstof is in 2004 geïntroduceerd, met een aantal voordelen ten opzichte van Euro 95. De meest recente introductie van de vernieuwde Shell V-Power was in 2017. Als resultaat van vijf jaar ontwikkeling bevat deze brandstof nu de DYNAFLEX-technologie en is het octaangetal verhoogd naar RON 98.
Bij Shell wordt in-house een hele reeks testen en activiteiten uitgevoerd, van het bedenken van een idee tot aan de levering van brandstof aan de pomp. Dit vindt in eerste instantie vooral plaats in het laboratorium, waar we een reeks van formules onderzoeken. De meest belovende worden vervolgens in motoren getest, waarbij gebruik gemaakt wordt van in-house testbanken en industrie standaardtesten, waarbij de motor onder nauwkeurig beheerste omstandigheden in het laboratorium wordt getest. Het testen onder geconditioneerde omstandigheden in het laboratorium is belangrijk om betrouwbare resultaten te krijgen en variabelen tijdens het testen uit te sluiten. Pas daarna wordt de brandstof in echte voertuigen op een ‘bewegende weg’ (rollerbank) getest, waarbij onder geconditioneerde omstandigheden in het laboratorium de echte rijomstandigheden worden nagebootst. De laatste stap is de ultieme beproeving van de nieuwe brandstof formules in de praktijk met een veldtest. Dit ontwikkelingsproces neemt jaren in beslag.

Drie vragen en antwoorden over de brandstoffen van Shell

Wat heeft Shell tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Shell V-Power gedaan en wat maakt Shell V-Power de best presterende brandstof tot nu toe van Shell?

We ontwikkelen onze brandstoffen voortdurend op basis van moderne innovaties in motoren en de behoeften van onze gasten. Alles wordt uitvoerig getest; eerst in het laboratorium en daarna in de praktijk. Om dit goed te doen vergt dat de nodige tijd. Via deze manier van werken zijn we er zeker van dat we onze beste resultaten kunnen bieden. Er zijn meer dan 3 miljoen kilometers gereden met meer dan 250 auto’s. We hebben zo aangetoond dat onze brandstoffen met DNYAFLEX-technologie zijn gemaakt om de efficiëntie en de prestaties van de motor te verbeteren.

Waarom kiezen voor Shell V-Power Benzine in plaats van Euro 95 benzine?

Het grootste verschil tussen Shell V-Power Benzine en Euro 95 Benzine is de actieve reiniging van de motor tijdens het rijden. Shell V-Power Benzine bevat drie keer meer reinigende moleculen dan Shell Euro 95. Dit helpt de vorming van vuilafzettingen op vitale motoronderdelen te voorkomen en kan zelfs bestaande vuilafzettingen tot 80% verwijderen. Bovendien is Shell V-Power Benzine drie keer actiever in het verminderen van wrijving in de motor dan Shell Euro 95. Laboratoriumtesten toonden aan dat wrijvingsverminderende moleculen het energieverlies als gevolg van wrijving verminderen. Minder energieverspilling helpt motorefficiëntie en motorprestaties te verbeteren.

Drie vragen en antwoorden over de brandstoffen van Shell

Nu kan het zo zijn dat jij een vraag hebt die hierboven niet beantwoord is. Laat hieronder in de comments jouw vraag achter voor brandstofexpert Johanne Smith.

Advertisement






Ook interessant!

  • Audi RS3 in puin na dollemansrit in Rotterdam
  • Video - netjes vragen kan altijd
  • Shell recharge
    Wat kies jij? Elektrisch, waterstof of benzine?
  • Niet automatisch weer een zakelijke leaseauto?

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Advertorial, shell

Vorig bericht: « Komst Jaguar I-PACE SVR is een kwestie van tijd
Volgend bericht: Hoe “Lamborghini’s” van Chrysler bijna een werkelijkheid werden »

Lees Interacties

Reacties

  1. dees zegt

    24 september 2019 om 17:13

    Ooit eens een test gezien waar V Power werd vergeleken met normale brandstof. Het levert inderdaad extra vermogen, maar alleen bij autos die al aardig wat vermogen hebben. Bij een auto met pakweg 100pk zul je niets merken.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      24 september 2019 om 17:36

      @dees: het heeft vooral de maken met je compressieverhouding. Met name auto’s met een hogere compressieverhouding kunnen voordeel halen uit bezine met een hoger octaangetal. Als vuistregel geldt volgens mij dat het nut heeft vanaf 10:1. Over het algemeen heb je het dan wel over auto’s met veel vermogen, maar het kan ook een atmosferische bmw I6 of een honda s2000 zijn….

      Login om te reageren
      • dondeboer zegt

        24 september 2019 om 17:45

        @jaapiyo: het gaat vooral uitmaken als het ecu in staat is om de brandstofkwaliteit te bepalen en het ontstekingsmoment erop kan aanpassen. Hoe hoger de klopvastheid, hoe later je kan ontsteken, hoe meer vermogen.

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          24 september 2019 om 17:48

          @dondeboer: joah…maar in technische zin heeft dat late ontsteken dus ook weer te maken met de compressieverhouding. Je kèn een goede ECU hebben maar als die zuiger niet verder kan bewegen…

          Login om te reageren
          • dondeboer zegt

            24 september 2019 om 17:51

            @jaapiyo: Ja, maar als t ecu zich niet aanpast, dan krijg je er nauwelijks of geen extra vermogen uit, want dan ontsteekt ie t ongeacht de brandstof altijd op t zelfde moment. En dan heb je dus geen voordeel van het hogere octaangetal.

            Login om te reageren
        • strammermax zegt

          24 september 2019 om 18:53

          @dondeboer: Met later ontsteken bereik je niet zo veel. Bij het eerder ontsteken (tot op zekere hoogte) is vermogen te halen. Alleen eerder ontsteken kan detoneren veroorzaken, daar biedt hoge klopvastheid uitkomst.

          Login om te reageren
          • dondeboer zegt

            24 september 2019 om 19:16

            @strammermax: eh… ja, natuurlijk… oeps… waar is m’n bloossmiley…

            Login om te reageren
    • audicoupe84 zegt

      24 september 2019 om 22:00

      Om een fabel gecreëerd door de brandstofverkopers te ontzenuwen: voor omgeving Amsterdam worden alle verschillende tankauto’s in de petroleumhaven uit dezelfde tank gevuld, en achteraf aangevuld met wat additieven. Of je nou Makro benzine of Shell tankt, ’t verschil zijn de airmiles.

      Login om te reageren
  2. healey zegt

    24 september 2019 om 17:14

    De ene brandstof is de andere wel. Ongeacht het merk komt het in Nederland allemaal uit de zelfde tank. Het aandeel van merk specifieke aditieven is zo laag, dat je bijna van Homeopatie kan spreken.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      24 september 2019 om 17:50

      @healey: dit geldt wel voor de gewone peut (e95). Voor de peut met hoger octaangetal weet ik niet of het ook zo werkt.

      Login om te reageren
    • leko zegt

      24 september 2019 om 19:50

      @healey: achterhaalde info, tegenwoordig worden brandstoffen inline gemengd in de trailer, er staan geen tanks meer gereed met verkoopklare benzine.

      Login om te reageren
    • laptom zegt

      24 september 2019 om 20:34

      @healey: Dat is het broodje aap van 10 jaar geleden. Als je nu kijkt bij de raffinaderijen zie je verschillen tussen de processen.

      Login om te reageren
  3. jajeroenja zegt

    24 september 2019 om 17:21

    Allemaal leuk en aardig dat ze zo positief zijn over hun “eigen” brandstof V-Power, maar uit meerdere testbank-sessies is inmiddels gebleken dat deze brandstof niet altijd RON98 is en vaak afwijkt in kwaliteit tussen tankstations. Engeland en Duitsland blijken betere peut te hebben dan hier in NL.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      24 september 2019 om 20:22

      @jajeroenja: kom maar op met je bewijzen.

      Login om te reageren
      • theblazerunner zegt

        25 september 2019 om 11:59

        @toniominestrone: ik stond laast in Hoenderloo bij de Shell Express daar was de V-Power nog 95 octaan E5 volgens de stickers

        Login om te reageren
    • cabriohater zegt

      25 september 2019 om 17:09

      @jajeroenja: Volgens mij was het officieel ook 97 voorheen? Maar goed heb het ook altijd wel een dingetje gevonden, voor die premium prijs wil ik eigenlijk wel bevestigd 98 ipv “als het goed is 97”

      Login om te reageren
  4. jaapiyo zegt

    24 september 2019 om 17:38

    Ik tank altijd ultimate of V power, maar bij V power zag ik onlangs dat het nu ook E5 is. Wil die bio-meuk eigenlijk vermijden, maar volgens mij is het eu regulering dat het nu moet?

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      24 september 2019 om 17:53

      @jaapiyo: Minstens 5% geloof ik. Tank ook beide, volgens mij staat het bij BP inmiddels ook op de pistolen.

      Login om te reageren
    • supertjeduc zegt

      24 september 2019 om 19:20

      @jaapiyo: het is max 5%
      En in V power zit geen bio ethanol
      Staat gewoon op de site van Shell
      Denk niet dat ze liegen over zoiets want gemakkelijk te controleren

      Login om te reageren
      • theblazerunner zegt

        25 september 2019 om 12:01

        @supertjeduc: BP Ultimate is ook nog altijd ethanolvrij

        Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    24 september 2019 om 17:40

    Zijn er recente vergelijkende tests tussen BP ultimate en V-power beschikbaar? En kom dan niet met een fifth gear filmpje uit 2013 aan. Ik ben erg benieuwd hoe groot die verschillen zijn.

    Login om te reageren
  6. elemento zegt

    24 september 2019 om 17:50

    Het is per land verschillend. V power bijv turkije is echt anders dan alhier. Bmw 540i gaf sportweergave bijna 60 pk minder aan in Turkije. Tevens ook voelbaar. Kortom per land kan het verschillen. Auto’s met hoge vermogen merken het meest.

    Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      24 september 2019 om 18:50

      @elemento: Ah dus daarom komen ze allemaal hier met hun M3 en M5jes, ze hebben hier meer vermogen!

      Login om te reageren
    • nietcreatief zegt

      24 september 2019 om 23:03

      @elemento: turkije ligt toch ook hoger en is warmer dan NL gemiddeld? Bij identieke brandstoffen maar ijlere (want hoger boven zeeniveau) en “dunnere”(want warmere) lucht wordt je motor wat astmatisch en dus minder sterk.
      Het zou kunnen wat je zegt maar er liggen nog ff teveel andere variabelen open.

      Login om te reageren
      • Sir_Vmax zegt

        24 september 2019 om 23:22

        @nietcreatief: ik neem even aan dat @elemento een nieuwe type 540i heeft, welke idrive met sportweergave heeft. De eerst volgende 540i is de e60 waarvan idrive nog niet zo geavanceerd was. Een moderne g3x 5er heeft de b58 motor welke over een turbo en intercooler beschikt en relatief weinig invloed kent van ijlere of dunnere lucht.

        Login om te reageren
        • nietcreatief zegt

          25 september 2019 om 00:03

          @srthellcat: er vanuit gaande dat die turbo en intercooler dezelfde einddruk en temperatuur kunnen handhaven als in NL wil ik daarin met je meegaan. Tegen ijlere lucht (lager O2 percentage) gaat het niet helpen. Maar als het verschil tussen hier en Turkije in de categorie 20,9 tegenover 20,85%vol is dan is dat zo enorm gerommel in de marge..
          Dan zal de oorzaak van minder Powah! Idd echt de brandstof zijn.

          Login om te reageren
  7. schuimbekje3 zegt

    24 september 2019 om 17:54

    Tankte vroeger altijd Shell. O.a. omdat ik bij diverse toeleveranciers werkte. Heb ook een tijd lang een shell eurocard gehad vanwege het makkelijk europeesch kunnen tanken. Totdat ze het gingen outsourcen. Meteen opgezegd. Ook het akkefietje met VPower niet conform euro 98 was een reden om geen Shell meer te tanken. Ontzettend iritant als je auto’s heb met hoge compressie en 98 nodig hebt en “95-97” krijgt. Zeker als je 20km naar het oosten gewoon 100 octaangetal kunt tanken…

    Login om te reageren
  8. nikk zegt

    24 september 2019 om 17:59

    Stukje geciteerd; ” de kwaliteit per tankstation kan verschillen. Dus het wil niet zeggen dat alle Shell benzine stations de zelfde brandstof verkopen. De reden van dit mogelijke verschil tussen bijvoorbeeld benzine komt door de manier van distributie. Vanuit Nederland halen alle pompstations hun brandstof uit dezelfde regionale brandstof depots . Dus of het nu om Texaco, Q8, Esso, witte pompen, BP of Shell gaat zij gebruiken vanuit een bepaalde regio allemaal dezelfde basisbrandstof. Deze brandstof voldoet aan de Europese kwaliteitsnorm. Wat wel mogelijk is dat de kwaliteit per regio verschilt. De reden en oorzaak is zoals eerder aangegeven het distributiesysteem. De brandstof vanuit het depot in het westen kan uit een ander deel van de markt komen dan de brandstof vanuit het depot in het oosten van Nederland. Daarnaast voegen alle benzinepompen (merken) hun eigen dopes – additieven toe aan de brandstof. Deze kunnen bijvoorbeeld voor een betere verbranding zorgen of het schuimen van de brandstof tegen gaan “. Zo steek het als het goed is in elkaar.

    Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      24 september 2019 om 18:52

      @nikk: Ga er maar van uit dat die dopes zo min mogelijk gebruikt worden. De basis brandstof voldoet al aan de eisen, dan gaan ze er echt niet nóg meer geld in stoppen om het “beter” te maken.

      Login om te reageren
  9. bierbuik zegt

    24 september 2019 om 18:21

    Nu het toch over brandstoffen gaat, vanaf komende week tanken we allemaal e10 ipv euro95, volgens internet kunnen alle Nissans vanaf 2000 hierop rijden zonder problemen. Mijn Nissan is van 99, wie weet wat dit voor mij betekend? Moet ik met additieven gaan werken om interne schade te voorkomen/beperken?

    Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      24 september 2019 om 18:53

      @bierbuik: Je moet een jongere auto gaan kopen. Dat is waar de overheid indirect op uit is met deze acties. Kun je mij vertellen wat voor Nissan/motor je hebt?

      Login om te reageren
      • bierbuik zegt

        24 september 2019 om 19:24

        @techniekmeneer: dat misschien, maar vroeger was daar een oplossing voor in de vorm van een loodvervanger, ik dacht misschien heb je iets in die richting nu ook. Het betreft een K11 Micra, met een 1.0 blok iets in de richting van K10GDE als motorcode, een 998cc 40kw in elk geval

        Login om te reageren
        • techniekmeneer zegt

          24 september 2019 om 20:06

          @bierbuik: Daar kun je gewoon E10 mee tanken. Er bestaan tegenwoordig al flesjes om het ethanol te “doden” maar dat is eigenlijk een beetje onzin vind ik. Als je heel weinig km’s maakt, of ze auto een tijdje stil laat staan is het wel verstandiger om ethanol vrije benzine te tanken, ethanol trekt namelijk vocht aan.

          Login om te reageren
          • bierbuik zegt

            24 september 2019 om 20:10

            @techniekmeneer: gelukkig, bedankt voor je antwoord! Ik rij niet veel km’s, zo’n 6k per jaar, maar dat zal wel goed moeten komen

            Login om te reageren
            • nietcreatief zegt

              24 september 2019 om 23:06

              @bierbuik: met dat soort km’s is overstappen op Ecomaxx een idee. Was het zelf aan het overwegen vanwege carbs en minimale km’s. Nu vanwege het hebben van een nog oudere auto mèt injectie bij dezelfde minimale km’s

              Login om te reageren
    • schuimbekje3 zegt

      25 september 2019 om 16:46

      @bierbuik: in principe zal je motor naar gelang opbouw kouder of warmer kunnen worden. Beide is niet goed voor je blok. Het grootste probleem is echter dat veel interne en externe componenten zoals (brandstof)slangen intern verteerd worden door de alcohol. Denk aan wcs aan brandstofslang die losspringt op je hete uitlaatspriitstuk. “Voef”… dan heb ik het nog niet over ingebrande kleppen, gescheurde bougies, verroeste aluminium onderdelen, vochtophoping en roest in tank en snel defecte brandstofpompen en verstopte brandstoffilters.

      Login om te reageren
      • bierbuik zegt

        25 september 2019 om 18:27

        @schuimbekje3: pff klinkt alsof het tijd wordt om een (jongere) vervanger te zoeken, is er iets mogelijk in de vorm van een brandstof additief? Net als vroegâh met de loodvervanger?

        Login om te reageren
  10. cappie zegt

    24 september 2019 om 18:26

    Allemaal geld klopperij het doet wel wat maar dat staat niet in verhouding met het extra 8/10 cent per liter wat het kost. Ik heb het meerderen keren getankt bij verschillende merken auto’s maar bijna tot niks te merken. Daarom tankte ik toen ik in Nederland woonde alleen maar zogenaamde B merk benzine helemaal niks aan te merken.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      24 september 2019 om 19:43

      @cappie: ik woon in Arnhem en elke Arnhemmer die regelmatig nabij de Driepoortenweg komt, kent daar de Oliecentrale wel. En het feit dat de tankwagens van daadwerkelijk elke oliemaatschappij dáár komt laden of lossen. Ik kan me ook niet voorstellen dat er veel verschil zit tussen de diverse merken.

      Dat gezegd hebbende, ik werk vlakbij de grens, dus tank ik tegenwoordig meestal in Duitsland. Benzine tanken tegen dieselprijzen…
      ?

      Login om te reageren
  11. sjonniedeluxe zegt

    24 september 2019 om 18:42

    Als het zoveel beter is, waarom mag ik het niet tanken van de leasemaatschappij?

    Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      24 september 2019 om 18:54

      @sjonniedeluxe: Alles wat duur is word verafschuwt door de leasemaatschappij. Zowel op banden, onderhoud en brandstof moet maximaal bespaart worden.

      Login om te reageren
  12. kennone zegt

    24 september 2019 om 18:55

    Is er ook uitgezocht waarom wij geen 100 octaan krijgen? Buiten dat dat in Nederland niet te betalen zal zijn?

    Login om te reageren
    • geelbarrel zegt

      24 september 2019 om 19:06

      @kennone: firezone heeft op sommige plekken toch 102 octaan?

      Login om te reageren
      • supertjeduc zegt

        24 september 2019 om 19:18

        @geelbarrel: niet meer

        Login om te reageren
      • mperformance zegt

        24 september 2019 om 19:51

        @geelbarrel: tanqyou nog wel, als enige keten in Nederland

        Login om te reageren
      • shellplc zegt

        24 september 2019 om 20:06

        @geelbarrel: https://www.ad.nl/auto/waarom-deze-racebrandstof-volgende-week-bijna-overal-is-verdwenen~a546a15f/
        Is inderdaad afgelopen op zeer korte termijn, ze schakelen over op 98.
        Maar Firezone verkoopt op de meeste plekken toch alleen maar 95 en diesel.
        Zou Euro 95 nog wel verkrijgbaar blijven of wordt het allemaal E10?
        In Duitsland kun je naast E 10 gewoon nog Euro 95 tanken.

        Login om te reageren
      • techniekmeneer zegt

        24 september 2019 om 20:07

        @geelbarrel: *had.

        Login om te reageren
  13. davelocity zegt

    24 september 2019 om 19:58

    Nu heb ik geen auto waarbij ik verschil zal merken tussen euro95 en V-power. Maar is het wel aan te raden om om de zoveel tijd de tank eens te vullen met V-power ivm de reinigende werking?

    Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      24 september 2019 om 20:08

      @davelocity: Kwaad doen zal het niet, maar verwacht absoluut niet net als in de reclame van BP dat alles even schoon geknabbeld word..

      Login om te reageren
  14. T5Power zegt

    24 september 2019 om 20:07

    Ik woon in Duitsland en tank met mijn A8 tdi gewoon bij de witte pomp. Hij heeft nu 465.000 km op de klok dus zo slecht zal dat goedje niet zijn;-)
    Mijn E63 krijgt alleen maar V Power Racing (100 octaan).

    Login om te reageren
  15. opdemotor zegt

    24 september 2019 om 20:49

    Tank bij groene stroom vanaf m’n dakje. Gewoon thuis vanuit het stopcontact zonder allerlei bedrijven die ertussen zitten en er iets aan willen verdienen.

    Login om te reageren
    • autojunkiexl zegt

      25 september 2019 om 15:44

      @opdemotor: En wat is het octaan gehalte dan?

      Login om te reageren
  16. wimof zegt

    25 september 2019 om 17:45

    Zou Shell V Power in staat zijn om aankoeken bij een TFSI motor te voorkomen?

    Login om te reageren
    • toezichthouder zegt

      25 september 2019 om 20:38

      @wimof: Nee gewoon onzin je betaald 10 cent per liter extra voor marketing gelul van shell bp esso total enz…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North