• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe “Lamborghini’s” van Chrysler bijna een werkelijkheid werden

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 24 september 2019 om 17:57 – 10 Reacties


Een merkwaardig verhaal op de dinsdagmiddag.

Lamborghini heeft een bijzonder tumultueuze geschiedenis gekend vóór zijn toetreden tot de Volkswagen Group. Gedurende een periode van ongeveer 25 jaar verteert het merk verschillende eigenaren, die ieder op hun eigen manier pogen van het merk een succes te maken. Sommigen proberen de allure van de Italiaanse sportwagenfabrikant ook voor eigen profijt te gebruiken. Zo komt de Chrysler Corporation aan het einde van de jaren tachtig met een bizar idee.

Wanneer Chrysler-topman Lee Iacocca in 1987 besluit Lamborghini over te nemen, komt hij al gauw met het idee om “de enorme waarde” van het merk toe te voegen aan Chrysler. Iacocca ziet mogelijkheden meer geld te verdienen met zijn Amerikaanse personenauto’s door een zogenaamde “Lamborghini Edition”-lijn te introduceren.

Uiteraard is lang niet iedereen blij met het plan. Met name de enthousiastelingen aan de top van Chrysler voelen weinig voor het hersenspinsel van Iacocca. Alsof je hotdogs met witte truffel en pesto in een ciabatta probeert te verkopen: het klopt niet helemaal en is eigenlijk nog een belediging ook!

Aangezien de wensen van Iacocca eerder eisen mogen worden genoemd, slaat een ontwikkelingsteam aan het werk. Tom Gale, vicepresident van de ontwerpafdeling, gaat hierop in gesprek met Bob Lutz en daaruit komt een wel heel snood plan om de CEO alsnog van gedachten te veranderen, zo herinnert Lutz zich in een artikel voor Road & Track. Lutz stelt voor wat hij noemt “kwaadaardige gehoorzaamheid” toe te passen. Dit houdt in dat Gale met een wel zo belachelijke versie van het idee op de proppen komt dat Iacocca er daarna niets meer van moet weten.

Gale laat zijn creativiteit de vrije loop en verzint een manier om het idee van zijn baas met passieve tegenstand te vernietigen. Hij pakt de grootste, meest luxe ‘K-Car’ van Chrysler, een Imperial met lange wielbasis, en maakt daarvan een onwerkelijke creatie. De koets wordt aanzienlijk verlaagd, het vinyl dak wordt er af getrokken en het plaatwerk wordt in een felle rode kleur geverfd. In plaats van originele Chrysler-velgen krijgt hij wielen van Lamborghini zelf, nota bene in het goud. Als kers op de taart is de absurde Imperial verzadigd met logo’s, emblemen en naamplaatjes die duidelijk maken dat het hier inderdaad om een “Lamborghini Edition” gaat.

Het resultaat was natuurlijk absoluut niet waarop Iacocca had gehoopt, dus besloot de leiding uiteindelijk om het idee van een Lamborghini-lijn bij het grof vuil te plaatsen. Chrysler probeerde in diezelfde periode eveneens voet aan de grond te krijgen met Lamborghini in de Formule 1, door motoren te verkopen aan klantenteams. Hoewel het merk enkele jaren actief was op het hoogste niveau, kwam ook van deze poging niets terecht. Het beoogde succes kwam er nooit, dus verkocht Chrysler Lamborghini in 1994 alweer door aan Maleisische investeerders.

Ook interessant!

  • Beer sloopt deur van Lamborghini
    Video: beer sloopt deur Lamborghini
  • Lamborghini kondigt tweemaal V12 geweld aan
  • onderzoek coronasteunpakket
    Onderzoek coronasteunpakket voor Lamborghini-koper
  • Wat moeten we van deze Lamborghini Urus maken?!
    Wat moeten we van deze Lamborghini Urus maken?!

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

bob-lutz, Chrysler, Lamborghini, Lee-Iacocca

Vorig bericht: « Drie vragen en antwoorden over de brandstoffen van Shell
Volgend bericht: Dieselgate-boete Mercedes-Benz blijft onder de miljard »

Lees Interacties

Reacties

  1. fmgarcia zegt

    24 september 2019 om 18:18

    De Urus op basis van een pt cruiser had nog best gekund ook.

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      24 september 2019 om 18:25

      @fmgarcia:
      Ik weet dat het een ironische opmerking was maar toch nu ik er over denk zou een Urus zonder VAG motor en platform en een PT cruizer met scherpere lijnen zo wel voor de Cruizer als voor de Urus een verbetering geweest zijn.

      Login om te reageren
  2. jeroenwz zegt

    24 september 2019 om 19:21

    Zijn er geen foto’s van het prototype te vinden? Ik zou deze automobiele Quasi Modo “graag” willen zien…
    Noem het een ongezonde interesse, maar toch!

    Login om te reageren
    • T16 zegt

      24 september 2019 om 19:30

      @jeroenwz: Hier en van het geheime prototype is er geen foto, wel een tekening:
      https://hips.hearstapps.com/hmg-prod.s3.amazonaws.com/images/roa080119dpt-go-lutzlambo-1563840754.png?resize=768:*
      https://www.roadandtrack.com/car-culture/a28370279/chrysler-wanted-a-lamborghini-badged-k-car/

      Login om te reageren
      • tenaci zegt

        25 september 2019 om 08:32

        @T16: ik denk eerlijk gezegd dat dit gewoon een tekening ter illustratie van de hele geschiedenis is, zeker gezien het feit dat Lee Iaccoca er met een meewarig gezicht bij is afgebeeld.

        Login om te reageren
    • f40racer zegt

      24 september 2019 om 20:22

      @jeroenwz: https://www.roadandtrack.com/car-culture/a28370279/chrysler-wanted-a-lamborghini-badged-k-car/

      Login om te reageren
  3. tenaci zegt

    24 september 2019 om 20:02

    Fantastisch verhaal, nog nooit gehoord! Toch heeft die tumultueuze relatie tussen Chrysler en Lamborghini nog wel iets anders moois opgeleverd.

    De gietijzeren luie V10 die in trucks van de Chrysler Cooperation werd gebruikt werd naar Italië gestuurd en kwam na een langdurige fitnesskuur in een strak aluminium Italiaans maatpak retour bij Lambo vandaan.

    Klaar om z’n kunnen te tonen in de Viper die op z’n beurt door de Yanks weer niet echt lekker ontwikkeld was (het zag er gestroomlijnd uit, maar de CW-waarde was ruk) maar met die Amerikaans/Italiaanse krachtpatser voorin was het echt een gaaf ding!

    Login om te reageren
  4. crs86 zegt

    24 september 2019 om 21:56

    Ere wie ere toekomt: dit is nou wél een goed geschreven artikel! Leuk weetje, dit!

    Login om te reageren
  5. tjorque zegt

    24 september 2019 om 22:17

    Een beetje een gênante affaire met een schreeuwerige dikke Amerikaanse die je liever vergeten was maar door een overijverige journalist weer opgerakeld wordt om je te doen leren van je fouten?

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    25 september 2019 om 08:19

    Als je dit leest van is de Urus lang niet het slechtste wat het merk is overkomen….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North