DS 6WR: Citroëns Chinese Crossover-SUV

Auteur: , 13 Reacties

Citroën gaf u vorig jaar de Wild Rubis, en komt nu, onder het aparte DS-label, op de proppen met een productievariant. Maak kennis met de DS6WR, Franse flair voor de bovenmodale Chinees.

De DS 6WR is ‘rebels, ongetemd, maar toch ook puur en verfijnd’. Aldus zijn makers, en dat was inderdaad precies wat er door mijn hoofd ging toen ik de eerste foto zag “Hmm, rebels, ongetemd, maar toch ook puur en verfijnd.” Een 4×4-systeem kon er echter niet af, maar dat is niet nodig volgens de makers, omdat Grip Control. Deze technologie moet voor een optimale tractie op alle soorten ondergrond zorgen. En bovendien: hoeveel kan er nou fout gaan op de Chinese snelweg of in hartje Shanghai?

Het nieuwste DS-model, gepreviewed door een teaserplaatje vorige week, is 4,55 meter lang, 1,86 meter breed en 1,61 meter hoog, en heeft een wielbasis van 2,73 meter. Onder de kap ligt een e-THP 160 of THP 200, oftewel: een 1.6’je met Twin Scroll turbo.

Het front is identiek aan de DS 5LS met zijn ‘DS Wings’, de twee verchroomde vleugels die de grille verbinden met de koplampunits. De dagrijverlichting heeft een stemvork-layout en xenontechnologie.

De met chroom omlijste achterlichten hebben dieptewerking, een designelement dat we steeds vaker tegenkomen, zo ook bij de Porsche Macan bijvoorbeeld. zijn opgenomen in de achterklep, die om de hoeken van de auto doorloopt. Het glas van de achterlichten is gevat in chromen lijsten, die het 3D-design van de lichtunits verder onderstrepen.

Citroën richt pijlen op China

De DS6WR is de derde auto die onder het DS-label in China gebouwd wordt (na de DS5 en de DS 5LS). In de komende maanden belooft Citroën ons nog de onthulling van een ander lokaal geproduceerd model (de DS5 LS-R?). De grootste steden van China tellen nu 56 DS Stores, en een steeds groter deel van de inkomsten moeten niet uit Frankrijk of Europa, maar uit het oosten komen.



13 reacties

Ik ben benieuwd of die Chinese DS grille ook naar europa komt
Chique wagen en een eind beter om aan te zien dan die verschrikkelijke C-Crosser waar ze ons mee opzadelden.
prachtige auto
Waarom krijgt China dit en moeten we in Europa tegen een omgekatte Mitsubishi ASX Quasqai wannabee met de onbegrijpelijke naam C4 aircross aankijken? Als Citroen naar minder modellen wil, dat is er 1 om te schrappen.
Design had ietsje spamnender gekund, meer richting ds3. Een SUV met de achterlichten van de klassieke DS zou supercool zijn… Voor de rest helemaal niet gek.
Het lijkt wel een Dacia Duster. Waar ik de Wild Rubis prachtig vond, is hier echt helemaal niks aan.
@berlinetta: dat dacht ik dus ook. Hoewel de Duster heel fraai is, vind ik dit echt jammer.
Als Citroën zich los wil positioneren als premium merk onder DS, lijkt het me wel logisch als ze wat grotere motoren gaan leveren, of in combinatie met hybridetechniek.
De LED dagrijverlichting heeft absoluut geen stemvork-layout. Eerder van een hockeystick.
Het niveau van aparte details en dan met name in de koplampen en achterlichten ligt bij Citroën(prettig) ongekend hoog!

Best een stoere bak zo!
de hele DS serie is om je vingers bij af te likken. Vooral de DS 5 is een prachtige auto geworden.
Over een jaar of 5 weet niemand zich meer het zogenaamde premium merk DS te herinneren, kijk maar naar Mazda met het merk Xedos, ook nooit meer iets van gehoord.
Het is en blijft een Citroën.
@toniominestrone: In China maakt het wel kans om meteen in het premium-segment te raken. Vandaar dat ze het ook eerst – en voorlopig alleen – daar proberen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).