• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

DTM: Ekström bezorgt Audi eerste seizoenszege in Zandvoort

Auteur: JordyS, gepost 28 september 2014 om 19:54 – 18 Reacties

Mattias Ekström wint de race in Zandvoort


Mattias Ekström heeft het dramatische DTM-seizoen van Audi toch nog enige glans weten te geven door te winnen op Circuitpark Zandvoort.

Audi veroverde de afgelopen tien jaar liefst vijf maal de titel in de Duitse klasse, maar had van de Grote Drie (BMW, Mercedes en Audi) de meeste moeite met de reglementen van 2014. BMW-coureur Marco Wittmann veroverde al ruim voor het einde van het seizoen de titel. Dat terwijl Zandvoort-winnaar Ekström weliswaar tweede staat in het klassement, maar amper de helft van het aantal punten van Wittmann heeft: 146 om 81.

De Zweedse coureur profiteerde optimaal van de vier safety car-fases, waarbij vooral de derde neutralisatie doorslaggevend was. Ekström had op dat moment namelijk net de pits opgezocht voor een setje verse Hankooks. Wittmann moest in de 33e ronde de leiding afstaan aan de Audi-rijder en zag hem tot de podiumceremonie niet meer terug.

Overigens leek niet Ekström, maar merkgenoot Mike Rockenfeller in eerste instantie de beste papieren te hebben voor de overwinning. Hij veroverde op zaterdag de pole position en leidde tot halverwege de wedstrijd, maar kwam in de problemen toen de neutralisaties zijn strategie compleet overhoop gooiden. Hij eindigde dan ook op een teleurstellende zestiende plaats.

Ook interessant!

  • Politie op schoolreisje
    Video: Doornbos scheurt met politie Audi over Zandvoort
  • Audi dealerschap onder water
  • DTM Assen
    Wel Formule 1 in Zandvoort, maar geen DTM Assen in 2022
  • Audi A7 L
    Audi A7 L wordt prachtige, gestrekte sedan

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, dtm, mattias-ekstrom, Racing, zandvoort

Vorig bericht: « Is de viercilinder eigenlijk de meest logische BMW-motor?
Volgend bericht: Amerikanen botvieren haat voor deelauto’s op Smart »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    28 september 2014 om 20:38

    Jammer dat er in deze raceklasse geen Nederlanders meer een rol van betekenis spelen. Dat doet de populariteit ook geen goed.

    Was het eigenlijk nog een beetje druk op Zandvoort?

    Login om te reageren
    • oranginas zegt

      28 september 2014 om 20:58

      @RRRobert: Vergeleken met eerdere jaren vond ik het aardig druk. Zeker als je weet dat het allemaal zo kort van te voren was geregeld en er niet echt een voorprogramma was (waarschijnlijk aangezien die ook niet in China aanwezig zouden zijn)

      Login om te reageren
  2. oranginas zegt

    28 september 2014 om 21:00

    Was een interessante race, spannender dan we soms eerder hebben gezien op Zandvoort. Door de grote hoeveelheid SC’s was het wat warrig, maar Ekstrom was een verdiende winnaar. Zeker zuur voor Rockenfeller. Mooi dat Zandvoort ook weer voor 2015 en 2016 op de kalender staat.

    Die SC’s tonen wel weer het probleem met het huidige DTM bandensysteem: Als er halverwege een SC is heb je geen kans meer tegen auto’s die op dat moment nou juist wisselen naar de snelle banden.

    Login om te reageren
  3. norge zegt

    28 september 2014 om 21:17

    En Petter Solberg wereldkampioen in rallycross.

    Login om te reageren
  4. str8six zegt

    28 september 2014 om 21:28

    Leuk voor Audi dat ze nog een trofeetje mee mogen nemen dit seizoen.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      29 september 2014 om 07:29

      @str8six:
      Ach, ze stonden pas 14 maanden droog, dus dan mag het wel een keertje.

      Login om te reageren
  5. audiworker zegt

    28 september 2014 om 22:09

    Het was voor mij de eerste keer DTM. Echt een aanrader, mede door het mooie weer! Advies: koop de goedkoopste kaart, namelijk een duinkaart. Je kan veel meer zien dan op een tribune en je komt dichterbij. En ja, wat was het een prachtig weertje.

    Login om te reageren
    • maxim380 zegt

      28 september 2014 om 22:51

      @audiworker: Voor mij was het ook de eerste keer DTM, en die duin kaarten zijn inderdaad perfect.

      Login om te reageren
  6. Hupke zegt

    28 september 2014 om 22:19

    Waar kan je dat in België eigenlijk nog volgen, de DTM?

    Login om te reageren
    • JordyS zegt

      28 september 2014 om 22:26

      @Hupke: via de DTM-site kun je alles terug kijken: http://www.dtm.com/de/tv/Rennen-Zandvoort-2352.html?adParameter=1

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        28 september 2014 om 22:48

        @JordyS:

        Super, thnx.

        Maar ik bedoelde eigenlijk om ook in de toekomst het live op tv te kijken.
        Vroeger zonden er wel enkele zenders dat uit maar tegenwoordig …

        Login om te reageren
        • JordyS zegt

          28 september 2014 om 22:50

          @Hupke: Wie weet als Maxime Martin serieus mee gaat doen om de prijzen..

          Login om te reageren
        • tupperware zegt

          29 september 2014 om 07:30

          @Hupke:
          Als je ARD hebt op je televisie kan je alle wedstrijden en kwalificaties live kijken.

          Login om te reageren
  7. jaapiyo zegt

    28 september 2014 om 23:18

    Niet om (weer) te negatief te willen zijn op Audi maar euhm, dit…

    “Audi veroverde de afgelopen tien jaar liefst vijf maal de titel in de Duitse klasse”

    …is een beetje een wassen neus he. Het kampioenschap is jarenlang een een-tweetje geweest tussen Audi en Mercedes dus zo indrukwekkend is dat nou ook weer niet. Sinds BMW terug is hebben ze al weer goed laten zien wie er nog steeds de real deal is op het circuit. Rijders en constructeurskampioen in jaar 1, constructeurskampioen in jaar 2, rijders en wss ook wel weer constructeurskampioen in jaar 3.

    Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      29 september 2014 om 01:17

      @jaapiyo: In dat opzicht is het goed dat ze gestopt zijn bij BMW met geld pompen in het F1-project. Ik zie ze toch veel liever toerwagens bouwen! Nu nog eens een Le Mans monster maken om Audi daar ook te verslaan. ;)

      Login om te reageren
  8. Gulli zegt

    29 september 2014 om 08:17

    Jammer dat er zoveel SC-situaties waren, dat haalde de vaart er wel een beetje uit. Aan de andere kant hield dat vaak het veld wel weer compact en zag je mooie gevechten uitbreken in het midden van de rits.

    Aangezien we files verwachtten zijn we maar met de trein gegaan, wat een godsgeklaagde afzetterij is dat zeg. 22.80 voor een retourtje Utrecht – Zandvoort! En dan nog niet eens kunnen zitten want er waren andere treinen uitgevallen. Een keer in de zoveel tijd moet ik even bewijs halen dat de auto voor mij nog steeds superieur is volgens mij (niet dat ik daar nog aan twijfelde)

    Login om te reageren
  9. rmd147 zegt

    29 september 2014 om 10:44

    Was weer een super evenement al vond ik het deze keer minder druk en minder groots dan de voorgaande jaren, ik denk vast door dat alles op het laaste moment geregeld moest worden. Gelukkig is het volgen jaar vast weer als vanouds. Hier kan de formule 1 een voor beeld aannemen.

    Login om te reageren
  10. willemveenstra zegt

    29 september 2014 om 10:46

    Files heen en files terug. Was er 2 jaar terug ik ben wel klaar met grote evenementen op circuit park Zandvoort!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North