• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ducati eert de 916 met deze speciale Panigale V4

Auteur: jaapiyo, gepost 13 juli 2019 om 09:02 – 44 Reacties

Afbeelding Ducati eert de 916 met deze speciale Panigale V4Afbeelding Ducati eert de 916 met deze speciale Panigale V4Afbeelding Ducati eert de 916 met deze speciale Panigale V4Afbeelding Ducati eert de 916 met deze speciale Panigale V4Afbeelding Ducati eert de 916 met deze speciale Panigale V4Afbeelding Ducati eert de 916 met deze speciale Panigale V4Afbeelding Ducati eert de 916 met deze speciale Panigale V4Afbeelding Ducati eert de 916 met deze speciale Panigale V4

V4
Een kwart eeuw geleden zag de legendarische 916 het daglicht. Tijd voor een feestje.

Niet alleen autofabrikanten kijken soms met liefde terug op hun creaties uit het verleden, voor motorfabrikanten geldt natuurlijk hetzelfde. Het is een manier om klanten, maar ook de huidige betrokkenen bij het bedrijf te herinneren aan de successen van vroeger. We waren hier, we zijn hier, we zullen hier blijven, dat is een beetje de boodschap. Het helpt als het ‘product’ waar op teruggekeken wordt écht wat speciaals was in de tijd van toen. Voor de Ducati 916 is dat zonder meer het geval.

De 916, geesteskind van Massimo Tamburini die later ook de MV Agusta F4 zou doen, verscheen in 1994 op de markt. Het was zo’n introductie waarvan je achteraf kon zeggen ‘vanaf dat moment lag de lat weer een stukje hoger’. Om je een idee te geven over de impact van de 916: bij een uitgebreide review van de jaren ’90 schreef kwaliteitspublicatie Motorcyclist Magazine over 1994: “De Ducati 916 debuteerde. Was er nog wat anders van belang dit jaar?” In 1998 stond de 916 zelfs te shinen in het Guggenheim museum als onderdeel van de exhibitie The Art of the Motorcycle.

De 916 (special), die iets kleiner was dan de 888 die geldt als zijn voorganger, wordt dan ook algemeen beschouwd als een van de mooiste motoren ooit gebouwd. De desmodromische V-twin met nu vier kleppen per cilinder zorgde ervoor dat de looks niet teveel beloofden. Daarbij ging de 916 ook ordentelijk hoeken om. Dat laatste bleek ook op het circuit.

De 916 was namelijk een belachelijk succes in het World Superbike Championship. Gedurende de vijfjarige productierun van de 916, won Ducati vier keer de WSBK-titel. Drie keer ging Carl Fogarty met de eer strijken (’94, ’95, ’98) en één keer was Troy Corser de gebraden haan (’96). Alleen in 1997 ging Honda er met de eindzege vandoor. Fogarty kwam dat jaar niet verder dan de tweede plaats. Matig hoor. De directe opvolgers van de 916 (de 996 en 998) zetten de zegereeks vervolgens gewoon door.

Genoeg redenen om 25 jaar na intoductie een eerbetoon te krijgen dus. Op basis van de Panigale V4 S heeft Ducati de 25° Anniversario 916 gecreëerd, die in een oplage van 500 stuks gemaakt zal worden. De tweewieler is besprenkeld met race-goodies van de Panigale V4 R, zoals het voorframe, dat is ontworpen volgens de Ducati Corse specificaties. Het uiterlijk van de motorfiets combineert een speciale kleurstelling met gesmede magnesium wielen, een titanium Akrapovič uitlaat en een zwik Ducati Performance componenten. De motor wordt dit weekend geïntroduceerd tijdens de negende ronde van het WSBK-kampioenschap op Laguna Seca. Carl Fogarty himself is erbij:

De Ducati 916 gaf me een aantal fantastische, onvergetelijke momenten. De motor speelde een hoofdrol in mijn carrière en in de geschiedenis van het Wereldkampioenschap Superbike. In de motorwereld zette het een geheel nieuwe standaard voor design en prestaties. Ik ben er trots op dat ik een centrale rol heb gespeeld in dat succesverhaal, en ik ben er net zo trots op dat ik hier vandaag aanwezig ben en dit belangrijke jubileum vier met de officiële onthulling van deze adembenemende motor.

De vijfde van de 500 units zal overigens geveild worden naar aanleiding van een tragisch recent incident. Bij de Pikes Peak hillclimb kwam Ducati-rijder Carlin Dunne om het leven. Carlin reed met het nummer en vijf en Ducati wil de opbrengst van de veiling gebruiken om Carlins moeder te ondersteunen. De andere units zullen beschikbaar komen via de dealer. In België doet de buikschuiver je 41.900 Euro. In Nederland is de vanafprijs 47.900 Euro, want de staat wil zoals te doen gebruikelijk ook nog wat ruggen vangen. Kopen, of zoek jij liever een mooie originele 916 op?

Ook interessant!

  • Deze Ducati Superleggera V4 past perfect bij deze Aventador SV
  • cayenne panigale
    Porsche: voor plezier pak je maar een Ducati Panigale..
  • Rotiform
    Rotiform motorvelgen voor dure Panigale
  • Koop deze 2014 Ducati voor ruim € 76.000,-

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

916, ducati, motoren, Motorfiets, panigale, rood, superbike, v4

Vorig bericht: « Autoblog Garage: BMW M135i van Wouter
Volgend bericht: Waarom Max Verstappen gisteren zo traag was »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    13 juli 2019 om 09:19

    Wat maakt Ducati toch fietsen waar je van gaat watertanden… Bloedmooie machines!

    Login om te reageren
    • dromedaris zegt

      13 juli 2019 om 11:38

      @Jochempie: idd! Helaas duur en italiaanse rommel. Betrouwbaarheid van een Suzuki/Yamaha en de schoonheid van een Duc, te mooi om waar te zijn.

      Login om te reageren
      • erazor zegt

        13 juli 2019 om 12:00

        @dromedaris: wat een gelul…

        Login om te reageren
        • dromedaris zegt

          13 juli 2019 om 12:16

          @erazor: lekkende olie, pinkers die at random aanspringen, remlicht dat flikkert, elektronica an sich dat niet weet wat het aan het doen is, zadel dat loskomt, kleppen stellen na amper 1500km… Nog iets? ?

          Login om te reageren
          • galgootje zegt

            13 juli 2019 om 13:18

            @dromedaris: wat voor model had je dan? Of heb je dan?

            Login om te reageren
            • rufctr01 zegt

              13 juli 2019 om 13:55

              @galgootje: waarschijnlijk een 750 Paso uit 1984.

              Login om te reageren
          • e90320d208pk zegt

            13 juli 2019 om 14:12

            @dromedaris: Ga je mond spoelen en kom terug uit de jaren ’80.

            Login om te reageren
          • f31bmw320d zegt

            13 juli 2019 om 14:19

            @dromedaris: geen last van en inmiddels jaar of 8 Ducati in de garage

            Login om te reageren
            • stefanvts16v zegt

              13 juli 2019 om 14:24

              @f31bmw320d: is ie in die acht jaar ook al uit de garage geweest? ;-)

              Login om te reageren
              • jerudo zegt

                13 juli 2019 om 15:17

                @stefanvts16v: ach, ik heb er twee gehad. Stonden ook constant in de garage. Helaas de Ducati garage met bijhorende rekeningen. Het is de laatste 10 jaar wel verbeterd laat ik me wijs maken.

      • papkar zegt

        13 juli 2019 om 14:02

        @dromedaris: Ik had hier voor een Suzuki en nu een Ducati, beiden even betrouwbaar tot op heden.

        Login om te reageren
      • mynameisjeroen zegt

        13 juli 2019 om 15:59

        @dromedaris: onzin. Ik rijd al 15 jaar woon-werk op een Ducati. Door weer en wind. Nagenoeg geen problemen.

        Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        13 juli 2019 om 17:54

        @dromedaris: Suzuki en yamaha betrouwbaar?

        Login om te reageren
  2. fmgarcia zegt

    13 juli 2019 om 09:20

    Ducati eert de 916 om nog meer geld te verdienen! Dikke fiets, dat dan weer wel!

    Login om te reageren
  3. jwcroy82 zegt

    13 juli 2019 om 09:30

    Ik geef de voorkeur aan de oude 916 en alle Ducati’s van voor 2010. Maar Mv agusta blijft voor mij nummer 1 met mooiste motoren.

    Login om te reageren
    • stupendo zegt

      13 juli 2019 om 13:33

      @jwcroy82: de vosse-oogjes van de originele 916 zijn nimmer overtroffen. En inderdaad, MV Agusta is het enige merk wat in de buurt komt. En ook Bimota vond ik trouwens wel fraai. Maar ja, die gebruikten Yamaha-rommel als blok. En dat wil je echt niet.

      Login om te reageren
      • e90320d208pk zegt

        13 juli 2019 om 14:13

        @stupendo: Yamaha-rommel? Ook jij je mond spoelen..

        Login om te reageren
        • stupendo zegt

          13 juli 2019 om 15:01

          @e90320d208pk:

          Excuus, had moeten zijn: Japanse rommel, want ze gebruikten ook Suzuki – en Hondablokken.

          U denkt zeker ook dat Japanners nooit kapot gaan?

          Login om te reageren
  4. galverink zegt

    13 juli 2019 om 09:49

    Plaatjes van de 916 graag!

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      13 juli 2019 om 13:28

      @galverink: hier https://www.autoblog.nl/nieuws/special-ducati-916-996-998-98407

      Login om te reageren
  5. niex zegt

    13 juli 2019 om 09:49

    Die 916 origineel is toch veel mooier dan alles dat erna kwam.

    Login om te reageren
  6. theladystig zegt

    13 juli 2019 om 09:55

    Ik als Ducatista zie toch liever een 916. Ik zie hiervan ook maar weinig terugkomen in dit ontwerp.

    Login om te reageren
    • jerudo zegt

      13 juli 2019 om 10:04

      @theladystig: het zijn dan ook maar wat stickers. Het ontwerp is gewoon die van een standaard panigale v4. Ze hadden wel eens een one-off mogen maken die geïnspireerd was op de 916, dan was de prijs misschien verantwoord geweest.

      Login om te reageren
      • theladystig zegt

        13 juli 2019 om 13:47

        @jerudo: Ik heb mezelf nog niet zo verdiept in de specs omdat ik deze livery niet mooi vind.
        Persoonlijk ben ik gek van de Anniversario die wel speciale specs heeft.

        Login om te reageren
  7. bmwpowerm5 zegt

    13 juli 2019 om 09:59

    zie liever een echte 916
    https://www.ducatizaltbommel.nl/occasions/ducati-916-20008040/

    Login om te reageren
    • galgootje zegt

      13 juli 2019 om 13:20

      @bmwpowerm5: valt nog mee qua prijs voor een vrijwel nieuwe!

      Login om te reageren
  8. van1 zegt

    13 juli 2019 om 10:02

    Mag ik eentje?

    Login om te reageren
  9. KEV9 zegt

    13 juli 2019 om 10:18

    Mijn zusje (38) rijdt op een Panigale, en tijdens trackdays moeten de ‘mannen’ er toch behoorlijk vaart achter zetten om haar bij te houden :) en nee het is geen manwijf oid.. gewoon verslaafd aan motorrijden/buikschuivers/ducati.

    Login om te reageren
    • arthur75 zegt

      13 juli 2019 om 10:31

      @Soulmaster: ik ben verliefd denk ik

      Login om te reageren
    • kennone zegt

      13 juli 2019 om 10:44

      @Soulmaster: een vraag van een maat van me of je een foto van je zus kunt uploaden hier

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        13 juli 2019 om 11:27

        @kennone: een vriend van mij vroeg hetzelfde.

        Login om te reageren
        • galgootje zegt

          13 juli 2019 om 13:19

          @racerx: lol @ jullie beiden

          Login om te reageren
    • stupendo zegt

      13 juli 2019 om 13:28

      @soulmaster: vrouwen zijn kleiner en lichter, minder gewicht en minder luchtweerstand. Jij brengt mij dan ook op een lumineus idee. Mijn vriendin inzetten als pilota. Ze is 1.65, heeft maatje 32 en weegt 40 kilogram. Dát, in combinatie met 200 pk op het achterwiel moet haar toch wereldkampioen maken. Probleem is dat ze een roze Fiat 500 wil en een motorfiets niet eens van de bok krijgt…

      Login om te reageren
      • fernie zegt

        13 juli 2019 om 16:18

        @stupendo: 40kg? Krijgt ze niets te eten??

        Login om te reageren
        • stupendo zegt

          13 juli 2019 om 18:48

          @fernie: Correctie: 1.56 en 40,5 kg. Heeft nog gestaan op de jaarkalender 2009 van Automaster. Ze is gewoon mooi slank, maar niet mager. En dat zie je nog maar weinig in Nederland. We zijn overigens allebei veganist. Maar die kunnen ook dik zijn/worden. Als je maar genoeg pindakaas, chocolade en chips knaagt ;-)

          Login om te reageren
          • kennone zegt

            14 juli 2019 om 01:32

            @stupendo: wist je dat er in pindakaas vlees zit verwerkt?

            Login om te reageren
            • stupendo zegt

              14 juli 2019 om 15:10

              @kennone:

              Wist jij dat pinda’s geen noten zijn maar peulvruchten, met zijn tweeën in een peultje. Peulvruchten is één van de zes voedselgroepen (plus B12) die een ideaal dieet voor de mens zijn. Noten is er ook één van. Vlees en vis niet. Daar krijg je dan weer kanker van.

              Login om te reageren
  10. racerx zegt

    13 juli 2019 om 10:38

    Bloedmooie machine… ik snap alleen niet waarom ze de ‘livery’ van een ‘99 WSBK bike, model 996, op een 916 hommage hebben geplakt. Achja, details, iemand geïnteresseerd in een nier?

    Login om te reageren
  11. kennone zegt

    13 juli 2019 om 10:43

    Dit speciaaltje hadden ze beter van de 1299 kunnen makken. Die had nog een V2

    Login om te reageren
  12. sudbina zegt

    13 juli 2019 om 10:51

    De originele 916 is gewoon een kunstwerkje. Zegmaar een Alfa Romeo 8C maar dan op twee wielen.

    Geen enkele moderne fiets komt qua design ook maar in de buurt als je het mij vraagt.

    Aangezien ik niets heb met moderne buikschuivers; doe mij maar een originele 916 om bij te kwijlen. Ik hou het verder bij mn enduro en allroad.

    Login om te reageren
  13. jurgen80 zegt

    13 juli 2019 om 12:23

    Leuk het motornieuws tussendoor, mag best vaker.

    Login om te reageren
  14. supertjeduc zegt

    13 juli 2019 om 13:29

    Wel opvallend dat Carl op eens opduikt , die was toch ambassadeur voor Triumph ?
    Dacht dat ie een beetje mot had met Ducati ( of strijken de centen alle plooien glad)
    Wel een held op Ducati trouwens

    Login om te reageren
  15. breakingpoint zegt

    13 juli 2019 om 15:57

    Als het ok is voor AB, meer motornieuws aub. Petrolheads zijn niet noodzakelijk énkel autoliefhebbers. Hopelijk heeft dit genoeg clicks om de trend voort te zetten.

    Login om te reageren
  16. mazda3 zegt

    13 juli 2019 om 21:58

    Mooie motor!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North