Ducati eert de 916 met deze speciale Panigale V4

Auteur: , 44 Reacties

Een kwart eeuw geleden zag de legendarische 916 het daglicht. Tijd voor een feestje.

Niet alleen autofabrikanten kijken soms met liefde terug op hun creaties uit het verleden, voor motorfabrikanten geldt natuurlijk hetzelfde. Het is een manier om klanten, maar ook de huidige betrokkenen bij het bedrijf te herinneren aan de successen van vroeger. We waren hier, we zijn hier, we zullen hier blijven, dat is een beetje de boodschap. Het helpt als het ‘product’ waar op teruggekeken wordt écht wat speciaals was in de tijd van toen. Voor de Ducati 916 is dat zonder meer het geval.

De 916, geesteskind van Massimo Tamburini die later ook de MV Agusta F4 zou doen, verscheen in 1994 op de markt. Het was zo’n introductie waarvan je achteraf kon zeggen ‘vanaf dat moment lag de lat weer een stukje hoger’. Om je een idee te geven over de impact van de 916: bij een uitgebreide review van de jaren ’90 schreef kwaliteitspublicatie Motorcyclist Magazine over 1994: “De Ducati 916 debuteerde. Was er nog wat anders van belang dit jaar?” In 1998 stond de 916 zelfs te shinen in het Guggenheim museum als onderdeel van de exhibitie The Art of the Motorcycle.

De 916 (special), die iets kleiner was dan de 888 die geldt als zijn voorganger, wordt dan ook algemeen beschouwd als een van de mooiste motoren ooit gebouwd. De desmodromische V-twin met nu vier kleppen per cilinder zorgde ervoor dat de looks niet teveel beloofden. Daarbij ging de 916 ook ordentelijk hoeken om. Dat laatste bleek ook op het circuit.

De 916 was namelijk een belachelijk succes in het World Superbike Championship. Gedurende de vijfjarige productierun van de 916, won Ducati vier keer de WSBK-titel. Drie keer ging Carl Fogarty met de eer strijken (’94, ’95, ’98) en één keer was Troy Corser de gebraden haan (’96). Alleen in 1997 ging Honda er met de eindzege vandoor. Fogarty kwam dat jaar niet verder dan de tweede plaats. Matig hoor. De directe opvolgers van de 916 (de 996 en 998) zetten de zegereeks vervolgens gewoon door.

Genoeg redenen om 25 jaar na intoductie een eerbetoon te krijgen dus. Op basis van de Panigale V4 S heeft Ducati de 25° Anniversario 916 gecreëerd, die in een oplage van 500 stuks gemaakt zal worden. De tweewieler is besprenkeld met race-goodies van de Panigale V4 R, zoals het voorframe, dat is ontworpen volgens de Ducati Corse specificaties. Het uiterlijk van de motorfiets combineert een speciale kleurstelling met gesmede magnesium wielen, een titanium Akrapovič uitlaat en een zwik Ducati Performance componenten. De motor wordt dit weekend geïntroduceerd tijdens de negende ronde van het WSBK-kampioenschap op Laguna Seca. Carl Fogarty himself is erbij:

De Ducati 916 gaf me een aantal fantastische, onvergetelijke momenten. De motor speelde een hoofdrol in mijn carrière en in de geschiedenis van het Wereldkampioenschap Superbike. In de motorwereld zette het een geheel nieuwe standaard voor design en prestaties. Ik ben er trots op dat ik een centrale rol heb gespeeld in dat succesverhaal, en ik ben er net zo trots op dat ik hier vandaag aanwezig ben en dit belangrijke jubileum vier met de officiële onthulling van deze adembenemende motor.

De vijfde van de 500 units zal overigens geveild worden naar aanleiding van een tragisch recent incident. Bij de Pikes Peak hillclimb kwam Ducati-rijder Carlin Dunne om het leven. Carlin reed met het nummer en vijf en Ducati wil de opbrengst van de veiling gebruiken om Carlins moeder te ondersteunen. De andere units zullen beschikbaar komen via de dealer. In België doet de buikschuiver je 41.900 Euro. In Nederland is de vanafprijs 47.900 Euro, want de staat wil zoals te doen gebruikelijk ook nog wat ruggen vangen. Kopen, of zoek jij liever een mooie originele 916 op?



44 reacties

Wat maakt Ducati toch fietsen waar je van gaat watertanden… Bloedmooie machines!
@Jochempie: idd! Helaas duur en italiaanse rommel. Betrouwbaarheid van een Suzuki/Yamaha en de schoonheid van een Duc, te mooi om waar te zijn.
@dromedaris: wat een gelul…
@erazor: lekkende olie, pinkers die at random aanspringen, remlicht dat flikkert, elektronica an sich dat niet weet wat het aan het doen is, zadel dat loskomt, kleppen stellen na amper 1500km… Nog iets? 🤪
@dromedaris: wat voor model had je dan? Of heb je dan?
@galgootje: waarschijnlijk een 750 Paso uit 1984.
@dromedaris: Ga je mond spoelen en kom terug uit de jaren ’80.
@dromedaris: geen last van en inmiddels jaar of 8 Ducati in de garage
@f31bmw320d: is ie in die acht jaar ook al uit de garage geweest? ;-)
@stefanvts16v: ach, ik heb er twee gehad. Stonden ook constant in de garage. Helaas de Ducati garage met bijhorende rekeningen. Het is de laatste 10 jaar wel verbeterd laat ik me wijs maken.
@dromedaris: Ik had hier voor een Suzuki en nu een Ducati, beiden even betrouwbaar tot op heden.
@dromedaris: onzin. Ik rijd al 15 jaar woon-werk op een Ducati. Door weer en wind. Nagenoeg geen problemen.
@dromedaris: Suzuki en yamaha betrouwbaar?
Ducati eert de 916 om nog meer geld te verdienen! Dikke fiets, dat dan weer wel!
Ik geef de voorkeur aan de oude 916 en alle Ducati’s van voor 2010. Maar Mv agusta blijft voor mij nummer 1 met mooiste motoren.
@jwcroy82: de vosse-oogjes van de originele 916 zijn nimmer overtroffen. En inderdaad, MV Agusta is het enige merk wat in de buurt komt. En ook Bimota vond ik trouwens wel fraai. Maar ja, die gebruikten Yamaha-rommel als blok. En dat wil je echt niet.
@stupendo: Yamaha-rommel? Ook jij je mond spoelen..
@e90320d208pk:

Excuus, had moeten zijn: Japanse rommel, want ze gebruikten ook Suzuki – en Hondablokken.

U denkt zeker ook dat Japanners nooit kapot gaan?
Die 916 origineel is toch veel mooier dan alles dat erna kwam.
Ik als Ducatista zie toch liever een 916. Ik zie hiervan ook maar weinig terugkomen in dit ontwerp.
@theladystig: het zijn dan ook maar wat stickers. Het ontwerp is gewoon die van een standaard panigale v4. Ze hadden wel eens een one-off mogen maken die geïnspireerd was op de 916, dan was de prijs misschien verantwoord geweest.
@jerudo: Ik heb mezelf nog niet zo verdiept in de specs omdat ik deze livery niet mooi vind.
Persoonlijk ben ik gek van de Anniversario die wel speciale specs heeft.
zie liever een echte 916
https://www.ducatizaltbommel.nl/occasions/ducati-916-20008040/
@bmwpowerm5: valt nog mee qua prijs voor een vrijwel nieuwe!
Mag ik eentje?
Mijn zusje (38) rijdt op een Panigale, en tijdens trackdays moeten de ‘mannen’ er toch behoorlijk vaart achter zetten om haar bij te houden :) en nee het is geen manwijf oid.. gewoon verslaafd aan motorrijden/buikschuivers/ducati.
@Soulmaster: ik ben verliefd denk ik
@Soulmaster: een vraag van een maat van me of je een foto van je zus kunt uploaden hier
@kennone: een vriend van mij vroeg hetzelfde.
@racerx: lol @ jullie beiden
@soulmaster: vrouwen zijn kleiner en lichter, minder gewicht en minder luchtweerstand. Jij brengt mij dan ook op een lumineus idee. Mijn vriendin inzetten als pilota. Ze is 1.65, heeft maatje 32 en weegt 40 kilogram. Dát, in combinatie met 200 pk op het achterwiel moet haar toch wereldkampioen maken. Probleem is dat ze een roze Fiat 500 wil en een motorfiets niet eens van de bok krijgt…
@stupendo: 40kg? Krijgt ze niets te eten??
@fernie: Correctie: 1.56 en 40,5 kg. Heeft nog gestaan op de jaarkalender 2009 van Automaster. Ze is gewoon mooi slank, maar niet mager. En dat zie je nog maar weinig in Nederland. We zijn overigens allebei veganist. Maar die kunnen ook dik zijn/worden. Als je maar genoeg pindakaas, chocolade en chips knaagt ;-)
@stupendo: wist je dat er in pindakaas vlees zit verwerkt?
@kennone:

Wist jij dat pinda’s geen noten zijn maar peulvruchten, met zijn tweeën in een peultje. Peulvruchten is één van de zes voedselgroepen (plus B12) die een ideaal dieet voor de mens zijn. Noten is er ook één van. Vlees en vis niet. Daar krijg je dan weer kanker van.
Bloedmooie machine… ik snap alleen niet waarom ze de ‘livery’ van een ‘99 WSBK bike, model 996, op een 916 hommage hebben geplakt. Achja, details, iemand geïnteresseerd in een nier?
Dit speciaaltje hadden ze beter van de 1299 kunnen makken. Die had nog een V2
De originele 916 is gewoon een kunstwerkje. Zegmaar een Alfa Romeo 8C maar dan op twee wielen.

Geen enkele moderne fiets komt qua design ook maar in de buurt als je het mij vraagt.

Aangezien ik niets heb met moderne buikschuivers; doe mij maar een originele 916 om bij te kwijlen. Ik hou het verder bij mn enduro en allroad.
Leuk het motornieuws tussendoor, mag best vaker.
Wel opvallend dat Carl op eens opduikt , die was toch ambassadeur voor Triumph ?
Dacht dat ie een beetje mot had met Ducati ( of strijken de centen alle plooien glad)
Wel een held op Ducati trouwens
Als het ok is voor AB, meer motornieuws aub. Petrolheads zijn niet noodzakelijk énkel autoliefhebbers. Hopelijk heeft dit genoeg clicks om de trend voort te zetten.
Mooie motor!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).