EU vindt dat u best tol mag betalen in Duitsland

Auteur: , 56 Reacties

De Autobahn: een van de laatste bastions van hardrijdende petrolheads, doorgaans redelijk goed onderhouden, en nog eens helemaal gratis ook. Maar hoe lang nog? Er gaan stemmen op om niet-Duitsers mee te laten lappen, en de EU vindt dit prima.

NEIN, NEIN, NEIN!

Het gezegde ‘gelijke monniken, gelijke kappen’ gaat niet overal ter wereld op. Als je in Thailand een nationaal park in wilt moet je als buitenlander betalen, als Thai kom je er gratis in. Hetzelfde geldt op diverse plekken in Europa bij toeristische attracties: locals hebben een streepje voor.

Het Duitse CSU, wiens zusterpartij CDU momenteel na de landelijke verkiezingen aan de onderhandelingstafel zit, wil iets vergelijkbaars voor zijn snelwegen: een vignet, maar dan alleen voor niet-Duitsers. Dit is in het verkiezingsprogramma opgenomen en zal als hard onderhandelingspunt in de formatie meegenomen worden.

Je zou zeggen: in één Europa, met zijn vrije interne markt zonder tarieven, is dit onacceptabel, want als Europeanen moeten wij allemaal over een kam worden geschoren (als ons dat zo uitkomt). ‘Welnee’, antwoordt Europacommissaris Siim Kallas in antwoord op de vraag of deze Ausländermaut niet tegen het Europese recht in druist, zo bericht der Spiegel. Weer een horde neergehaald.

Dus: de EU heeft geen bezwaar, en de Duitsers worden alvast voorgemasseerd voor het buitenlandervignet (Godwins achterwege laten graag). Hoe lang zal het nog duren? En is het heel erg om een paar tientjes te betalen voor het gebruik van de Autobahn?



56 reacties

Tijd om dat vuurwerk te gaan bestellen, bepaal zelf wat je er voor betaalt. bekijk hier hoe dat kan!.
Niet echt oneerlijk lijkt mij, maar dan mag België dan ook hetzelfde invoeren…

Combineer het dan ineens met het umwelt vignet…
@xjs678qr: belgie ook? Ben je wel helemaal lekker? Die wegen in Belgie zijn zó slecht; Belgie zou mij moeten betalen! Het moment dat je 1m over de belgische grens rijdt merk je het direct : “kadunk-kadunk” prut asfalt! Daar kan je echt geen geld voor vragen. Belgie zou zich hard moeten schamen voor dat kraterlandschap dat ze een wegennet noemen.
@dnadave: De wegen in België zijn al lang zo slecht niet meer. Tuurlijk vind je hier en daar nog wel een stuk asfalt wat niet helemaal lekker meer is. Maar als je over de hoofdwegen richting bijvoorbeeld Antwerpen rijdt valt het echt allemaal wel mee. Enkele jaren geleden was het inderdaad een drama, dat is allang niet meer zo.

@ontopic: Overigens moeten wij dan als Hollanders ook zo stoer zijn (maar ons kabinet zal wel gewoon over zich heen laten lopen) om dan ook de Duitsers een rekening voor te schotelen voor het gebruiken van onze wegen..
@dnadave: de E34 vanuit Eindhoven en de E19 uit Breda zijn niet de beste idd. Gelukkig zijn al heel wat Belgische (Vlaamse) snelwegen opgelapt. Ze zijn er mee bezig. Hier in de buurt worden en masse wegen hersteld. Nog altijd geen Nederlandse wegen, maar toch al aardig.
@dnadave: overdrijven is ook een kunst :-)

Ik vind de Belgische snelwegen in regenweer vooral een drama.
Doe het dan ook in Nederland gelijk goed. Is het overal weer gelijk.
@c-ad: welke buitenlander rijdt er nou door nederland?
@doezel1997: he, jij bent kennelijk de laatste Nederlander die nog nooit een Pools kenteken heeft gezien hier.
Ik pak voortaan maar wat vaker het vliegtuig vanuit Roemenistan……. zucht
@joejojo2012: Of gewoon lekker daar blijven.
Komt er toch niet!
Snelwegen in Duitsland, ik ben er echt geen fan van. Je mag er wat harder rijden, maar verder zijn de banen smal, en zijn er continue wegwerkzaamheden (á 20 km).

De Nederlandse snelwegen zijn in dat opzicht een heel stuk beter. Is alleen wat drukker wellicht.

Zodra ze in Duitsland tol voor buitenlanders gaan vragen, moeten we dit in Nederland ook gewoon gaan doen.
@72bug: Die wegwerkzaamheden om de 5km zijn echt te irritant voor woorden inderdaad. En ondanks dat er vrijwel continu aan gewerkt wordt, is de kwaliteit van het wegdek op de meeste plaatsen nog te slecht voor woorden.

Betalen voor het vignet vind ik nog het minst erge, dat gedoe er om heen daarentegen. Het aanvragen, zo’n lelijke sticker op je ruit, en je kan (als je nog geen vignet hebt aangevraagd) niet op een dag zo maar besluiten om even naar de nordschleife te gaan om maar iets te noemen. Daar moet je vooraf weer rekening mee houden.
@motoragent: Hoezo niet? In Oostenrijk kan je ook gewoon bij het tankstation een vignet kopen voor een dag. Hoef je echt niet van tevoren aan te vragen. Dus hoezo zou dat in duitsland anders zijn dan?
@Aquios: Oh dat kan natuurlijk ook, wist niet dat die ook zo te krijgen zijn.

Nadeel is dan wel dat tankstations naast de Duitse snelweg niet zo heel vaak voor komen, en ik toch een behoorlijk eind de grens over moet voordat ik de eerste tegen kom. Krijg je natuurlijk weer problemen met der polizei als je daarvoor al gesnapt wordt.
@motoragent: Hm ja dat klopt… In Oostenrijk krijg je eerst 6 (of meer) tankstations (en 1 in duitsland) waar je ze kan kopen voordat de controle daadwerkelijk begint.
@motoragent: En dan naast die sticker óók je milieu zone sticker, en dan ook hetzelfde voor Oostenrijk en/of Zwitserland, Tomtom tegen de voorruit en weg is uw zicht. :(
Doorgaans zijn vignetten gewoon bij tankstations in de buurt van de grens te verkrijgen.
@72bug: de banen zijn in Duitsland echt wel breder.
@72bug: probleem is alleen dat NL geen ‘transit land’ is, dus een land waar buitenlanders enkel doorheen’knallen’ om naar een ander land te rijden. M.a.w. er is relatief minder buitenlands verkeer in NL dan in D
@tweetyv6: Gelukkig rijden er in NL geen stink-oostblokkers rond. Oh, wacht…
@heidi: als je het zelf niet snapt, Heidi, moet je Peter vragen om mijn laatste zin even hardop voor je op te lezen. Misschien dat je het dan begrijpt.
Er wordt al zolang gebabbeld over tol voor buitenlandse truckers in België, maar beslissingen nemen kunnen ze in Brussel niet.
@toroloco: Brussel mag niet… van Brussel…
Dat dan 1 Europees vignet komen, welke wordt vertrekt door de overheid van de betreffende lidstaten aan de wegenbelasting betalende automobilist.
Ik ben zo jaloers op die Duitsers; sterk groeiende economie, onbeperkt hard rijden, ruimte, geen gezeik over Zwarte Piet, geweldige productie-industrie. Nederland zuigt best hard eigenlijk….
@mercs: Koffers al gepakt?
@mercs: mooier landschap, goedkopere auto’s.. Tja, alleen de duitsers zelf zijn kut
@julez: Liever een Duitser als bijv. een buurman dan zo’n stink-oostblokker/afrikaan. (nee, dit is geen discriminatie, tenslotte zijn het oostblokkers en afrikanen.)
@mercs: maar ook hogere belastingen, lelijke woonkazernes in de steden, geen ZOAB op de weg, geen televisie meer kijken want de humor is echt niet grappig en de rest is nagesynchroniseerd, een enorme economische afhankelijkheid van de autoindustrie (daarmee effectief aan een Chinees infuus). Ik heb bewust gekozen niet te emigreren.
@mercs: Ja weg van al die zeurende, zeikende en klagende Nederlanders, die altijd maar denken dat het gras bij de buren 20X groener is, tabee!
In Nederland dan direct hetzelfde invoeren. En zo slecht vind ik het idee niet.
Tuurlijk. Plak de hele voorruit wel vol met Duitse stickers. Die Zwitserse zit er ook al…
Zo lang jij als buitenlander gewoon aan een vignet kan komen vindt de EU het prima. Dat je zowat geen voorruit meer overhoudt met al die stickers maakt ze niet uit.

Verder natuurlijk hopeloos naïef van de Duitse kiezer om te denken dat de inkomsten van die tol naar het wegennet gaan. Als het zo uitkomt worden er andere gaten in de begroting mee gedicht.
Tol? Das ist gar nicht toll…
De EU
De vier ‘pijlers’ van de EU -lees het maar na :

– Vrij verkeer van goederen
– Vrij verkeer van personen
– Vrij verkeer van diensten
– Vrij verkeer van kapitaal

Hoezo vrij?
@desjonnies: Vrij ≠ gratis
@metalmike: Maar het betekent wel dat je geen extra barrières mag opwerpen op basis van (andere) nationaliteit…
@desjonnies:
Inderdaad een erg kortzichtige en populistische actie en in het licht van het idee van vrij verkeer ook nogal slechte tendens. Bovendien lijkt het me dat zo’n systeem veel meer gaat kosten dan het oplevert.

Kan iemand aub duitsland uit de EU flikkeren? Het is de simpelste oplossing voor de problemen van europa. Dan kan de rest van europa de euro devalueren en weer gaan exporteren. En de duitsers kunnen hun heringevoerde d-mark niet meer kunstmatig laag houden door de economische misere van andere landen en verkopen geen enkele auto meer in China.
Enig idee hoeveel elektronische tolkastjes er op de gemiddelde internationale
vrachtwagen voorruit zitten?
En het slaat werkelijk nergens op, in mijn ogen steelt de staat van de transporteur, die het al zo moeilijk heeft in deze tijden.
Oh en die tol of maut betalen jullie gewoon als consument hoor, maak je geen zorgen.

Er zijn zelfs lichten in Duitsland die beweren dat de tol voor vrachtwagens alleen maar meer moet worden, want ze rijden alles kapot.
Vooral op lokale wegen en in industriegebieden.
Deze lichten gaan echter voorbij aan het feit dat bedrijven tegenwoordig bestaan van transport of logistiek, productiebedrijven hebben grondstoffen nodig en hebben afzet nodig.

RaRa hoe dat wordt vervoerd.

Begin nou niet over dat 19e eeuwse vervoermiddel de trein te blaten, want die biedt geen oplossing voor alles, of je moet van rotte tomaten houden in de supermarkt.
De werled heeft voor de vrachtwagen gekozen en ergens vind ik dat ook bezopen, 500 pk voor 38 ton, een binnenvaartschip met 3000 pk neemt 3000 ton goederen mee,
@desjonnies:
is het je opgevallen dat er PKW in het artikel staat? :-)
@super:
Vandaar juist de vergelijking, als er 1 schaap over de dam is, volgen er meer.
dus zit over tien jaar je hele voorruit onder de stickers.
en betaal je met een vrachtwagen tol in Slowakije en Tsjechie voor autobahnen die door de EU zijn betaald.
Hoe krom wil je het hebben da’s meer de hamvraag.
@desjonnies:
ah ja, op die manier, ja, daar heb je een punt.
Wat een gedoe, nog steeds… Europees rekeningrijden, hoe moeilijk kan het nou zijn. Betalen voor het gebruik van een weg. Niet betalen voor een auto die stil staat in de garage. Als de (Europese) politiek nou eens een beetje lef toonde..
Maarja, de tijd dat de Europese Unie een elite clubje was ligt ook al weer ver achter ons :(
@jorismb: Rekeningrijden en auto- en andere milieubelastingen, waarom steken ze die niet gewoon in de brandstofprijs? Lijkt me een zeer eenvoudige rekening. Wie veel rijdt betaalt veel, wie een gulzige motor heeft betaalt veel. En vice versa. Dat is wegentaks, autotaks, milieutaks en rekeningrijden in één…
@Esprit_de_Flandre:
Ik zou daar ook voor zijn, maar ik denk dat rekeningrijden meer “knoppen” geeft om aan te draaien, wat vooral van belang is nu autos steeds zuiniger worden en dus accijnsinkomsten teruglopen.
@super: Bepaalde wegen duurder maken dan andere bedoel je? Heb je een punt…
Hoe gaan we dat met de A31 doen dan? Daarvan is een groot gedeelte door de Nederlandse overheid betaald.
@bassen: Dat was ook mijn eerste gedachte. Prima, maar dan willen we wel ‘ons’ deel van de opbrengsten van de A31
Geen probleem en volgens mij kun je het heel simpel europees regelen, door de tax op de brandstof europees te regelen, ben je ook meteen van dat grens tanken gezeur af!
Doe dan meteen ook het wegenbeheer europees, misschien krijgen we dan ook wat stukken autobahn in NL.
@dutchneon:
ja, maar een beetje populistische politicus weet dat kennelijk goed uit te buiten. (vrachtautos uit zus en zo land rijden “ons” wegennet kapot, bla, bla.
@dutchneon:
Europees regelen?
Ze zijn al dertig jaar bezig om 1 type stopcontact voor Europa in te voeren.

Dream on jongen, als ze alles Europees regelen, hebben ze straks geen baan meer in Brussel met alle bijbehorende emonumenten.
Dan mogen ze hier al die Oostblokkers ook gaan aanslaan voor wegenbelasting, of ook een vignet laten kopen. En Duitsers natuurlijk dubbel, want die kunnen het wel betalen.
Goed nieuws voor de Nederlandse schatkist, zijn we meteen van die schrapers af die in DE gaan tanken om een paar rotcenten aan belasting te ontwijken.
als wij als buitenlander moeten betalen wil ik wel opnieuw meer onbegrensde stukken autobahn hoor, als je richting stuttgart rijdt wat een 500 tal km is heb je maar een 100 a 150 km onbegrensd!
Ik zou de CSU-chef (de grootste voorstander van tolheffing) in Duitsland willen adviseren eens te gaan praten met de ondernemers in Winterberg. Ik ga daar vanwege de geringe afstand 2 maal per jaar een weekend skiën. Veel Nederlanders, die de rit naar de Alpen te duur vinden of daar de simpelweg te weinig vakantiedagen hebben, doen dat. Het hele toerisme in het Sauerland leeft van het weekendtourisme van de Nederlanders.
Dat zal minder worden als de Duitsers en tolvignet gaan invoeren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).