
Oh, how the mighty have fallen.
Zoals te doen gebruikelijk hebben we aan dit begin van het jaar al veel aandacht besteed aan de verkoopcijfers van vorig jaar. Daarbij keken we bijvoorbeeld naar de getallen van eigen bodem, maar ook naar wat tot de verbeelding sprekende internationale cijfers van bijvoorbeeld Porsche en Alfa Romeo.
In dezelfde categorie past ook het onderwerp van dit artikel. Bij onze Oosterburen heeft koning Dreier namelijk een toch wel pijnlijke tik gekregen. Bij het opmaken van de balans bleek dat de 3-serie in tegenstelling tot de concurrenten van Mercedes en Audi in zijn Heimat niet eens de top-10 gehaald te hebben qua verkoopcijfers. Man man man…De benchmark, de toetssteen, de auto die alle andere fabrikanten willen verslaan (rijtest). Is dit het begin van het einde?
Oké er zit een nieuw model van de 3-serie aan te komen en wellicht wacht men daar op. Toch is ook de C-Klasse van Mercedes niet per se de jongste meer en die bemachtigt gewoon de vierde plaats, achter de Golf, Passat en Tiguan. Met 68.584 exemplaren doet de C bijna het dubbele van de 3-serie, die 38.343 keer over de toonbank is gegaan. Van de Audi A4 werden er 59.469 verkocht. Niet slecht, maar ook Audi zal zich wellicht achter de oren krabben vanwege het feit dat de nieuwe A4 in zijn eerste volledige verkoopjaar de oudere C-Klasse niet voor kan blijven.
Het matige verkoopresultaat van de Dreier betekent tevens dat er maar liefst 22 modellen vaker verkocht werden dan de Drie. Een daarvan is de eveneens op zijn laatste benen lopende Audi A6. Het ‘goede nieuws’ voor BMW is dat ook de MINI (14de), 1-Serie (15de), 5-Serie (18de) en 2-Serie (20ste) voor de 3-Serie eindigen. Neemt niet weg dat de 23ste plaats voor de traditionele Überflieger niet als goed nieuws te verkopen valt in München. Is dit dan de straf die BMW krijgt voor het aanbieden van voorwielaandrijvers?
Kom maar hoor 3-serie, ik hou nog wel van je.
Ik vind nieuwe BMW’s vooral vrij saai en anoniem van binnen en buiten. De e9x M3 is bizar anoniem vergeleken met de concurrentie. Das Haus heeft hier imo het minste last van kort gevolgd door Audi. Dit terwijl MB van oudsher het meest volwassen merk was van de Duitse drie. Just my €0.02
@2wheeler: volledig mee eens maar dan vooral wat het interieur betreft, mankeert een beetje frivoliteit de dag van vandaag
@2wheeler: de E9x is een oude BMW
@vondick: absoluut, ik was onvolledig: vanaf de e9x vind ik het design minder. De e46 is een bloedmooi ontwerp imo!
Voor een nieuw model gaat die A4 ook bizar slecht zeg. In nederland loopt die ook niet storm.
Qua looks binnen en buiten is de huidige gen 3 serie ook echt wel gedateerd. Gaat ook al weer 6 jaar mee. Zeker qua interieur vergeleken met de nieuwe c of A4. Hoogtijd voor de nieuwe 3! Dan komt het wel weer goed met de verkopen.
@isleofman: Ik vind het interieur van een BMW ook wel lichtelijk achterblijven bij Audi. Zelfs het media systeem vind ik veel fijner in een Audi. Daarnaast rijdt de 3 wel een slag fijner dan een A4. Het uiterlijk van zowel een 3 als A4 is niet echt vernieuwend. Merc heeft wel een mooie design te pakken op dit moment.
@laptom: Willen we die virtuele cockpits wel, in tegenstelling tot wat jullie denken gaan die geen 40 jaar mee.
En als iemand de onderdeelprijs van een matrix koplamp en een afstandsradar, als voorbeeld, heeft gehoord wil die zo weer H4 koplampen en legt hij zijn GSM in het handschoenkastje.
@wimof: inderdaad, 2mnd terug koplampunit (led) vervangen van de E-klasse. Of ik ff €3.300,- af wilde tikken… daar ben ik best even beroerd van geweest kan ik je vertellen.
@phevtreb: wat?? 3300? Omg dat is gewoon belachelijk. Ik denk dat je beter de hele voorkant tegen een andere auto had kunnen zetten (mits niet claim bescherming in een vorm en alles Risk verzekerd)
@w0o0dy: Jammer genoeg is het keiharde realiteit. Electrisch stuurhuis A6, stuurdoos defect, stuurdoos alleen niet leverbaar. 4400 € (info van een bevriende collega) onderdeel alleen.
Ze gaan er nog van terug komen.
Diagnose toestel, per merk met Visa geld op plaatsen alvorens dat stuk computer zich over je auto wil ontfermen.
Wie betaald denk je!
@w0o0dy: Het is inderdaad aanlokkelijk om de verzekering te tillen, maar dat is geheel tegen m’n principes.
Ik ben bang dat dit zo niet door kan gaan met al die dure, tere onderdelen. Stel dat je bij schade beide koplampen en de grille met al z’n sensoren naar de mallemoeren rijdt. Dat zou al met bijv. 30 km/h kunnen gebeuren. Dan heb je zeker 10K schade door 3 onderdelen. Dat is toch niet te betalen voor verzekeraars?
Mooi voorbeeld: Ik ben pas geleden, in een moment van onbedachtzaamheid, met een busje van ons tegen m’n voorganger gereden, denk dat ik 20-30 km/h reed. Zelf nagenoeg geen schade en de voorganger had de trekhaak krom. Heb de schade van de tegenpartij uit eigen zak vergoed en klaar was het.
Had ik hetzelfde met de E-klasse gedaan dan was de schade niet te overzien geweest. Dat zet je aan het denken.
@phevtreb: misschien toch maar een Dacia dan.. ?
@w0o0dy: de Mercedes gaat wel weg inderdaad, heb er geen plezier meer in. Er komt geen Dacia, wel een mooie youngtimer..
@w0o0dy: Geen info over de prijzen politiek van Dacia.
@phevtreb: het kan prima doorgaan zolang er mensen zijn die ervoor blijven betalen.
maar de lol is er snel vanaf op de 2de hands markt.
Leuk, zo`n “FULL OPTIONS!!!” occasion, tot je de helft van het aankoop bedrag mag betalen als er iets stuk gaat.
@wimof: ook de kombi instrumenten met die wijzertjes gaan geen 40 jaar mee. Maar een display is veel goedkoper en gemakkelijker te vervangen dan een motortje in een kombi instrument. De computers die de displays aansturen gaan heel erg lang mee, langer dan de mechanische onderdelen van een auto.
@mashell: Ik wil ze toch geen eten geven, die analoge wijzerplaten die 40 jaar oud zijn. (zelf heb ik er al 2 met over die 3x rond zijn geweest.)
@wimof: dat eten moeten geven aan analoge wijzerplaten zou ik dan weer niet tegenop zien, ik loop alweer enige tijd rond op deze aarde en heb weinig tot niet gezien dat een wijzerplaat behoeftig is aan voedsel…
@phevtreb: Het was “matter of speaking” maar dat had u ook wel begrepen hé.
@wimof: uiteraard..
@isleofman: daarom gaat de facelift eerder komen dan gebruikelijk
@doublechevron65: bij de A4 dus ?
Ik heb net weer een nieuwe 3 serie aangeschaft. Erg blij weer mee en nog altijd de best sturende auto in zijn klasse. Tenminste als je houdt van achterwielaandrijving en feedback tijdens het rijden.
Sportonderstel is top en ligt als een blok met de M wielen. 255 achter en 225 voor.
En ja ik heb ook ervaring met Audi en Mercedes maar toch weer een BMW genomen.
@gokartmozart: het zijn en blijven de beste stuurman auto’s denk ik. Ze zijn alleen gewoon erg toe aan een nieuwe frisse wind door de tent. Dat verdienen we wel na de i-line en 2 serie Active Kukident.
@2wheeler: ze moeten misschien een V8 in een M3 leggen. Is iets voor de csl als die er ooit nog gaat komen. En net zo hardcore en zonder opties als de e46 m3.
@toyotavenray: Precies! Als ze dat doen gaan ze vast het dubbele aantal 3-series verkopen in Duitsland…
@svenska_aeroplan_ab: dat denk ik niet maar zou misschien iets beter zijn en meer mensen kopen zoiets liever dan een normale m3. Maar vooral omdat ze al langer hetzelfde idee gebruiken. En nooit iets aparts doen. Zoals een hybride met veel vermogen. Of iets vergelijkbaars. Of ze moeten hem iets goedkoper aanbieden. Alleen zit je dan weer met marges die je niet haalt. Het lijkt me moeilijk om met een degelijk plan te komen.
@toyotavenray: Welnee, die 330e had echt het vermogen van een Kadett….
@toyotavenray: nee, geen zware lompe motor in een sportief model. Die tijd hebben we gehad, V10 in de M5, V8 in de M3, dat was een vergissing. De M modellen zijn gezinswagens met een sportief randje en geen muscle cars.
@2wheeler: eens, alleen zijn die i-versies wel verstandig van ze; een compleet andere modellengamma (in de toekomst na nwe i modellen) naast de conventionele modellen
@pindakoning: absoluut verstandig! Ben ook helemaal voor elektrische wagens naast de reguliere motorisering, maar leuk en verstandig staan vaak zo ver uit elkaar…
@gokartmozart: juist de meest recente 3 serie is niet meer de best sturende sportieve sedan. De Giulia schijnt beter te sturen al is bij beide de feedback door het stuur lastig te ontdekken.
@w0o0dy: de best sturende 3 serie die ik heb gehad was van een andere generatie maar de huidige voldoen prima vergeleken met wat er voor de rest wordt aangeboden in dit segment.
Boosdoener is de elektrische bekrachtiging , hydraulische vond ik beter maar ja dat is verleden tijd
@gokartmozart: Mag ik gewoon, zonder intentie U aan te vallen droogweg vragen of U je wagen ook hebt volgepropt met al die hedentendage verkrijgbare electronische rijhulpsystemen?
@gokartmozart: wat een zever. Zowel de Giulia als de XE rijden pak beter (spreek uit eigen ervaring en quasi elke test staaft dit). En de afwerking van een 3 reeks is ook beroerd. De 5008 van mijn vriendin is zelf beter afgewerkt (minder piepjes en kraakjes)
Tsjah…. misschien toch een stukje imago schade? Waar bmw eerst stond voor de gehaaide en succesvolle accountmanagers die met trots hun 3 serie over de linker baan stuurden lijkt er nu een groep bij in 2 serie tourings die omschreven kan worden als brave family people die wel 2 kinderzitjes moeten kunnen vervoeren maar zich ook ineens in een bmw kunnen verplaatsen.
@mvdbosch: imagoschade denk ik niet. Het design van BMW is nogal rustig momenteel in tegenstelling tot bijvoorbeeld Mercedes. Ik vind die Active Tourers ook niks maar voor BMW is het wel goede handel. Ik zie in een 3 allerlei mensen rijden van jong tot gepensioneerd.
Je kunt hem ook alle kanten uit configureren.
Laten we afwachten wat de nieuwe 3 gaat doen. Dat kon nog wel eens de nieuwe benchmark worden.
Een 1 met een dikkere motor rijdt trouwens ook subliem weet ik uit ervaring en stuurt misschien nog wel beter dan een 3 als ik eerlijk ben.
@mvdbosch: dit is volgens mij ook de grootste oorzaak. Imago opbouwen vergt veel tijd en energie maar kan zo makkelijk teniet gedaan worden. Aangezien ze mini hebben was het simpelweg dom om het quick win risico te nemen met voorwielaangedreven familie dozen. Laat ze maar hun lesje leren.
De Duitsers houden van worst en zuurkool dus z’on Mercedes gaat er als een goed gesauteerde hap vanzelf naar binnen.
Heeft ook te maken met alle andere niches die BMW nu te koop aanbiedt. Dit zal zeker schelen in de verkoop van de Dreier.
@skinnybmw: BMW’s succes wordt geschonden door BMW’s eigen succes in andere niches! Ben je een fan? :p
@2wheeler: Indien 4-6 cilinders, minimum 2.0l, 150 pk en wat koppel, dan ben ik fan want ik kan er alles mee wat ik wil.
Verdomme, dan zitten we weer bij die diesels met hun machtig koppel.
@2wheeler: Haha, zo kun je het ook bekijken maar zo bedoel ik het niet. Iemand die vroeger voor een 3 Touring zou gaan kan nu toch kiezen voor een X1/3, 2-serie, GT etc etc.?
@skinnybmw: je hebt gelijk hoor, ze Germans hebben werkelijk alle niches tot de nok toe gevuld..
@skinnybmw: want daar heeft de merc geen last van?
@aarsgewei: blijkbaar minder en kiezen Mercedes-rijders nog steeds liever voor een C-klasse…zijn vaak heel merk- en type getrouw, ;-)
De best verkopende bmw is dus een mini. My god smh
@87sandyd: Maar een mini heeft tegenwoordig wel enorm kekke Union Jack achterlichten!
Toch om te brullen, de Britse vlag op een Duitse auto!
En dan nog gaan als de Brandaris ook …. :)
@frank2b: En nu de achterlichten ook.
Het mag dan leuk sturen maar is zo lelijk als de nacht.Ik blijf erbij dat alles na de e46/e60 lelijk is geworden bij bmw.
@redbeams: De E60 (en de rest van Bangle’s creaties) was nu ook niet bepaald een schoonheid.
@noosaheads: Dat is dan toch een smaak dingetje, denk ik. Ik vind de E60/61 juist één van de mooiste BMW creaties van na 2000. En zeker de mooiste fünfer.
@noosaheads: mee eens. En de e60 vind ik ook niet mooi oud worden. Om over het interieur maar te zwijgen
@redbeams: Moet ook zeggen dat ze een stukje uitstraling zijn kwijtgeraakt de laatste 10-15 jaar. Dit terwijl Mercedes juist weer de weg naar boven heeft gevonden.
Nice.Hoe meer er op de huidige BMW’s gehaat wordt des te meer vind ik het een nog mooier merk.Mijn broer is van BMW als werkgever naar Mercedes gegaan op daar wat karrentjes te gaan verkopen.Was ik niet heel super blij mee en verstandig als ie is vroeg hij zijn oudere broer natuurlijk niet om zijn mening.
Moeten we niet de verkopen van de 3 en 4 samentellen? Vroeger werd de coupe en cabrio als 3-reeks verkocht. Deze zitten nu in de 4-reeks.
@w0ut: de a5 zit ook niet bij de A4. Die haalt trouwens wel net de top-50, de 4-serie niet.
@jaapiyo: Ik geloof je direct.Toch zie ik hier(Amsterdam) voornamelijk recente 4 series(vul maar in welke) en vooral de wat oudere A5jes.Al geldt dat laatste vooral voor de A5 Coupe.De meeste in het wit.
@jaapiyo: Toch maakt hij een goed punt dat mij ook al te binnen was geschoten. Dit is de eerste serie waarvan er geen 3 serie coupe is want dat is nu de 4 serie. De C-klasse coupe valt bijv. wel onder de C-klasse. Net als de cabrio. Die is bij BMW ook voorbehouden aan de 4 serie.
@kilum: dat klopt. Helaas geeft de KBA alleen cijfers vrij van de top-50 en daar staat de 4er niet in. Er zijn ook maandelijkse lijsten en in enkele topmaanden haalt ‘ie de top-50 net wel.
Ik schat dat er ruwweg 15K van verkocht zijn. Zou de cijfers dan wel wat draaglijker maker, maar nog steeds minder dan Merc en de boksbeugel.
@w0ut: Wel een beetje. Altijd 3 coupé gehad en rij daarom nu een 4 serie.
Nee dit komt omdat de 3-serie al jaren lang niets vernieuwends heeft laten zien. Iedereen kent de dashboard lay-out ondertussen wel en het exterieur design is vooral voorzichtig, volgens velen zelfs minder dan voorheen. Het is tekenend dat de M3 in vele youtube reviews van z’n troon gestoten is. Het is allemaal meer van hetzelfde, de 3-serie is te voorspelbaar en blijkbaar zijn mensen er zat van.
Groot gelijk, ik vind ze ook über saai en lelijk. Vooral interieur is zo saai en inspiratieloos.
De nieuwe BMW drie serie komt snel. Weer groter, beter en duurder. Zal weer goed verkopen. Wel verwacht ik dat BMW het aantal modellen zal terugbrengen (GT en vierdeurscoupé bijvoorbeeld). Is voor een dealer ook veel te kostbaar om alle modellen in de showroom en demo te hebben, zeker als in totaal minder wordt verkocht met meer versies (slecht verdienmodel). De nieuwe 1 serie komt er ook snel aan en is gebaseerd op de MINI. Zal uiteindelijk ook het einde beteken voor achterwielaangedreven 2 serie. Dus als je dadelijk een echte BMW wil zul je voor de drie gaan.
@min2max: Sowieso is de wildgroei in showrooms buiten alle proporties.Bij bijna ieder merk.
Wij hebben over twee verdiepingen behoorlijk wat vloeroppervlak, buiten nog de kantoren,een hele grote werkplaats en een lap grond eromheen waar een paard de hik van krijgt(en een inpandige Amsterdamse bruine kroeg, maar dat heb je niet van mij..) en nog moeten de occasions buiten staan.Showrooms zijn wat dat betreft overvol.Je hoeft gelukkig niet van elke auto een demo in te zetten, want dat gebeurt door dealers vanzelf wel door het inzetten van vervangend vervoer en huurauto’s Die vlieger gaat wat minder op voor je showroomauto’s, niemand kan altijd echt alles hebben staan maar dat wil je wel zoveel mogelijk.Uit de showroom halen op groene platen zetten is in mijn ogen dan de laatste optie om een handtekening te krijgen.Beter plan je afspraken gewoon goed en haal je zo een ding bij je collega’s van andere vestigingen, bevriende dealers of de importeur.Maar die vlieger gaat niet altijd op natuurlijk.
@noosaheads: Gelukkig hebben we n België sinds 1986 de mogelijkheid om de potentiële klanten een proefrit aan te bieden bij de invoerder.
Je mag bijna de kleur kiezen van je proefritwagen.
De A4 is dan ook heul saai.
” Man man man…De benchmark, de toetssteen, de auto die alle andere fabrikanten willen verslaan ”
Dat is nl al jaren geleden gebeurt en wel door modellen van over de plas ( die in D wel beter te betalen zijn)
Mustang GT 5.0 /Shelby 350/R, Camaro SS/Z28/ZL1. (bron: Ringtijden )
Ok het interieur is van harder plastic maar verslaan op de weg/circuit zit goed.
@RobUSA: je vergelijkt appels met peren Rob.
Zeg niks verkeerd over de auto’s die je noemt en ben ik ook liefhebber van maar een Mustang vergelijken met een 3 serie is geen goed vergelijk. Dat zijn compleet andere typen auto’s.
@gokartmozart,@racerx: Sorry mijn fout maar dat komt omdat voor mij de M4 nog steeds gewoon een gerebadged M3 coupe is en je eigenlijk altijd een coupe versie pakt om de benchmark te zijn of om andere merken ter verslaan op een circuit toch ?
@robusa: Daar kunnen de prijzen van onderdelen heel pijn doen.
@wimof: Nooit zo erg als wat ik hierboven las 3300,00 voor een koplampunit van een mb.
Onderdelen zijn juist heel goed betaalbaar trouwens aangezien ze gedeeld worden met een super goedkope 6 cil/4 cil turbo versie en Ebay/Amazon natuurlijk.
@RobUSA: Zoals aangegeven: appels met peren. GT350R staat heel hoog op mijn favorietenlijst, maar de 3 in alle opzichten met een Mustang of Camaro vergelijken werkt niet helemaal…
@robusa: Sorry vergat nog het topmodel Camaro ZL1 1LE op plaats nr 20 tussen alleen maar supercars !!
Raar genoeg zie je het ook in een land als Duitsland, vorig jaar was ik nog in München en verbaasde me over het aantal Mercedessen wat er tegenwoordig rond rijdt. Maar ook in andere Duitse steden en gebieden is dat zo. En Audi heeft met zn A4 de plank ook stevig mis geslagen zeg, ongelooflijk. Komop Giulia! Je kunt het!
@henkhupelschoten: Maar wat is er dan mis met de A4 als model? Lijkt het interieur dit keer teveel op dat van de Passat terwijl het uiterlijk teveel op de vorige generatie lijkt? Ik kan er m’n vinger niet op leggen.
@henkhupelschoten: ik vind de A4 geniaal goed. Veel hightech opties en in de lease goedkoper dan een Passat of een 3 serie.
Imago is nogal jaren 80 net als het design, van binnen ėn van buiten.
Logisch, het enige wat BMW heeft geboden tegen een nieuwe C-klasse en A4 is een erg lauwe facelift wat ze bij een merk als Mazda als nieuwe jaargang door hadden laten gaan. In de basis is het een model wat het tegen de W204 op moest nemen. De W205 is qua interieur anderhalve generatie verder, en sturen doet een C-klasse meer dan goed genoeg voor z’n natuurlijke habitat: de Autobahn. Sterker nog, ik heb er om die reden een geforceerd zenuwachtige 4GC voor laten staan.
De 3-serie is al een paar jaar rijp voor vervanging en de 2017 cijfers maken dit op een pijnlijke manier duidelijk.
De A4 wordt niet geholpen door een goed getimed dieselschandaal en hoge leaseprijzen. De Giulia doet zakelijk gezien nog minder mee.
Of zou het dan toch te maken hebben met de gigantisch dure onderdelen, de mindere betrouwbaarheid dan vroeger? Of is er wetgeving bij onze oosterburen ingevoerd die het oudere model minder interessant maakt? Kweenie, maar zou kunnen natuurlijk, niemand had ooit kunnen dromen (een slechte droom is ook een droom) dat de Outlander zo grof zou verkopen hier ???
Vreemd dat de 3 serie het niet zo goed doet bij de buren, het is een goede en mooie auto.
Op bestsellingcars com kun je de top30 vinden incl 2 voorgaande jaren. Wat mij opvalt: bmw3 is afgelopen 3jaar nooit hoog geëindigd. Audi a4 sales zijn minder dan 2016 (!); bmw x1 en merc glc doen het zeer goed; opel astra -15% vs 2016; passat -25% vs 2015; golf ook -15% vs 2015 ondanks facelift; cklasse al jaren stabiel rond 65k verkoop.
Op zich osnhet vrij eenvoudig te verklaren:
1. De 3 Serie G30 gaat binnenkort met pensioen. Er komt een nieuwe.
2. De Cabrio, Coupe en GranCoupe heten nu 4 Serie.
3. De C-klasse is relatief jong, erg goed en alle varianten heten ook C-klasse.
Ene helft is dus te wijten aan naamgeving, andere helft aan leeftijd.
@willeme: dat lijkt het simpele antwoord inderdaad…maar…23ste!!1! Ook achter die A6 bijvoorbeeld, die net zo’n oud/ouder model is, een klasse hoger opereert en die eveneens een ‘coupe’ variant heeft waarvan de cijfers niet meetellen. Wie koopt nog zo’n ding ipv de nieuwe 5 en E? Maar dat ding doet het dus beter dan de Dreier…Das ist ja der Wahnsinn!
@jaapiyo: Flottenfirmen heet dat toverwoord, daar gaan die A6en heen, buiten lease bedrijven behoren grote ondernemingen daarbij, bijvoorbeeld Deutsche Telekom, die ook weer als lease bedrijf opereert. (DT-Lease)
@jaapiyo: reden nummer 4: check de verkoopcijfers van de BMW X3 deze maanden in Dld. Zal waarschijnlijk ook meespelen.
Audi A6 is gewoon een briljante auto. Dat weten Duitsers altijd te waarderen.
@willeme: Ja de nieuwe X3 is best aantrekkelijk eigenlijk. Net een slagje groter en net nieuw. Dat zal heus uitmaken.
Och de één geeft meer subsidie dan de ander, dan nog de “Tageszulassungen” daarbij gerekend… voor de A6 krijg je zoveel Rabatt op dit moment.
Ik liep er altijd al straal aan voorbij. Het kan mij niet bekoren. Daarbij is de 3 met enkele opties toch behoorlijk prijzig. Ben toch voor een bomvolle A gegaan, weliswaar iets kleiner maar wel alle luxe tov een kale 3.
Op zich is er geen probleem met de 3. Die is nu op z’n best. Misschien heeft deze nutteloze features als touchscreen en draadloze carplay nog niet maar daar zit ook niemand echt op te wachten. Het probleem is dat de facelifts te klein zijn. Als je leasecontract van je 3 serie is uitgediend dan kun je kiezen voor een nagenoeg zelfde 3 serie of toch voor wat anders. Dat laatste doet men dus. Mercedes heeft hier een sterke troef in handen. Het interieur van de C klasse is zwaar verouderd tov de E en nieuwe A klasse, als ze de C klasse faceliften met een nieuw interieur dan staat daar weer een frisse auto die klanten kan behouden.
Ik herken het wel. Ik moest na 21 jaar alfa elders gaan kijken, omdat er nog geen giulia station was. De 3 serie had ik nog verwachtingen van, maar was de grootste tegenvaller. Ouderwets in en exterieur. Rare keuzes zoals de mechanische stoelverstellingen. En dat voor 45K. Wel lekkere rijdersauto. A4 stuurde afstandelijk en had een irritante bak die de toeren laag wilde houden. Maar wel 1,5 liter meer dan de rest verbruikte. De C klasse zat qua rijden heel dicht tegen de 3 aan, maar dan wel ruimte, comfort en fraaie afwerking. Ik had het in geen 100 jaar verwacht dat ik ooit nog MB zou rijden. Maar de C overtuigt echt gelijk. En dat hebben de klanten kennelijk ook door.
@eelco74: Inderdaad, de C-klasse was echt een bejaardenbak maar is nu ineens een heel mooie en fijne auto geworden.
@eelco74: mechanische stoelvertelling is geen probleem maar hoe BMW de rugleuning laat verstellen is gewoon primitief.
De voorwielaandrijvers van BMW verkopen relatief goed. Dus dat zal de rede niet zijn. Wat de afgelopen jaren meer een probleem is, is het design van zowel interieur als buitenkant. Als je een smak geld uitgeeft voor een auto wil je wel dat hij er een beetje uit ziet. Audi en Mercedes hebben dat beter voor elkaar. Het uiterlijk is ieder geval voor mij bepalend geweest om niet voor een BMW te kiezen, hoewel ik wel denk dat ze de beste auto’s maken.
Of is een driecilinder in een 3-serie een afknapper??
De C-klasse is ook op alle vlakken hoogwaardiger dan een 3-serie en niet eens veel duurder. Bovendien ook prima uit te rusten met een sportiever afgesteld onderstel indien gewenst.
Dat de 3 qua design niet meer in the game is kan zijn maar hij rijdt nog altijd fijner dan de directe concurentie waarvan de modellen nieuwer zijn…
Ook ik ben inmiddels na jaren erg gelukkig met bmw te zijn geweest , over op de C van MB. Oorzaken zijn het design van het interieur en de kwaliteit van de gebruikte materialen. De drie serie laat het op deze zaken liggen dus. Tevens is de beleving qua rijden ook niet meer op hetzelfde nivo als de C.
Douw wat dikke Tesla motors (of accu’s) in de Dreiert en ze gaan weer als warme broodjes over de toonbank. De rest heeft Bmw al in de pocket.