• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe deed Alfa het eigenlijk aan de andere kant van de plas?

Auteur: RubenPriest, gepost 6 januari 2018 om 15:14 – 58 Reacties

Alfa Romeo


Not bad.

Autoverkopen in de Verenigde Staten. Voor ons niet heel interessant, al maken we voor Alfa Romeo graag een uitzondering. Terecht, want de verkopen vorig jaar waren fors beter in vergelijking met 2016.

In 2016 wist Alfa Romeo 516 auto’s te verkopen in de Verenigde Staten. Een treurig getal voor een land met meer dan 300 miljoen inwoners. Niet zo gek ook, want men kon alleen de 4C kopen. Daarnaast hebben Amerikanen vooral een voorkeur voor eigen auto’s en Aziatische auto’s, want: goedkoop. Gaan ze premium doen, dan ligt de voorkeur bij Audi, BMW en Mercedes. Alfa Romeo? Man, dan moet je écht wat anders willen.

Toch waren er Amerikanen die de stap durfden te maken. Vorig jaar verkocht de Italiaanse autofabrikant 12.031 auto’s in het land. Dat is meer dan het twintigvoudige in vergelijking met 2016. Dit heeft alles te maken met de komst van de Giulia en Stelvio. Knap, want de concurrentie is (in het geval van de Giulia) met een Mercedes C-klasse, Audi A4, BMW 3 Serie en Jaguar XE niet misselijk. Om nog maar te zwijgen over de concurrenten in het SUV-segment.

Van die 12.031 auto’s waren ongeveer 2.500 exemplaren* een Giulia. Daarmee bungelt de sedan onderaan qua verkopen in Amerika. Auto’s als de Cadillac ATS (2.900 verkopen), Hyundai-Genesis G80 (4.400 verkopen) en Lincoln MKZ (6.400 verkopen) deden het beter. Bovenaan staat de BMW 3 Serie met 25.600 verkopen.

Alfa Romeo is daarmee een kleine speler in de Amerikaanse markt. Het merk is actief met 177 dealers in het land. BMW en Mercedes hebben minstens het dubbele aantal. De verkopen voor 2018 zullen vermoedelijk vorig jaar gaan overtreffen. De Stelvio is recent gearriveerd en zal de autoverkopen een boost geven. (via Bloomberg)

PS: Hoe Alfa Romeo het afgelopen jaar in Nederland deed lees je HIER.

*UPDATE: het gaat hier om 2.500 verkochte Giulia’s in het vierde kwartaal van 2017. Uit de volledige cijfers van de FCA blijkt dat Alfa Romeo in 2017 precies 8.903 Giulia’s verkocht, waar wij terecht op werden gewezen in de comments.

Ook interessant!

  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • De Alfa Romeo Giulia GTA is goedkoper geworden
  • Alfa Romeo Giulia GTA
    Alfa Romeo Giulia GTA alleen nog tweedehands te krijgen
  • Mijn Auto: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio van Tibor
    Mijn Auto: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio van Tibor

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, autoverkoop, Giulia, stelvio, verenigde-staten

Vorig bericht: « Autoblog advies: zuinig en licht werkpaard voor 3 mille
Volgend bericht: Special: GMC Syclone »

Lees Interacties

Reacties

  1. desjonnies zegt

    6 januari 2018 om 15:18

    Verkocht of verprivate-leased ?

    Login om te reageren
    • alfisstii zegt

      6 januari 2018 om 15:31

      @desjonnies: dan zijn ze toch ook verkocht? Aan de leasemaatschappij.

      Login om te reageren
    • poes zegt

      6 januari 2018 om 15:37

      @desjonnies: kun je uitleggen wat voor een verschil dat voor jou maakt? Alfa zal het weinig kunnen schelen.

      Login om te reageren
    • povel zegt

      6 januari 2018 om 16:05

      @desjonnies: ze leasen er vrij weinig autos. Het meeste wordt op afbetaling gekocht.

      Login om te reageren
      • shadowbroker zegt

        6 januari 2018 om 18:04

        @povel: Bijna het zelfde als leasen

        Login om te reageren
        • leandro zegt

          6 januari 2018 om 18:16

          @shadowbroker: nee hoor, als je hem kapot rijdt is de schade voor jou wanneer je hem koopt. Bij lease is dat verlies voor de leasemaatschappij. Bij het einde van de looptijd heb je de auto bij afbetaling en bij leasen niet. Dat lenen onverstandig is, is een andere discussie maar het is zeker niet hetzelfde als leasen.

          Login om te reageren
          • shadowbroker zegt

            6 januari 2018 om 18:27

            @leandro: Lees ‘Bijna’

            Login om te reageren
            • leandro zegt

              6 januari 2018 om 19:59

              @shadowbroker: Voor bijna zijn de verschillen wel heel groot ;)

              Login om te reageren
          • Jochen zegt

            6 januari 2018 om 19:15

            @leandro: fout. Er zijn verschillende soorten leaseconstructies. De twee grootste soorten zijn financial en (full)operational lease. In de eerste vorm gaat het puur om de financiering van de auto.

            Login om te reageren
            • leandro zegt

              6 januari 2018 om 19:59

              @jochen: Klopt, maar ik ben tot nu toe geen Private lease tegen gekomen op basis van Financial lease ;)

              Login om te reageren
  2. eefie zegt

    6 januari 2018 om 15:31

    177 dealers voor iets meer dan 12.000 verkopen. Dat zijn er niet veel.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      6 januari 2018 om 15:37

      @eefie: ik gok er op dat die dealers ook iets anders (Fiat? Maserati? De merken uit de Chrysler stal?) in de showroom heeft staan, want van gemiddeld 11 auto’s verkocht per twee maanden kan geen dealer bestaan.

      Login om te reageren
      • eefie zegt

        6 januari 2018 om 15:39

        @RRRobert: dat zou best kunnen, maar voor AR blijft het gewoon erg weinig

        Login om te reageren
      • Jochen zegt

        6 januari 2018 om 19:17

        @RRRobert: geld wordt verdiend op onderhoud door de regel genomen.
        Er zijn echt voldoende dealers (verkooppunten) in Nederland die serieus moeite hebben om 150 nieuw weg te zetten. Al met al een lage score als je bedenkt dat er in de US veel dealers zijn die 1000+ wegzetten.

        Login om te reageren
    • poes zegt

      6 januari 2018 om 15:54

      @eefie: het zullen in veel (alle?) gevallen Chrysler/Dodge dealers zijn welke tegenwoordig ook Fiat/Alfa erbij doen.

      Dan nog is het aantal verkochte auto’s op het totaal aantal dealers inderdaad erg laag.

      Login om te reageren
      • min2max zegt

        6 januari 2018 om 18:14

        @poes: Alfa Romeo’s worden in Amerika via eigen geselecteerde dealers verkocht (vaker Maserati of Fiat/Abarth dealer). In beginsel kun je géén Alfa’s kopen bij de veel meer mainstream millennium dealers van Chrysler-Dodge-Jeep-Ram.

        Login om te reageren
    • min2max zegt

      6 januari 2018 om 17:51

      @eefie: Alfa Romeo dealers worden verkocht via geselecteerde Maserati en FIAT/Abarth dealers. In totaal zijn overigens 8.903 Giulia’s verkocht in de VS (2.500 in Q4). Daarnaast zijn 2.721 Stelvio’s en 407 Alfa 4C Coupé/Spider’s afgeleverd. De verkopen zijn de afgelopen maanden flink gestegen. In december wist men meer dan 2.000 Alfa’s te verkopen. De verwachting is dat in 2018 Alfa meer auto’s gaat verkopen in de VS dan Fiat. Fiat wist in 2017 ruim meer dan 25.000 auto’s te verkopen.

      Login om te reageren
      • dunhozzie zegt

        6 januari 2018 om 19:01

        @min2max: interssant. Wat is je bron als ik mag vragen?

        Login om te reageren
        • min2max zegt

          6 januari 2018 om 19:35

          @dunhozzie: https://www.prnewswire.com/news-releases/fca-us-reports-2017-december-and-full-year-sales-300577018.html

          Login om te reageren
          • dunhozzie zegt

            6 januari 2018 om 19:36

            @min2max: top Thx!

            Login om te reageren
      • dunhozzie zegt

        6 januari 2018 om 19:03

        @min2max: ik zie het later terugkomen in de reacties. Dank

        Login om te reageren
  3. thomasthomas zegt

    6 januari 2018 om 15:45

    Kun je gelijk zien hoe Nederland meetelt met 1700 stuks voor 2017. Niets dus!

    Login om te reageren
    • timberleek zegt

      6 januari 2018 om 15:57

      @thomasthomas: Als totaal aantal inderdaad niet, maar 1700 stuks op 17M inwoners tegen 2500 stuks op 300M inwoners…

      Login om te reageren
      • min2max zegt

        6 januari 2018 om 18:10

        @timberleek: In Nederland zijn ongeveer 750 Giulia’s verkocht in de VS waren dat er 8.903. De Giulia is in NL de nummer 4 in zijn segment (direct na Mercedes & Co.). In Amerika staan ze in de top 10. Merken als Lexus, Infiniti, Acura, Cadillac, Lincoln etc. spelen daar naast Mercedes & Co een grotere rol.

        Login om te reageren
      • c-greg zegt

        6 januari 2018 om 18:10

        @timberleek: het waren bijna 9000 ipv 2500 zoals vermeld.

        http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/alfa-romeo/alfa-romeo-giulia/

        Login om te reageren
      • thomasthomas zegt

        7 januari 2018 om 19:37

        @timberleek: dan snap je niet wat ik bedoel.

        Login om te reageren
  4. mashell zegt

    6 januari 2018 om 16:27

    Italië doet wel haar best om America weer great te maken.

    Login om te reageren
    • min2max zegt

      6 januari 2018 om 18:33

      @mashell: In december werden voor het eerst meer Giulia’s en Stelvio’s verkocht in de VS dan op op de Italiaanse thuismarkt. Voor Maserati is ook de VS al de grootste markt.

      Login om te reageren
  5. allesmetturbo zegt

    6 januari 2018 om 16:41

    Go Alfa?

    Hoe meer alfa’s, hoe beter!

    Login om te reageren
  6. harryw zegt

    6 januari 2018 om 16:56

    Net terug uit Amerika
    Inderdaad word met alle merken uit hun assortiment verkocht dus ook Maserati. En om maar gelijk over de prijzen te zeuren. 280ps veloci 48000usd. Daar word je vrolijk van. Heb andere merken ook bekeken. Prijzen zijn echt zo veel goedkoper is niet normaal gewoon. Ze moeten dan wel propetybelasting betalen. Maar dat valt in het niets. Je ziet inderdaad echt veel Japanners. Maar veel Lexus en Infiniti. Well done

    Login om te reageren
    • poes zegt

      6 januari 2018 om 18:12

      @harryw: tsja, als je het magere aantal Lexi in Nederland (en Europa) bekijkt dan kun je weinig anders concluderen dat wij Europeanen behoorlijk blind zijn. Ik denk dat een Lexus het summum is van wat je kunt kopen. Die auto’s zijn zo ontzettend goed. En in het geval van de IS nog mooi ook. De RX vind ik overigens ook wel goed te pruimen tegenwoordig.

      Login om te reageren
      • harryw zegt

        6 januari 2018 om 19:00

        @poes: helemaal mee eens
        Rij zelf na 25 jaar BMW gereden te hebben een Infiniti Q50. Hoef echt geen Duitser meer?

        Login om te reageren
        • Jochen zegt

          6 januari 2018 om 19:20

          @harryw: ik stap na 3 nieuwe Duitsers in 8 jaar over op een tweedehands FX

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        6 januari 2018 om 19:18

        @poes: haha. Ik heb Lexussen gezien die van s’middags klokslag twaalf tot middernacht een storend defect vertonen.
        Een merk dat het prominente goedkope LCD klokje in de middenconsole de helft van de dag de foute tijd laat aangeven kan ik gewoon niet serieus nemen.

        Login om te reageren
        • monsieurleloure zegt

          6 januari 2018 om 19:53

          @mashell:

          Dat jij het verschil tussen dag en nacht niet weet zal Lexus weinig interesseren.

          Login om te reageren
  7. gamma81 zegt

    6 januari 2018 om 16:58

    Iets zegt me dat dit verhaal niet klopt;

    12000 verkoop – 2500 giulia, en laten we ff gokken – 500 4C,

    Dan zijn er dus in korte tijd 9000 Stelvio’s verkocht.

    Heeft Bloomberg misschien 2 modellen verwisseld?

    Login om te reageren
    • min2max zegt

      6 januari 2018 om 18:04

      @gamma81: 2.500 Giulia’s zijn alleen al in het vierde kwartaal verkocht. Dat betekent dat in het premium D-segment 1:50 auto’s een Alfa Giulia is (marktaandeel 2%). In totaal zijn 8.903 Giulia’s, 407 Alfa 4C’s en 2.721 Stelvio’s verkocht.

      Login om te reageren
      • gamma81 zegt

        6 januari 2018 om 18:29

        @min2max: Het antwoord is dus.. ja.

        Hoop dat ze bij Bloomberg dan wel het verschil tussen Pizza en Pasta weten.

        Login om te reageren
        • min2max zegt

          6 januari 2018 om 18:36

          @gamma81: Artikel van Bloomberg was duidelijk. Het artikel op AutoBlog helaas niet.

          Login om te reageren
  8. healey zegt

    6 januari 2018 om 17:35

    Een merk kan toch niet overleven met zulke kleine aantallen. Zo komen de ontwikkelingskosten er nooit uit.

    Login om te reageren
    • poes zegt

      6 januari 2018 om 18:14

      @healey: dat is momenteel ook het grote probleem van Fiat/Alfa. Weten ze zelf ook, daarom zijn zo naarstig op zoek naar een partner. Het lijkt er echter op dat niemand z’n handen er aan durft te branden.

      Login om te reageren
    • min2max zegt

      6 januari 2018 om 18:40

      @healey: Dat is ook de reden dat Alfa Romeo een ultieme poging doet om met echte auto’s zoals Giulia, Stelvio en Quadrifoglio’s de wereld te veroveren. In China en VS weten dat steeds meer mensen te waarderen, in het oude Europa gelukkig ook. In 2018 gaat Alfa voor het eerst sinds 2004 break-even draaien.

      Login om te reageren
  9. RobUSA zegt

    6 januari 2018 om 17:46

    @ Rubenpriest : “Autoverkopen in de Verenigde Staten. Voor ons niet heel interessant ”
    Juist heel belangrijk, zonder Amerika waren al die X5/7 Q5/7 Cayenne er nooit geweest nl.
    En waarom als AB met oogkleppen kijken naar vooral de oosterburen, Amerika is het grootste autolovers land ter wereld en alles globaliseerd we gamen met mensen van over de hele wereld/kijken dezelfde films/Netflixen/wachten op de laatste I-Phone en dan zou opeens de Amerikaanse automarkt niet belangrijk zijn ?? De Amerikaanse automarkt als geheel zou veel meer kudo’s moeten krijgen hier trouwens, de duitse 3 zijn de laatste jaren voorbij geraced door hun tegenhangers uit de USA.
    OT: Al een paar van die snelle Giulia gezien trouwens.

    Login om te reageren
    • min2max zegt

      6 januari 2018 om 18:28

      @robusa: Eens. Weet ook dat de steeds meer Duitse premium auto’s worden gebouwd in Amerika. De nieuwe BMW X7 wordt gebouwd in Amerika (aan dezelfde lopendebandwerk als waar ook de X5 en X6). De Mercedes GLE en GLS komen ook allemaal uit de VS. Weet ook dat een Dodge Charger en Challenger in VS de meest geliefde sportieve auto’s zijn. Een Dodge HEMI Demon met 840HP kost bijna zoveel als een Porsche 911. Een klassieke 1971 CUDA convertible HEMI heeft recent $3,5 miljoen opgebracht. Ik kom ook net terug uit NY. Wat een geweldige wereld, ook voor autoliefhebbers.

      Login om te reageren
  10. Donstil zegt

    6 januari 2018 om 17:48

    Wat even belangrijk is om te weten is het feit dat auto fabrikanten auto’s als verkocht markeren in de States als ze naar de dealers gaan. 12.031 verkochte exemplaren kan dus ook betekenen dat 80% nog op voorraad staat.

    Iets wat bij ons anders werkt.

    Login om te reageren
    • min2max zegt

      6 januari 2018 om 18:00

      @donstil: Verkopen aan retailklanten door dealers in de VS zijn afgeleid van het New Vehicle Delivery Report (“NVDR”) -systeem en worden bepaald als de som van (A) alle verkopen geregistreerd door dealers gedurende de maand na aftrek van alle tot het einde geregistreerde niet-uitgevoerde transacties van die maand (ongeacht of de oorspronkelijke verkoop werd geregistreerd in de huidige maand of in een voorgaande maand); plus (B) alle verkopen van voertuigen tijdens die maand toe te schrijven aan eerdere afwikkelingen die eerder waren teruggedraaid bij het bepalen van de maandelijkse verkoop (in de huidige of voorgaande maanden).

      Login om te reageren
  11. chrisvis zegt

    6 januari 2018 om 19:25

    Vind de giulia een plaatje maar als ik in Amerika zou wonen geef me dan toch maar de caddilac ATS-V…die wagen is wat mij betreft toch een beetje onderbelicht bij ons, een 3.6 dacht ik met dubbele

    Login om te reageren
    • chrisvis zegt

      6 januari 2018 om 19:26

      @chrisvis: turbo dus en bijna 500 pk en een wegligging die eindelijk wat ‘europees’ aanvoelt

      Login om te reageren
    • alfalfa zegt

      7 januari 2018 om 08:56

      @chrisvis: heb dit leuke filmpje van Head to Head even voor je opgezocht. Deze mannen zijn duidelijk ATS-V liefhebbers: https://youtu.be/WGAU7aFMFwQ

      Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    6 januari 2018 om 21:04

    Doen ze netjes!

    Login om te reageren
  13. spidermann zegt

    6 januari 2018 om 21:16

    Aantallen in USA zijn uiterst bescheiden. Ik vraag me serieus af welke Amerikaan een Alfa koopt. Amerikaanse en Japse concurrenten zijn goedkoper en mn BMW en MB zijn alom vertegenwoordigd. Alfa is helaas heden ten dage een “no-name” voor de gemiddelde “Joe the plumber”.

    Login om te reageren
    • doublechevron65 zegt

      6 januari 2018 om 21:39

      @spidermann: idd en hebben d’r geen emotie bij; passion en een -sentimenteel- gevoel hoort bij dit merk, als het dan gewoon makkelijker is een Jeepy te verkopen, dan gebeurt ‘t en what the F of Alfa

      Login om te reageren
  14. Edge zegt

    6 januari 2018 om 22:48

    Dat zijn gewoon hele goede aantallen in de VS. Natuurlijk is het nog niet op het niveau waar Ome Sergio Alfa Romeo wil krijgen, maar het begin is gemaakt. Ruim 9000 Giulia’s verkopen in het eerste jaar dat ‘ie in de VS te krijgen is is gewoon razend knap als je kijkt waar Alfa Romeo vandaan komt. Ruim 20 jaar niet op de Amerikaanse markt actief geweest, en toch gelijk ongeveer evenveel Giulia’s verkopen als dat Jaguar XE’s wist te slijten.

    Login om te reageren
  15. alfalfa zegt

    7 januari 2018 om 09:02

    Jammer, is er eindelijk goed nieuws over Alfa, maakt Autoblog er een potje van door het persbericht niet goed te lezen.

    Login om te reageren
  16. T5Power zegt

    7 januari 2018 om 11:56

    Ik verkeerde in de veronderstelling dat Alfa Romeo in de VS gestopt was na de 164.

    “Long time ago, Alfa Romeo sold cars in the United States. Their final model year was 1995, and their final model was this: the Alfa Romeo 164 sedan.”

    Maar kennelijk proberen ze het er sinds kort opnieuw.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      7 januari 2018 om 12:29

      @T5Power: Klopt, de 4C was volgens mij de eerste weer in USA verkrijgbare alfa, Giulia en Stelvio volgende daarna. Opzich wel prima geregeld middels het FCA dealernetwerk.

      Login om te reageren
    • min2max zegt

      7 januari 2018 om 13:14

      @t5power: In de jaren zestig en zeventig was Alfa Romeo relatief populair in de VS. Echter vanaf 1978 dalen de verkopen. In de midde jaren tachtig is er een opleving. Het record aantal verkopen in VS stond op 8.200 (1986). Dat record is nu in het eerste volledige jaar van de Giulia verbroken (12.000). In 2018 heeft de Stelvio zijn eerste volledige verkoopjaar in de VS. De verwachting is dat dit nieuwe record de komende jaren verder wordt verbeterd. De lat is door de CEO Sergio Marchionne gelegd op 150.000 verkopen in de VS.

      Login om te reageren
  17. ramshoek zegt

    8 januari 2018 om 10:46

    Lincoln MKZ.
    Met zo’n naam zou het ding hier nooit een succes worden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North