
Mocht je het nog niet weten: het gaat vrij slecht met de verkoop van EV’s in Duitsland.
Je vraagt je misschien wel eens af wat er zou gebeuren als de fiscale voordeeltjes voor EV’s wegvallen. Nou, dat kunnen we zien bij onze Oosterburen. In december zette Duitsland namelijk een streep door de subsidies en dat is heel duidelijk terug te zien in de verkoopcijfers.
Begin vorige week schreven we al dat de verkoop van EV’s in Duitsland dramatisch kelderde. Dat ging echter specifiek over particulieren en dat waren nog niet de officiële cijfers van juli. Die hebben we nu wel, en die schetsen nog steeds geen rooskleurig beeld.
De verkopen van EV’s daalden namelijk met 36,8% ten opzichte van een jaar geleden. En dan hebben we het dus over particulier én zakelijk. Het lijkt erop dat de Duitse overheid zich dus lelijk verkeken heeft op het animo voor EV’s.
Voor het complete plaatje: de verkoop van benzineauto’s was nagenoeg gelijk ten opzichte van vorig jaar. De verkoop van dieselauto’s is nota bene gestegen. Het was een lichte stijging van 1,4%, maar toch. De grootste stijger van juli waren echter de hybrides: de verkoop daarvan steeg met 18,4%. Hybrides lusten de Duitsers dus nog wel, 1 op de 3 verkochte auto’s was een hybride.
Intussen was in Nederland de afgelopen maand bijna de helft van de verkochte auto’s een hybride (47,1%). Het marktaandeel van EV’s lag op 30,6%. Maar dat is dus mét subsidies.
Bron: KBA
Foto: Alpina diesel, gespot door @spotcrewda
Samenvatting van de discussie hieronder: EV’s zijn stom! Nietes! Welles!
En morgen doen we het weer opnieuw.
Nietes
Haha en je hebt nog gelijk ook…
In D krijg je op elektrische auto’s en de meeste hybrides 50% korting op de bijtelling tov een brandstofauto. Met de grote afstanden die men op Autobahn snelheden rijdt is een (diesel)hybride dus de voor de hand liggende keuze.
Maar aan de andere kant. De bijtelling stelt daar amper wat voor, 50% van weinig is ook gewoon weinig. Je hebt Duitsers die veel rijden maar er zijn er ook veel die gewoon in de eigen regio blijven, juist voor hen is een hybride ideaal. Voor de veel rijder is hybride vooral onhandig omdat als je van München naar Hamburg rijdt is je batterij bij Ingolstadt al leeg.
Als ik in Duitsland zou wonen, zou ik absoluut geen EV kopen, kost gewoon veel te veel tijd om grote afstanden af te leggen, door steeds lang te moeten laden.
Het gaat nog zeker 5 jaar duren voor dat de gemiddelde EV minimaal 500+ Km range heeft.
@HZW De gemiddelde Duitser rijdt net zoveel als de gemiddelde Nederlander, zo’n 11000km per jaar. Dus ik vind het een onzinnig argument zonder feitelijke onderbouwing.
Belgen daarentegen rijden veel meer, gemiddeld 15000km.
@HZW en weet je welk merk de meeste kilometers in België af legt? TESLA :)
Waarom zou je wachten tot de gemiddelde EV 500km+ bereik heeft? Die zijn er overigens al.
Noem eens een gemiddelde EV met een realistisch bereik van 500km.
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor.
Ik heb die waarden alleen in de brochure gelezen, 500+ km heb ik nog nooit mogen ervaren in rustig NL verkeer met de performance versie.
Tja. Dat kan aan van alles liggen.
Ik weet nu al iemand die naar aanleiding van dit bericht volledig op het orgel zal gaan over de glorieuze toekomst van diesel: Kom er maar in @DieselRocks!
Kwestie van tijd voordat hij zijn naam wijzigt in @OpelRocksElectric :+
Bedankt voor de aankondiging en fijn dat je aan mij dacht.
Er moet nog heel veel gebeuren voordat ik de M550d omruil voor een BEV. Sterker, ik ben juist nu bezig om te kijken of ik een andere potente dieselauto (M340d ofzo) kan kopen met minder of 0 kilometers zodat ik er nog langer van kan genieten.
Ik speel geen orgel maar synthetische diesel heeft inderdaad een glorieuze toekomst.
Ach, iemand die lekker geniet van dikke BMW’s kan ik daarin geen ongelijk geven hoor.
Ook een teken dat het bedrijfsleven in D de EV minder verplicht? Door het moeten maken van langere afstanden?
Ik heb het idee dat in NL iedere corporate de EV zo ongeveer verplicht heeft. Oa door de rest financieel heel onaantrekkelijk te maken.
@machielvdd Dus bijna 2/3e van de EV kopers blijven er over zonder de subsidie, dat is eigenlijk best veel toch? Waarom weer zo’n negatieve inslag?
Nou de EV subsidie in Duitsland was dan ook stom, dom en achterlijk. Je moest het voertuig slechts 6 maanden houden. Gevolg tienduizenden kochten en verkochten na 6 maanden hun EV.
Ik kan in Duitsland weinig aanvangen met een EV, heb het geprobeerd maar dat was een regelrecht ramp. Range is nog te weinig voor de afstanden die ik doe en die range smelt als sneeuw onder de zon als je 180-200km/u gaat.
Lekker benzine met LPG tot het wat word met die accu´s op wielen
Logisch :)
De enige reden dat het in Nederland niet helemaal in elkaar stort qua statistieken is omdat de particuliere verkoop en lease op 1 hoop wordt gegooid. Dat, en dat bedrijven verplicht zijn om per 1 januari 2025 alleen EV in de lease te hebben, waarbij er al bedrijven zijn die het per 1 januari 2024 hebben ingevoerd. Bekijk de statistieken eens alleen van particuliere verkoop om een realistisch beeld te krijgen hoeveel mensen EV rijden interessant vinden, ik verwacht dat de cijfers schokkend laag zullen zijn.
In mei 2023 is al bekendgemaakt dat die verplichting per 1-1-2025 er niet komt,
https://www.autoblog.nl/nieuws/shocking-leaseauto-na-2025-toch-niet-elektrisch-3494430
Veel bedrijven doen het toch vanwege de CO2 ladder wat je punten oplevert bij overheidsaanbestedingen.
Ja, dat zei hij al.
Ik denk dat als het realistisch is om te zeggen dat het de gemiddelde Nederlander geen hol interesseert welke aandrijving er in zijn of haar auto zit.
De GN kijkt eerste naar de kosten, dan gebruiksgemak, vervolgens uitstraling en dan, misschien, naar de aandrijving. Van de volgorde van de eerste 3 ben ik niet zeker, maar ik weet wel zeker dat aandrijving als laatste in dit rijtje staat.
Als de prijs van EV rijden gaat zakken gaan die auto’s als zoete broodjes.
De prijs van EV gaat niet zakken en er bestaat niet zoiets als de gemiddelde Nederlander. Iedereen heeft andere mobiliteits wensen.
Komen er een paar aan voor 25k. En eens wat de gemiddelde Nederlander betreft. Dat is mijn punt ook niet. Mijn punt is dat het type aandrijving in auto’s alleen maar interessant is voor nerds die bijvoorbeeld op autoblog rondhangen.
De prijzen van EV’s zijn al een tijdje dalende. Heel concreet bijvoorbeeld de Tesla prijsverlagingen die andere merken ook gevolgd hebben. Inmiddels is een ID.3 net zo duur als een Golf maar je krijgt bij de ID.3 veel meer ruimte en motorvermogen. Ook in absolute bedragen gaan de aanvangsprijzen naar beneden, de Renault 5 komt vanaf 25k.
Tja, binnenkort komen er masaal EV’s uit de lease (Tesla b.v.), ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat deze verkocht zijn.
Daar was laatst een interessante discussie over in de podcast. Die gaan dus niet verkocht worden maar belanden opnieuw in de private lease. Wie wil een auto kopen die straks als inruilwaarde 0 heeft?
Maar auto’s met restwaarde 0 zijn ook in de private lease niet interessant. Immers restwaarde is de dominante factor in het bepalen van de leaseprijs.
niet interessant voor wie? niet voor de leasers of voor de leasemaatschappijen. Private lease is voor mij niet vooral het maandelijks betalen van de afschrijving maar vooral het afkopen van mogelijk technisch gezeur.
Private lease is nooit interessant, tenzij je niet kan sparen en een makkelijke uitweg zoekt….
onzin
Private lease van gebruikte auto’s houdt toch niets meer of minder in dan dat de auto’s door privé personen gebruikt gaan worden? Dat is toch uiteindelijk de bedoeling?