De 16 duurste opties voor de Bugatti Chiron

Auteur: , 79 Reacties

Leuk zo'n Chiron voor 2,6 miljoen, maar zonder opties rijd je alsnog rond in een kale crisisbak natuurlijk. Wat kost het om het nieuwe gevaarte uit Molsheim een beetje ordentelijk aan te kleden?

Dat opties niet goedkoop zijn bij de meeste premium merken is geen geheim. Zet een klein beetje enthousiast vinkjes op de optielijst van je nieuwe premium 21-procenter en je bent zomaar 30, 40 of misschien wel 50 procent duurder uit dan je gedacht had toen je de basisprijs zag. Bugatti pretendeert premium naar het ultieme niveau te brengen (check de essentials) en daarom zijn de bedragen die je moet neerleggen voor de broodnodige extra swek op je Chiron in Molsheim niet mals. We hebben het lijstje er even bijgepakt Salomon even aangehoord en zetten de harde feiten voor je op een rijtje. Dan weet je vast hoeveel ekkies je maandelijks opzij moet zetten de komende tijd om Jeroen, de jas en Perridon af te troeven.

Laten we beginnen met het exterieur:

Volledige body in exposed carbon: 250.000 Euro
Tel meteen nog maar tien procent op bij de kale prijs van de Chiron als je dit wilt. Koolstof is het nieuwe goud. ter vergelijking: de hele body van een Pagani Huayra kost je 115.000 Euro. Verschil moet er zijn.

Carrosserie combinatie van gewone lak en exposed carbon: 180.000 Euro
Je wilt niet de hele body in carbon, maar je durft je niet zonder zak over je hoofd te vertonen in een Chiron met van die pauperige standaard lak op de panelen? We begrijpen je. Misschien is dit ook wel de beste look voor de Chiron, half lak en half exposed carbon. Kost je wel 180.000 Euro.

Als je een klein beetje krap bij kas zit kan je eventueel ook opteren voor alleen wat losse carbon details.

Onderste delen van de body in carbon: 20.000 Euro
Waarschijnlijk bumpers en skirts et cetera, dat spul wat toch laag bij de grond zit en daardoor nooit beschadigd raakt. Stel je voor dat je het om de haverklap moet vervangen omdat het er niet meer mooi uitziet.

Spiegelkappen in carbon: 8.000 Euro
Je kan ook plastic wraps kopen voor een Euro of 10, maar ja, misschien ziet iemand dat wel een keer en dan zak je door de grond.

Motorkap ten dele uit exposed carbon fiber: 15.000 Euro
Die motor moet wel een stijlvolle afdekking hebben natuurlijk.

Cowl cover in carbon fiber: 2.500 Euro
De rest is ook al carbon, dus nu is het stom om niet door te zetten.

Na deze explosie van dure C-atomen heb je nog wat geld over en ben je nog niet tevreden over de look? Geen probleem, er zijn ook nog opties voor kekke kleurtjes.

Het Bugatti-hoefijzer in een contrastrerende kleur: 6.000 Euro
Je fashion sense is on fleek, je weet precies welke kleuren bij elkaar passen. Je auto moet dat reflecteren. Deze prijs is wat dat betreft een koopje.

Onderkant achtervleugel in een contrastrerende kleur: 5.000 Euro
Je moet natuurlijk wel consequent je kleuren-combo’s doorvoeren.

Remklauwen in een contrastrerende kleur: 3.000 Euro
Kost je klauwen vol met geld, zo’n Bug.

Zo het begint ergens op te lijken. Maar die standaard-putdeksels, dat is natuurlijk niks. Welke velgen-opties zijn er eigenlijk?

Velgen in kleur: 7.500 Euro
Jij hebt zelf ook een paar dure schoenen, waarom zou je je auto dat niet gunnen.

Velgen ‘Diamond Cut’: 10.000 Euro
Diamonds are forever.

Optionele ‘caractère’-wielen: 50.000 Euro
Net iets meer dan je voor een setje BBS CH’s moet betalen. Ook deze optionele wielen kan je trouwens laten spuiten in kleur of laten snijden door een diamant voor bovengenoemde prijzen. Bij elkaar ben je dan respectievelijk 57.500 Euro of 60.000 Euro kwijt.

Ok, het exterieur is af, maar nu nog het interieur. Want ja, die knappe golddigger stapt misschien wel bij je in als je exterieur op punt is, maar als er te weinig carbon zit aan de binnenkant stapt ze net zo makkelijk weer uit. Vinken dus op die optielijst!

Interior carbon pack monotone of duotone: 50.000 Euro
Koopje dat duotone, twee kleuren voor de prijs van één.

Stuur carbon: 6.500 Euro
Anders wordt ‘ie echt te zwaar, die Chiron.

Comfortstoelen: 25.000 Euro
Bugatti zweert dat ze comfortabeler zijn dan een Rietveld-stoel.

sportstoelen: 15.000 Euro
Kekke kuipjes zijn ook mogelijk.

Gelukkig is er ook goed nieuws nu je black-card gesmolten is: vier jaar gratis onderhoud zit bij de Chiron inbegrepen in de prijs. Superdeal?



79 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Bestaat dus eigenlijk uit variaties van Carbon en kleur toepassingen. Interessant..
@Foramen: Ik zou gewoon 5 tot 10 ekkermannetjes naar een goede bodyshop brengen en dan maken ze ‘m ook alle kleuren van de regenboog en met fatsoenlijke lak ! Veel unieker dan meer betalen voor minder bij de dealer. 6K voor een ander kleur Bugatti logo; dat is 5990 pleuro marge; WTF !?!?
Ongeloofelijk wat een bedragen. Maar ja d’r zijn genoeg zandjurken die het graag aanvinken.
@pinut187: volgens mij zijn ze bezig bij de vag group wie het meeste geld van die zandjurken kan pakken met 1 enkele optie. Eerst kwam bentley met een leuk draaiend breitling klokje in je bentayga en nu deze gekte!
Tja op dit niveau speelt geld geen enkele rol meer, dus hoppa alles aanvinken maar.
Wat een wagen !! het beste van het beste , een waardige opvolger van de Veyron.
@bofkont: Je kan niet alles aanvinken. Soms moet je keuzes maken. Tenzij je misschien een dakdrager erop zet met nog een ander paar velgjes erop voor onderweg.
@cossiekiller: beetje vent heeft voor elke maand een ander setje wielen….
@dutchneon: Een beetje boel vent geeft geen reet om het uiterlijk van z’n velgen !
@bofkont: toch heeft afrojack de kosten gesplitst🤓
Koop je dus de duurste serie-oplage supercar, is ie nog geeneens in full-carbon.
Snap je toch niet!
Hij zou juist standaard in full carbon moeten zijn. Kleurtje erover? Dan maar dokken.
@gregorius: Exposed carbon is qua arbeid een tikkeltje duurder dan een ‘simpele’ laklaag. Misschien geen kwart miljoen, maar als ze het er toch voor neer willen leggen is het makkelijk verdienen, toch?
@motoragent: Als ik het goed begrepen heb, kan je bij exposed carbon mooi en goed zijn hoe precies die ‘aders’ mooi gewoven lopen.
Is het ook niet zo dat, hoe beter en hoe precieser dat carbon is gewoven, hoe sterker het is?
Als je dan dus een Bugatti koopt van 2.6 mio; dan mag je toch hopen dat ze die auto zo goed maken als ze kunnen. Zo licht en zo stijf mogelijk. Dus: van perfect gewoven carbon.
Zaken zoals een verschillend kleurtje er boven op, een duur klokkie erin of leder van een Kobe-koe; dat zou voor mij tot de opties behoren.
@gregorius: Klopt, je wil de bundels zo strak en vlak mogelijk hebben liggen om zo de rek in het materiaal zo veel mogelijk te beperken. Makkelijkste manier om dit te doen is eigenlijk een weving van brede vezelbundels te gebruiken, of zelfs spread tow. Zo hoeven de bundels minder vaak de boven/onder/boven beweging te maken om de weving te vormen. Probleem is dat dit minder mooi is dan de relatief kleine twill-weave die mensen voor de geest halen als ze aan carbon denken.

Daarom is er een extra zichtlaag nodig, met zo’n mooie deelnaad precies over het midden van de auto (wat verschrikkelijk moeilijk is om goed te doen). En natuurlijk moeten de vezels over de motorkap en de spatborden in dezelfde richting lopen, mag er geen enkel foutje in de weving of mal zitten en is er speciale lak nodig om te zorgen dat het spul niet verkleurd onder invloed van UV-straling. Een heel gedoe dus.
@gregorius: Hij is standaard wel volledig van carbon, maar als er een laklaagje overeen gaat hoeven ze minder hun best te doen de carbon perfect netjes in elkaar te weven. Zonder laklaag moet dat wel en dat kost tijd en daarom meer geld.
@berlinetta: Maar dat is toch het punt dat gregorius maakt. Ook al zie je het niet, je mag er toch vanuit gaan dat het perfect is? En zeker bij Carbon maakt het echt wel uit hoe de lapjes over elkaar liggen.
@pomoek: Dat zou goed kunnen, maar waarom bieden merken als Bugatti en Pagani dan deze optie aan? Van die merken zou je verwachten dat de carbonstructuur goed in elkaar zit.
@pomoek: Ik zou zeggen bekijk de Donkervoort D8 GTO bare naked carbon edition eens. Prachtig stukje techniek, functioneert perfect, maar als je met je neus op het carbon gaat zitten zie je hier en daar toch wat foutjes zitten. Het functioneert er niets minder van, maar zo iets kun je niet op een Bugatti veroorloven, waarbij een carbon-pakketje meer kost dan die complete Donkervoort.
@pomoek: het is een beetje als het dashboard van Rolls, die houtnerf is perfect symmetrisch. Het zou ook naar behoren functioneren als ze daar niet op zouden letten maar het is gewoon mooier.
De weving van er carbon is bij de gespoten versie ook gewoon goed als het op sterkte en stijfheid aankomt maar ze hoeven het niet persé perfect symmetrisch in een “V” te leggen.
@Foramen: We zijn het met elkaar eens. Ik ben er van overtuigd, met jou, dat carbon niet perfect hoeft te liggen wil het effectief zijn. Het standaard carbon van Bugatti zal uitstekend functioneren. Maar ik zou verwachten dat ze bij Bugatti daar geen genoegen mee zouden nemen. Deze auto moet in mijn ogen, en zo wordt ie ook gepromoot, in alles perfect zijn. En nu zeggen ze met deze optie: Hij kan perfect zijn, maar dan moet je wel deze optie nemen. Snap je, ik vind het een beetje flessen trekkerij.
@gregorius: hij is wel full carbon. Maar als er geen kleur over gaat moet het carbon wel mooi zijn (het patroon netjes) dat is veel werk.
Ik doe lekker uniek…. Geen carbon!
@dutchdriftking: polyester 👍
Maar nu natuurlijk de hamvraag: Kan ik ook nog ergens een setje parkeersensoren scoren voor m’n zwaar gecarboniseerde kever met kapsones? Moet wel voorzichtig zijn met het parkeren van m’n hoopje carbon op bandjes (met diamant gesneden velgjes natuurlijk)
Nog beter: geen Chiron
Veel betalen voor losse opties, het lijkt VW wel. O wacht..
Comfortstoelen? zitten er anders Ikea zitjes in?
Lekker makkelijk zakendoen. Bugatti kan overal een absurd prijskaartje aanhangen en hun klanten zien het vervolgens als statussymbool dat ze het kunnen betalen.
Carbon ziet er toch wat goedkoop uit. Ik houd het dus gewoon bij de trendline.
Ik weet dat de Veyron nooit een winstgevend project is geweest- hoe zit dat met deze?
@woodward: als ik zou moeten gokken zou ik zeggen dat het ontwikkelen van de motor+aandrijflijn bij de Veyron het duurste was. Er zullen ongetwijfeld flink wat tweaks zijn gedaan maar in de basis is er denk ik niet heel veel aan gewijzigd. Dat zeg ik niet om lullig te doen maar het is nog steeds een W16 met AWD en heel veel turbo’s. Dus ik denk dat de grootste kostenpost hier wel mee zal vallen.
Maar ik nodig iedereen met meer kennis van het project uit me te verbeteren.
@woodward: ik geloof eerlijk gezegd niet helemaal dat de Veyron zo ontzettend verliesgevend is geweest.
In harde cijfers misschien wel, maar er zal heel wat opgedane kennis doorgeschoven zijn naar andere afdelingen binnen VAG.
Daarnaast heeft het ontzettend veel aandacht opgeleverd, wat allemaal reclame is voor het concern VAG.
En daarbij denk ik dat vooral Bentley er ook beter door is gaan verkopen.

En dat vereffend het verlies, anders had dezeChiron er nooit gekomen hoor!
Die prijzen slaan echt helemaal nergens op, doorgeslagen bende. Comfortstoelen voor 25k? Wat voor stoelen krijg je standaard dan? Die uit een Lada?
@appelvis: nee die uit een Golf. De Golf krijg je erbij trouwens.
De e nige optie die ik zou aanvinken zijn de comfort stoelen. De rest is allemaal vulgair in mijn ogen. Doe mij maar clean Donker Blauw in 1 kleur. Comfort stoeltjes er in. Prima cruiser voor de lange afstanden.
@kilum: enigste*
@kilum: *enige. Eniger dan enig kan niet.
@berlinetta: Top! Ik zat al te twijfelen. Thanks.
Even een snelle rekensom leert dat je dus makkelijk voor 4 ton aan opties kunt aanvinken en dan hebben we het alleen over de opties die hier genoemd zijn. Alleen al voor de opties die je op een Chiron kunt schroeven, kun je mijn droomwagenpark al zo ongeveer samenstellen.
@berlinetta: Ben je sowieso niet een beetje van de pot gerukt als je ruim 3 miljoen gaat uitgeven aan een Bugatti Chiron? Ik bedoel, met zo veel geld hebben wij een leuke trackday op Spa met bier. Héél veel bier. Het is zelfs te doen als je twee keer een 918 Spyder koopt. Ik zou het wel weten, jij ook?
@viezefreddyw: Ik zou het erg ook niet aan uitgeven, al was ik multimiljardair. Ik vind de prijs van een 918 zelfs al absurd, maar die is dan weer te lekker om niet te kopen ;)

En bier koop je altijd, ongeacht hoeveel geld je hebt.
@viezefreddyw: “met zo veel geld hebben wij een leuke trackday op Spa met bier. Héél veel bier.”

Goede combinatie ook..
@ardonjr: Mooi toch, een trackday met twee 918’s en daarna veel bier?
@ardonjr: Ik geloof dat jij even op het F1-topic hierboven moet reageren.
Met 4 ton aan opties zit je pas op een procent of 15 van de nieuwprijs. Terwijl je een Premium Duitse auto makkelijk 40 procent duurder kan aanvinken. Valt dus in dat opzicht nog mee. Overigens: dat polshorloge moet nog in het lijstje als optie.
Een auto van 2,6mio en dan opties van €230,- voor parkeersensoren of €995,- voor een metallic laklaagje is niet erg geloofwaardig. Opties voor €10k of meer past meer in dit genre. Daarbij de mensen die zo’n auto kunnen kopen, hoeven ook niet op de prijs te letten van de opties. Dus waarom niet?
@nathanael: Het is inderdaad wat de gek ervoor geeft.
En dan te bedenken dat de Bugatti Chiron gewoon op het MQB-platform van Volkswagen wordt gebouwd
Man man man. Wat een onzin
Het ding moet ook in alles belachelijk duur zijn. Dat is het hele punt van deze auto….
@Rob: Inderdaad. Andere stoelen kosten bij andere merken misschien 1.000 euro extra. Remklauwen in een kleurtje kan ook voor 250 euro. Spoiler in een kleurtje kan de lokale spuitboer ook voor handje geld doen. Maar dat doet het natuurlijk niet goed op de golfbaan/in de woestijn/in de rapwereld.
Ik wacht wel tot de Chiron bij Jet Cars staat, dan krijg ik die in kleur gespoten diamond cut velgen mee voor 50 euro extra.
Oei, dat zijn pittige keuzes die gemaakt dienen te worden.
Óf een carbon body voor je Chiron óf een fancy vakantiewoning in Ter Herne….
Is allemaal leuk die opties voor carbon maar wat levert het op qua gewichtsbesparing?
Het zal die sjeiks een worst wezen wat het kost die opties. Die gaan toch niet kijken dat een velg diamant cut afdraaien met een CNC machine maar 125,- euro kost inclusief blanke lak per velg. Ik geef Bugatti groot gelijk, pakken wat je pakken kunt.
Heeft niets met ‘premium naar een nieuw niveau brengen’, maar alles met doelgroep marketing naar een nieuw (uitkleed)niveau brengen. En daar is VAG op alle niveau’s heel goed in. Knap van ze.
Krijg je het moterblok er wel bij dan?
Als je toch geld genoeg hebt
Comfortabeler dan een Rieveld stoel, lachen ;-)!
Bij sommige opties ben je bij de spuiter op de hoek minder kwijt😜😜
@rob5nismo: hoefijzer remklauwen en onderkant spoiler denk dat je voor 500 tot 750 euro al een eind er bent
@rob5nismo: Ik vermoed dat kopers van een Chiron niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
@potver7: het enige wat ik hier mee wil zeggen. Is dat die prijzen onzin zijn
Mis de olifantenpenisleren pookknop
@lompey: Dit zijn de standaard opties. De ‘Bespoke’-afdeling (of hoe die bij Bugatti ook mag heten) moet natuurlijk ook nog wat te verkopen hebben hè…
@potver7: VAG, dus waarschijnlijk is het iets als Bugatti Exclusive.
Salomondrin gooit een filmpje online op zijn YouTube Channel, en heel toevallig lees ik dit op autoblog. 👏🏽👏🏽👏🏽👏🏽 copy&paste prachtig om te zien dit
@juul: En wat bedoel je precies met copy en paste? We linken naar het filmpje van Alejandro in het artikel..
Niet voor lul rijden omdat je Arabische vrienden hem ook allemaal hebben.. priceless.
Goed om te weten dat ik niet eens een optie kan kopen
Is het hier dan ook zo dat de gene die de meeste opties aanvinkt voorrang krijgt met de productie wachttijd?
Doe mij maar een 2CV Charleston. Met een beetje fantasie lijkt-ie er wel op, is een stuk goedkoper en je kunt er ook een heleboel lol mee beleven… ;)
@potver7: Dat is dan wel heeeeel veel fantasie.
28,000 euro voor stoelen.. holyshit!
Willen ze alles aanvinken, maar dat kan natuurlijk niet.
Want je kunt niet full carbon en deels carbon tegelijk hebben.

De full option buggy Chiron bestaat niet! :O
PANIEK! PANIEK!
Vroeger kon je het ook bij de Halfords halen
maar nu is de grote vraag wat Afrojack en homelessguy hebben aangevinkt, en zouden ze het over alle opties het unaniem eens geweest zijn? :P
@blo3to3t: Nee, ze steggelen zelfs (nu) nog over de kleur … zei Jeroen zelf op BNR Autoblog Radio vorige week :)
Heh, net nu die hele koolstofvezelhype bij mij was weggezakt wordt het weer opgerakeld. Gadverdamme, nee dankje. Kan een wortelnotenhouten klaptafel voor de bijrijder misschien? Of moet dat ook van koolstofvezel zijn.
Niet eens een brandblussertje voor €17.500,-??? Valt mij tegen van Bugatti.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).