• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Durf jij nog een dikke zescilinder te bestellen?

Auteur: willeme, gepost 13 april 2022 om 13:02 – 20 Reacties

dikke zescilinder

Met zo’n dikke zescilinder maak je indruk en jezelf erg blij. Maar financieel is het wel lastig.

Vroeger was een zescilinder een cadeautje. Als je hard werkte, behoorde een mooie zescilinder tot de mogelijkheden. Modale middenklassers als de Ford Mondeo, Opel Vectra en Volkswagen Passat kon je met een zescilinder bestellen. Een zespitter is niet alleen krachtig, maar heeft vaak een veel mooiere loop dan een modale vierpitter.

Echter, omdat we met zijn alleen aan het downsizen zijn en een vierpitter voldoende potentie heeft voor 99% van de mensen, zie je ze bijna niet meer. Jaguar zet de dikke zescilinder in het zonnetje vandaag. Dat doen ze met hun twee nieuwe zes-in-lijn motoren in de F-Pace.

Die kun je nu bestellen als F-Pace R-Dynamic D300 Sport en F-Pace R-Dynamic P400 Sport. Deze hebben naast een dikke zescilinder ook een omvangrijke standaarduitrusting met onder enorme 21 inch wielen, Amazon Alexa en er zijn nieuwe kleuren beschikbaar.

dikke zescilinder

Specificaties dikke zescilinder

De F-Pace R-Dynamic D300 Sport heeft een 3.0 zes-in-lijn turbodiesel onder de kap. Deze is goed voor 300 pk bij 4.000 toeren en 650 Nm, dat al bij 1.500 toeren paraat staat. Daarmee knal je in 6,4 tellen naar de 100 km/u en haal je 230 km/u.

dikke zescilinder

De P400 R-Dynamic P400 Sport heeft ook een 3.0 zescilinder lijnmotor, in dit geval op benzine. Het maximum vermogen is 400 pk (bij 5.500 toeren). Het blok levert een bijna diesel-esque 550 Nm bij een eveneens diesel-achtige 2.000 toeren. De P400 is een stuk sneller; 0-100 kmu in 5,4 seconden is gewoon snel te noemen. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

Prijzen

We hebben ook de prijzen voor je. Jaguar vraagt voor de F-Pace R-Dynamic D300 Sport precies 127.704 euro. De F-Pace R-Dynamic 400 moet maar liefst 134.324 euro opbrengen. Beide modellen kun je nu in de lunchpauze uitgebreid configureren. Uiteraard hebben we ook een overzichtje met de prijzen van de concurrentie:

  • Ford Explorer 3.0 Ecoboost PHEV ST-Line (457 pk) – € 80.430
  • Lexus RX450h F-Sport (313 pk) – € 100.845
  • BMW X3 M40i (360 pk) – € 101.170
  • Mercedes-AMG GLC43 4Matic S (390 pk) – € 121.768
  • Porsche Macan S (380 pk) – € 125.700
  • Jaguar F-Pace R-Dynamic P400 Sport (400 pk) – 134.324
  • Land Rover Range Rover R-Dynamic P400 HSE (400 pk) – € 137.382
  • Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (510 pk) – € 141.950
  • Maserati Grecale Trofeo (530 pk) – € 166.087

Houd er rekening mee dat de Jaguar aanzienlijk completer is uitgerust, evenals de Lexus. De Porsche is episch kaal en ook bij de Mercedes en BMW vallen er voldoende opties te kiezen. Maar feit blijft dat het in alle gevallen veel geld kost. Zou jij doorsparen voor een zescilinder, of dan maar genoegen nemen met een eenvoudige viercilinder (en de badge-delete optie)?

Meer lezen? Dit zijn de 17 duurste SUV’s van Nederland!

Ook interessant!

  • Dikke Rollsen
    Dikke Rollsen nog in productie, niet meer te bestellen
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • bmw k1600
    BMW’s beste zescilinder
  • Autoblog-lezer laat zijn dikke Dreier zien

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

f-pace, Jaguar, R-Dynamic, sport

Vorig bericht: « Echt waar: deze auto is een Modena
Volgend bericht: Zo onveilig is een Dacia tegenwoordig: 1 ster!! »

Lees Interacties

Reacties

  1. ukbob zegt

    13 april 2022 om 13:14

    Dit of een X3 m40i… zou ik niet lang over nadenken; met die paar opties die ik erbij wil kom ik waarschijnlijk ook niet eens bij de prijs van de Jag in de buurt!

    Login om te reageren
    • flatsix010 zegt

      13 april 2022 om 14:32

      @ukbob: Exact, t.o.v. de alternatieve is deze het ‘goedkoopst’ en ook ook nog eens een hele goede keuze. Tevens laatste kans voordat de nieuwe versie ook slachtoffer wordt van de huidige BMW designstijl.

      Login om te reageren
  2. lambo350gt zegt

    13 april 2022 om 13:16

    Ik zou het wel weten, een kleine 8k erbij sparen en voor een Stelvio Quadrifoglio gaan!

    Login om te reageren
  3. nicolasr zegt

    13 april 2022 om 13:21

    Enkel 6-cilinders in huize Nicolasr. Iets anders komt er niet in, of het moet een V8 zijn.

    Login om te reageren
  4. PunicaOase zegt

    13 april 2022 om 13:34

    Ik droom er af en toe van, maar met al die filters, isolatie, etc. vind ik het niet zo gaaf en mooi meer klinken als vroeger.. Het prijsverschil met een 4-cil. is inmiddels ook redelijk absurd en tenslotte helpen de brandstofprijzen ook niet mee.. Getwijfeld over een 340, maar ga denk ik toch maar voor de 330..

    Login om te reageren
    • meneerdemeneer zegt

      13 april 2022 om 15:29

      @punicaoase: Prachtige motor in de 340 maar ik zelf voor de 330 gaan.
      Een mooie 330 zorgt ook voor een tevreden gevoel, zeker met het besef dat er nog geld over blijft voor andere dingen. Ook qua verbruik.

      Login om te reageren
  5. faithnomore zegt

    13 april 2022 om 13:37

    Ja tegen de 6 cylinder, nee tegen zeecontainers.

    400pk en dan 5,4 sec nodig? Droevig. Doet mijn auto met iets minder vermogen in net meer dan 4

    Login om te reageren
    • Friez zegt

      13 april 2022 om 14:45

      @faithnomore: in zulke auto’s gaat het ook niet per sé om de snelheid, maar om het koppel en comfort.

      Login om te reageren
    • redbeams zegt

      13 april 2022 om 21:58

      @faithnomore: Als je weet wat gewicht betekent dan weet je waarom

      Login om te reageren
  6. kniesoor zegt

    13 april 2022 om 13:40

    “maak je indruk” is niet zo interessant. Maar gewoon voor eigen genot is een zescilinder (of meer) inderdaad een absolute must.

    Login om te reageren
  7. Thijmen zegt

    13 april 2022 om 13:49

    5.4 seconden… Dat doet mijn A4 3.0tdi uit 2017 ook. Dat de dieselversie hiervan niet onder de 6.4 komt :o

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    13 april 2022 om 13:56

    Ik durf nog meer, ondanks relatief weinig kilometers (20k per jaar) durf ik zelfs te kijken naar een diesel.

    Login om te reageren
  9. bernoulli zegt

    13 april 2022 om 14:15

    1 cilinder minder graag. En dan in een TT RS Roadster-koets.

    Login om te reageren
  10. rensso zegt

    13 april 2022 om 14:18

    Liever een 8 cyl

    Login om te reageren
  11. DeWitteCondor zegt

    13 april 2022 om 14:25

    Voor woon-werk-gezinsauto neem ik met 4cil genoegen. Hybride ook prima. Voor de fun auto wel 6 cil aub (maar ik moet zeggen dat de fun auto momenteel een gewone 2e auto is met 4 cil). Maar dan wel een met een redelijk pure beleving en niet zo’n gecomponeerd geval.

    Login om te reageren
  12. gregorius zegt

    13 april 2022 om 14:25

    Ik durf wel.
    Koter #2 op komst.
    Dus we hebben een 2e grote auto nodig.
    3e zitrij of genoeg ruimte om kinderwagen + hond + kinderfiets achter in the mikken.
    X5 te klein.
    GLS is niet te parkeren.
    Dus XC90 geworden.
    Die zijn er alleen met een 4cylinder. Misschien ook maar beter; want als ie er met 450 pk 4.0 V8 was geweest, had ik m niet kunnen laten staan.
    Dus tja. Een 2000 kg Volvo XC90 is de eerste 4 cylinder die ik koop in mn leven.

    Login om te reageren
  13. dondeboer zegt

    13 april 2022 om 14:45

    Het aantal cilinders zegt onder de streep lang niet alles, het gaat waar mij betreft vooral om t karakter in combinatie met de koets. Als de naald van de toerenteller van m’n 3cilinder turbo uit ’88 zich richting de 8500 begeeft dan komt er echt een heerlijk geluid uit en dan komt ’t bordkartonnen koetsje echt tot leven. En als de Impreza STI van de achterbuurman langs komt blobblobblobben is dat ook genieten. En als m’n meissie de straat uitrijdt met de Busso dan ga ik r ook buiten uitzwaaien want geluid en zo. Of de v8 Quattroporte van mn ex baas. Jummie.

    Login om te reageren
  14. wceend zegt

    13 april 2022 om 17:27

    Deze Jaguar valt toch enorm tussen wal en ship. Is er iemand van wie dit de droomauto is? Ontbeert de klasse van een Jaguar en het lekker ordinaire van een BMW of merc.

    Login om te reageren
  15. RobTWo zegt

    13 april 2022 om 17:36

    De tweecilinder BMW die ik hier heb, rijdt beter dan menig 6-cilinder zeecontainer….
    Heeft dan ook maar twee wielen.

    Login om te reageren
  16. zdev zegt

    14 april 2022 om 20:57

    Voor minder heb je een jong gebruikte F-Pace SVR met 5 liter V8 supercharger met nauwelijks kilometers. Die zien er net wat dikker uit ook. Vroemmmm :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North