Dit zijn de 17 duurste SUV’s van Nederland

Auteur: , 97 Reacties

De auto's in dit lijstje vereisen een diepe buidel.

De duurste SUV's van Nederland

SUV’s zijn vandaag de dag niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Ze zijn er in alle soorten en maten. En ja, de komende jaren zal het aanbod alleen nog maar breder worden. Ferrari werkt aan een SUV en ook Rolls-Royce komt met een hoog vlaggenschip. De prijzen van de duurste SUV’s van Nederland verschillen sterk. Om en nabij de 120.000 euro begint het leuk te worden, maar 300.000 euro uitgeven is ook geen probleem. In dit overzicht tonen we je de consumentenprijs van de desbetreffende auto’s, zonder de opties. In sommige gevallen kun je er dus gerust twintig mille bij optellen. Diverse automerken in dit lijstje hebben overigens meerdere SUV’s in het gamma. Van deze merken is alleen het duurste model meegenomen.

Toyota Land Cruiser Executive 7-persoons – 105.475 euro
Geen hond die zo’n ding op gele platen neemt, maar het kán wel. Kost je iets meer dan een ton.
Land Cruiser

Jaguar F-Pace S AWD – 113.630 euro
De fijne 380 pk sterke V6 uit de F-Type in de F-Pace. Een lekker recept, al staat daar een prijs tegenover.
F-Pace

Maserati Levante Diesel GranSport – 122.740 euro
De Italiaanse SUV is vooralsnog geen succes op de Nederlandse markt. De Levante is er in verschillende smaakjes, waarvan de GranLusso en GranSport de duurste uitvoeringen zijn. Voor dit bedrag heb je wel een deftige diesel op de stoep staan.
Levante

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio – 127.750 euro
Nog een Italiaanse SUV in deze lijst. Ditmaal de exotische Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Met 510 pk in combinatie met zijn prijskaartje is de Stelvio Q krachtiger en aantrekkelijker dan een Levante of Porsche Macan. Bovendien heb je een door Ferrari ontwikkelde 2.9 V6 biturbo onder de kap. Dat kan niet iedereen zeggen.
Stelvio Q

Volvo XC90 Excellence T8 AWD – 129.380 euro
Een Excellence Volvo heeft ook een excellente prijs. Het is dan ook wel een koninklijke uitvoering.
XC90

Audi SQ7 – 131.545 euro
In Ingolstadt bieden ze ook krachtige SUV-diesels in de vorm van de Audi SQ7. Een stukje prijziger dan de Maserati Levante Diesel, maar daar krijg je dan ook geen kinderachtige auto voor terug. Kiezen voor de Audi is wel minder gedurfd.
SQ7

Infiniti QX70 S 5.0 V8 – 136.100 euro
Een achtcilinder is vies. En daar wordt je dan ook bij de QX70 S 5.0 V8 keihard voor gestraft.
QX70 S

Tesla Model X P100D – 159.475 euro
De enige auto in dit lijstje met een aantrekkelijke bijtelling. Dit heeft natuurijk alles te maken met de elektrische aandrijflijn. Tevens de enige auto in dit lijstje die in drie seconden naar de honderd katapulteert.
Model x

Jeep Grand Cherokee SRT – 174.490 euro
In de Verenigde Staten is er de nog brutere Cherokee Trackhawk met maar liefst 717 pk. In Nederland moeten we het stellen met de Cherokee SRT. Dankzij een ongenuanceerde 6.2 HEMI V8 is de Amerikaan in Nederland aan de prijzige kant.
Grand Cherokee SRT

BMW X6 M – 182.583 euro
De BMW X6 werd 10 jaar geleden geïntroduceerd en nog steeds kan (lees: wil) ik er niet aan wennen. In M-trim wel ongelofelijk bruut. En ongelofelijk duur..
X6M

Cadillac Escalade ESV Platinum – 192.720 euro
De Cadillac mag meedoen met de grote jongens. De SUV is daadwerkelijk zo in Nederland verkrijgbaar. Uiteraard is hier ook de motor de ‘boosdoener’ van de consumentenprijs.
Cadillac Escalade

Porsche Cayenne Turbo – 204.500 euro
De nieuwe Cayenne Turbo is kakelvers en klaar voor de Nederlandse koper. Deze SUV gaan we weer vaak zien. Het voorlopige topmodel is de Turbo. De koper mag voor deze variant meer dan twee ton aftikken.
Cayenne Turbo

Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC – 215.373 euro
De daddy onder de GL-serie van Mercedes. Bijna elke variant is tegenwoordig leverbaar in AMG 63-trim, met de GLS 63 4MATIC bovenaan. Zijn formaat in combinatie met een achtcilinder maken de Mercedes-AMG een dure aanschaf.
GLS

Lamborghini Urus – 278.844 euro
Later dit jaar staat ‘ie bij de dealer. Het flinke prijskaartje schrikt niet af, want diverse Nederlanders hebben al getekend voor de Urus.
Urus

Bentley Bentayga W12 – 285.957 euro
Is er ook in ‘voordeligere’ uitvoeringen. Met zijn kolossale gewicht en flinke uitstoot blijft de Bentayga W12 echter een enorm prijzig apparaat.
Bentayga

Range Rover V8 Supercharged SV Autobiography – 290.880 euro
Wanneer luxe en comfort bovenaan staan en je niet Duits of Italiaans wilt rijden. Is met een aanschafprijs van bijna 300.000 euro eentje van de buitencategorie.
Range Rover SVautobiography

Rolls-Royce Cullinan – 415.255 euro
Eigenlijk mag het niet verbazen dat Rolls-Royce de duurste auto in dit lijstje heeft. De eerste SUV die de Britten maken zit bomvol luxe en is in ieder opzicht geniaal. Zoals het een Rolls-Royce betaamt, dus. Logisch dat je daar diep in de buidel voor dient te tasten. Merkwaardig genoeg is hij wel goedkoper dan de nieuwe Phantom.
Dit zijn de 17 duurste SUV's van Nederland



97 reacties

Bizar dat die range inmiddels tegen de drie ton aan schurkt. Is binnen no-time een tonnetje bijgekomen…
@jaapiyo: Het voordeel is dan wel dat na een tonnetje rijden er ook weer een tonnetje aan afschrijving overheen gaat.
@daihatsucuore: maak daar maar 2 ton van
@jaapiyo: Ach voor de helft kan het ook. Maar de Range Rover is wel een auto die zijn hoge prijs (al is bijna 3 ton misschien een beetje te) wel waard is. Dat kun je van de meeste auto’s in dit lijstje toch niet zeggen.
@robert110: waarom is ie dat geld waard dan? Bovendien gok ik dat het zo’n 70k aan belasting is. Dan moet de Range wel echt heel goed zijn om te kunnen zeggen dat ie dat geld inderdaad waard is.
@rikus: De waarde van de Range Rover zit in mijn ogen vooral in de inzetbaarheid. Want in tegenstelling tot het grootste deel van deze lijst (met uitzondering van de Land Cruiser en misschien de Jeep) is de Range Rover nog een echte terreinwagen. Daarmee is een Range Rover veel bruikbaarder dan een Bentayga of een X6.
Ik ga er daarbij wel vanuit dat de Range Rover begint bij €150.000 want €290.000 is inderdaad best veel.
@robert110:
De Cadillac is infeite een dikkere Suburban ik denk dat hij off road verder komt dan de Range
@shiva: oei dat is een gewaagde uitspraak. In dit geval denk ik dat je de Range onderschat.
@shiva: Ìk weet wel zeker van niet. Hoewel de Escalade het onderstel deelt met de Suburban en zelfs de Silverado is de Escalade totaal anders afgesteld en meer weg georiënteerd dan de Suburban en de Silverado. Daarnaast is een Escalade ook lager bij de grond. De Escalade is al slechter off road dan een Suburban, dus verder dan een Range Rover komt ie zeker niet.
@robert110: Bijna 3 ton voor een Range is reëel? Sorry maar in mijn ogen zijn ze (door kwaliteit, exclusiviteit en afwerking) niet meer waard dan hooguit 1,5 ton.

Overigens moet er heel wat gebeuren wil je mij in een SUV/Crossover krijgen. Op een mooie Defender na.
@simonferrari: Ik spreek ook over de prijs range van €150.000 tot €290.000 en geef aan dat 3 ton misschien een beetje te is. Daarbij zit de waarde van de Range Rover in mijn ogen ook niet in de exclusiviteit of in de afwerking maar in de inzetbaarheid. Want in tegenstelling tot het grootste deel van deze lijst (met uitzondering van de Land Cruiser en misschien de Jeep) is de Range Rover nog een echte terreinwagen. Daarmee is een Range Rover veel bruikbaarder dan een Bentayga of een X6.
@robert110: Daar geef ik je gelijk in, zet er dan maar een voor de deur ;p
@simonferrari: Een Defender is geen SUV en al helemaal geen crossover.
@timt: Anders gezegd: De enige auto met hoge instap die ik wil hebben. Begrijp niks meer van al die termen tegenwoordig..
Waarom zou je ook voor die lelijke Range gaan. Doe mij maar die F-Pace maar dan wel met het 550PK blok 😉@jaapiyo:
Dit lijstje doet voornamelijk pijn. Niet alleen vanwege de exorbitant hoge prijzen, maar ook door het trauma wat op je netvlies ontstaat door creaties als de Urus en de X6.
Een van de volgende gerne:
Land Cruiser
QX70 V8
Grand Cherokee SRT
Of de Escalade
@toyotafortuner: dat zijn de lelijkste?
@toyotafortuner: Smaak! Als ik geld over had zou ik ook zeker voor de Toyota gaan. Dat is tenminste echt een auto die wat kan. En waarschijnlijk zeldzamer op de Nederlandse wegen dan alle andere luxe bakken die hier genoemd worden.
Wat is de F-pace toch een schoonheid in vergelijking met de rest. De rest blinkt naast de prijs ook uit in lelijkheid vind ik.
@misterdrogba: de range is niet mooi?
@misterdrogba: hij is mooi maar ik vond hem niet geweldig rijden. Dat was de 180pk AWD waar ik een week mee heb gereden. Maar die had misschien sportonderstel en dat heeft hij niet nodig.
Waarom zou je een levante diesel kopen terwijl je voor hetzelfde geld een stelvio kan kopen?
Voor de prijs van een Range Rover koop je 14,5 Dacia Dusters..
@toyotaprius: voor de prijs van een Dacia Duster koop je 8 lolly’s
@jochen: Wil je zeggen dat je voor de prijs van 116 lolly’s een Range Rover koopt?
Waar is de Landcruiser 100 en G63? Ik meende dat ze nog verkrijgbaar waren.

130k voor een Volvo 4-cilinder. Je moet wel een erg grote Volvo liefhebber zijn.
En wat is die X toch ontiegelijk lelijk. Komt imo in de buurt van Aztec-lelijk. Daarnaast is de X meer een minivan dan een SUV.

@e550: Ik denk dat je de J200 bedoelt? (de J100 is in 2007 uit productie gegaan) Maar die wordt niet meer verkocht in Nederland (bijna nergens in Europa) alleen de J150 is nog leverbaar.
@e550: Nee, die GLS is geen Minivan…kon ook een Vito embleem op als het aan mij ligt, BMW-hater ;-)
@skinnybmw: Ik denk dat hij hier de Tesla Model X bedoelt. Die is ook wel vrij lelijk, maar op n bepaalde manier ook wel tof.
@vondick: Ah, inderdaad, mee eens. Ik neem m’n woorden weer terug dan.
@e550: over minivan gesproken: die GLS is toch zeker een veredelde versie van een Honda minivan.
@pa045: En die escalade gewoon een pickup met een aquarium in de laadbak.
Ik ben benieuwd of de G65 AMG ooit nog overtroffen gaat worden in aanschafprijs, blijft ook nog eens de SUV die ik ooit nog zou willen, op de Maserati en Volvo na doet mij deze lijst niet zo veel…
@henkhupelschoten: oh en de Alfa, wat een schoonheid!
@henkhupelschoten: maar waardeloos in een zandbak. Kijk maar een recente aflevering van The Grand Tour terug. Na 15 seconden off-road sprong de Alfa in ‘limited power mode’ omdat alle systemen overbelast waren. Wat een waardeloze SUV 😂
@henk_he: 90% van de kopers gebruikt m nooit off-road, dus het is veel belangrijker om te beoordelen op de prestaties op het asfalt.
@henk_he: Net zoals de Porsche. Het zegt wat over je als je wat de Grand Tour zegt als de waarheid interpreteert. Vol de zandbak in rammen en dan als een gek de elektronische handrem activeren terwijl je volgas geeft + remt en stuurt. Vond het absoluut niet bijzonder dat beide auto’s over de zeik raakten.
@henkhupelschoten: Pagani, Ferrari en Bugatti hebben allemaal concrete plannen om een SUV te bouwen/verkopen. Reken op zo’n 6,5 Euroton voor een Ferrari, een Pagani gaat zo’n €3,5 miljoen kosten. Een Bugatti SUV gaat minimaal €5 miljoen kosten.

Ik mis in het rijtje de RR Sport SVR.
@iphonistvongates: heb je een referentie naar jouw wijsheden?

Wie gaat er nou 5 miljoen voor een SUV aftikken
@theblazerunner: dat noemt men ‘sarcasme’.
Nog een voor de lijst: Mitsubishi Pajero: €120.425.
De landcruiser is geen SUV maar gewoon een UV.
@jack_abarth: Dat noemen ze een terreinwagen. De Range Rover is dat eigenlijk ook.
Het is toch eigenlijk wel bizar, die Toyota hoort gewoon de helft te kosten. Wat een mooie prijs is voor zo’n geweldige auto. Maar €100.000 is gewoon te veel om normaal mee te kunnen doen, zonde.
@robert110: De prijs van de Toyota kan ik nog enigszins begrijpen, luxe, praktisch en uiterst capabel in het terrein.
Hij loopt alleen geen 200 zoals de rest wel doet, maar wanneer doe je dat…
@senne: niet omdat het moet, maar omdat het kan
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Grand Cherokee SRT graag!
via Android app
Ik zie maar 1 SUV, de Escalade. Komt u maar.
@autodrop: de rest staat erachter geparkeerd
via Android app
@apriliarsv: haha nice one.
De Range Rover aub
Doe mij maar de RR SVR !
De Grand Cherokee heeft een 6.4 Hemi ipv een 6.2 deze is alleen te verkrijgen in de Trackhawk variant.
Best bijzonder. Een lijstje met zulke dure auto’s en ik zou niet een ervan willen hebben. Al zou ik ze gratis krijgen zou ik er nog voor bedanken. Stuk voor stuk vreselijke hokken die nergens goed voor zijn.
@lekbak: dan ben je gek.
@lekbak: dom gewoon doorverkopen
@lekbak: zo is dat. Daarom heb ik vorig jaar vriendelijk bedankt voor de hoofdprijs in de postcode loterij. Als ze zulke lelijke vrouwen sturen met een stuk karton met cijfers erop, dan hoef ik het niet eens.
@rikus: hahahahah, scherp.
Jammer dat Infiniti het zo slecht doet hier. Kan die auto’s altijd wel waarderen. Menig Nederlander houdt er niet van om te vragen naar de onbekende weg en blijft Audi rijden. Echt jammer.
@720s: op zich wel begrijpelijk. In de lease zijn Infiniti’s vrij duur, er zijn weinig dealers, er zijn weinig motorvarianten, de styling is overdreven Aziatisch, interieur afwerking is niet op Duits niveau, en veel modellen zijn behoorlijk verouderd en. De naamsveranderingen hebben ook niet veel geholpen om de modellen te onderscheiden.


Leuke auto’s om over 4 jaar particulier te kopen (want flinke afschrijving), maar ik begrijp wel waarom men voor een Audi of BMW gaat in zo’n geval. Beter en goedkoper. Ook nog eens een beter imago. Tsja.
Ik had in dit overzichtje ook wel de uitsplitsing willen zien in kale prijs, Btw en BPM/CO2-toeslag.

Wat zou dat beteken voor de volgorde?
De auto’s in deze lijst die qua rijden het minst aan een grote dikke SUV doen denken, zijn de Stelvio en de X6M. Onbegrijpelijk dat die Range en Amerikaanse troep zo duur zijn!
via Android app
@skinnybmw: je wilt toch niet beweren dat een X6M een echt mooie en goede rijdersauto is?! Een Captur is nog mooier.
@autodrop: Moet ik hier echt op antwoorden. Jij krijgt de Captur, ik de X6M…;-)
@skinnybmw: Ik zou ook voor de X6 kiezen, om hem dan gelijk weer te verkopen. Wat een lelijk hok zeg.
@skinnybmw: als ik de x6m gratis zou krijgen zou ik hem direct verkopen en wat normaals terugkopen
@papa: @fanboy: jullie zijn jaloeersss whoeeee
Kom er net achter dat ik het nieuwe hok van ons pa waarschijnlijk niet mee ga krijgen. Holy shit!!
@kennone:
En terecht, ga maar sparen voor een 98ér Suzuki Swift met brulpijp.
Is nix mis mee en met je Pa ook niet.
@kennone: bedankt voor deze nutteloze bijdrage.
@henk_he: graag gedaan Henk!
@RubenPriest: kun je dit lijstje in september nog eens herhalen? Kun je lachen! Met de verplichte WLTP per september krijgen deze beestjes nog eens een paar hele hele grove BPM tikken erbij…
Onbegrijpelijke prijzen die denk ik alleen nog zakelijk of semi zakelijk worden afgetikt..
Prijzen zijn in 12 jaar verdrievoudigd…
@gokartmozart: Vroeger was alles beter.. je weet zelluf
Graag de bentley sinds ik daar in heb gezeten ben ik verkocht
Sorry Verkeerde post met de tekst van een ander. Er zit een klein verschil in de knop annuleren en versturen. Maar ook is er een klein verschil tussen een landcruiser en de rest. Ik vind dat de landcruiser niet in dit rijtje thuis hoort. Want dat is nog steeds een echte offroader, en ik vind een offroader nog steeds niet hetzelfde als een suv.
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom bij de Levante is gekozen voor de diesel terwijl de benzineversies een klap duurder zijn. De Levante S GranSport kost bijna 160.000 euro…
@viezefreddyw: Daar zat ik nou ook aan te denken. De Levante staat nu onder de Stelvio alleen maar omdat ze van de Levante de goedkoopste motorisering hebben gekozen en van de Stelvio de duurste.
Tractorblog…
Ik zie de tesla niet als suv
Bizar die prijs van de Range Rover…
Die Cherokee SRT pik je in Duitsland zo goed als nieuw op voor 65000 €. Wat een belastingen zeg!
In Belgie moet je tellen op max 10000 € inschrijvingstaks, maar dan ben je er ook wel.
Tja, wat zou ik graag het blok uit de SQ7 in de A6 zien! Lijkt me de ultieme auto.
@dutchdriftking: De ultieme onderstuurde auto krijg je dan. Dat blok lijkt me veelste zwaar voor de A6.
@berlinetta: Past ook in de Panamera, en lijkt me weinig zwaarder dan de v8 uit de S/RS6?
@dutchdriftking: Die staat wel op een andere basis, met de motor achter de voorwielen. Dat is bij een A6 wel anders.
En zo’n grote Defender dan?
@kukuk: Die worden niet meer gemaakt, maar in zijn laatste jaren kostte een Defender 110 op geel kenteken minimaal €111.000, een 90 was maar €93.000. Zonder belasting zaten beide modellen trouwens onder de €30.000.
Doe mij maar de jaguar, alfa of de volvo…maar dan met een minder potente motor. Nederland heeft maar één ‘berg’ (die nog gedeeld wordt ook), maar ik kom nooit in het zuiden. Dus voor woon-werk verkeer en naar de supermarkt ben je toch prima voorzien met de kleinere versies.
De Urus vind ik de gaafste uit het lijstje.
> En daar wordt je dan ook bij de QX70 S 5.0 V8 keihard voor gestraft.

En daar wordt je bij de QX70 S 5.0 V8 dan ook keihard voor gestraft.

> Tevens de enige auto in dit lijstje die in drie seconden naar de honderd katapulteert.

die _je_ in drie seconden … katapulteert

> Is met een aanschafprijs van bijna 300.000 euro eentje van de buitencategorie.

Is … _er_ eentje van de buitencategorie.
De Toyota, De Jeep of de Cadillac. De enige uit het lijstje die je praktisch kan gebruiken door dat ze goed zware aanhangers kunnen trekken en offroad ergens kunnen komen.a al zijn het buiten de Toyota stuk voor stuk wagens voor triestige figuren.
Ik ben totaal geen fan van hoge auto’s / SUV’s. Als ik dan toch moet kiezen zou ik voor de Stelvio gaan of de Jaguar. Stelvio omdat dit volgens alle rijtesten gewoon de best sturende is en die V6 lijkt me heerlijk. De Jaguar omdat ik deze het mooist vind van het stel.
Landcruiser want: minste onderhoud, hoogste restwaarde, onverwoestbaar en deze kan wel van het asfalt af…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).