Duurdere variant Model 3 krijgt techniek van Model S & X

Auteur: , 28 Reacties

Daar komt vermoedelijk wel een flinker prijskaartje tegenover te staan.

Tesla

De Model 3 zal de nieuwe instapper worden van Tesla. Dit betekent dat de auto vanbinnen, vanbuiten en onderhuids niet zo luxe zal zijn als de twee groter broers. De Amerikaanse autofabrikant heeft echter een duurdere variant in de pijplijn.

Net als de Model S (aankoopadvies) en X (rijtest) komt er een performance model van de Model 3 met een dual-motor. Deze variant zal ook de slimme luchtvering krijgen van Tesla. De techniek is al te gebruiken op de Model S en X. Deze luchtvering verbetert de rijeigenschappen, zorgt voor meer comfort en voorkomt dat de bumper een beschadiging oploopt. De technologie is in staat om de weg te detecteren. Wanneer je bijvoorbeeld een schuine oprit hebt of een lage drempel nadert, kan het gebeuren dat de voorbumper de grond kust. De slimme luchtvering verhoogt het voertuig op dat moment, wat een aanraking met het oppervlak moet voorkomen.

Tesla CEO Elon Musk denkt dat Model 3’s met Smart Air Suspension over een halfjaar een feit zijn. Tegelijkertijd maakt Musk duidelijk dat de slimme luchtvering zal worden gekoppeld aan de toekomstige varianten met een dual motor-setup.

Thumb: een Tesla Model S met Smart Air Suspension



28 reacties

Hoezo vermoedelijk hoog prijskaartje? Luchtvering was bij de Tesla’s zo’n 2000 euro. Vind ik best meevallen voor zo’n geniaal systeem. Verder klopt de tekst (weer) niet helemaal. Mijn luchtvering onthoudt de locatie waar je de auto omhoog hebt gezet. Soort GPS geheugenfunctie, niet dat ie de weg detecteert en daarom omhoog gaat.
@stfu: zelfs bij Tesla staan de ontwikkelingen niet stil. Ze kunnen dus de GPS functie vervangen door een automatisch detectie systeem.
Fijn al die performance modellen, ze zouden eens wat meer effort in een “Long Range” model steken.
@mennok: ik vind 500 km toch al best een goede range voor een elektrogebakje. Met mijn oude Mini haalde ik dat ook maar net met een redelijk normale rijstijl.
@r55clubman: Ik denk dat je in de praktijk die 500km echt niet gaat halen.
@r55clubman: De normale 3 haalt maar 350km; die long range versie van 500km is ongetwijfeld duurder en het is maar de vraag hoever je er echt mee komt als we snelweg-kms rekenen i.p.v. rondjes door de stad …
@mennok: dat gaat gek genoeg redelijk hand in hand met elkaar..
@mennok: Hebben ze die niet al niet met de 100d?

Veel meer zit er niet in met de huidige techniek en geen concurrent die het ze na doet, zeker niet met dezelfde luxe en prestaties.

De opgegeven range is overigens in prima te halen, deze is niet vastgesteld door de fop europese standaard namelijk.
@mennok: Het “mooie” is juist dat dat hand in hand gaat. Een grote accu kan meer stroom leveren, en dus “gratis” een elektromotor van meer power voorzien. Bovendien moeten ze ook extra performance toevoegen om de (enorme) meerprijs van een grotere accu te rechtvaardigen. Die accu blijft namelijk het duurste onderdeel van de auto.
@mennok: dat doen ze toch ook? Alsof dit effort kost? Hebben ze immers al in de schappen liggen. Je moet een balans maken in laadtijd, prijs, gewicht en hoeveel km mensen per dag afleggen. Ik leg bijna nooit 500 km achter mekaar af zonder een pauze… Zit tussen de oren!
Tesla moe.
@joostvdwater: dan sla je Tesla nieuws over?
@JoostvdWater: lees het dan niet meer……
De S-klasse heeft ook slimme luchtvering. Via GPS en/of herinnering van vorige keer weet deze ook wanneer je bijvoorbeeld een verkeersdrempel nadert. Met een gangetje van ver boven legaal knal je er zo overheen, luchtvering wordt razendsnel aangepast, en binnen merk je heul weinig.
@marinepower: nochtans zit ik wekelijks in een S klasse (coupe weliswaar) waar je elke keer op dezelfde locatie de vering omhoog/omlaag moet zetten.
@stanny: alle opties aangevinkt?
@marinepower: magic body control was volgens mij niet mogelijk met 4matic. Misschien is het dat?
@stanny: Ik heb een S600 mét magic body control gereden en je kunt echt akelig hard een drempel over rijden.
@amg65: thanks for info. Magic body control zit dus niet op de S500 coupe wat de verklaring dus is.
@stanny: ook geen straf om in te rijden….
@stanny: de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het niet uit eigen ervaring weet, maar iemand uit mijn kennissenkring die bij MB.nl werkt, was laaiend enthousiast.
Bijbetalen omdat je anders de oprit niet opkomt als die een beetje steil is.

Als het nou een sportwagen zou zijn die heel weinig bodemspeling heeft… Maar een gewone straatauto? Dan heeft is het gewoon een slecht ontwerp met een te grote frontoverhang.

En dan te bedenken dat een electrische auto aan de voorzijde juist heel compact ontworpen kan worden en een grote frontoverhang helemaal niet nodig is…
@moveyourmind: de meeste mensen hebben het dan ook niet nodig. In mijn geval (steile ondergrondse parking) raak je ook met BMW, mercedes, etc.
Dus heb het ook op de Tesla genomen. De Tesla ligt laag, maar niet sportwagen laag.
Het is ook net een gewoon automerk. Het lijkt zelfs wel alsof ze geld willen verdienen joh.
Sowieso 4x duurder.
Op dat platform kun je toch ieder gewenste carrosserie bouwen die je wil, een 2deurs pick-up voor de hillbillies bv.?!
Fraaie techniek, ik had er nog nooit van gehoord. Voor mij een overbodige luxe, maar als je op een helling woont (of dagelijks een parkeergarage in moet) een uitkomst denk ik.
Een zeepbel op kernenergie met luchtvering, prima combinatie.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).