
Deze auto kost €31.431 per cilinder.
De duurste driecilinder van Nederland, dat kan natuurlijk maar één auto zijn. De Toyota GR Yaris. Deze is nog steeds leverbaar. Sterker nog: er is nu weer een nieuwe uitvoering, die de auto nóg duurder maakt.
Het gaat om de Yaris GR Aero Performance, die eerder dit jaar werd gepresenteerd. Dat betekent dat de auto is voorzien van – je raadt het al – een aeropakket. Dit bestaat uit een nieuwe motorkap met luchtinlaat, een grote verstelbare spoiler achterop, extra koelsleuven achter de voorwielen, extra koelsleuven in de achterbumper en speciale 10-spaaks velgen.

Het aeropakket zorgt voor betere aerodynamica en koeling, maar technisch verandert er verder niks. De driecilinder levert nog steeds 280 pk, die verdeeld wordt over alle vier de wielen. Het is ten slotte een rallyspecial.
Betere aerodynamica en koeling zijn leuk, maar het is vooral een excuus om je GR Yaris optisch dikker te maken. Op deze manier weet je zeker dat je auto niet verward wordt met de Yaris van je grootmoeder.




Allemaal hartstikke leuk, totdat je het prijskaartje ziet. De Toyota GR Yaris Aero Performance kost in Nederland €94.295. De meerprijs van €5.000 ten opzichte van een normale GR Yaris valt op zich nog mee, maar dit is natuurlijk absurd veel geld voor een B-segment hot hatch.
Zijn er überhaupt mensen die zo’n auto nieuw kopen in Nederland? Toch wel. Vorig jaar zijn er in ieder geval zes nieuw op kenteken gezet. En daar zaten twee exemplaren tussen die meer dan een ton kostten. Voor een Yaris…





Ach, 10 jaar terug kon je een 3-cilinder BMW kopen voor 150.000 euro. De i8.
Dan valt dit toch nog best wel mee.
Maar die zag eruit als een sportwagen. Deze als de auto van je oma…
En dan te bedenken dat de eerste “rally auto” in Nederland, de Subaru Impreza, maar f49.995,- (ofwel €22.686,75) kostte….slik.
De eerste rally auto in Nederland waren denk ik toch de Escort, quattro en andere homologatiemodellen uit de jaren 70 en 80 ;-)
De eerste “rally auto” in Nederland…. Wel eens van de Escort RS 1600 gehoord (om maar een voorbeeld te noemen) Homologatiespecials waren er echt al heeeel lang voor de Sub hoor.
Ik kan me herinneren dat Subaru ooit een WRC uitvoering van de Impreza op de Nederlandse markt uit heeft gebracht voor de prijs van NLG 55.555,-
Had iets met de hoofdsponsor te maken (555)
Ik heb 4 jaar geleden 36k voor mijn ex GR Yaris betaald, nieuw. Sommige vroege Duitsers, voordat ze aldaar verstonden dat het geen opa mobiel was, betaalden zelfs 30k met korting.
Ja dat waren leuke jaren. 100k is wat te gortig….
Zijn vast verplichte demo voertuigen geweest..