
Dat kan natuurlijk maar één auto zijn.
De vijfcilinder is op sterven na dood. De Audi RS3 is het enige model wat je nog kunt bestellen met vijf cilinders onder de kap. Bij Donkervoort hoef je niet meer aan te kloppen. De F22 was de laatste Donkervoort met vijfcilinder en die is al lang uitverkocht. We hebben echter goed nieuws: er staat een praktisch nieuw exemplaar op Marktplaats.
Dit is een buitenkansje, want er zijn maar 100 exemplaren van de F22 gebouwd. In eerste instantie waren dat er nog minder (75 stuks), maar die waren binnen de kortste keren uitverkocht. Donkervoort heeft daarom nog 25 extra F22’s gebouwd, maar 100 stuks is alsnog extreem weinig.




De F22 gaat de geschiedenisboeken in als de laatste Donkervoort met vijfcilinder. Donkervoort geeft de vijfpitter een waardig afscheid: in deze configuratie levert het blok maar liefst 100 pk per cilinder. 500 pk dus, op een gewicht van 750 kg. Als je durft kun je 290 km/u met deze auto, maar de F22 blinkt natuurlijk vooral uit in het bochtenwerk.
De F22 combineert deze extreme cijfers ook met een extreem uiterlijk. Van de klassieke Lotus Seven-look is weinig meer over. De F22 oogt agressief en hypermodern. Het is misschien niet moeders mooiste, maar het is fzeker een nekkendraaier. Wat overigens wel klassiek is aan dit exemplaar, is de kleurstelling. Degene die deze auto heeft samengesteld koos voor green over tan, wat natuurlijk nooit misstaat.


Het gaat hier om een gloednieuw exemplaar, want de auto is nog niet op kenteken gezet en heeft slechts 1.049 kilometer op de teller. Als je naast het net hebt gevist bij het bestellen van een nieuwe F22 is dit je kans. Je moet wel diep in de buidel tasten. De verkoper op Marktplaats wil er maar liefst €429.000 voor hebben.





Kan er een trekhaak onder?
Kijkend naar de spex geloof ik onmiddellijk, dat het een totaal feest is om mee te rijden. En geweldig klinken zal-ie ongetwijfeld ook. Maar dat uiterlijk hè . . . en de prijs . . . daar krijgt een paard de hik van.
Nein Danke
Voor de rijbeleving is dit waarschijnlijk een uit de categorie ‘leuker wordt het niet’, maar voor de rest zijn er tig auto’s te kiezen die ik eerder zou prefereren – en waarbij ik waarschijnlijk nog serieus geld overhoudt ook.
Ik vraag mij af hoe het gemiddelde wagenpark van een F22 bezitter eruit ziet.
Het lijkt mij dat je zo’n soort auto niet als tweede auto hebt maar eerder als derde of vierde auto. Naast je daily en 1 of 2 sportwagens dan zo’n soort auto kopen en dan maakt geld misschien niet zoveel meer uit.
Lijkt me eerder zwart dan groen.. Maar wel een heerlijk scheurijzer, ik wil hem wel voor 1/10 van de prijs
“Het is misschien niet moeders mooiste”
Hier moest ik even goed over nadenken en naar kijken, maar de voorruit begint pas op de helft van de auto en dan pas komt de rest, niet heel gebruikelijk lijkt het. Niet echt fraai, maar echt lelijk is het niet. Even wennen. Maar laag, lang, uniek, ik zou er schaamteloos een foto van maken als ik hem zag staan op straat. Hoe kun je dit nou niet vet vinden? Alleen als je zelf echt vet bent denk ik..
Als ik zoveel geld te besteden heb, koop ik wel een FERRARI 812 Superfast.
Ik vind hem heel gaaf zo maar het lijkt mij zwart.