
Dat kan er maar eentje zijn.
Opel bouwt helaas geen sedans meer, sinds de Insignia van het toneel verdwenen is. Laat staan sportsedans… We gaan vandaag echter terug in de tijd, naar de dikste Opel-sedan ooit. Er staat namelijk een heuse Lotus Omega op Marktplaats.
De Lotus Omega stamt uit de tijd dat Opel en Lotus in hetzelfde concern zaten, namelijk General Motors. Dat heeft niet heel lang geduurd (van 1986 tot 1993), maar deze kruisbestuiving heeft wel een legendarische sportsedan opgeleverd.
Lotus heeft de Omega stevig onder handen genomen. De 3,0 liter zes-in-lijn werd opgeboord naar 3,6 liter. Daarnaast werden er twee Garrett-turbo’s gemonteerd. Het resultaat was 382 pk en 557 Nm, ongekend veel voor een sedan uit die tijd. En niet alleen voor die tijd: de laatste Insignia OPC kan alleen maar dromen van zulke cijfers.




Niet alleen de motor werd onder handen genomen, de Opel Omega werd ook voorzien van een sperdifferentieel, een aangepast onderstel en – niet te vergeten – de versnellingsbak van een Corvette ZR1.
Het koetswerk bleef ook niet ongewijzigd. De Lotus Omega is te herkennen aan de dikke voorbumper met grote koelopeningen, de achterspoiler en de brede wielkasten. Het is duidelijk dat dit geen Opel is voor brave huisvaders.


Qua productieaantallen is de Lotus Omega ook een exoot. Het plan was om 1.100 exemplaren te bouwen (wat al weinig is), maar het werden er uiteindelijk maar 950. 630 daarvan waren een Opel Lotus Omega, de rest was een Lotus Carlton (de Britse versie).
De Lotus Omega was verkrijgbaar in alle kleuren, zolang het maar Imperial Green was. Dat is dus ook de kleur van dit exemplaar op Marktplaats. De auto heeft 80.182 kilometer op de klok en verkeert volgens de advertentie in unieke staat. De vraagprijs? €80.000.





Episch apparaat!
Ik heb een (krachtterm) hekel aan Opels. Ik ben bereid een uitzondering te maken voor een klassieke Diplomat, een Speedster, en deze.
Wel met de dikke V8 dan
Dan heb je geluk. Dit is geen Opel..
Vragen is een, krijgen is twee. Ik vind het een bizarre prijs, ondanks dat het natuurlijk een leuk ding is. En het is anno 2025 bijna gênant om te zeggen, maar vooral met al het elektrogeweld deze dagen heb je datzelfde vermogen al voor een kwart van de prijs.
Nouja, succes met de verkoop, dit artikel zal allicht voor wat extra clicks zorgen. Maar desalniettemin denk ik dat de helft van de prijs realistischer is.
Hoezo bizar. Er zijn er maar 950 van gemaakt. In Nederland zijn er de afelopen jaren (2022-2024) verkocht voor prijzen tussen de 65 en 80K. Exemplaren met lage km standen (< 30K) zie je nog wel aangeboden worden voor prijzen tussen de 100 en 120K (dat is wel erg optimistisch).
Alleen denk ik niet dat je het moet vergelijken met vermogen van EV’s. Ja, je hebt hetzelfde vermogen voor een kwart van de prijs, maar die ding kelderen alleen maar verder in waarde.
Dit is een relikwie uit vervlogen tijden. Een verzamelobject voor jongens (m/v) die hier een poster van hadden boven hun bed en nu geld verdienen om het te kunnen kopen. Dit zal voorlopig ook niet kelderen in waarde.
Nadeel is dat op deze manier alle leuke versies/auto’s onbetaalbaar worden en ergens in een garage stof gaan verzamelen.
Dit soort auto’s zijn legendarisch en dus helaas veel te veel geld ‘waard’.
Wordt waarschijnlijk gekocht door een verzamelaar en in de garage gezet tot ie het dubbele of meer waard is.
Ik zou er veel meer van genieten, maar onbetaalbaar, net als vele jaren ’80 en’ 90 klassiekers. Denk aan een m3 E30, MB 190 Evo, die gaan al de vele tonnen in. Maar een simpele knappe 200 SX kost al 30 of meer.
Dit is gewoon gaaf!
Dit nieuwsbericht kan niet compleet zijn zonder Jason Camisa’s mening en feitjes : https://www.youtube.com/watch?v=FYfyPtA9sNI
Destijds zo rap dat ze massaal werden ingezet als getaway auto. Eén van de ultieme sleepers, net als bijvoorbeeld een Volvo 850 T5-R in een saai kleurtje.
In de T5-R reed de Constabulary zelf dus dat was “ level-playfield “.
Het is T-5R
Poahhhh als ik de centen had liggen….
Wat dik zeg. Echt een gaaf ding met een prachtige plek in de auto historie. Een plek die een EV niet snel zal evenaren. En dat er dan op deze plek nog steeds wordt vergeleken met de specs van EV; die begrijp ik echt niet; Could not care less dat een ev betere prestaties levert; BELEVING IS ALLES.
Zoe trouwens dat die stipt omega 3000 ook op marktplaats staat. Komt natuurlijk niet in de buurt van deze lotus maar wel leuk om te zien. Heeft ook een digi dash. Dat kende ik wel van de kadett maar niet van de omega. Heerlijke nostalgie.
Dit liep harder dan een bmw m5 en ferraris uit die tijd. Tg hd er een item over geloof ik. In de UK werd de auto gedown played wua performance. Het was ongehoord dat een vauxhall in het speelveld van een porsche / ferrari etc zat. Common people can’t have it. Serious in de regering besproken aldaar.