• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

e-C1: elektrische auto uit Nederland

Auteur: autoblogger, gepost 20 september 2010 om 23:28 – 32 Reacties

ECE e-C1
Terwijl de grote automerken vooral bezig zijn met elektrische “concepten” komt Electric Cars Europe (ECE) uit Lochem met een 100 % elektrische auto. De unit heet e-C1 (AKA “easy one”) en is per direct beschikbaar.

Deze vierzitter is gebaseerd op de normale Citroen C1 en haalt een top van 115 km/u. Zonder ‘bijtanken’ is het mogelijk om 120 kilometer af te leggen. Opladen kan via elk normaal stopcontact. De prijs start bij € 29.995,- (incl. batterijen, excl. BTW) en je krijgt 2 jaar volledige garantie.

De e-C1, overigens niet te verwarren met de BMW C1-E, veroorzaakt geen CO2-uitstoot of vervuiling door fijnstof. En we weten allemaal wat dat betekend… Juist, de gemeente Amsterdam geeft je een subsidie van ca. 10.000,- euro, een gratis parkeerplaats in de Amsterdamse binnenstad, een laadpaal voor de deur en 2 jaar lang gratis stroom. Voeg hierbij tal van fiscale voordelen, zoals geen BPM, geen wegenbelasting en 0 % bijtelling en het wordt duidelijk dat er een grote markt is voor auto’s zoals de e-C1. En wat koop je liever? Een Franse elektro-mobiel? Een Nissan Leaf uit Japan? Of steun je een binnenlands product?

PS: In juni 2008 is ECE al gestart met de lancering van de eerste eelktrische auto. In totaal heeft het bedrijf al ruim zestig elektrische auto’s geproduceerd (in Nederland rijden momenteel circa 150 elektrische auto’s rond). ECE claimt daarmee één van de grootste producenten van 100% elektrische voertuigen in ons land te zijn.

Ook interessant!

  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler
  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
  • Goodyear ElectricDrive GT
    Echt stilte in je elektrische auto met nieuwe Goodyear band?
  • Niet eerder werden er zo weinig auto's verkocht in de EU in april
    Handen bij de knoppen voor subsidie elektrische auto

Nieuwste artikelen

  • Elektrische 4 Serie troeft vanaf nu de M4 CS af
  • Van deze wegen hoef je voorlopig niet weg te blijven! Ik herhaal…
  • Dit is de meest waardevaste auto van Nederland
  • Mede hierom krijgen we nooit gepersonaliseerde kentekens
FacebookTweetPinLinkedIn

c1, Citroen, ece, Elektrisch

Vorig bericht: « Arash AF-10 staat in november op de beursvloer
Volgend bericht: Canadees echtpaar gepakt met 28 kg XTC in reservewiel »

Lees Interacties

Reacties

  1. Brutus zegt

    20 september 2010 om 23:56

    Ik vraag me nou wat af. Een batterij van bijvoorbeeld een laptop wordt zwakker naarmate je hem vaker en langer oplaad. Is dat bij elektrische auto’s dan op den duur ook zo? Dat de actieradius dan kleiner wordt bijvoorbeeld?

    Login om te reageren
    • Sorcerer zegt

      20 september 2010 om 23:59

      @Brutus: Auto’s zoals de Tesla zijn op duurgebruik ontworpen: de accu heeft een actief koelsysteem (waardoor hij ook leegloopt als hij stilstaat), en de accu wordt nooit leger dan (bijvoorbeeld!) 20% en nooit voller dan 90% …

      Je laptop heeft ook wel veiligheidsmarges, maar die zijn wat ruimer. Bovendien heeft hij geen actieve koeling.

      Het verhaal bovenaan geldt voor Tesla. Geen idee of die Nederlandse meuk niet na 2 jaar al tot 50% capaciteit is verminderd, maar dat blijkt dus pas over 2 jaar… :P

      Als de fabrikant hier rondhangt is het misschien een idee om hiet wat over te vertellen, want ik weet dat deze zaken bij de Prius en bij Tesla wel enorm veel aandacht hebben gekregen. Beide gebruiken trouwens een ander type accu’s.

      Login om te reageren
  2. Sorcerer zegt

    20 september 2010 om 23:56

    Tienduizend euro? Waarom wordt een benzine-auto niet gesteund? Als ik langs een terras rij dan valt niet iedereen om van de wolk roet die ik (dus niet) uitstoot…

    Dat is trouwens echt iets dat opvalt als je in de VS bent, zeker als je erop let: in een drukke stad stinkt het niet als je op een terras buiten zit. In Europa zit je al gauw in de dieselwalm… Liever een Amerikaanse auto die gemiddeld 1:9 rijdt zonder stank en kankerverwekkende walm, dan eentje die 1:15 rijdt op diesel waarbij je kans op kanker significant vergroot wordt…

    Maar 10.000 euro voor een elektrische auto die eigenlijk geen alternatief is maar meer een tussenstap naar opslag van energie in waterstof… en dat door een gemeente? Ik vind het maar vreemd…

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      21 september 2010 om 09:33

      @Sorcerer: grappig, zat laatst op een terrasje aan een druk dorpskruispunt in België (90% diesel leek het), geen enkel probleem, altijd al gedacht dat milieu vooral tussen de oren zit :-)

      Login om te reageren
    • YaSo zegt

      21 september 2010 om 10:58

      @Sorcerer: Je weet toch dat benzine hexaan bevat en dat dat superdodelijk als je het etveel in ademt ;)

      Login om te reageren
  3. ace_dave zegt

    20 september 2010 om 23:59

    115kmh?? Top?? Mag dat op de autoweg dan? Meeste auto’s bereiken hun top na een secondje of 30, dus de invoegsnelheid van dit ding ligt volgens mij niet eens boven de 60. Wel gaaf natuurlijk dat dit uit NL komt en mocht ik zo’n e-ding willen dan wist ik het wel…
    Maar ik hoor gewoon nog steeds graag cilinders werken en wil graag op dezelfde dag naar Maastricht en terug…

    Login om te reageren
  4. robbie zegt

    21 september 2010 om 00:26

    Misschien moet @Wouter maar eens een vergelijkingstestje doen tussen de C-Zero en deze ‘Nederlandse’ elektro Citroen ;)

    Ze zijn iig allebei (ongeveer) even duur en hebben ook ongeveer dezelfde specs. Vraag me alleen af welke meer ruimte biedt…

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      21 september 2010 om 15:23

      @robbie: Persoonlijk kies ik voor de C- zero, bied genoeg ruimte ;)

      Login om te reageren
  5. blokker5 zegt

    21 september 2010 om 00:39

    Heeft de ontwikkelaar geen site? Ik zie geen bron en geen geciteerd persbericht (doen jullie nooit meer lijkt het wel)…
    Ik ben wel benieuwd naar wat meer gegevens.
    Overigens waren de cijfers van hun elektrische Golf concept van 2 jaar geleden een stuk rooskleuriger dan van wat ze nu op de markt hebben.

    Login om te reageren
    • dakloos zegt

      21 september 2010 om 00:44

      @blokker5: http://www.ececars.nl/

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      21 september 2010 om 00:47

      @blokker5: de informatie is afkomstig uit een persbericht en de site van de fabrikant kan je hier vinden: http://www.ececars.nl

      Login om te reageren
  6. blokker5 zegt

    21 september 2010 om 00:57

    Kijk eens aan. Hartelijk dank @dakloos & @robbie

    Login om te reageren
  7. Timmie zegt

    21 september 2010 om 08:15

    Dat circus blijft maar doorgaan: de ene concept na de andere… De autobouwers proberen zowaar wanhopig om investeerders en overheden achter zich te scharen (nu ja, dat doen ze altijd en overal).

    Ik vind nog steeds dat al dat elektrische gedoe een stuiptrekking is van overheden en bedrijven om destijds zo snel mogelijk in die milieuhype te stappen. Niemand kan het zich nu permitteren om ermee te stoppen, gezien de mogelijke imagoschade. Het gaat niet langer om het milieu, wel om de commerciele reutemeteut errond…

    Login om te reageren
  8. Autogek zegt

    21 september 2010 om 08:31

    Waarom deze kopen als je binnenkort de Leaf heb? Even duur, ruimer en luxer.

    Login om te reageren
  9. Simpson zegt

    21 september 2010 om 08:54

    @Timmie: deze stuiptrekking vind al plaats vanaf begin vorige eeuw. Moderne treinen maken gebruik van deze stuiptrekking, net als trams.

    ideaal voor stadsverkeer, deze dingen. wat mij betreft verplichte (of zwaar gestimuleerde) kost voor makelaars, copyshops, bloemisten en stadskoeriers.

    Login om te reageren
  10. Marvin zegt

    21 september 2010 om 09:06

    ECE bouwde volgens mij ook al de Lottusen en Golfs om in opdracht van Essent.
    Als ik het hier zo lees dan ziet het er financieel aantrekkelijk uit om zo’n auto in Adam te rijden.

    Login om te reageren
  11. Megakix zegt

    21 september 2010 om 09:28

    LOL ! “incl. batterijen” !!! hahahaha

    Verder een prima jeukbericht voor gazonkussertjes, plantenkriebelaars, vogelsaanbidders en Al-Gore-minnaars…

    Login om te reageren
  12. Silversurfer zegt

    21 september 2010 om 09:52

    @socerer; het gaat niet of een auto stinkt maar om de co2 uitstoot. die kun je niet ruiken en is ook niet direct slecht voor je. het veroorzaakt global warming en daardoor gaat de aarde naar de knoppen (stormen, droogtes, vloedstromen etc etc)
    @ace-dave: gemiddeld rijden mensen op de snelweg waar je 120 mag tussen de 110-115 (gemiddeld he) dus dat kan prima. en optrekken doet ie waarschijnlijk als een gek want electrische auto’s trekken sneller op. kijk maar eens op you tube ‘electric car vs mussle car’ bv.
    @simpson; stuiptrekking? ik weet niet of je wel eens met de trein of tram gaat, maar meestal zitten die behoorlijk vol. er gaan dus zat mensen met deze vervoersmiddelen.
    @megakix; wen er alvast maar aan. over 10 jaar rij jij ook in zo’n wagen.

    Login om te reageren
  13. joostv zegt

    21 september 2010 om 10:11

    @blokker5; Meer informatie staat op: http://www.drive-ec1.nl
    Voordeel van e-C1 is dat je nu kunt rijden. Alle anderen kan je bestellen maar de levering is nog steeds onbekend of volgend jaar.

    Login om te reageren
  14. Cantago zegt

    21 september 2010 om 10:46

    Lelijk, klein, duur, komt niet ver, gaat niet snel, waarom wil je zo’n ding in hemelsnaam????

    Login om te reageren
  15. DeSjaak zegt

    21 september 2010 om 11:38

    De Provincie moet extra subsidie geven als men in Amsterdam blijft met de auto!!
    Amsterdamse hippies blij en geen file op de snelweg door zo een duracelkonijn!

    Login om te reageren
  16. Fout zegt

    21 september 2010 om 13:35

    “En we weten allemaal wat dat betekend… ”
    betekent is ook goed

    Login om te reageren
  17. Bas zegt

    21 september 2010 om 13:49

    Ik vraag me echt af hoeveel keer je je e-c1 moet opladen om die 14.000 of 13.000 euro terug te verdienen.

    S kijken?

    Bij gemiddeld 1 op 20 (en dat haalt een c1 wel)
    kun je dus 14000/1,5= 9333 liter tanken.
    Daarvoor rijdt je dus ongeveer: 20*9333= 186666 kilometer!

    M.a.w.:
    Als je dat goed kunt rijden….

    Want:
    Je kunt er maar 120 km per dag mee rijden.
    Dus je moet: 180666/120= 1555 dagen 120 kilometer rijden om de meerprijs er uit te halen t.o.v. een normale c1.

    ….en dan reken ik niet mee voor welk bedrag aan elektriciteit je dan een pootje wordt uitgedraaid.
    ….en dat is dan inclusief de belasting (milieuheffing die je over die KWh WEL moet betalen!).

    Dus niet heel erg interessant.

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      21 september 2010 om 15:26

      @Bas: Grappenmaker, heb je Radar van vorige week gezien, daarin gingen ze ”zuinige” auto’s testen, wat bleek dus, 1: 30 of 1:21 wordt nooit gehaald, een C1 deed ipv 1:21 1:15. Om 1:zoveel te moeten rijden moet je bergafwaards rijden en met de wind mee, alleen dan misschien.

      Login om te reageren
  18. Citrofiel zegt

    21 september 2010 om 13:52

    “In totaal heeft het bedrijf al ruim zestig elektrische auto’s geproduceerd (in Nederland rijden momenteel circa 150 elektrische auto’s rond). ECE claimt daarmee één van de grootste producenten van 100% elektrische voertuigen in ons land te zijn.”

    Goh, dat is ook erg moeilijk met zulke aantallen. :roll:

    Login om te reageren
  19. preske zegt

    21 september 2010 om 13:57

    binnenlands product? het is en blijft een franse wagen. Is het pronken met andermans producten een Hollands trekje?

    Login om te reageren
  20. KaCh1ng zegt

    21 september 2010 om 15:50

    perfect als je in amsterdam woont , woon je in belgie dan niet!

    Login om te reageren
  21. rene zegt

    21 september 2010 om 18:26

    Sorcerer ,troost je, een dieselmotor in een personenwagen is binnenkort geschiedenis.

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      21 september 2010 om 21:05

      @rene: net als de mensheid, historisch gezien. Zal je gemist worden?

      Login om te reageren
  22. wimbers zegt

    21 september 2010 om 21:39

    en nu gewoon een golf, of astra met electroaandrijving, evt ondersteund door een turbine agregaat…

    Login om te reageren
  23. Silversurfer zegt

    22 september 2010 om 16:53

    per jaar is ie wel goedkoper dan z’n benzine broertje omdat je geen wegenbelasting en geen bijtelling betaald. maar idd is de aanschaf prijs nog steeds aan de hoge kant.

    Login om te reageren
  24. rene zegt

    22 september 2010 om 17:15

    Laurens, ik vermoed dat jij hetzelfde op een papiertje mag schrijven.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North