
Ring-advies uit eerste hand op een ludieke manier.
Er worden wat gekke dingen verkocht sinds het internet zijn intrede heeft gedaan. Werkelijk alles verwisselt -soms voor veel geld- van eigenaar. Wat dacht je bijvoorbeeld van een Cheeto-chipje in de vorm van Jezus? Voor 5 ton mag je hem hebben. Of een sandwich die voor de helft was opgegeten door Justin Timberlake. Voor 1.035 ging dat korstje naar een nieuwe eigenaar.
En nu kan jij dus eigenaar worden van een gedeelte van de Nürburgring. Hoe zit dat dan? Nou, een fervente amateurracer heeft een potje grind afkomstig van ‘de Groene Hel’ op Marktplaats gezet. En hoe hij hieraan is gekomen, is een mooi verhaal. Het komt namelijk uit de draagarmen van zijn aangepaste Ford Fiesta ST.
Getunede Ford Fiesta ST
Hierboven zie je de hatchback in kwestie. De Ford is gebouwd in 2014 en heeft de afgelopen twee maanden flink wat upgrades gekregen. De OZ Racing Rally-velgen met Michel Pilot Sport 5-banden eromheen vallen het meest op, maar er zit ook een Mountune M225 tune op naast een grotere intercooler, oliepan, stage 2 luchtinlaat, Miltek-uitlaat, Powerflex-motorsteunen en -rubbers en om het af te toppen een Waxguard-behandeling voor de blauwe lak.


Met deze rakker vertrok de eigenaar naar de Nürburgring Nordschleife om er zoals vanouds een rondje te rijden. De beste man is een ervaren amateurracer en is ook al verschillende keren op de Groene Hel geweest. Deze keer ging het echter mis.
De EBC-greenstuff remblokken die de vorige eigenaar op de Fiesta heeft gezet, geven de geest. Bij het remzone van Aremberg weigeren de remmen dienst en schiet de Ford rechtdoor de grindbak in. Zelfs in de grindbak gaat de snelheid er niet genoeg uit om een touché met de vangrail te voorkomen.

De crash
De klappert die de coureur daarna maakte leek mee te vallen, maar had toch nog best wat gevolgen, laat hij aan Autoblog.nl weten. ”De grootste schade zijn eigenlijk de twee verwoeste velgen waarvan één erg. Rondom de auto is er veel steenslag.” Op de foto’s die hij doorstuurt is dat ook goed te zien. Van de andere kant: de schade valt genoeg mee om de rest van de middag te vertoeven op de kronkelende wegen door de Eifel.




Naast de schade aan de auto komt ook de circuitorganisatie verhaal halen. De Ford-rijder moet zijn gegevens achterlaten en ziet het bonnetje later wel binnenkomen. De Nürburgring eist een vergoeding voor vier keer één meter vangrail, een paal én de opruimkosten voor het grind dat op het circuit kwam te liggen. ”Iets relatief kleins en onschuldigs als dit kost toch zomaar € 2.000,-”, zegt hij tegen ons.
Een deel van de Nürburgring kan van jou zijn!
Een deel van het grind gaat via de draagarmen mee naar Nederland. De Ford-rijder verwijderde de steentjes en verzamelde ze in een potje. De inhoud staat nu tegen elk aannemelijk bod op Marktplaats . Bieden maar, zouden we zeggen!

Oh ja, deze advertentie moeten we niet al te serieus nemen, aldus de aanbieder. Het is meer een waarschuwing voor collega-coureurs dat de Nürburgring een listige en zelfs gevaarlijke baan is en blijft. Want als zelfs een redelijk geoefende racer zo onverwacht van de baan tetst, dan kan het iedereen gebeuren. Jou dus ook! De grindaanbieder sluit af: ”Het was een wijze en dure les. Ik ga nooit meer een circuit op in een normale straatauto.”
Met dank aan Jalke voor de tip én voor de waarschuwing!





Zo ben ik sinds enkele weken de trotse eigenaar van grind van het Bilster Berg circuit in Duitsland: in de muizenval eraf gegaan en een duik in t grind gemaakt. Eenmaal in de pit de laatste stenen uit de auto geplukt. Staan nu thuis te pronken. Rekening voor grind harken was iets van 200 euro.
Dit is wel een goed punt voor de mensen die altijd zeggen dat je beter een normale trackday kan doen ipv naar de ring gaan.
Inderdaad op de ring heb je meer kans op schade aan het circuit omdat er bijna geen runoff is, maar op normale trackdays betaal je net zo goed alles dat je kapot rijdt.
Sterker nog, de prijzen zijn daar vaak stukken hoger dan op de ring.
Marge op baantjes als Assen, Spa of Nurburgring GP zijn in de meeste bochten wel een stuk groter. Veel bredere baan dan Nordschleife en veel meer run off.
+ dat andere auto’s op het circuit wat minder haast hebben met inhalen op onveiligere punten gezien je de hele dag open pitlane aan het rijden bent.
Beide een wereld van verschil.
Dat klopt wel, moet denk ik ook eerlijk bekennen na het terug kijken van de onboard dat vlak voor de bocht waar het mis ging ( Schwedenkreutz) ik eerst remde voor iemand die niet zo hard reed en daar eerst achter bleef voor het geval hij naar binnen kwam, en op dat stuk rij je ook met een Fiesta ST al 200 plus daar dus de remmen al heet en toen besloot ik hem toch nog voorbij te steken voor Aremberg ( dus weer versnellen) en daarna weer remmen was teveel voor de remmen, zien er ook niet lekker uit. Ga die ook gelijk vervangen. Green stuff niet goed voor een beetje circuit…..
Ps, ben de ST bestuurder in kwestie ;)
En wat vindt autosport kenner Kees van der Grint daarvan?
Neefje van Jos Grindbak?