• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wel geld en geen skills? Ferrari heeft de oplossing!

Auteur: nicolasr, gepost 25 augustus 2025 om 20:00 – 5 Reacties

Eerste gesloopte Ferrari 12Cilindri is een feit

Met geld koop je geen skills. Dat weet Ferrari en daarom hebben ze iets ontwikkeld dat de minder bedeelde automobilist goed van pas kan komen.

Ferrari is druk bezig met een oplossing voor een probleem dat elke supercar-rijder kent, maar liever niet toegeeft: die dure splitter die bij de eerste de beste drempel of parkeerplaats het asfalt kust. Waar je in je Fiat Panda gewoon hup overheen gaat, voelt een Ferrari 296 of SF90 dat meteen in de portemonnee.

Daarom hebben de Italianen nu een patent aangevraagd voor een systeem dat automatisch in de ankers gaat als de neus gevaarlijk dicht bij de grond komt. Een soort lifeguard voor je carbon lip, maar dan digitaal.

Het idee werkt simpel. Sensoren checken of er iets hards en gemeens voor de neus van je Ferrari ligt, denk aan een stoeprand of een te hoog verkeersdrempeltje. Als de bestuurder dan een beetje traag reageert, grijpt de Ferrari zelf in en knijpt ‘m in de remmen. Geen spectaculaire drift dus, maar gewoon je voorkantje heel houden.

Het patent dook deze week op in de VS en laat zien dat Maranello niet alleen bezig is met pk’s stapelen, maar ook met praktische dingen. Nou ja, praktisch in Ferrari-taal dan.

Wel geld en geen skills? Ferrari heeft de oplossing!

Andere merken hebben natuurlijk al langer liften die je neus een paar centimeter optillen – Porsche doet dat al jaren en zelfs McLaren laat je met één druk op de knop je auto veranderen in een soort rollende giraffe. Maar dat werkt alleen als je het zelf op tijd inschakelt. En we weten allemaal: één keer vergeten, en je carbon splitter ziet eruit alsof je ermee door een grindbak bent gegaan. Ferrari denkt dus: dat moet slimmer kunnen.

Toch zit er een grappige ironie in. Terwijl we het hebben over hypercars die de 100 aantikken in 2,5 seconden en moeiteloos 340 rijden, zijn het juist de alledaagse dingen die hun grootste vijand zijn: drempels, parkeergarages, en die ene lullige stoeprand bij de supermarkt. Ferrari wil nu dus voorkomen dat hun klanten zich schamen met krakende geluiden bij de Appie.

Wanneer dit systeem precies in een productieauto verschijnt, is nog de vraag. Misschien al in een herziene versie van de 12Cilindri, misschien pas in een speciale versie van de SF90. Maar één ding is duidelijk: in Maranello weten ze dat zelfs miljardairs niet vrolijk worden van een kras op hun splitter.

Het zijn net mensen…

Ook interessant!

  • Eerste gesloopte Ferrari 12Cilindri is een feit
    Eerste gesloopte Ferrari 12Cilindri is een feit
  • Gespot - De Ferrari 12Cilindri naast zijn inspiratie
  • Nederlandse prijs Ferrari 12Cilindri is uiteraard niet mals
  • Ferrari verdient bakken met geld met dank aan de Purosangue
    Ferrari verdient bakken met geld, met dank aan de Purosangue

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, Ferrari

Vorig bericht: « Zo ga je het beste om met een crash op de Nürburgring
Volgend bericht: Het is bevestigd. Porsche gooit de handdoek in de ring »

Lees Interacties

Reacties

  1. JanJansen zegt

    25 augustus 2025 om 20:16

    Porsche heeft dit systeem al een tijdje: dit onthoudt obv GPS waar je de neus lift en doet dit de volgende keer automatisch.
    Het systeem van Ferrari gaat nog een stapje verder doordat hij dit dus ook nog actief doet met sensoren.
    Ferrari: de enige plek waar je splitter vaker een lift krijgt dan de vrouw van de eigenaar.

    Login om te reageren
    • macchina zegt

      26 augustus 2025 om 07:49

      Het Porsche systeem is helaas niet foutloos. De vorige generatie Taycan is op lucht gestuurd. Ik heb al eens bij het zuster model in Italië in een diagonaal vak gestaan en mijn bumper bij het wegrijden flink geschaafd/deels los getrokken omdat de auto ineens lager lag. Wat blijkt: de lift werkt (anders dan hydraulische neuslift) prima met het contact aan, maar zakt weer terug als de auto uit staat. Op 1 of andere manier doet hij ook altijd zakken als ik de kofferbak open, alsof het een software bug is van hetzelfde systeem in SUV’s om inladen makkelijker te maken.

      Login om te reageren
  2. Exit Luminar zegt

    25 augustus 2025 om 20:51

    Breng hem naar de museum. Countach, gallardo allemaal auto’s die achter de traktor rijden. Ferrari is firucci en vonden dat Mien naar haar ienjien spe.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      25 augustus 2025 om 21:05

      Ben je een BOT, of is NL niet je eerste taal?

      Login om te reageren
  3. Exit Luminar zegt

    26 augustus 2025 om 00:16

    Ik heb bot gevangen. Injection MI’s.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North