Een digitaal dashboard is zó 1980 [gallery]

Auteur: , 50 Reacties

Een digitaal dashboard modern? Welnee, hartstikke retro! Doen anno 2013 merken helemaal hyper in een persbericht als ze een schermpje voor je neus planten, vroeghùr was het de normaalste zaak van de wereld. Digitaal was hip in de jaren 80 en 90.

We zijn tegenwoordig allemaal digitaal bezig. Niet alleen onze smartphones, laptops en televisies praten 1-tjes en nulletjes, zelfs de elektrische tandenborstel, koelkast en fietsenpomp worden voorzien van schermpjes en een stel minihersens. Toch zitten de meeste van ons achter het stuur nog tegen een stel analoge klokken aan te kijken.

Alhoewel we 30 jaar geleden nog geen retina-schermen met gorillaglas tegenkwamen, waren de digitale meters van toen behoorlijk futuristisch. Dus BMW i3, Toyota Prius en vele andere, gewoon even je bek houden.

Als je de gallery checkt, snap je al gauw wat we bedoelen. Zo was er bijvoorbeeld de Lancia Orca, een concept van ItalDesign. Die had een volledig digitaal dash. En ook knoppen op het stuur waren toen al helemaal de shit. Check hoe kleurrijk; dat doe je hem niet na met je iPhone-scherm. De tellers passen zo in een vliegtuig thuis, of in een klassiek 8-bits racespelletje.

Lancia Orca; knoppen op het stuur

Of wat dacht je van deze bizarre Citroën creaties uit 1980/81? We zien de Karin en Xenia. Een rekenmachine op het stuur is übercool, maar wat heb je eraan?

Op z'n Frans

Na een nuchtere analoge periode zijn we inmiddels in het digitale 2.0 tijdperk. Een Nissan GT-R is bijvoorbeeld één-en-al computer, maar ook deze Corvette Stingray mag er zijn met zijn multifunctionele 3000-in-1 digitale, kleuren LCD-scherm.

Meer voorbeelden van toen alles beter was check je hieronder. (via darkroastedblend.com)

Met dank aan Patrick Savalle voor de tip!



50 reacties

Ik vind klassieke wijzerplaten toch nog steeds het meeste stijl hebben. Bij de Range Rover e.a. is dit ondertussen allemaal digitaal spul wat best leuk is maar het mist enige stijl.
@xilver: Deels met je eens. Ik vind het spul van de Model S prachtig, maar de tellers van BMW vind ik ook altijd wat hebben.
@xilver: helemaal mee eens ik vind analoge klokken velen maler mooier dan die elektronische schermpjes ik vind dat niet zo natuurlijk overkomen en niet zo mooi ook
Renault kon er ook wat van vroegûh, met de R11 Electronic bv!

http://ff.img.v4.skyrock.net/ff0/renault11turbo/pics/51430414.jpg
@utregcity: Helemaal met die sprekende boordcomputer met ZWAAR FRANS ACCENT.

http://www.youtube.com/watch?v=hQrBtoaj_4A
@nielsvanderweiden: hahaha nice! +1
Goeie oude tijd. Overigens KITT nog gezien op het Nationaal Oldtmer festival. Zoooo grappig.
Heb zelf een Corvette met digitaal dashboard vergelijkbaar met die op het bovenste plaatje van dit bericht, jammer dat bij de andere foto’s niet staat bij welke auto ze horen.
@leko:
De Alfa is een Alfa 90 2,5 liter V6. De andere versies van de 90 hadden analoge dashboarden. Zelfs de 2 liter 6 cilinder (hier nooit officieel gevoerd, maar soms wel grijs geïmporteerd) had een analoog dashboard. Overigens – zoals het een goede Alfa uit die tijd betaamt – waren die digitale dashboarden niet van een al te beste kwaliteit.
@leko:
De eerst foto IS een dash van een Corvette…Nml. de C4. Heb zelf een ‘Vette C4 uit 1984!
@FrankypankyV8:

Klopt, alleen de 84 versie heeft meerdere kleuren en de 86 die ik heb heeft nog meer 2 kleuren geel en groen, buiten de alarm meldingen om die rood zijn.
Ik bedoelde dus dat die op de foto sterk lijkt op die van mijzelf maar niet dezelfde is, ander bouwjaar.
@leko: Ah, okee. Duidelijk dan! En tof om een Corvette-bezitter tegen te komen op AB… ;)
Al zal de mijne de deur uit gaan, denk ik!
@FrankypankyV8: wat jammer nou dat de C4 eruit moet. Is echt wel een toffe wagen. Waarom gaat ie weg?
@toyotafortuner: Heb h’m al bijna 10 jaar. En ik rijd er steeds minder vaak in…bij de laatste APK-keuring kwam ik erachter, dat ik amper 945 kilometers had gereden tussen deze APK en de vorige!!!

En een maat van mij zeurt nu al JAREN aan mijn kop, om de auto over te nemen. Hij weet dat ik mega-zuinig ben op mijn spullen.

Naast mijn pa, is hij ook de enige die erin heeft gereden. Maar da’s een ander verhaal!
@FrankypankyV8: Hier nog iemand met een C4, een 86’er :) Dus Corvette is prima vertegenwoordigd op AB volgens mij. Ik herkende het dashboard dus natuurlijk ook direct. Het grappige is dat het in dit model Corvette ook perfect past, voelt volkomen logisch aan voor zo’n model auto met een uitstraling van de jaren 80.
Koelness! Mause Kino, en dramatische afleesbaarheid.

Extra functionaliteit gaf het misschien niet, maar mooi is ’t allemaal wel.

Was het niet BMW die een digital schaal voor de toerenteller hanteerde, waarbij het toerental waarbij rode gebied begint steeds hoger kwam te liggen naarmate de motor dichter bij zn ideale bedrijfstemperatuur kwam?
@sjamp:
Ben je niet in de war met de E46 M3 ? Die had een analoge toerenteller met daarin gekleurde blokjes, die voor een deel één voor één ‘uitgingen’ naarmate de motor dichter bij de bedrijfstemperatuur komt.
De Alfa 90 had inderdaad alleen op de V6 zo’n digitaal dashboard, maar ook Fiat had in de Fiat Tempra een digitaal dashboard. Deze mist in het overzicht. En ik dacht dat er ook een Austin Allegro met een digitaal dash.

Maar allemaal knutselwerk tov de Aston Martin Lagonda. Wel deed het merendeel het niet bij, maar dat kon de pret niet drukken.
Mis toch de Fiat Tipo/Tempra in dit overzicht. Wel een stuk burgelijker dan de getoonde auto’s.
Ik vind het “klokkenhuis” van de Lamborghini reventon erg vet, jammer dat ze daar niet op verder hebben geborduurd bij de aventador, of nog beter, bij de sesto elemento.
Ik heb nog een Mazda 323 1.6 GTX gehad uit ’87 met een digitaal dashboard. Foto’s kan ik helaas niet meer vinden, maar kwam net op teh interwebz nog een videotje tegen:
http://youtu.be/3-2cR9UqMJw
Ik heb zelf een auto met digitale dashboard als hobby-auto. Ik viel i.i.g. niet voor het digi-dash, wat ook nog last kan hebben van schade door de zon of slechte massaverbindingen!

In het begin kon ik nog foefelen met het zekeringskastje van de Corvette, maar daarna moest de boel toch worden vervangen!
Van de opel E kadett is het leukst. Vooral dat knikje erin.
Ik herleef weer mn tijd met de opel kadett gsi 2.0 16v 150pk
@rob5nismo: het eerste waar ik aan dacht.
Mijn oude GSi staat er ook bij, bijna vergeten. Nostalgie
het lijken wel sport toestellen! die dashborden
Veel Cadillac en Lincoln modellen hadden in die tijd ook electronische dashboards. En ik geloof sommige Quattro modellen ook.
@E34M5Touring: En natuurlijk de Aston Martin Lagonda. Misschien wel de meest aparte die daadwerkelijk geproduceerd werd.
@E34M5Touring: Daar hebben ze vooral hun broek niet aan gescheurd ;)
Is de nieuwe S-klasse toch nog hip met zijn lelijke dashboard.
Coole dashboards!
ik heb zelf een C4 Coupe met digitaal dashboard, 2 stuks eigenlijk, een toerenteller boven het stuur en de rest in het midden boven op het dash.

Ik heb ook al colormods gezien voor de LCD panelen. heel erg 80s 8-)
Vergeet de Mercedes S klasse niet. Vorige generatie had al een digitaal dash.
De s klasse is altijd hip. Gadget wise dan. Digitaal digitaal heeft het niet gehaald. Digitaal in analoge opzet is machtig mooi natuurlijk
Toch vind ik een echte klok op het dashboard zo veel mooier dan een digitaal tellertje
Our Quattro had ook digitaal dashboard toch
De 1988 Chevrolet Beretta GT met het Z51 sportpakket had een mooi uitgebreid digitaal
dashboard.
Ik zeg had, want na 25 jaar is er veel uitgevallen op mijn dash.
De auto staat echter ook al enkele jaren stil,en ook last van veel vocht!
Wat is er mis met een analoge teller? Digitale dashboards zijn vreselijk.. Enige uitzondering (die ik mis in het overzicht hierboven):
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/665334_514822398535412_1275005061_o.jpg
De klokken van de oude IS200 vind ik erg mooi maar de digitale van een S2000 is heel duidelijk waar hij voor bedoeld is… Toeren!!
Best cool heur die oldskool dashes. Maar die Lancia Orco is toch wel over the top.
En idd @michelyman: de 1ste IS heeft toch wel ongelofelijk mooie klokken, alsof ze van een dure horloge komen.
Opel kadet GSI
@amghans: nee dan de Duitsers, die konden dit helemaal niet maken, technisch lichtjaren achter tegenover Alfa. Eerste met vijfbak, eerste met schijfremmen, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
@alfista: Schijfrem werd niet als eerste gebruikt door Alfa…. de schijfrem is een uitvinding van Frederick W. Lanchester in 1902. Uit dat jaar stamt ook de eerste toepassing op een auto. Het frictiemateriaal was toen van koper.
In 1948 kwam de Tucker Torpedo met 4 schijfremmen, gevolgd door Jaguar in 1952 met de C-type.
De eerste seriematige schijfremmen zaten op de Austin Healey 100S.
@alfista:
Man, doe niet zo moeilijk, ditis helemaal geen discussie over wie beter of slechter is, italianen of duitsers. Het feit, dat mijn nick naar Mercedii verwijst betekent niet, dat ik zo’n sneue fanboy ben. Sterker nog : heb 7 Alfa’s gehad. De laatste (een Giulia Super) heb ik nog steeds. Dat alles neemt niet weg, dat de electronica van jaren 80 Alfa’s niet best was. Is niks dramatisch aan, ik ben er indertijd geen Alfa minder om gaan rijden, maar simpelweg de vaststelling van een (betreurenswaardig) feit. E basta.
Ik vind metertjes veel leuker! Turbo druk meters in Volvo`s, analoge verbruiksmeters zoals in de E36 en E46. Daar kan ik enorm van genieten!
Die van mij is ook nog lekker digitaal! Vind ik echt veel fijner dan analoog.

Yaris xp9 :D
Vergeet ook de Golf 2 niet met zijn digitale dashboard al is het een zeldzaamheid.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).