Een extreem zeldzame BMW M4 tunen. Waarom?

Auteur: , 60 Reacties

BMW bracht ter ere van het behalen van de DTM-titel een tot 23 stuks gelimiteerde special op basis van de M4 uit, maar dat weerhield TVW er niet van om een exemplaar te tunen.

Aan de ene kant een beetje apart, aan de andere kant hebben ze er waarschijnlijk gewoon geld voor gekregen van een vermogende klant. Enfin, alle specs van de originele M4 Championship Edition check je hier. Om kort te gaan: evenveel pk’s als het orgineel -431 stuks dus- en verder een hoop uiterlijke tierelantijnen.

TVW vond ’t tijd voor een pk-boost en voegde daad bij woord. Dankzij een uitlaat van Akrapovic, een inlaat van K&N en wat tweaks aan de ECU doet de M4 DTM Edition nu 517 pk en 700 Nm. Daar houdt de pret nog niet op, want onder de Bimmer werd een setje KW Clubsport-veren geschroefd, net als een viertal 20 inchers van BBS.

De stance van de BMW M4 wordt daarmee behoorlijk wat dikker, maar ook beter? We laten het vellen van een oordeel over aan jullie.



60 reacties

Een speciale editie tunen = altijd fout
@ysf42: dat wel ja
@ysf42: slecht voor de restwaarde denk ik, maar opzich is de tuning heel erg geslaagd! Al heb ik er niet mee gereden natuurlijk;)
@thijsj: het zijn milde modificaties die eenvoudig te demonteren zijn. Het is niet dat ze hem helemaal gestript hebben en er een LS9 in hebben gehangen.
@ysf42: ik vraag me altijd af wat dit doet met de versnellingsbak/automaat. Die is toch gemaakt op het specifieke vermogen/koppel?
@patrick_koning: Nee. De bak is soms wel een bottleneck qua vermogen (kan bijvoorbeeld nog net t fabriekskoppel aan) en kan snel kapot gaan als het koppel stijgt. Maar er kunnen ook veel reserves aanwedzig zijn of reserves worden ingebouwd (elektronische koppelbegrenzer is er zo een). De bak achter een minder krachtige motor is wellicht qua overbrengingsverhoudingen anders, maar in constructie en layout wel vaak gelijk.
@YSF42:
Fijn dat als je de speciale editie van de week koopt er opeens allerlei “autoliefhebbers” een mening hebben over wat jij wel of niet mag doen met je eigen bezit. Persoonlijk zou ik hem willen afleveren aan de mensen van “will it blend”, maar ik ben te bang voor bomaanslagen van de autoliefhebbers taliban.
@ysf42: Zeer goed gedaan. Alleen de velgen niet… normaal is prima. Meer PK en betere vering is altijd goed. Mits het niet teveel lawaai is.
Prima dik
Alweer pauper, begint een beetje eentonig te worden.
De beste tjoenink zou zijn om die lelijke strepen over te spuiten.
@alcantara: ach, met die regenboogstrepen mik je in ieder geval niet op een homofobe klantenkring. Of men wil juist een joekel van een statement maken: “Deze auto is zelfs voor mietjes“…
De aanpassingen zijn op zich helemaal goed. Niet bizar getuned maar net voldoende om het blok lekker ‘vrij’ te laten lopen met een paar kleine aanpassingen om te zorgen dat het onderstel het ook aan kan.

De uiterlijke aanpassingen vind ik meer passen op een 206 CC, niet op een M4. Dus al deze aanpassingen op zo’n babyblauwe, handgeschakelde M3 graag, en dan bewaar je de gelimiteerde M4 voor wanneer daar een bubbel voor komt.
@gtwillem: Er is niets gedaan aan het uiterlijk behalve nieuwe velgen. Dit soort tuning, min de velgen, is toch perfect? Alleen maar een prima vermogensupdate en akrapovic uitlaatsysteem.
@ferrari250gto: je hebt gelijk… Ik vond die strepen en stickers niet zo geslaagd. Blijkt dat juist het speciale te zijn aan die M4…
@ferrari250gto: Ik hoop voor meneer (vrouwen kopen dit niet) dat hij de originele onderdelen op zolder laat stallen. Dan kan die em verkopen als origineel en dan is iedereen blij.
@gtwillem: ik weet niet of er een bubbel komt, echt veel geld worden ze sowieso nooit waard, oude M5’s en M3’s toen ze nog mooi, exlusief en spannend waren zijn ook nooit echt veel in prijs gestegen zoals dat nu is met 80s/90s porsche ferr. en lambo’s en zo. ik ga er trouwens maar wel ff vanuit dat de eigenaar wel zo slim is geweest om de vervangen spulletjes mee terug te nemen
@thierryvth: die laatste zin: de belangrijkste. Ik heb ook een soort “gelimiteerd model” en daar is originaliteit erg belangrijk bij. Ik moet helaas nu voor t onderstel een niet origineel gebruiken omdat een vorige eigenaar t originele spul weg flikkerde. T is nu dan wel een OEM+ setje dempers en veren, dus t rijdt beter dan origineel (Bilstein/Eibach) maar t is toch net niet wat ik zelf zou willen (fabrieks sportonderstel). zo’n auto als deze tonen doe je alleen inclusief de originele onderdelen in de kofferbak.
@thierryvth: nou een E30 M3 Cecotto is voor normale stervelingen echt niet meer weggelegd hoor…
@gtwillem: was een Akrapovic sowieso niet standaard op deze speciale uitvoering?
@griffendahl: ja. Volgens mij wel.
En dat noemt zich een tunebedrijf! Beetje jammer dit soort gevoelloze mensen. Trouwens waarom kiezen ze allemaal voor dat goedkope Carbon aan de binnenzijde, vervang nou eens iets wat zin heeft. Glashelder krasbestendig plexiglas, haalt toch veel meer uit!
Verschrikkelijk… Kan echt niet!
@sander1980: want?????
Nou is ie nog exclusiever, dat dan weer wel.
Goedkoop interieur
Oke ik heb wel is dat ik het zonde vind als ze een mooie wagen tunen. Maar ik roep niet vaak dat het heiligschennis is. Maar dit kan echt niet. Ik zou woedend zijn als ik deze auto had ontworpen!
@clarkson:
Lol, dit was sarcasme neem ik aan?
@Rob:

Misschien heeft hij we een innige band met deze auto ..
Of heeft hij geen rijbewijs ..

Denk die laatste ..
@lincoln: In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.
@clarkson:
Je levensmotto ?
Wat moet jij dan een waanzinnig gelukkig mens zijn.
@noodles: De minst dure manier om gelukkig te zijn bestaat erin geen vergelijkingen te maken.
@Clarkson
Ach er wordt over de tuner gesproken…al is het maar op een blogje in NL en BE. En daar is het hoofdzakelijk om te doen toch. De gek die het mooi vindt, komt morgen zijn Golf of 206 brengen.
Omdat het kan.
Rainbow edition…
De motor en onderstel aanpassingen zijn top, maar dan op een normale m4, of liever m3. Die op de M3 CSL velgen zetten en klaar.
Ik vind de aanpassingen top, maar had ze ook liever op een “gewone” M4 gezien…. en nee , niet handgeschakeld..
Regenboog edition zal zeker bepaalde groepen aanspreken!
Misschien nog kan gehaald wanneer er belachelijk veel vermogen uit werd gehaald maar die is bijna gewoon knoeiwerk aan een mooie auto
Ach, deze special edition wordt pas echt iets waard als 90% van de overige M4’s compleet gaar en/of overleden zijn. Dat duurt dus nog zeker 30jaar hoe hard een aantal petjes de komende 10jaar ook zijn best doet. Daarnaast is dit een uitvoering die speciaal moet zijn door…. Lelijke stickers… Dat wordt nooit wat., dus niet miepen over zeldzaam.
Dat uiterlijk is daar ook iets mee gebeurd of heeft BMW dit zelf bedacht? Mijn hemel wat ziet dat er niet uit zeg, misshien komt het idee van de race M3 met die waanzinnig kicke art livery maar dat is dan in dit geval niet gelukt
Met deze stickers past die prima op Knakentuning.nl.. Maar dat is dan weer mijn bescheiden mening.
@silenro:
Je weet dat die “stickers” origineel zijn, als in geen onderdeel van de tuning?
@noodles: Jazeker! Dat staat hierboven ook al vermeld. Beweer ik ergens van niet dan?
@silenro:
Als iets origineel van BMW is, is het automatisch niet meer lelijk/afschuwelijk/pauper/kitsch.
Dan is het MOOI. Want origineel van BMW. Klaar. Mooi dus, en als je dat niet vindt ben je geen “echte autoliefhebber”….
@Rob: Laat mij dan maar geen autoliefhebber zijn. Ben behoorlijk BMW-minded, maar deze had zo op de voorpagina van de Autostyle catalogus kunnen staan. Maaaaaaaar zoals gezegd, dat is mijn mening.
@Rob:
Die uitspraak over de stickers zal je mij niet horen doen.
Mijn reactie ging over de “knakentuning” opmerking over die stickers.
Nu ben ik van mening dat stickers nooit onder het kopje “tuning” maar onder het kopje styling vallen en dat iets wat standaard op een auto hoort ook nooit tuning is.
Ik zie het probleem niet zo. Wel heel grappig dat ze Team VW ervoor ingehuurd hebben ;-)
Wat een gruwelijk vette velgen..! Einde bericht :)
Uiterlijk en interieur zijn niet aangeraakt, op de velgen na… veel reacties hierboven wekken de indruk dat niet helemaal door te hebben… deze gelimiteerde oplage is gewoon een “standaard” M4 met speciale stickers ter ere van het DTM kampioenshap (en gebaseerd op de winnende BMW). Op zich ook weinig bijzonders, dus verre van heiligschennis dit…
Wat een pizza met mayonaise,bah
Die Brede BamiSchijf wielen lijken toch nergens naar. Hang anders ook gelijk een ketting met kruisje aan de binnenspiegel.
Hij is behoorlijk verlaagd, en dat vindt ik een behoorlijk minpunt. Waarom pak je niet een gewone M4 en daar gekke dingen mee doen.
Heerlijk die uitlaten!
Dit doe je toch niet. Terugbrengen naar origineel aub.
What’s the fuss all about?

Het betreft een lullig actiemoddelletje van BMW. En in tegenstelling tot die luie draken van BMW, die het bij het wat afschuwelijke stickers hielden, heeft TVW er nog wat meer werk ingestoken….
@Rob:
Als je je bekeert tot het ware “autoliefhebbers” geloof zul je het licht zien en deze ongelovige tuner hond willen stenigen.
@super:
Hihihihi, ik hou niet zo van sektes. Zeker niet van “Het Ware Autoliefhebbers Geloof”, Scientology is er niks bij.

Voor je weet ga je dwangmatig dingen als “Dik!”, “Vet!” en “Pure porno” roepen over alle BMW’s, Mercedessen, Alfa Romeo’s en Ferrari’s ….., brrrrrrrrrr. Koude rillingen gewoon.
Zonduuuuuhhhh .. Heiligschennisssssssss ..

En wist (net als mijn medebloggers) tot 5 minuten geleden niet eens van het bestaan van dit grafding af ..
@lincoln: Grappig want hij is enige tijd geleden nog voorbij gekomen hier. Pak maar eerst een bakkie koffie ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).