Een gloednieuwe Skoda voor minder dan 10.000 euro?

Auteur: , 44 Reacties

Terug naar de basis?

Een gloednieuwe Skoda voor minder dan 10.000 euro?

Skoda werd voorheen als het budgetmerk van de VAG-merken gezien. Met volwassen auto’s als de Octavia en Superb hebben de Tsjechen bewezen wel meer te zijn dan een afvoerputje van Volkswagen.

Het voordeligste model is de Citigo. De stadsrakker, die je ook als VW Up! of als Seat Mii kunt krijgen, is er vanaf 11.690 euro. Het automerk heeft er oren naar om een model onder de Citigo te lanceren. Een budgetauto met een prijskaartje dat vermoedelijk onder de 10.000 euro gaat komen.

Dit model moet in 2020 op de markt komen. Of deze auto ook naar Europa komt is nog maar de vraag. In eerste instantie heeft Skoda de Indiase, Braziliaanse en Iraanse markt voor ogen, aldus topman Thomas Sedran van de Volkswagen Groep.

Eerder dit jaar voerde Skoda gesprekken met Tata Motors. Er lag een idee op tafel om het AMP-platform van Tata te gebruiken voor de ontwikkeling van een budget-Skoda. Beide bedrijven wisten echter niet tot een akkoord te komen en een samenwerking is nu niet meer ter sprake. (via Autonews)

Fotocredit: een kekke Citigo via @matthijs_vangarderen op Autojunk



44 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Een gestripte Citigo. Driedeurs, geen airco, geen stuurbekrachtiging, zwingelraampjes, klapraampjes achterin, geen centrale deurvergrendeling, zwart stalen velgen zonder wieldoppen, zwart kunststof bumpers, geen radio. Alleen airbags in het stuur en boven het dashboardkastje. Geen deursensor voor de interieurverlichting aan de passagierskant. Geen boordcomputer.

Was zeven jaar geleden heel normaal op de bodem modellen. Mag wel eens een comeback maken, en dan voor < 10k.
@smulders: je bent de gedeelde achterbank vergeten.
@smulders: Ik begrijp niet echt waarom je zo’n kale uitvoering zou willen hebben. Als consument ga je dan toch op zoek naar een jong gebruikte Citigo/Up/Mii etc. met toch wat meer opties voor onder de 10k? Dat zou ik in ieder geval doen.
@smulders: Fiat was ze al voor. 500, 126 en ga zo maar door. Heer en meester zijn die Italianen. In het maken van handige leuke compacte goedkope auto’s.
@smulders: klopt. M’n ma heeft nog een aygo uit 2006, 5-deurs, klapraampjes achterin(waarvan de lijm altijd loslaat), alleen airbags in t stuur en boven dashboardkastje, geen sensor voor interieurverlichting aan de passagierskant, geen boordcomputer, wel airco, stuurbekrachtiging, elektrische ramen voor, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, lichtmetalen wielen, bumpers in carosseriekleur, radio met aux aansluiting en de hieronder genoemde gedeelde achterbank. Kostte toen lichtgebruikt en een of twee jaar oud ongeveer 6500. Behoorlijk complete en frisse auto voor ’t geld toen en still going strong.
@smulders: dit heeft vag ook al eens geprobeerd met de VW Fox. Was eigenlijk voor de Braziliaanse markt bebouwd, geloof ik. Die had daar lekker moeten blijven…
@matter: *gebouwd*
10.000 euro is nog te veel voor een Skoda.
@cappie: Nou komtie: waarom?
@cappie: rij al jaren in een Skoda Superb, heb ook al in de Kodiaq gereden. Prima auto’s zonder kapsones. Brengt je ruim, relatief comfortabel en betrouwbaar van a naar b. Dus afhankelijk van je criteria is het een top auto. Sterker nog, als binnenruimte je belangrijkste criterium is, kunnen toppers als de huidige Mercedes E estate en Volvo V90 niet winnen van mijn Superb.
@dunhozzie: daarnaast wint Skoda regelmatig de één na de andere autotest in vergelijking met de concurrentie volgens verschillende autobladen. Dat het merk bij sommige mensen last heeft van een imago probleem is wat anders:)
@dunhozzie: zag pas ergens een witte Suburb estate van vorig of dit jaar, met zwarte wielen. Erg strakke auto om te zien! Zeker voor een skoda
@cappie: Hoe zou je je moeten voelen als je dezelfde auto in een andere verpakking hebt gekocht:) Als er 1 merk is van de VAG groep waar ik wel in zou willen rijden is het Skoda..
@jamesbond007: heb wel eens in een yeti gereden. Aan het begin dacht ik zelf van o jee daar gaan we maar na paar km was ik totaa van gedachte veranderd. Super auto!
Oké, komt niet dus. Sowieso niet in euro’s. Hoeveel Roepie, Real en Rial gaat ‘ie kosten dan?
Ik kan niet wachten op de eerste spyshots!!
Moet toch mogelijk zijn om een vorig model polo of lupo als Skoda te verkopen?
@pomoek: veiligheid? Emissies? Wordt moeilijk denk ik, alles evolueert zo snel tegenwoordig…
@futse: beetje aanpassen nieuwe software, moeten ze toch kunnen bij vag?
@futse: Als het voor India, Brasil en Iran is kan dat nog wel lukken hoor…
@Esprit_de_Flandre: klopt, want daar kijken ze nog zo nauw niet. Maar daar hebben wij niet veel aan he ;-)
Was de VAG drieling bij lancering niet onder de 10k?
@dutchdriftking: Tja, ‘inflatie’ noemen ze dat, maar ik noem het ‘bar weinig waar voor je geld’, crisis of niet.
@dawwg: niet helemaal… BPM!
@dawwg: Bar weinig voor je geld? Voor €15k heb je een super mooi aangeklede Citigo (of Up/Mii) van goede kwaliteit. Prijs/kwaliteitsverhouding is in mijn ogen wel goed. De BPM en BTW is tegenwoordig wel belachelijk, ongeacht welke auto of merk.
@dutchdriftking: klopt. Toen de kosten rijklaarmaken o.a. nog los in rekening werden gebracht.
@menaz: goed punt. Toen stonden de prijslijsten vol met niet rijklare auto’s die je onmogelijk voor dat geld kon krijgen.
Een budget-Skoda is een beetje een pleonasme toch?
@shibby: Zolang budget Skoda’s maar niet duur kosten zal niemand zich daar aan irriteren…
Skoda is gewoon Volkswagen, dus wat lopen jullie poep te praten?☝️
@bmwfreak038: audi ook, seat ook…
Ik ging er van uit dat de Citigo al minder dan 10.000 kostte.. Ik had voor 12.000 euro wel haast een Fabia verwacht. Auto’s worden duur…
Ik snap dit nooit zo goed, waarom zo nodig een (kale) nieuwe auto kopen met je laatste 10k. Voor hetzelfde geld koop je een uitstekende 2e hands waar de kop al af is.
@onnes: Omdat sommige mensen smetvrees hebben.
@onnes: amen to that!!

Al dat gezemel over minder kilometers (<50.000) etc.

Laat ze dat maar lekker doen. Ik tuf privé lekker rond in mijn dikke f11 (165.000kk).
Als ik <50.000km had gewild had ik een veel simpeler hok moeten rijden. Puh, mij niet gezien.
@onnes: Die tweedehandsjes zijn ook ooit nieuw geweest…
https://www.scouters.nl/wp-content/uploads/45km-auto-Canta-LX1.jpg

Skoda embleem erop, ready to go. Met een beetje onderhandelen kunnen ze meer dan 50% winst pakken.
Volgens mij was een Arosa vroeger ook onder de 10k. Het alternatief voor de Lupp
>Een gloednieuwe Skoda voor minder dan €10.000.
Een gloednieuwe Skoda voor omgerekend, minder dan €10.000 zal t vast worden. In onze valuta en rekeninghoudend met onze belastingssysteem, zal t vast >10k worden.
Een nieuwe Skoda voor minder dan 10.000 zou prima moeten kunnen toch?
In 2014 lukte het ze ook voor 8380 euro
(https://www.autoblog.nl/nieuws/top-10-goedkoopste-autos-van-nederland-editie-2014-67595)
Tel daar dan wat afleverkosten bij op, wat extra BPM tov toen, dan nog snap ik niet dat ie nu niet voor 10.000 verkocht kan worden.
In Belgique kost een Citigo minder dan 10.000.

Is natuurlijk wel het basismodelletje, wat ze nooit in voorraad hebben.

Die ‘vanaf’-prijzen zijn eigenlijk gewoon boerenbedrog…
Deze wagens waren bij lancering meen ik €8.900,- kaal, tegenwoordig beginnen deze bij 11.500,-. Lang leven de roverheid.
Thanks voor het gebruiken van mijn foto! Rijdt best hoor, deze Citigo. ben met deze naar Berlijn gereden… kost je 14k, maar dan heb je ook wel een volle Citigo, met automaat! En die ASG is genieten, handgeschakeld rijden zonder koppeling is soms ook best leuk! (Auto is van Kenneth, een vriend van me).
@matthijs_vangarderen: oh, ik krijg 18k* doorgefluisterd

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).