Wat we weten over de nieuwe supercar van Ariel [updated]

Auteur: , 29 Reacties

Kleine autofabrikanten die met iets nieuws komen. Dat is altijd interessant.

Ariel

Het Britse Ariel ken je van fun auto’s als de Atom en Nomad. De autofabrikant heeft de afgelopen jaren achter de schermen aan een nieuw project gewerkt. Er is zelfs Brits overheidsgeld mee gemoeid en het belooft iets speciaals te worden.

Geen spartaanse Atom-praktijken dit keer. Nee, de Britten hebben iets serieuzer op het programma staan. Het voertuig wordt intern ‘P40’ genoemd en zal een vierwiel aangedreven elektrische tweezitter worden. De auto krijgt volgens Autocar een turbine-aandrijving met range-extender. Het ding krijgt zo’n 1000 pk vermogen en 0-160 km/u moet in 3,8 seconden zijn gedaan. De productie staat gepland voor 2020. De top zal worden begrensd op 160 mijl per uur (257 km/u).

De elektrische supercar heeft een aluminium monocoque en zal ongeveer 1.600 kg gaan wegen. De Britten zijn van plan zowel een vierwiel aangedreven, als een voordeligere tweewiel aangedreven ‘P40’ op de markt te brengen.

Ariel is het project drie jaar geleden gestart. De auto is ontwikkeld in samenwerking met Hipercar en Innovate UK. Laatstgenoemde is een fonds van de overheid dat nieuwe innovatieve projecten uit eigen land ondersteunt. Ariel kon op twee miljoen pond rekenen uit dit overheidsfonds.

UPDATE: de supercar is inmiddels officieel aangekondigd. De bolide luistert naar de naam Hipercar, dat staat voor High Performance Carbon Reduction. De auto krijgt vier elektromotoren met elk een vermogen van 299 pk en 450 Nm koppel. De vierwielaangedreven variant is met deze configuratie goed voor maar liefst 1200 pk. De achterwiel aangedreven variant moet het stellen met 600 pk. De 4WD-variant krijgt een 56 kWh accupakket. De 2WD-variant een 42 kWh accupakket. Ariel zal de elektrokar in 2019 presenteren.

Ariel
Ariel



29 reacties

Mooie concurrent voor de hypercar die de jongens van BAC naar verluidt aan het ontwikkelen zijn.
Ben nooit zo’n fan geweest van dit merk. Maar toch wel erg benieuwd waar ze mee aankomen. Heeft Nederland overigens niet ook zo’n potje voor innovatieve plannen?
@simonferrari: jazeker, die heet innovatie box
Geweldige auto . . . die Alfa Berlina 1750.
3,8 sec naar 160km/u, dat zijn wel serieuze cijfers. Ik krijg al een serieuze smile op m’n gezicht bij 3,8 sec naar de honderd. Als ze dit nu ook nog een beetje betaalbaar kunnen houden kan de pret helemaal niet meer op.
@jerudo: kan niet wachten op de eerste gek die er eentje crasht op youtube. Wat een acceleratie.
@fmgarcia: Ik kijk liever naar Chris Harris e.d. die er een leuk filmpje over maakt dan iemand die zijn eigen in de kreukels rijdt eigenlijk….
@senne: Ja het kwam er een beetje ongelukkig uit.. Ja dat soort gasten zie ik geen domme dingen doen. Doelde meer op dat dit echt te vee gaat om op de openbare weg toe te laten. Iemand zal de grens asap opzoeken!
@jerudo: 3.8 seconden naar 160?
Zal pijn doen om je ogen weer diep uit je achterhoofd te pulken..
Ben nog steeds aan het wachten op een foto van een Morgan EV3 in het wild….
En 0-100km/h?
@f40racer: denk 1.9-2.1
@fmgarcia: ik denk 0.9
@hplh: En nog 3 seconde over de laatste 60 doen zeker..
Het is een cliché stelling, maar zeer weinig auto’s rijden zo puur en zuiver als een Ariel.
De atmosferische zijn snel en klinken fantastisch
De supercharged blokken zijn nog sneller en zijn oorverdovend.
Ze zitten nu aan 370pk voor 560kg met de atom 3.5R

En daar gaat Ariel…

Noem me cynisch, maar hoeveel kleine constructeurs zijn niet ten onder gegaan aan dergelijke prestige projecten?

Ik hoop dat ik fout ben, maar ik vrees van niet…
@rohrl-fan: Ariel heeft zijn zaken redelijk goed op orde denk ik. Ze hebben goede zaken gedaan in de VS met TMI autotech die op hun beurt veel chassis verkopen, weliswaar daar met een chevy blok.
Het enige dat lastig te slijten is blijkbaar, is de Ariel Ace moto. Is wel kneiteduur ding
Tesla, incoming!
-edit: check-
Zouden ze bij Williams hebben aangeklopt voor die turbineaandrijving?
@Edge: Die hadden nog iets in de kast liggen van hun Jaguar C-X75 project :)
De ariel atom v8 3.0. 2.3 seconden naar de 100. Dat zal een goede beuk in je rug geven!!
@yvesx90: bij Ariel zelf sprak ik met De eigenaar en die is met de V8 na een paar km teruggekeerd op het enige ritje dat ie er ooit mee durfde maken. Het was sensory overload :)
@woudloper:hier een filmpje van de acceleratie. https://m.youtube.com/watch?v=B4QaFyF4Eus
Heftige cijfers. Even wat anders, zijn er ook kits om die atoms wat mooier te maken? Fiberglass bodies oid? Jaja gewicht etc, maar die dingen zien er gewoon niet uit..
@ghini: de Rezvani Beast is een Ariel Atom met een body.
Leuker dan een Shelby Cobra iig
@alcantara: zeker nog nooit met een shelby cobra gereden.
” turbine-aandrijving met range-extender”

Het lijkt mij dat dit niet helemaal goed verwoord is.
Die turbine zal gebruikt worden als range-extender. Dat is eigenlijk de enige manier waarop een gasturbine werkt als aandrijving voor auto’s, want dan kan het ding de hele tijd op het ideale toerental draaien terwijl het stroom opwekt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).