Deze velgen zijn de beste keus voor de Tesla Model 3 [updated]

Auteur: , 48 Reacties

Maar...waarom?

wielen

De manieren om je Tesla Model 3 aan te passen naar je individuele smaak en wensen zijn beperkt, maar je kan in ieder geval opteren voor een setje 19″ porno-jetsers in plaats van de standaard 18″ aero-wheels. De overgrote meerderheid van de Model 3’s die tot nu toe geleverd zijn hebben de grotere wielen, doch als je last hebt van range anxiety, kan je er beter niet voor kiezen!

Een anonieme engineering-honcho van Tesla claimt namelijk dat Model 3’s uitgerust met de standaard wielen maar liefst tien procent verder komen op een lading stroom dan Model 3’s met de optionele grotere wielen. Laat dat de Nederlandse overheid maar niet horen, want voordat je het weet laten ze je net als bij de Audi SQ5 (rijtest) dik extra belasting betalen voor de grote velgen.

Tesla bood eerder speciale Aero-wheels aan voor de Model S en gaf toen zelf aan dat de actieradius daarmee met vijf procent vergroot kon worden. Omdat de wielen echter graflelijk waren, koos niemand ervoor en verdwenen de ‘schotels’ met stille trom van de optielijst.

Tesla

De standaard Aero-wheels van de Model 3 hebben wat dat betreft een aas in de mouw. Je kan de vijf discs eraf halen, waarna er een conventioneel ogende alu-velg overblijft. Op dat moment heb je weliswaar niet het voordeel van de betere actieradius, maar kan je wel de blits maken bij het supercharger station. Het is maar net waar de omstandigheden om vragen. Het plaatje hierboven toont de transformatie (ja, dat zijn dezelfde velgen). (via electrek.co).

UPDATE: er is nu ook een handige video van iemand die voordoet hoe je de panelen eraf sloopt. Check ‘m hieronder!

Model-3



48 reacties

Waarom wordt deze moderne truttenschudder zo gepromoot? Saaiere auto’s zijn er op t moment bijna niet.
@snorrewietskie: saai qua uiterlijk wellicht maar rap is hij zeker. Daarnaast schijnt het ook bizar goed te sturen door het lage zwaartepunt, werd vergeleken met een gulia qv in een review. Dus ongefundeerde haat jegens ev mag ook wel ophouden.
@aarsgewei: hangt van het rubber af. T is en blijft een bak gewicht vergeleken met sommige andere autos, dus met identiek rubber zullen die zeer waarschijnlijk gewoon vlotter zijn. Zelfde als een rondetijd zetten in een bmw M5 op linglong of whatever bandjes tegen een 330 met een stel merkbanden. Op een bochtig circuit denk ik dat de 330 wint.
@snorrewietskie: hoe kan iets wat zo snel van 0 naar 100 gaat nou saai zijn?
@mashell: gewoon, omdat het zo is!
Maar maar maar….ze zijn beiden best wel lelijk…
Ik vind deze disc-velgen niet zo mooi Nee, maar ik heb wel eens mooiere gezien.
Ik vind die maybach dingen wel wat hebben. Of die A2 schoteltjes: het is weer eens wat anders
Als ik er 10% verder mee zou komen dan wist ik het wel. Je ziet ze toch niet als je erin zit. Elektrisch rijden is de toekomst!
@Donstil: “je ziet ze toch niet als je erin zit”.. is net zoiets als “waarom zo’n snelle auto, je mag toch maar 120..” Iets voor op het forum van de Libelle.
@mennok: Onzin. Hard of sportief rijden gaat prima op “lelijke” velgen.
@Donstil: huh? Jij hebt het punt van @mennok niet helemaal begrepen volgens mij :’)
@donstil: Je kan ook seks hebben met een lelijke vrouw, ik zit toch liever in een mooie!
@mennok: domme gelul altijd, koop dan ook roze schoenen. tja kleur maakt niet uit, je kunt er toch ook op lopen?
@bmwfreak038: wat een slechte vergelijking zeg…
@ozan: gaan jullie dan gewoon 120 rijden..
@bmwfreak038: dit slaat dan weer nergens op.
@mennok: naja ik was niet van plan om velgen van 1000€ mee te nemen op een trackday/daily. Gewoon putdeksels zijn ook aero toch? :-)
@donstil: dat betwijfel ik, komende 25 jaar zeker nog niet.
Zo schoon is een EV ook niet als je het hele productie proces /levensduur gaat rekenen.
Het is verplaatsen van de milieu problematiek.
Ik zie de EV meer als een tijdelijke tussenfase totdat waterstof echt goed doorontwikkeld gaat worden.
@m54b30: kijkt u alstublieft even het filmpje: mobiel bellen in 1998 door frans bromet. Een mobiele telefoon? Mensen kunnen mij toch thuis bellen. De wereld verandert in een ongekend snelle vaart. Zulke uitspraken over 25 jaar in de toekomst doen durf ik niet aan. Accu technologie staat op het punt van een aantal grote doorbraken.
@milieumeneertje: We zullen het wel zien, het gaat momenteel idd vrij hard kwa technologie, maar dat is hetzelfde verhaal met waterstof en andere bronnen, zoals mierenzuur etc etc etc
@m54b30: Waterstof gaat het niet worden. Niet binnen 10, 30 of 100 jaar.
@simonmc: Ja hoor Waterstof uit Ammonia.
@airc: de vraag is dan hoe je die waterstof helemaal uit Ammonia naar Nederland getransporteerd krijgt….
@simonmc: Zou ik niet te hard gaan roepen, er worden nog elke dag vorderingen gemaakt.
Kansloos natuurlijk, om dikke porno wielen onder zo’n elektro hok te leggen. Moeten gewoon de meest aërodynamische wielen onder die er zijn icm banden met lage rolweerstand.
@trustmeiamanengineer: waarom?
@2wheeler: Minder verbruik = grotere actieradius = minder opladen = meer ijsberen. En daar is het toch allemaal om te doen? Anders kun je net zo goed in een Brabus Rocket rondrijden. Beter zelfs.
@trustmeiamanengineer: Dieselaars mogen ook geen andere velgen steken? Grofweg de meeste zullen diesel rijden omdat het zuiniger is. Ik denk dat de meeste mensen die straks een Tesla gaan rijden niet echt 300km op een dag rijden. Veel minder denk ik. Die 10% zal niet zo veel uitmaken.
Tja, als het je daily commute vehicle is, waarom niet? Beetje meer range is dan toch alleen maar top? Wat kan jou de mening van je gepolitoerde buurvrouw rotten?
@tenaci: Bovendien weet die toch niets van velgen.
Je daily mag er wat mij betreft best wel leuk uitzien hoor. Als je de range niet nodig hebt, zou ik er gewoon wat fraaier schoeisel onder leggen.
@2wheeler: precies!
Volvo had ook dergelijke velgen onder hun drivE modellen – die zuinige diesel muesli mobielen destijds.
https://res.cloudinary.com/carsguide/image/upload/f_auto,fl_lossy,q_auto,t_cg_hero_low/v1/editorial/dp/images/uploads/Volvo-C30-DRIVe-SMart-w.jpg
Klopt, op m’n 15 inch winterwielen rij ik een stuk zuiniger dan op de 17 inch zomerwielen. Maar het oog wil ook wat.
Zo’n schoteldingen zien er niet uit. Ook al is ie elektrisch, dan mag er toch wel wat mooiers onder?
Dat heb je ook bij een Prius. wieldoppen eraf en je hebt een leuk setje velgen.
Er is minstens één iemand in Europa die de Aero disc velgen WEL onder de model S heeft. Bewijs in de link:
https://postimg.org/image/qmgov7rsz/
Die “schotels” lijken wel op die oude Opel velgen met dat glimmende smalle Maltezer kruis op zwarte achtergrond. Werd volgens mij standaard geleverd op de luxere versies van de C kadet.
Men rijdt alleen maar electrisch omdat het geen drol kost. That’s it. Zodra de olie verbannen en iedereen lekker is gemaakt met electra wagens gaan ze volle bak stroom belasten en ben je per km wellicht duurder uit dan dat je dat nu bent met fosiele brandstof. That’s the way the cookie crumbles!
@jaso013: 👍
@jaso013: ja precies, linksom of rechtsom om moet die kas gevuld worden hoor.. alsof we allemaal oneindig fiscaal gestimuleerd kunnen worden 😂 Electra kost straks net zoveel (in absolute zin meer want gecorrigeerd omhoog met inflatie) als wat alle autobezitters nu betalen aan accijns, houderschapsbelasting, CO2 taks etc etc. Voor dat geld rij ik liever iets wat rookt en brult en jankt!!! 😎
@audir8v10: een tiener voldoet zo op t eerste gezicht aan je eisen maar daarmee rijden is strafbaar.
Die velgen bovenaan de pagina zijn toch nooit hetzelfde…?
via iPhone app
@ttdesign66: lijkt mij ook, gezien de vorm bij het hart van de velg
@apriliarsv: en de glimmende velgrand en de vorm van de spaken. Zijn echt 2 verschillende model velgen
Waarom niet dat hele putdeksel zwart verven en dan een velg design met aluminium verf er overheen zoals bij meer elektrische wagens? Esthetisch ietsje minder dan “the real deal” natuurlijk maar beter dan deze lelijke dingen.
Dat zijn 2 verschillende velgen.
Mooie uiensnijders…. bah

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).