Een icoon in het nieuw: de Toyota Land Cruiser

Auteur: , 22 Reacties

Werk je voor de Verenigde Naties of sleep je weleens een paard achter je aan? Dan is dit je nieuwe auto.

Ah fijn. Goed om te weten dat er tussen alle hypermoderne Müsli ook nog ruimte is voor een ouderwetse rouwdouwer als de Toyota Land Cruiser. Die EV’s mogen er dan voor zorgen dat de zondvloed nooit komt, maar als het nou toch gebeurt staan ze allemaal te trippen van de kortsluiting terwijl je in deze Toyo gewoon lekker doorrolt. Een 2.8 liter D4-D vierpits diesel onder de kap en een ladderchassis dragen daar wel zorg toe. In 12,1 seconden knal je naar de honderd en daarna rijd je door tot in de eeuwigheid. Bonfire mag daarnaast flink wat hooi eten, want je mag maximaal 3.500 kilo aan de trekhaak hangen. Kom daar nog maar eens om in een EV. Kortom, dit is de Skyfall onder de auto’s: terug naar de roots en op die manier glorieus overwinnen.

Toch ontkomt zelfs zo’n Land Cruiser uiteraard niet aan de nodige updates dezer dagen. In het interieur vind je een nieuw multimedia-systeem met een 8-inch groot touchscreen terug. Tevens is de auto voorzien van Toyota Safety Sense met allerlei moderne actieve veiligheidssystemen.

De nieuwe Land Cruiser wordt leverbaar als drie- en als vijdeurs. In het laatste geval bestaat er een optie om met zeven inzittenden op pad te gaan. De oude stijl SUV is leverbaar vanaf 15 november 2017 voor prijzen vanaf 69.575 Euro, maar dat is inclusief BTW en BPM. Onze overheid vindt dit soort auto’s no bueno en dat blijkt uit de vanafprijs voor zakelijk gebruik. Met een grijs kenteken bedraagt die namelijk slechts 31.895 euro, exclusief BTW en BPM.



22 reacties

De witte jurkjes zullen hier van smullen
@janmetdelangeachternaam: valt wel mee. Dit is de J150. Dus de ‘kleine’ Land Cruiser. In Arabische landen is met name de J200 erg populair. Dat is de grotere Land Cruiser met achtcilinder.
Absoluut een van de beste in zijn segment, al jaren. Doet Toyota toch goed. Dit ding is weer fris en kan er weer jaren tegenaan.
Prijs incl. taxen valt nog mee voor zo een kolos. Ik heb er alleen geen parkeerplaats voor :)
Soort opgeblazen Suzuki S-Cross… nee dank je ik vind dit niks.
@720s: lol…
Beste auto ter wereld!
Zal ongetwijfeld ongeëvenaard zijn in zijn klasse. Maar het ziet er niet uit.
@pomoek: zoals het hoort, groot, vierkant, log en doet het altijd.
Dus ja, zoals het hoort
En de V8????
Ik vind de BMW i Vision Dynamics Concept van het artikel hierna stiekem vééééél vetter!
@jochempie: Oké, nog iets later dan.
@Jaapiyo, dit is dus niet de Land Cruiser waar de UN mee rondrijdt en waarvoor je in elk Afrikaans land onderdelen kan krijgen. Dat is de Toyota Land Cruiser (chassis: J200). Deze wordt geleverd met benzine V6, benzine v8 (meerdere smaakjes) of diesel v8. Dat is pas echt een dikke middelvinger naar de eco-industrie.
De wagen in dit artikel is de opvolger van de Toyota Landcruiser Prado (chassis: J150). Echter wordt ‘Prado’ in NL weggelaten. De Prado is het kleinere broertje, half niet zo luxe als de grotere broer en een stuk lelijker als je het mij vraagt. Daarnaast heeft de grotere broer een 4.5 D4-D V8 Diesel. Machtig!
Als we toch stoere Toyota’s bespreken, er is dus ook nog de Toyota Hilux Pickup (chassis: AN120/AN130). Hierop is dan weer de personenvariant Toyota Fortuner gebaseerd. (chassis: AN160)
Voor plaatjes verwijs ik u naar ‘de interwebs’.
@r2d2: dank, wilde net een vergelijkbaar stukje tikken. Dit is inderdaad de (licht geretoucheerde) Prado welke in geen enkel opzicht in de buurt komt van de in Nederland niet leverbare J200. Het summum op het J200 chassis is echter de Lexus LX570, die er wat betreft luxe nog een tandje bijzet.
“Die EV’s mogen er dan voor zorgen dat de zondvloed nooit komt, maar als het nou toch gebeurt staan ze allemaal te trippen van de kortsluiting terwijl je in deze Toyo gewoon lekker doorrolt. Een 2.8 liter D4-D vierpits diesel onder de kap en een ladderchassis dragen daar wel zorg toe. In 12,1 seconden knal je naar de honderd en daarna rijd je door tot in de eeuwigheid. Bonfire mag daarnaast flink wat hooi eten, want je mag maximaal 3.500 kilo aan de trekhaak hangen.”

Wat heb je dit heerlijk opgeschreven @jaapiyo. Heb ervan genoten.

OT: Ziet er prima uit, maar hij mist wel een beetje de uitstraling van de vroegere generaties. Hij wordt een beetje anoniem. Zo’n lel van een auto mag wel wat meer uitstraling hebben. Verder geloof ik Toyota op haar woord dat de techniek je nooit in de steek zal laten.
Model 60, 70 & 80 zijn de echte Land Cruisers zoals ze bedoeld waren. Na de VX is het toch bergafwaarts gegaan met de Land Cruiser.
Wat waren die landcruisers van vroeger toch gaaf, in Narcos zie je ze veel terug. Echt gaaf om te zien hoe bruut en robuust die eruit zien.
Mooi is anders, maar wat een heerlijk bakbeest.
FYI: Dit is de nieuwste Land Cruiser Prado. De Prados hebben lichtere motoren, die ook te vinden zijn in de huidige gen. Fortuners. Dus anders dan de echte (J200) Land Cruisers
OT: doe er maar een. Altijd al Land Cruiser fan. Ook van de Prados
heb het vorige model gehad met een 3.0 d4d blok liep vast bij 130.000 km
Hoop dat dit blok beter is
De Land Cruiser V8 en de Prado zijn een van de weinige auto’s waar ik verliefd op ben. In een woord alleskunner.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).