Een motorfiets als deze zag je nog nooit

Auteur: , 41 Reacties

Yamaha doet het gewoon.

Het Italiaanse Piaggo had met de driewielige MP3 een absolute voltreffer te pakken. Het ding combineert de wendbaarheid en het “met je smoel in de frisse lucht”-gevoel van een motorfiets met de veiligheid van een auto driewieler. Ook handig: met een rijbewijs B mag je in Nederland gewoon zo’n ding besturen.

Yamaha pakt het anders aan. De Japanners presenteerden vandaag hun Niken: een driewieler waarvan de voorwielen, net als op de MP3, kunnen kantelen. Wat de Niken bijzonder maakt is dat elk voorwiel een eigen voorvork met twee veerpoten heeft gekregen. Het uiterlijk is effe wennen en het precieze nut ontgaat ons voor een deel, maar uniek is het wel!

De Niken wordt aangedreven door een 850 cc driecilinder die waarschijnlijk meer dan 100 pk levert. We zeggen waarschijnlijk omdat Yamaha de exacte specs nog niet heeft vrijgegeven. De kans is echter groot dat het blok uit de MT-09 Tracer is gebruikt, die goed is voor 115 pk en 87,5 Nm.

Of ‘ie in productie gaat? We durven het niet met zekerheid te zeggen, maar we gokken van wel. Filmpje!

Niken



41 reacties

Ziet er leuk uit
Wauw, wat een bizar ding. Het precieze nut ontgaat mij ook, maar het zal dat B-rijbewijs trucje wel zijn.
Ondanks dat de techniek wel gaaf is, krijg ik er een ‘fiets met zijwieltjes-gevoel’ bij.
Wow motorfietsen zijn al niet echt moeders mooiste tegenwoordig, maar dit is wel echt next level…
Geinig ding maar figuren die op een MP3 rijden zijn levensgevaarlijk. Ongelofelijk dat die maas in de wet nog steeds niet gedicht is. Een motor hoort gewoon 2 wielen te hebben, en daar hoort een bijbehorend rijbewijs en rijvaardigheid bij. Dat driepitter blokje is trouwens wel lekker.
@trustmeiamanengineer:

Die maas is al gedicht, alleen weten veel mensen dat niet.
Per 19 januari 2013 vallen driewielers onder rijbewijs A. Een mp3 en dit ding mag je dus niet meer besturen met een rijbewijs B. Tenzij…. Je het rijbewijs al had voor die tijd. Dit soort wijzigingen gaan namelijk nooit in met terugwerkende kracht.
@timberleek: Ah kijk aan. En ook wel weer logisch dat men niet achteraf nog genaaid wordt natuurlijk. Zo heel duur en lastig is een A rijbewijs halen nou ook weer niet, dus alleen al voor je eigen veiligheid zou je het gewoon moeten willen behalen.
@trustmeiamanengineer: Motorscooters mogen van mij ook verboden worden. Irritante dingen met irritante mensen erop.
@berlinetta: Jup. Zeker met een Roof helm en bondkraag/hoodie….
Dus het verschil is dat een MP3 een twee voorvorken met één veerpoot per voorvork heeft en de Yamaha twee voorvorken met twee veerpoten per voorvork heeft?
https://www.huismanleiden.nl/wp-content/uploads/2015/10/Piaggio-MP3-2.jpg
Maar kan die ook een wheelie?

(Even serieus… haal dan gewoon je motorrijbewijs… Of mag dat niet van je vrouw?)
Ziet er levensgevaarlijk uit.
Ziet er vet uit. Totdat een bepaalde groep uit met name de randstad deze dingen zullen ontdekken en zich weer veel te stoer gaan gedragen hiermee.
@MauritsH

Het rijbewijs B trucje werkt niet meer.
Per 19 januari 2013 zijn de regels omgegooid. Je moet dan weer rijbewijs A hebben.
A1 voor driewielers tot 15KW (ja dit is anders dan motoren)
A voor driewielers boven de 15kW (A2 heeft geen categorie voor driewielers).

Op het moment worden de regels opnieuw omgegooid. Nu komt er een rijbewijs A met code 80. In plaats van het oude systeem: A1 – examen – A2 – examen – A kun je vanaf je 21e een rijbewijs A met code 80 halen. Dan heb je nog steeds een beperking op 35kW, maar die vervalt automatisch na 2 jaar (geen tussentijds examen meer dus, net als in de 25kW tijd). Die beperking geldt niet voor driewielers. Dus een 21 jarige mag met een A+80 rijbewijs wel een driewieler rijden van >15kW.

En zoals altijd zijn geen van deze wijzigingen met terugwerkende kracht.
Dus als je je B al had <19-01-2013 mag je nog steeds op een driewieler
En als je je A2 al hebt, moet je nog steeds examen doen voor volledig A
@timberleek: volgens mij vergeet je nog het volgende : de Piaggio MP3 LT of Peugeot Metropolis RS zijn wel met een B-rijbewijs (mits voor het 19-01-2013 behaald is) te rijden. Puur en alleen omdat deze driewielers onder de categorie trikes vallen door het installeren van een rempedaal en de spoorbreedte te vergoten (465 mm).
@justsomebody: Dat zeg ik toch ook? De 1 na laatste regel.

ik heb alleen niet het onderscheid genoemd tussen de motor en “auto” versies
Aangezien blijkbaar velen het nut van dergelijk ding niet doorhebben;
Twee voorwielen betekent meer grip in de bochten, dus een hogere bochtensnelheid.
Op een circuit zal dat niet veel voordeel hebben gezien het hogere gewicht en de racebanden die daar gebruikt worden. Maar op de openbare weg met alle oneffenheden zal het mogelijk zijn om veilig door de bocht te gaan tegen aanzienlijk hogere snelheid.
@cbsevenfifty: En als een voorwiel wegglijdt (blaadjes/poep/modder) lig je nog niet meteen op je snuffert.
@cbsevenfifty: nog veiliger kun je door de bocht als je nog een vierde wiel toevoegt. Dan kun jij vrijwel niet meer omvallen.
@mashell: jaaa drie wielen aan de voorkant! Gaaf :)
@cbsevenfifty: ik vreesde al dat ik het moest doen! Thanks!!
Nooit gedacht dat ik dit type moto (?) mooi ging vinden.
Lekker agressief voor een mietje.
Leuk voor degene die geen motorrijbewijs halen wil m/kan maar wel relatief goedkoop en flexibel wil woon/werken. Helaas rijden er in de praktijk bijna alleen maar paupers op met gucci tas, bontkraag en Roof Boxer helm.

Gelukkig lost dit probleem zich langzaam vanzelf op aangezien je je B rijbewijs voor 2013 gehaald moet hebben. De markt voor deze dingen zal dan ook wel kleiner worden de komende paar jaar.
@racerx: vergeet de bemmende Akra’s eronder niet!
@gulli: idd, want die suffe blokjes klinken immers zwaar inspirerend.
Wat een raar ding… zal wel snel populair worden bij de Amsterdamse penoze, en ook bij een liquidatie (voor de liquidator (?), niet voor de geliquideerde. Moge duidelijk zijn..) lijkt me dit het perfecte vervoermiddel.
Denk dat heel wat die-hard motards die nu na een zwaar ongeval het motorrijden niet kunnen laten en noodgedwongen op een trike rondrijden (met zo’n kever achterkant, of degene met meer smaak een can-am spyder) hier dolgelukkig mee zullen zijn. Je hoeft geen voetjes meer aan de grond te zetten en voor de rest wel weer ten volle kunnen genieten van alle aspecten van het motorrijden.
@jerudo: volgens mij moet je hem nog wel zelf rechtop houden tenzij je hem zelf steeds op een soort slot zet bij het stoplicht;

When moving at slow speeds or stopped, the rider maintains balance by maintaining forward motion or placing feet on the ground. The front suspension locks or unlocks using a switch, which is located just below the throttle on the right handlebar. The suspension lock can only be activated manually, at low speeds or at a stop; the lock is automatically disengaged when the engine speed exceeds 2,500 rpm.
Ik rijd met mijn auto rijbewijs weleens met zo’n Piaggio, maar ik moet mezelf er altijd overheen zetten om hem plat te gooien in een bocht, het lijkt niet natuurlijk, voor mij dan.
Het rijdt wel comfortabel en het voelt solide aan op de weg.
Dit is natuurlijk geen motorfiets laten we dat even allemaal duidelijk hebben.
Het ding is niet om aan te gluren maar het blok is zeker wel een feestje. Heb zelf een mt09 uit 2017 in mijn garage staan en dat is met gemak de leukste en fijnste machine die ik ooit gereden heb.
Heel hoog gehandicaptenvervoer-gehalte heeft deze, inclusief die Piaggio. Dit heeft naar mijn menig nog meer charme. http://www.mscmierlo.nl/uploads/1/2/6/1/12619090/6515721_orig.jpg
Why???? Ga je rijbewijs halen en rijden op een echte motor! BAH!
@suheyl: Why???? Spaar wat langer en koop een echte auto!
@mashell: haha, ik zie mijn motor als tweede voertuig. Dus de auto was er al veel eerder
@suheyl: Net als de MP3 zal deze niet echt worden ingezet voor de zondagse mooi-weer-toertochtjes hè… dit is om te forensen in klote-weer. Waar soms wel eens geen grip is. Of hard geremd moet worden omdat één van de figuren die hier hard roepen “koop dan een echte motor” in hun account-managers lease Golfje zonder te kijken van baan wisselen ;-)
@timt: en daarvoor heb ik een auto…
@suheyl: en daarmee sta je in de file. Met een 3 wieler niet…
Ik vraag mij af hoeveel zoiets gaat kosten en hoe het zit met de verbruik. Ik rij elke dag 110km op en af naar huis/werk. En tussendoor ook nog naar klanten. Voor mij lijkt hij interessant aangezien een motor bij nat weer meer risicos met zich mee brengt.
Ideale voertuigen voor drugsrunners/zwartgeld koeriers. Hier zie je ze vrij veel. En idd vrijwel allemaal van noord Afrikaanse afkomst. Maar dat is uiteraard puur toeval.
Wel leuk dat de Stig’m mag besturen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).