Een ode aan de magistrale putdekselvelg

Auteur: , 70 Reacties

Volgens sommigen zo ongeveer de lelijkste wielen, anderen zweren erbij.

Jaguar XJ200

Wielen zijn een sierraad voor je auto. Elke auto knapt op van goede wielen, terwijl ook elke auto ten onder kan gaan aan een fout setje lichtmetaal. Alleen verschillen de smaken over wat nu precies goede en wat foute wielen zijn. Die vraag kun je enkel voor jezelf beantwoorden en dat ga ik dus ook niet voor je doen.

Wat ik wel ga doen, is je vertellen waarom ik zo dol ben op de zogenaamde ‘putdekselvelgen’. Grote, relatief platte wielen met kleine gaten dus, doorgaans ook van een simpel en in mijn ogen elegant ontwerp. Wielen die het vooral goed doen op grote sedans en lijvige Britse coupés, al mag de Porsche 928 als stamvader der putdekselvelgdragers niet ontbreken.

Aanvankelijk is deze sportwagen en auto van het jaar 1978 enkel leverbaar met de zogenaamde telefoonschijfvelgen, daarmee refererend aan een prehistorisch concept waarbij je letterlijk een nummer draaide in plaats van Siri vroeg iemand voor je te bellen. In 1980 komt de 928S op de markt en Porsche maakt van de gelegenheid gebruik om een nieuw velgdesign te presenteren. De door Fuchs geproduceerde wielen passen prima bij de moderne lijnen van de 928, die bijna futuristisch oogt als je hem naast tijdsgenoten parkeert.

Porsche 928

Hoewel Porsche eerder was, is het Mercedes-Benz dat met de eer mag strijken van naamgever voor dit soort wielen. Zij komen enkele jaren na Porsche met een vijftien-gats velg die leverbaar wordt op de 190 en E-Klasse (w124). Het is deze velg die in het Duits liefkozend Gullideckel wordt genoemd, wat letterlijk putdeksel betekent. Overigens zijn er meerdere varianten van deze velg, het makkelijkst te herkennen aan de afgeronde dan wel rechthoekige gaten. Als plaatje een 190E 2.5-16 Evolution I, die mede dankzij de wielen wat mij betreft leuker is dan de wat overdreven Evolution II (vintage rijtest).

Mercedes 190E 2.5-16 Evo1

Hoewel je kunt discussiëren over wat nu wel en wat nu geen putdekselvelgen zijn, volgt hier een volledig subjectief lijstje van auto’s met geslaagde voorbeelden van relatief gesloten velgen. Zo subjectief, dat collega @rubenpriest de laatste wielen uit de lijst zelfs in een lijstje met lelijkste velgen plaatste. Nu sta ik niet bekend om mijn verfijnde smaak, dus wellicht ligt het aan mij. Horen jullie bij ‘kamp putdekselvelg’ of kunnen velgen wat jou betreft niet open genoeg zijn?

Audi A8L 6.0 W12 (D2)

Audi A8L

Jaguar XJR (X300)

Jaguar XJR Velgen

Mercedes S600 (W220)

Mercedes S600

Opel Calibra

Opel Calibra

Bentley Brooklands

Bentley Brooklands

Jaguar XJR-S 6.0

Jaguar XJR-S 6.0

Mercedes-Maybach S600 (W222)

Mercedes Maybach S600



70 reacties

Ik vind bij dit soort velgen de verhouding tussen velg en band heel belangrijk. Kijk je naar de Mercedes 190E, de Jag’s en de Opel dan zien de velgen er mooi uit. Echter bij de Audi, Maybach en Bentley zien de velgen er niet uit omdat het teveel velg is en te weinig band.
@robert110: precies. Het is absoluut geen velg voor een sportieve band.
@robert110: Volledig met je eens. Putdekselvelgen zijn prachtig, zolang ze maar niet te groot zijn.

Putdekselvelgen zijn chique, bovenstaande foto’s bewijzen het.
Mijn secretaresse heet niet ‘Siri’, maar Truus. Maar dat maakt qua principe overigens geen verschil.

OT : bij de hier getoonde auto’s kunnen putdekselvelgen prima wat mij betreft. Al vraag ik me in geval van de MB 190 wel af of ze de adequate koeling van de remmen niet in de weg zitten.
@amghans: buiten de lucht via de gaten kunnen remmen ook de hitte kwijt door de velg te verwarmen die dan weer afkoelt. Dus meer oppervlakte is meer koeling. Er zal ongetwijfeld een ideale verhouding zijn.
@sketcher:
Ah, daar was ik niet mee bekend. Dat werpt dan idd misschien een ander licht op de materie.
Ik vind ze prachtig, zeker die van de Mercedes en Bentley.

Leuk topic trouwens, er zijn nog wel een paar velgen die een topic verdienen. De grote cirkels (Alfa Romeo, Lamborghini etc) De gespleten velgen (uit meerde delen), het BBS achtige patroon en natuurlijk mijn lievelings-ontwerp de Mondial (Onder o.a Ferrari en mijn eigen Land Rover)
@sketcher: er komt in ieder geval nog een keer een lijstje met onvolprezen turbinewielen, zoals die van de E34 M5 en de Renault Clio 1.8 16v … =)
@dizono: Deze ook niet vergeten dan, wellicht de mooiste turbine wielen: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/3e/07/cd/3e07cdef1e5ce0cf144da208fc0ad2b9.jpg
@sketcher: ik vind die op de slr toch een stuk mooier
@Dizono: gelden de desk-fan velgen van de Ford Puma dan ook? :P
@Dizono: Ook 1 voor de beren velgen van de Mazda 121?
@sketcher: Die Mondial-velgen zijn inderdaad prachtig! Jammer dat Ferrari op hun hedendaagse modellen niet zoiets levert. Ik denk dat (een evolutie van) Mondial-velgen best goed zouden staan onder een 812 of 488
@edge: dat bestaat al, al moet je dan wel bij HRE aankloppen. Of het een verbetering is… oordeel zelf
@dizono: Ja prachtig. Van heel andere orde vind ik deze ook erg goed gelukt, ook niet OEM

https://www.kahndesign.com/imgNews/100385.jpg
@Edge: en die van de SLR
@sketcher: Alfa Romeo gootsteenvelgen zijn ook niet mis: http://i.imgur.com/p9wET1t.jpg
Op een grote sjieke wagen vind ik het vele malen mooier dan van die open velgen. Staat mooi in lijn met het ingetogen uiterlijk. Moet eerlijk zeggen dat ik de hedendaagse moderne velgen niet echt mooi meer vind. Te open en te wild vormgegeven.
@maxidyne: Inderdaad. De Bentley Mulsanne Speed is daar wat mij betreft het perfecte voorbeeld van. Met zijn grote vijfspaaksvelgen vind ik het al snel een opgeblazen Amerikaan musclecar qua uiterlijk, terwijl de Mulsanne zonder Speed ook putdeksel-achtige velgen heeft en daardoor een stuk sierlijker en stijlvoller oogt.
@maxidyne: ik vind Aston Martin ook een beetje de verkeerde kant op gaan wat dat betreft. Wordt steeds meer Halfords styling ipv smaakvol sportief
Wat een bak zo’n Brooklands. Veel mooier wordt een auto niet.
Zowel putdekselvelgen als open velgen kunnen heel mooi zijn, het hangt wat mij betreft af van de auto waaronder ze gemonteerd zijn.

Zie bijv. de Brooklands, daar passen ze m.i. heel goed onder i.t.t. de ook origineel geleverde ‘RS6-stijl’ velgen.

Het design is sterk in haar eenvoud, het leidt niet af maar is wel duidelijk aanwezig zonder schreeuwerig te worden.
Ik mis de w140, die heeft ook hele mooie dichte velgen. Vind in dit lijstje de jaguar xjr het schoonst, doe velgen zijn prachtig.
@rrvliet: je bedoelt hopelijk de pre-facelift velgen van 1991-1996. Dat vind ik één van de mooiste velgen ooit gemaakt.
Op m’n 205 zitten ook putdeksels, een setje Speedline SL189. Foto: https://www.beamng.com/attachments/647-jpg.106871/
De meeste mensen vinden ze foeilelijk maar ik heb altijd een zwak gehad voor dit soort velgen.

Trouwens, de nieuwe Jaguar XJ kun je ook uitrusten met prachtige putdeksels: de zgn. Amirante velgen.
http://www.jaguarforums.com/forum/attachments/xj-x351-53/98443-amirante-wheels-forum_0001.jpg
Toch zie je ze steeds minder. Vind het wel jammer.

https://c2.staticflickr.com/8/7299/26773219324_59e5a8e89b_c.jpg
Ik vind het vooral mooi als ze gelijk lopen met de velgrand. Dus niet met een diep wiel. Die van de Brooklands zijn echt prachtig!
Meestal vind ik het niks, maar het ligt ook aan de auto zelf. Die Brooklands is schitterend zo.
Schmidt TH !!
Men neme 20 inche stalen velgen, polijst deze, en hup ze kunnen zo onder je maybach
@sr20det: succes met het vinden van 20″ stalen velgen.
@ikbenmnzus: heb toevallig al een setje liggen in de schuur
De eerste BMW 750i uit de jaren tachtig had ook mooie putdeksels
@verral: wilde ik net zeggen. Maar de E28 M535i kon er ook wat van.
Bloedmooi.
Meer hoef ik er niet over kwijt
Deze mogen toch niet ontbreken, ik vind ze episch op de 959:

http://roa.h-cdn.co/assets/16/21/768×517/gallery-1464283374-porsche-type-959-coupe.jpg
Altijd fijn zulke wielen. De wielen van de Bentley staan ook geniaal onder een golf 6…..
Ik vind de standaard putdeksel-doppen van de E30 en E28 ook niet echt te pruimen.
@babybenz: die worden vaak “kroonkurkjes” genoemd. Een mooi setje BBSjes staat al veel mooier
@victornator95: Nee de kroonkurk velgen waren ook optioneel net zoals de BBS’jes. Ik bedoel de stalen velgen met wieldoppen.
Iemand die er écht verstand van heeft (de ontwerper van de Maserati birdcage concept) zei ooit: “Big cars need simple wheels, small cars need complex wheels.”
Ben het er eigenlijk altijd mee eens.
Ik ben er geen fan van en heb eigenlijk nooit gehoord dat mensen ze wel mooi vinden. Mooi om te horen dat jij en andere commentatoren hier ze wel zien zitten. Ieder zo zijn smaak!
Ik moet toegeven dat ze op die evo 1 wel erg fraai zijn.
Deksels…!
Duidelijk kamp putdeksel velg!
En alle Hybrids niet vergeten. Toyota Prius, Honda Insight enz.
En natuurlijk mag Citroën ook niet ontbreken op dit lijstje. Er zijn echt ontzettend veel modellen van geleverd met praktisch dichte wielen.
Zoals de BX, waarop ik persoonlijk open velgen geen gezicht vind.
Niet vergeten, de Ronal R50 Aero, bij voorkeur in hoogglans gepolijst:
https://www.wheelmachine2000.de/supplier/ronal/img/wheels/ronaldesignr505kpxw.jpg

De Golf GTI Pirelli Edition velgen horen hier m.i ook bij; klassieker en nog steeds erg fraai:
http://www.19e.de/fahrzeuge/rabbitpickup/bilder/pirellifelgen1.JPG

Audi had in de jaren ’80, behalve voor de hierboven getoonde V8, optioneel ook 4- en 5-gats uitvoeringen, en dan weer met 5-, 6- of 7-spaaks Gullideckel Felgen voor de Audi 80, 90, 100 en 200:
http://i.ebayimg.com/images/g/CdQAAOxyfS1R3q~r/s-l300.jpg
http://www.tt-team.de/Felgen/Bilder/2011/IMGP1518.JPG
http://www.custom-tuner.de/topangebot/gulli16/01.jpg
@rrrobert: hmm…, die laatsten zijn voorzien van een Porsche logo, zie ik nu.
Van welke Porsche zijn deze velgen. Deze vind ik ook mooi http://bild2.qimage.de/porsche-928-wintercult-foto-bild-45987162.jpg
@gtke: Haha ik zie het nu pas
Lelijk net als de meeste bbs wielen
Jammer dat dat filmpje van de rijtest Evo niet werkt.
Ik vind ze meestal mooier dan die heel open wielen, maar misschien vinden anderen ze te veel op wieldoppen lijken?
Ik zou bij die 928 eerder ziek worden van die deur die uit de kleur gespoten is dan dat ik dat zou zijn van de velgen
Meer putdeksel dan op de Drive E modellen van Volvo kun je het niet krijgen. Zie het plaatje van een S40.

http://www.dieselstation.com/pics/VOLVO-DRIVe-WITH-STARTSTOP-TECHNOLOGY-car-picture.jpg
Carlsson CR1/12… Guilty pleasure
@baasbas: oeh, die zijn geweldig inderdaad. Lekkere wielen voor onder een E500 =)
Mijn auto heeft zelf geen putdeksel velgen, maar open lichtmetaal. Kadootje van eerste eigenaar.

Zelf ben ik een fan van stalenwielen. Het liefste met rondjes.
De sterkte.
Al zal ik zodra ik een sportwagen erbij heb die vooral hebben met zeer cool lichtmetaal.
Maar de auto voor erbij zal eerst een Niva worden, en ja dat zijn 4×4 met loeiers van heerlijk staal.
Liefhebbers noemen ze zaagbladen (sawblades) en niet putdeksels, maar ik denk dat ze in het rijtje passen, derde generatie Toyota Supra (MA70)
Volgens mij heb ik deze nog niet voorbij zien komen: https://www.limousine.nl/wp-content/uploads/2015/12/01-Rolls-Royce-Phantom.jpg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).