
Ik heb even de gemiddelde prijs van een tweedehands Ariel Atom in Nederland voor je uitgerekend.
Een ster in wiskunde ben ik niet, maar dit sommetje ging mij vrij eenvoudig af. Er staat namelijk precies één Ariel Atom (rijtest) te koop in ons land. Een exemplaar uit 2007, met slechts 4150 kilometer op de teller. Het betreft een Atom 2, een geupdate versie van de eerste Atom uit 2004 dus. Onder de kap tussen de buizen een atmosferische tweeliter Honda VTEC met 245 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.
Een onvervalste funauto dus, maar krijg je die Atom ook mee voor een funprijsje? In 2007 moest voor deze Atom 64.500 euro worden overgemaakt naar de firma Ariel/belastingdienst, daarvan wil de tweede eigenaar nu nog 37.500 euro terugzien. ‘Prijs is zo’n beetje vast’ aldus de Marktplaats-advertentie, dus daar moet je het dan maar mee doen.
Nooit echt wat mee gehad, een Caterham of Donkervoort zou ik dan meer kunnen waarderen als ik moest gaan voor een ‘kale’ auto.
@granlusso: *auto voor de fun.
@granlusso: * Ultralight
@granlusso: een Donkervoort is echt heel veel duurder he.
Heel leuk speelgoed. Rijkelui speelgoed. Vind het veel geld om even neer te leggen voor een auto waar je in de zomer een paar keer mee rijdt
@mrrallycross: je mag er vaker in rijden dan die paar dagen hoor!
@mars: weet ik, dat Neem je je ook voor maar komt vaak toch niks van. Daarnaast is het alleen wat voor de zomer
@MARS: Ik kan je op een briefje schrijven dat je maar 1 keer met dat ding in de herfst hoeft te gaan rijden, rest van het jaar zul je nooit meer verkoud zijn ;P
Shut up and take my money.
Je wordt om de oren geslagen met de super specs van deze auto. Maar ben nu eens eerlijk. Het ding ziet er toch niet uit….. Ik hoef hem niet…
@Kvgorp: Ben je gewoonlijk niet eerlijk?
@Kvgorp: True. Ga dan voor een motorfiets…
Lekker onderhandelen over de prijs dus. Ik ben ook zo’n beetje miljonair, maar nog steeds helemaal niet.
Ik vind trouwens de superseven types veel gaver dan dit, en vaak ook nog goedkoper. Ik sla deze over.
@lekbak:
Zo’n superseven is veel cooler maar veel te gevaarlijk, niets side impact. Dit ding is niet veel veiliger maar toch …
@Hupke: veiligheid bij dit soort auto’s is natuurlijk geen argument. Als je daar bang voor bent kan je beter bij al dit soort spul weg blijven en een dikke volvo halen.
Immers is niet alleen dit soort auto per definitie onveilig wegens gebrek aan kreukelzone en chronische anorexia, ook koop je dit spul om snel mee te gaan.
@lekbak:
Wel, je rijdt er op een circuit mee. Dus de kans dat je brokken maakt of iemand je aanrijdt is nogal groot. Een beetje veiligheid lijkt me daarom geen overbodige luxe, eerder noodzaak….
@lekbak:
Wel doe jij gerust maar als ik in een klein onzichtbaar racemachine kruip waar zijwaarts mee gaan een reeël risico is, dan heb ik liefst deftige side impact bescherming, en iets voor als ik ondersteboven beland.
Leuk ding. Heb er mee kunnen crossen bij Palmer. Aangezien het nat was buiten, was het net ijsdansen. Maar dan met 4 boze cylinders achter je. Erg gelachen!
Voor op de openbare weg? Heb je niks aan. Zo’n atom is leuk voor 2 dingen: als een gek bochten nemen en keihard acceleren. 2 dingen die je op de weg niet moet doen.
@gregorius: (Niet zou moeten doen;) Maar wat stiekem, per ongeluk, af en toe toch gebeurd:)
Ik ken iemand die met zijn Atom onder de vangrail op de A4 terecht is gekomen. Rug gebroken. Weinig aan overgehouden verder, geloof ik, maar het zet je wel aan het denken over zo’n auto voor de ‘fun’.
Lastige auto. Het ding heeft op mijn een enorme “hebben” aantrekkingskracht. Maar tegelijk weet je. Je hebt er geen reet aan. Met je kop in de wind. Leuk voor even. Maar met mooi weer is het vliegen happen. Met slecht weer is het te koud. Helm op is natuurlijk waanzin. Dan kun je beter op een motor zitten. Voor 1/10 van de prijs. Voor trackdays heb ik geen tijd. Kortom een zinloos ding. En toch wil ik ‘m.
@pomoek: Laten we gewoon stellen dat: “niet nodig, maar toch wil ik ‘m” gewoon man-eigen is. Ik heb exact hetzelfde ‘probleem’….
Lijkt me leuk voor een keert een blokje om, maar meer ook niet. Weekendje weg is lastig want waar laat je de bagage. Genieten van een mooie zomerdag is ook een stuk minder met een helm op je hoofd.
@kwatkam: haha hij bent vast geen motorrijder
@mrrallycross: Nee en ik heb zelf gewoon een simpel cabriootje. Met kofferbak, met voorruit, met verwarming (ongeveer), met softtop. Gaat natuurlijk niet zo oogbalverschroeiend snel, maar ritjes via kleine weggetjes is wel genieten. En een weekje of weekendje weg is ook prima te doen.
Op mobile.de staan er nog 3, van 45.000-56.000, en daar komt dan nog BPM bij. Prijs is dan niet heel gek.
Ik denk dat je het ook kunt vergelijken met dit:
http://haibv.nl/onze-collectie/UU4NFD
Ook een grappig fun ding, dezelfde prijsklasse maar dan nieuw. Zeg het maar wat leuker of beter is…
1 van mijn droomauto’s. Als ik miljonair ben komt er eentje!
Het ontwerp is wel briljant hoor. Het kale frame als design-element gebruiken! Wie doet en durft dat nu? Zie je eigenlijk alleen op motorfietsen. Knap hoor.
Vooral van opzij is het sowieso de mooiste Britse sportwagen van de afgelopen jaren. Misschien is het wel de mooiste Britse sportwagen ooit….
http://blog.caranddriver.com/wp-content/uploads/2010/09/Ariel-Atom-500-V8-11.jpg
@Rob: yep vwb design een plaatje. Onbetaalbaar en onpraktisch maar daarom heb ik wel een modelletje van deze auto in de vitrine staan:
https://c2.staticflickr.com/2/1526/26483058382_ff4430844c_b.jpg
@kwatkam:
Verstandige keuze. Mij lijkt zo’n ding ook redelijk angstaanjagend. Dus zo’n misschien is zo’n schaalmodel nog geen gek idee, of een mooie foto op canvas ;-)
Wat een geld!. Dan toch liever de S2000 (De motorrrr) of de Renault Sport spider, ook veel lol, betaalbaarder en zien er ook nog eens goed uit op de openbare weg. Op het circuit rook je toch je banden op. Was een x met mijn Delta HF op Zandvoort, na 4 rondjes kon ik nieuwe banden bestellen en daar heb ik de poen helaas niet voor.
@sracert: Hellas kost die Sport Spider inmiddels ook alweer de hoofdprijs.
Ik vind het zeker een gaaf ding, maar dan liever een motor voor veeeeel minder geld.
Kan er LPG in?
@carlo: ja natuurlijk kan dat, met de tank op de plaats van het reservewi…. oh, wacht…
Deze is ex btw en bpm hij wil er €64.500 voor hebben
@helaaspindakaas: Hij staat al een tijd op Nederlands kenteken, dus BPM is al verschuldigd en voor de BTW is het een margeauto.
die moet je niet kopen, die moet je huren…
Leuk ding als je genoeg geld hebt en dat heb ik niet dus sla ik even over.
“Heb je niets aan op de openbare weg” “paar keer mee rijden in de zomer” “je hebt er geen reet aan” “waar laat je de bagage?” (Je bent toch geen wijf? 2 onderbroeken mee en klaar)
Heb de mijne nu 10 maanden waarvan ie zeker 3 maanden heeft stil gestaan, dik 2500 km gereden en dan moet ik nog beginnen met de roadtrips naar Duitsland… een mega fun car en meer lol dan in een Ferrari (dat durf ik wel te zeggen).
En je hoeft geen miljonair te zijn om er 1 te kopen hoor, 37500 euro is voldoende :)
@mikestradale: kijk, daar spreekt een liefhebber. Gaaf dat je er eentje gekocht hebt! Mocht je nog foto’s van je trots hebben, dan zien we die graag op http://www.autojunk.nl ;)
@Dizono: de Atom staat nu bij de spuiter voor een nieuw kleurtje, maar als ie klaar is zal ik wat foto’s op Autojunk zetten!
@mikestradale: helemaal mee eens! Zelf rij ik een Caterham en ga daar ook gewoon een weekend mee weg. En mijn vriendin vindt het net zo fantastisch om porsches zoek te rijden.
De keuze voor de Caterham was omdat ik hem zelf kon bouwen en zodoende de kosten over een langere tijd kon uitsmeren.
Iemand heeft ooit een keer voor me uitgerekend dat degene die die 7 jaar lang een pakje sigaretten per dag paft even veel kwijt is als ik aan mijn hobby. Er is als petrolhead dus geen enkel excuus om er geen te bouwen ;-)
@JanJansen: Dan wil ik je bij dezen even vertellen dat je heel blij mag zijn met je vriendin.
@ardonjr: je weet niet hoe ze eruit ziet, misschien is het net een vent
@audir8v10:
Liever m’n levenlang leuk gezelschap om mij heen, dan een knap chagrijn die met de jaren alsnog lelijker wordt.
@ardonjr: ben er ook heel blij mee:-)
@janjansen: foto’s ervan op autojunk zetten dan!! ??
@mikestradale: twee onderbroeken? Een echte vent neemt alleen een gum mee ;)
Eigenlijk nooit naar om gekeken naar zo’n kart, maar laatst zag ik in Spanje een KTM X-bow voorbij komen, en eerlijk, wat is dat ding gaaf!! Kortom, mocht ik over de financiële middelen beschikken om zoiets aan te schaffen, dan wijk ik toch uit naar de KTM.
Het lijkt me vooral leuk om gewoon zo’n chassis te bestellen en wat van de dingen zelf in te vullen. Iets grotere remmen (je leest bij reviews wel eens dat het ‘big brake pack’ wel een aanrader is), ipv de Honda motor eens kijken naar wat er nog meer achterin kan en wellicht een suspension update ofzo. Lijkt me een leuk ding om zelf mee aan de slag te gaan. Vooral omdat het in basis toch vrij basic techniek is volgens mij. Een beetje als Technisch Lego voor gevorderden!
@E34M5Touring: En omvatten met leerdoek of een kunststof, zodat je met de vochtige dagen toch nog een beetje droog blijft…
Heel gaaf, maar als je dan toch wind in je haren wil voelen en nat mag worden, dan heel graag een motor.
Zou toch verder kijken naar een X-Bow of de Nomad. Heb niet zoveel met deze auto wat slechts een kleine upgrade lijkt ten opzichte van m’n skelter van vroeger.
Seriously cool car. Lijkt me heerlijk om te hebben
Voor dat geld heb je ook wel andere serieus leuke auto’s. Die wel een dak hebben, en deuren.. en eigenlijk alles wat water tegen houdt (op zich niet geheel onbelangrijk in ons koude kikkerlandje waar het mooie zonnige weer binnen vijf minuten kan omslaan naar een mega regenbui)
@ardonjr: en het land waar handdoeken ruimschoots voorradig zijn…
Is toch vet man? Alleen moet je die 40 mille wel gewoon ‘over’ hebben.
Lijkt me geweldig om te hebben. Belevenis van een (Hayabusa) motor,
maar dan lekker met 4 wielen aan de grond.
Lekker janken met die VTEC
Heb er een keer in mogen rijden. Was getuned tot meer dan 300PK, dacht dat me rechteroor naar binnen werd gezogen haha. Wat een geweld.
Maar lijkt leuk, maar na een uur ben je het wel zat en wil je even rust hebben.
Heb zelf een Cobra met 300+ PK met open side pipes en daar heb ik hetzelfde mee, na een uurtje wil ik gewoon op binnenwegen lekker 80 km rijden en genieten van van de auto en de lekkere diepe brom.
Mijn garage is niet groet genoeg, anders zou ik hem er toch graag bij hebben