Reconstructie: wat ging er mis met de pitstop van Ricciardo?

Auteur: , 60 Reacties

Ja, zijn banden waren nog niet klaar, maar HOE DAN?

Daniel Ricciardo is niet zo blij

Niks leek een overwinning van Daniel Ricciardo in de weg te staan. De Red Bull was razendsnel op het krappe circuit van Monaco, Ricciardo kwalificeerde zich als eerste en sloeg in de eerste rondes meteen een gat van vele seconden. Hij werd later even opgehouden door Lewis die zijn regenbanden tot het uiterste pushte, terwijl Ricciardo al een keer was binnengeweest, maar beiden moesten toen nog wisselen naar een droogweer-compound.

En daar sloeg het noodlot toe. Heel de wereld moest toekijken hoe Ricciardo in de pit secondenlang moest wachten op zijn supersofts, terwijl monteurs over elkaar heen buitelden met banden, bandwarmers en luchttools. De comfortabele voorsprong van Ricciardo op Hamilton werd door deze stop, die ongeveer tien seconden langer duurde dan nodig, volledig verpest. Bij het uitkomen van de pitstraat kwam Ricciardo namelijk nipt achter Hamilton de baan weer op. Weg overwinning en een terecht chagrijnige Ozzie. “Just save it, nothing you could say could make it any better, just save it,” aldus een boze en teleurgestelde Ricciardo over de boordradio.

In het interview na de race was Daniel al even duidelijk in zijn bewoordingen: “From the outside, we put on a show but it shouldn’t have been as exciting as it was. Two weekends in a row I have been screwed.” En daar heeft de normaal zo goedlachse Ricciardo wel een punt. Want hoewel wij twee weken terug in Polonaise over de redactie liepen, had Ricciardo de race net zo makkelijk kunnen winnen als hij op dezelfde strategie zat als Verstappen. Hoewel je die beslissing nog kunt zien als een strategische beslissing die voor Ricciardo verkeerd uitpakte, kun je in het geval van de pitstop in Monaco overduidelijk spreken van een gigantische fout.

Pitstraat Monaco

Maar bij wie lag die fout, bij het team of bij Ricciardo omdat hij te vroeg binnen kwam? Dat laatste is niet het geval, het team riep de coureur namelijk naar binnen om van banden te wisselen, het was dus geen call van Ricciardo zelf. Volgens Christian Horner is op een laat moment besloten om toch geen softs, maar supersofts te monteren, zo schrijft Motorsport. Ricciardo had immers nog een gebruikt setje over van de kwalificatie. Aangezien de pitboxen in Monaco veel kleiner zijn dan gebruikelijk, liggen niet alle banden in de garage, maar een aantal ook daarachter. En je raadt het al, daar lagen ook de supersofts… Volgens Horner is er dan ook maar één conclusie mogelijk. “Je wint als team en je verliest als team en in dit geval moeten we onze excuses aanbieden aan Ricciardo. […] We hebben de race verloren met die pitstop.”



60 reacties

Ja maar had hij in Spanje wel kunnen winnen met dezelfde strategie? Hij sloopte zijn band aan het eind van de race terwijl hij aan zijn 3e set zat. Deze race is hij absoluut gefuckt. Doet mij denken aan dat incident met ferrari waar (ik ben zijn naam kwijt) 30 seconden moest wachten op zijn rechter achterband.
@rolov: dat was gewoon een lekker band, had niks met slijtage te maken. Al geeft heel Nederland dat natuurlijk wel graag aan omdat de overwinning van Max dan nog mooier lijkt.
@lambo4all: ja maar dan had hij dat ook gehad op zijn andere set . Of niet . Het is altijd makkelijk achteraf.
@lambo4all: toevallig de 2e keer dit jaar dat ric een lekke band rijdt
@treinrukker: precies, toeval.
@treinrukker: je stond van de week weer mooi op dumpert trouwens ;)
@lambo4all: In Barca reed hij z’n banden kapot omdat ie te veel te snel wilde om Vettel in te halen.
De coureurs van nu weten dat als ze hun banden overhitten door een actie, ze in bochten erna grip verliezen. Ze weten ook dat als ze dit te veel te vaak doen, dat die Pirelli’s dat niet leuk vinden en je je setje afschrijft. Ricciardo was sneller van Vettel in Barca. Zo snel, dat hij met een paar ronde te gaan, in zijn normale tempo, gewoon hij Kimi achterop had gezeten.
Hij zag ook dat hij er niet bij Vettel voorbij kwam. Zijn inschatting over hoeveel hij kon geven, was verkeerd. Resultaat: band kapot.

Had Ricciardo niet achter Vettel gezeten, had ie kunnen focussen op netjes hard rijden; iets wat ook Ricciardo goed kan. Dan was zijn band nooit geklapt.

Overigens moet ie ook niet zeiken over Barca. Beide teams hadden uitgerekend dat de 3 stop in theorie de snellere optie was. Daar zitten een aantal onzekerheden in; inclusief de onzekerheid op elke baan: het kan verschillen hoe zuinig de rijders met de banden om kunnen gaan aan het einde van een GP, waar de ideale lijn vol licht met rubber (grip): daardoor houden de banden het soms langer uit en daardoor zie je ook soms de strategie waar rijders de laatste 10 rondjes nog een setjes supersofts krijgen en die 10 ronden het gat van het extra stoppen gewoon weer dicht rijden.

Vettel en Ricciardo zaten op de snellere 3 stop. Vettel had een slecht setje en ging te snel naar de medium: zijn kansen verneukt. Ricciardo bleef op zijn strategie, want dat was nog altijd sneller dan de nieuwe strategie van Vettel; wat we zagen.
De andere onzeker factor in Barca is het inhalen. Dat pakte voor Max goed uit en voor Ricciardo dus niet.
@rolov: Eddie Irvine. Kon Schumacher er weer voorbij ;-). Dat was ‘per ongeluk’ ;-).
@willeme: ja! Irvine bedankt ! En het was idd een smerig spelletje toen. Die goede ouwe tijd. ;)
@willeme: Willem, vraag het even aan jou want jij hebt er zeker ook kaas van gegeten. De actie voor de chicane tijdens het verdedigen van Hamilton op Ric. Waarom was daar verder geen actie van de wedstrijdleiding tegen Ham? Lewis maakt duidelijk zelf een fout tijdens het verdedigen en uitkomend zie je hem nog in zijn rechter spiegel kijken en moet Ricciardo liften om touché te voorkomen. Persoonlijk vond ik dat een lelijke actie. Gelukkig maken ze zich meer druk om 10 seconde te geven aan een Manor die nota bene te langzaam ging tijdens virtual safetycar.
@fmgarcia:
Ik geef het niet graag toe omdat ik geen fan ben van HAM, en ik RIC graag de race had zien winnen, maar HAM had geen voordeel van zijn fout en werd daarom niet bestraft. Dat RIC er niet voorbij kwam had daarmee te maken dat hij met zijn “slicks” op het natte deel van de baan terecht kwam en daar alle grip miste dan kun je het gewoon vergeten. Gewoon dikke pech dus voor RIC.
@fapfap: Die gedachte had ik ook al hoor. Toch moest Ham met zijn rechterwiel te veel de bocht afsnijden imo. Links was geen optie voor Ric en na het zien van de rbr in zijn spiegel ging louie snel naar rechts op het droog. Uiteraard blijft het racen en ben ik blij dat ze in dit geval niet snel hebben gestraft hoor! Hoop wel dat je het eens bent dat sommige tijdstraffen irreëel zijn tov de oorzaak.
@fmgarcia: Ik ben het niet geheel met @fapfap eens. Hamilton stond onder druk van Ricciardo en maakte een fout. Dat hij er geen voordeel aan heeft klopt weliswaar, maar dat geldt dan met name als er geen auto achter je is. Het ging immers om een positie. Dat ie even van het gas ging was bijna meer een brake test, leek het.

Dus én het afsnijden én de ‘braketest’ waren niet echt genomineerd voor de schoonheidsprijs. Aan de andere kant, Ricciardo reed achter Hamilton, hij stond er niet naast of zo. Voor het kampioenschap wel lekker dat Hamilton gewonnen heeft. Als die boskneuter van een Rosberg maar geen kampioen wordt.
@willeme: Het is racen, posities hoef je niet te geven, ook niet na een foutje. Hij zat er idd niet naast en werd gewoon geblokt wat mag. Wat HAM deed was juist. Het was ook geen ‘braketest’ overigens maar hij kwam niet weg.

Over Rosberg ben ik het volledig met je eens. Ik snap de haat naar Hamilton wel, maar hij kan én racen én is kleurrijk in het F1 circus (geen racisme..) Wat die Rosberg dit weekend liet zien was echt waardeloos, kampioen onwaardig. Leuke smoes ook, problemen met de koeling van de remmen…en dat in de regen bij 17 graden, wat een grap.
@87sandyd: Laat ik het anders formuleren: ik vond dat Hamilton niet vrij uit ging met de acties. Zeker omdat hij best wel een flink stukje afsneed. Maar gelukkig mocht het gewoon door gaan (doe dan een gridstraf ipv stop & go). Ik begrijp de keuze, maar echt netjes was het niet.

Dat gezegd hebbende: Hamilton is echt wel gaaf om te zien racen. Wat hij naast de baan doet is grappig en niet aan mij besteed, maar dat is irrelevant. Op de baan laat hij toch altijd mooie dingen zien.

Ik heb Rosberg altijd gezien als een soort eeuwige nummer 2. Een gematigde, consoliderende rijder. Niet iemand waarvoor je naar een race gaat kijken. Maar op Monaco heeft hij zich laten kennen. De auto zal ongetwijfeld niet al te best zijn geweest, maar dan kun je dankzij de omstandigheden toch een iets beter resultaat halen?
@willeme: stop en go zou misschien een te zware straf zijn maar hij had op zijn minst zijn positie af kunnen staan zoals rosberg even daarna deed
@willeme: Hahaha Nico de boskneuter!! Ja dat is een unanieme autoblog call denk ik. Hij mag geen WK worden. @fapfap Bedankt heren voor de goed onderbouwde reacties. Was even vergeten wat slicks absoluut niet kunnen op lage snelheid in het nat..
@fmgarcia: We zitten nu in het grijze gebied.
De uitloopstroken zijn er zodat je jezelf niet te pletter rijdt als je een foutje maakt. Resultaat is dat elke coureurs in elke race wel een paar keer zo’n uitloopstrook pakt. De ene wat vaker dan de andere.
‘Voordeel krijgen’ door het uitloopstuk te gebruiken schijnt dus een paar keer te mogen bij het verdedigen. Als Lewis dit 3 keer had gedaan, had is wel een penalty gekregen.
Dat ie daarna de deur dicht mikt, ach, dat is net iets anders in Monaco als op een echt circuit.
@gregorius: Ja ik had gister ook echt alles aan Ric gegund! Ham rijdt een dijk van een race. Zelf denk ik dat het grijze gebied even door Ham zelf werd ge/misbruikt, maar zoals je zegt het mag nou eenmaal.
@fmgarcia: Ik zie dat je al twee antwoorden hebt van @willeme en @fapfap maar hier even een antwoord gebaseerd op het F1 reglement. Ten eerste zijn er twee situaties, de eerste is dat Hamilton het eiland tijdelijk verlaat en ten tweede (als gevolg) gaat hij verdedigend rijden bij opkomen van een recht stuk. Over het missen van de chicane is geen discussie mogelijk, Hamilton had geen voordeel en hij kwam niet gevaarlijk terug op de baan. Hiervoor kan hij niet gestraft worden.

Het tweede gedeelte is misschien discutabel maar om een hele andere reden. Voor rechte stukken is er een aparte regel in F1. Wanneer iemand z’n voorvleugel naast het achterwiel heeft van z’n voorganger moet de auto ervoor ruimte geven en mag de ander niet van de baan drukken. Maar Hamilton zit nog in het uitkomen van de chicane en geldt deze regel nog niet; hij volgt de racelijn, de droge lijn. Om deze reden wordt Hamilton niet gestraft.
@bassx: Evengoed bedankt voor de toevoeging. Deze regel was ik dan al wel van op de hoogte. Dat irriteerde mij op dat moment, dus door zich heel slim iets op links te laten uitkomen en toch meters later dan normaal weer terug te gaan in lijn voor Tabac. De rest van de race was het wel duidelijk. Toch nog even 8 seconde wegblazen, niets meer dan respect voor de wereld kampioen hoor!!
@fmgarcia: officiele FIA regel is dat als je niet met je voorwielen voorbij de achterwielen van de ander bent, dan mag Ham in dit geval nog verdedigen.
@willeme: Volgens mij was dat op de Nurburgring ’99. Toen zat Schumacher nog thuis. En anders was het Barrichello in Maleisië, 2001. Dat was niet om Schumacher er voorbij te laten. Sterker nog, die stond erachter te wachten omdat er opeens noodweer lost barstte en Schumacher (aan de leiding) en Barrichello (tweede) er beide vanaf schoten en de laatste als eerste de pits weer wist te bereiken.

https://www.youtube.com/watch?v=-EzAA_4XNiA (met als bonus een perfect optreden van Jos). De stop duurde overigens 1 minuut 12 seconden (https://youtu.be/ElyVM-Q9Eqo?t=3m21s).
@sportevo: nee, was nog daarvoor. Irvine gaf in een later interview (na Oostenrijk 2001) toe dat dat soort dingen ‘per ongeluk’ gebeurde. Zal het even moeten opzoeken ;-).
@willeme: Ik meen dat het ook een keer op Hockenheim of de toenmalige A1 Ring is gebeurd dat Irvine plots last kreeg van de “rembalans”. Wel echt vet hoe die gast zich schikte in zijn rol als tweede rijder. Hij leek er ook 0 problemen mee te hebben. Wat ik ergens begrijp, met zo’n salaris.
@rolov: je kan in de slomo duidelijk zien dat Ric tijdens zn mislukte inhaalpoging met precies die band de voorvleugel raakt van Vettel….dussss eigen shuld dikke bult? En het was niet zozeer de mindere strategie maar het buitenaards constant en goed rijden van Max dat Ric deed verliezen. Zo goed en snel rijden met 2 stops kon eigenlijk niet.
Tja, Ricciardo heeft wel een pittige bak pech over zich heen gekregen dit jaar.

Melbourne.. Kan niet herinneren..
China lekkere band terwijl hij aan de leiding lag, podium misgelopen.
Rusland reed kvyat zijn wagen aan gort, mogelijk podium misgelopen.
Spanje verkeerde strategie, mislopen mogelijk overwinning.
Monaco fout van het team mislopen zekere overwinning.
Doodzonde voor Daniel Ricciardo, ik had het hem echt gegund. Reed het hele weekend ijzersterk met een puike kwalificatie. Tijdens de race liep hij flink uit, mede door het trage gekloot van Rosberg.

Ik snap Daniel helemaal, vooralsnog zit het pechduiveltje aardig achter hem aan dit jaar.
De sneer die Riccardo uitdeelde tijdens het podium interview was best wel lekker, het was hun call dus zij hadden alles op orde moeten hebben…
Bad luck never travels alone.
En dan die Kamphuus, ja hij is niet echt blij met z’n 2e plek… No shit… 2e is fantastisch als dat het maximaal haalbare is die dag. Maar als je door geklungel je eerste plek verliest had je net zo goed laatste kunnen worden bij wijze van spreken. Ik had het hem ook wel gegund, lijkt me wel een sympathieke gast die Ricciardo!
@E34M5Touring: Normaal gesproken wel maar iedereen wil in Monaco winnen.
Sinds wanneer is Red Bull amateurs, hele pitbox vol met stoeltjes zet die banden dan daar….
De pech van Daniel Ricciardo is (een beetje) het geluk van Max.
Er is nu meer heisa over het vergooien van een zekere overwinning, dan over 3(!) in de muur geparkeerde bolides in één weekend.
@Brokkenpiloot: 2 geparkeerde bolides… 2x met dezelfde 1x de reserve auto. Maar volgens Horner mag Max deze fouten maken. Hoort bij zijn leercurve en volgend seizoen maakt hij ze niet meer zei hij. En daar ben ik het met Horner wel eens.
@Brokkenpiloot: In de regel krijgen brokkenpiloten, weinig aandacht na een crash op Monaco. Één of twee keer in de barrières in Monaco is elke grote naam overkomen in zijn carrière.

Zelfs Senna, Prost en Schumi
Vind het zo’n onzin. Spanje had hij niet gewonnen want hij reed een lekke band. Punt. Dat hij, als hij, wanneer hij, enzovoort telt niet. Bovenopmeer: Zowel in Spanje als in Monaco kreeg hij zijn auto niet voorbij resp. Vettel en Hamilton. Dat hij, als hij, wanneer hij, in beide races dat wel had gedaan was hij in Spanje nog steeds 4e geworden (want lekke band) en had hij in Monaco gewoon kunnen winnen.

Blijft toch een vreemd fenomeen. De 3 teams die het op dit moment het beste doen, MB, RB en Ferrari hebben coureurs die allemaal met een chagrijnige koppen rond lopen. Ik neem namelijk aan dat Verstappen ook niet fris en vrolijk is op dit moment.
@pomoek: als je mee kan doen om de prijzen zijn de teleurstellingen het grootst.
Bovenopmeer, heb ik echt nog nooit van gehoord
@mrrallycross: Hoogwoud ligt boven Opmeer..
@mrrallycross: zelf verzonnen😃
Doodzonde, had het hem enorm gegund zeker na die monsterronde in de quali. Dan hadden we ook Justin Bieber niet gezien bij het podium, want for f*ck’s sake, wat deed die crackhead daar? Vind het ook getuigen van disrespect naar het team dat Lewis eerst de fles aan dat omhooggevallen knulletje gaf ipv de monteurs. Wat een walgelijke vertoning.
@str8six: Ik heb ook het gevoel dat het steeds minder botert tussen Lil’Lewis en zijn ‘troopers’.
@str8six: Inderdaad! Als hij nou z’n ma, pa of broer, of vriendin (als er een vriendin in het spel is) daar had staan had ik het nog wel kunnen begrijpen, maar wat Bieber daar doet snap ik niet. Als zo’n figuur (op uitnodiging van Hamilton?) naar de F1 komt kijken duw je hem toch lekker ergens in een VIP box of in de F1 Paddock Club.
@Edge: Het probleem is vaak met zulk soort artiesten is dat ze denken dat ze alles maar mogen want zij zijn beroemd en bekend en dat soort onzin. In Monaco zie je dat zo vaak, dat vind ik oprecht het meest vervelende aan dat circus daaro.
Off topic, weet iemand waar ik die nieuwe aflevering van top gear en extra gear kan bekijken? Ben toch wel benieuwd
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Ik ben hem nu via een zekere kontschoppende torrentboer aan het binnenhalen
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: via een uk vpn gewoon bij de BBC.
Voor het kampioenschap is het wel goed dat het gebeurd is want nu is het gat met Rosberg nog maar 24 punten.

Aan de andere kant had ik het Ricciardo wel gegund. Goede rijder en sympathieke gast.

Begin mij wel af te vragen of hij goed op z’n banden let. Viel mij op dat hij aan het einde 7 seconden toegaf op Hamilton die op nog slechtere banden rondreed.
@Rick-dos: Ik dacht dat hij het gewoon opgegeven had, en besloot om de tweede plaats maar veilig te stellen. Iets minder risico, iets minder snelheid.
@Rick-dos: Hij had zich een paar keer flink verremt waardoor zijn linker voorband er slecht aan toe was, dat kon je ook duidelijk zien. De linker voorband wordt op Monaco het meest belast dus kon hij HAM gewoon niet meer bijhouden. Je zag ook in zijn laatste paar ronden ook hoeveel onderstuur hij opeens had, alsof zijn wegdek nog nat was. Hij heeft zoveel vechtlust laten zien en wilde die overwinning echt wel hebben dus van overgeven was echt geen sprake.
@fapfap: Precies. Heeft Ricciardo toch nog ergens van geleerd. In Barca verneukte hij zijn banden met te vaak te veel geven. En hij wist dat hij er nu toch niet meer voorbij zou komen. Dit keer een lekker band en hij had zo op plaats 9 kunnen belanden.
Ricciardo op 1 had een mooie troostprijs geweest nu Max er af lag. Het mocht helaas niet zo zijn.
Het zat niet mee bij red bull
Toch wel een aardige reactie van Ricciardo: I actually hate being like this. I hate being miserable. I got a podium in Monaco. I should be extremely happy, grateful and thankful. I’ve been fast now for two races and that’s the positive, but again no win so I’m a little bit sick of being fast and not getting any real rewards. I don’t like being the sad story. To end it on a positive note, we are fast in all conditions, which is good.”
Vind het wel jamner voor Ricciardo. Volgende race op 1!
@pinut187: op 2 bedoel je, max weer op 1 natuurlijk :)
Pech voor Ricciardo, jammer voor hem. Echter Hamilton heeft zijn eigen portie pech gehad, en kon hij er niets aan doen, dus Hamilton terechte winnar.
En als we gaan alsen…
Als Hamilton geen issue had gehad in Q3 had hij op pole gestaan.
En als Nico geen probleem had gehad, hadden Nico en Hamilton niet ze ver achter Ricciardo gezeten, dan was Ricciardo niet uitgelopen.
En met de strategie van Hamilton had hij dan ook gewonnen, of Nico.
@realhustler: als Lewis en Nico geen coureurs waren reden ze niet in Monaco. Gezever.
Hoewel het bij een topteam niet moet kunnen, is het toch wel weer prettig dat ook daar af en toe foutjes gemaakt worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).