• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Een wel heel exclusieve Audi: Auto Union Type D

Auteur: sir_smokalot, gepost 29 december 2006 om 14:26 – 48 Reacties

Auto Union logo

Hoe duur is de duurste Audi? Een tonnetje of anderhalf? Ja leuk, dan heb je wel een dikke S8 om iedereen de ogen mee uit te steken, maar als je het écht exclusief wilt hebben, moet je 17 Februari naar Parijs komen, want daar zal dit tweedehandsje onder de hamer gaan.

Maar waar hebben we het nu in godsnaam over? Over een 1939 Auto Union Type D, de opa van de moderne Audi. Als je naam Michiel van den Brink of Klassiekerrally is zal er nu wel een lichtje gaan branden in de bovenkamer, maar de rest van ons zal ik in sneltreinvaart door de geschiedenis van deze wagen loodsen:

Voor de Tweede Wereldoorlog vierden Auto Union (wat later de naam van één van de vier oorspronkelijke deelnemers, Audi, kreeg) en Mercedes hoogtij in de racerij, mede dankzij aanzienlijke financiële steun van de nazi-regering, die hier een mooi stukje nationale trots voor terugkreeg. De ‘zilverpijlen’ van Auto Union werden tussen 1934 en 1939 ontworpen door Ferdinand Porsche.

1939 Type D

Aan dit specifieke chassis worden een aantal belangrijke race-overwinningen toegeschreven, maar helemaal zeker is men niet, aangezien het in die tijd gebruikelijk was onderdelen van de ene auto na een race te gebruiken op een ander model voor een volgende race. Originele auto’s met een ‘stamboom’ waren dus zeldzaam.

1939 Type D in actie

Na WO II kwamen de faciliteiten van Auto Union, dat haar wortels in het Oost-Duitse Sachsen had, aan de verkeerde kant van het IJzeren Gordijn te liggen, en de Russen waren berucht om het ontmantelen van alle oude Duitse industrie, om alles wat bruikbaar was naar Rusland te transporteren. Auto Union en haar modellen ontsnapten voor het grootste deel ook niet aan de plundertochten van de Sovjets, waardoor uiteindelijk slechts twee Type D-raceauto’s overleefden. Deze werden begin jaren ’80, incompleet, in een schuur in Oekraïne gevonden door een Amerikaanse verzamelaar. Hij redde een aantal onderdelen van de sloop, zocht alles bij elkaar en wist, na veel praten en veel flessen wodka, het handeltje naar Engeland te exporteren.
Daar werden deze auto en een Type D uit 1938 volledig herbouwd en gerestaureerd. Het exemplaar uit ’38 is in bezit van Audi AG, en dit model gaat als gezegd binnenkort onder de hamer, via veilinghuis Christie’s. Het bijzondere aan deze veiling is niet alleen de grote historie die aan deze wagen kleeft, maar ook de verwachte opbrengst: de schatting van 12 miljoen dollar overtreft het grootste bedrag dat ooit voor een auto werd neergeteld, dit was 11 miljoen dollar voor een 1931 Bugatti Type 41 Royale Sports Coupe in 1987.

1939 Type D

En voor wie denkt dat deze oude rommel niet vooruit te branden is, think again! Deze Type D peutert namelijk niet minder dan 485 pk uit zijn 3.0 liter V12 met dubbele supercharger, toch royaal meer dan de hypermoderne RS4 :)

De veiling zal geschieden tijdens het festival Retromobile in Parijs.
Voor meer informatie, check het uitgebreide verhaal op Fourtitude.

Bronnen: CNN, Wikipedia, DKW History

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Audi S6 Avant van Kelly
    Mijn Auto: Audi S6 Avant van Kelly
  • Mijn Auto: Audi RS4 B8 Avant van Ralf
    Mijn Auto: Audi RS4 B8 Avant van Ralf
  • Mijn Auto: Audi S3 (420 pk) van Ruben
    Mijn Auto: Audi S3 (420 pk) van Ruben
  • Audi strikt Ken Block om leuke elektrische auto's te maken
    Audi strikt Ken Block om leuke elektrische auto's te maken

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, auto-union, Klassiekers, type-d

Vorig bericht: « Land Rover en prinses Zara Phillips
Volgend bericht: Gemballa Carrera GT: Me love you longtime! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rick dos zegt

    29 december 2006 om 14:31

    Kijk, en dit zijn nou van die Audi´s waar ik wel respect voor heb!

    Login om te reageren
  2. Audi zegt

    29 december 2006 om 14:37

    @rick dos: andere Audi’s niet???

    Login om te reageren
  3. mvagusta zegt

    29 december 2006 om 14:37

    Respect! Shaggah! :)

    Maar mijn naam is geen Michiel of Klassiekerralley! En toch wist ik hier al enige tijd vanaf! Ik vind het een bijzonder mooie auto, en de techniek is toch ongewoon voor die tijd! Echt helemaal super!

    Helaas Helaas… is er in deze tijd weinig bijzonders te ontdekken aan de auto’s van Volkswagen…( ehmm,…. ,sorry Audi, verslikte me ff)

    Login om te reageren
  4. Rick dos zegt

    29 december 2006 om 14:38

    Hier wat beelden van de D-type die geveild gaat worden.

    http://www.youtube.com/watch?v=zjkKb7f1erw

    En hier een C-type die gestart wordt! Een V16 uit 1936 mensen!!!! Heeeeeeerlijk gewoon! :) :) :)

    http://www.youtube.com/watch?v=hvTggX3ADlY

    Login om te reageren
  5. Nick-g zegt

    29 december 2006 om 14:38

    Een prachtig ding. ^^
    “Papa mag ik een 1939 Auto Union Type D voor m’n verjaardaaaagggg?”

    Login om te reageren
  6. Casey zegt

    29 december 2006 om 14:41

    Nou..ik ben 20 jaar, kad al van dit racemonster gehoord…maar ik mis toch de namen van degene die de paardenkrachten bedwongen. Wie waren het ook al weer? Carraciola, Nuvolari..?

    Login om te reageren
  7. Rick dos zegt

    29 december 2006 om 14:43

    @Audi

    Nope!

    Login om te reageren
  8. Audi zegt

    29 december 2006 om 14:46

    @Rick dos: verklaar..

    Login om te reageren
  9. Karaya zegt

    29 december 2006 om 14:58

    Hier krijgt zelfs ik een stijve van. ;)

    Login om te reageren
  10. stefan zegt

    29 december 2006 om 15:00

    OH karaya das te veel info
    Maar wel een heledikke bak!!!!!!!!!!!!!!

    Login om te reageren
  11. Rick dos zegt

    29 december 2006 om 15:07

    @Audi

    Laat ik het zo zeggen: Teveel VW c.q. VAG en te weinig eigen identiteit.

    Login om te reageren
  12. Sgt. Stevil zegt

    29 december 2006 om 15:08

    haha, zag ’n filmpje over deze Type D, tijdens transport is ie beschadigd aan de neus en grill :P

    Login om te reageren
  13. gebbetje zegt

    29 december 2006 om 15:10

    Ik meen er laatst iets over op tv te hebben gezien. Er was een deuk ingereden door iemand die dat ding ergens naar binnen moest rijden geloof ik. Correct me if i am wrong.

    Login om te reageren
  14. gebbetje zegt

    29 december 2006 om 15:11

    @ stevil
    net ff iets vlugger als ik lol

    Login om te reageren
  15. Rick dos zegt

    29 december 2006 om 15:14

    @Sgt. Stevil en gebbetje

    Jullie bedoelen dit?

    http://www.youtube.com/watch?v=zjkKb7f1erw

    Login om te reageren
  16. gebbetje zegt

    29 december 2006 om 15:22

    yep :)

    Login om te reageren
  17. Ary zegt

    29 december 2006 om 15:33

    ik zag deze in autostadt waar ik een paar weken geleden was……

    Login om te reageren
  18. JANUS zegt

    29 december 2006 om 15:37

    Nou wil ik natuurlijk geen makkelijke grappen maken …… (nou ja, eigenlijk wel) ……. maar er zit een vrouw achter het stuur ;-)

    @Audi
    Nieuw hier ?!?!
    Regel 1. NOOIT aan Rick dos vragen waarom.
    (En zeker niet waarom in combinatie met “iets” uit het VAG concern !

    Login om te reageren
  19. Autofreak zegt

    29 december 2006 om 15:52

    Nou als de ouderjaarsloterij vast opschiet met z’n 20miljoen over te boeken naar mijn rekening dan komt deze naast m’n 920.000 euro Pagani Zonda F Roadster Clubsport :P

    Login om te reageren
  20. Remco zegt

    29 december 2006 om 15:53

    Nou…ik heb wel een “waarom”…waarom de auto nou onder de hamer moet??? Zit Audi soms in financiele crisis…???

    Eerlijk gezegd vind ik het niet zo slim om zulke modellen van de hand te doen, want wie weet wat er nou ermee gaat gebeuren….tegenwoordig zijn er al genoeg Enzo’s, Carrera GT’s en Murcielago’s in het verkeer gesloopt.

    Login om te reageren
  21. Remco zegt

    29 december 2006 om 15:53

    Vergat erbij te zeggen: je kunt er beter voorzichtig mee doen, als je zoiets wil kopen.

    Login om te reageren
  22. mvagusta zegt

    29 december 2006 om 16:04

    Audi heeft deze nog steeds in zijn collectie Remco!
    Er zijn er twee van! En daarvan was en is eentje van Audi en eentje was / word van een verzamelaar!

    Login om te reageren
  23. dekster zegt

    29 december 2006 om 16:31

    voor de liefhebbers kijk eens op http://www.seriouswheels.com/cars/top-Auto-Union-Type-D.htm ;)

    Login om te reageren
  24. Rick dos zegt

    29 december 2006 om 16:32

    @JANUS

    LOL! :) Oh en tegenwoordig kan ook LOLMyAssOff! oh en RolingOnFloorLOLMAO! Maar ik denk dat je me wel begrijpt! ;) :) :) :)

    Login om te reageren
  25. JANUS zegt

    29 december 2006 om 16:34

    FF wachten hoor.
    LOL begrijp ik.
    Veel verder moet je bij mij niet gaan !!

    Login om te reageren
  26. Rick dos zegt

    29 december 2006 om 16:43

    Ja, bij mij ook niet hoor. Kwam het héél toevallig tegen!

    http://www.urbandictionary.com/define.php?term=ROFLOLMAO

    Login om te reageren
  27. smoke zegt

    29 december 2006 om 17:11

    @Casey

    Rijders van deze raketten waren Tazio Nuvolari, Hans Stuck, H.P. Muller, Georg Meier en Rudolf Hasse. Mannen die ook met de V16 overweg konden.

    @Remco

    Zoals inderdaad al aangegeven in de comments is dit type in particulier beheer. Hij is na de restauratie in 1994 op de Nürburgring getest en daarna doorverkocht. Nu gaat hij opnieuw onder de hamer. De ’38 Type D, met 420 pk, is en blijft in beheer van Audi AG, als onderdeel van de historische collectie.

    Login om te reageren
  28. Remco zegt

    29 december 2006 om 17:20

    Bedankt voor de uitleg!

    Ik wist niet dat die ene van een verzamelaar is. Leuk om te horen dat er dus nog een exemplaar is in bezit van Audi. Dat stelt me wel gerust hahaha.

    Login om te reageren
  29. Topless zegt

    29 december 2006 om 17:55

    In 1988 betaalde een Japanner 15 mln dollar voor een Ferrari 250 GTO op een veiling in Monaco.

    Login om te reageren
  30. 3s zegt

    29 december 2006 om 18:06

    Topless is helemaal op de hoogte en geloof zelfs dat hij nog meer betaalde……dollars……..guldens……..naar verluidt 56 miljoen gulden……stond in een ferrariblad cavalino van die tijd.

    Login om te reageren
  31. Pieter-Jan zegt

    29 december 2006 om 18:08

    Oei, ze zijn vergeten de swastikas er terug op te plaatsen. Misschien zouden we Audi er even moeten aan herinneren. :p

    Login om te reageren
  32. Pieter-Jan zegt

    29 december 2006 om 18:12

    (Porsche en Hitler)

    Login om te reageren
  33. Pannekoek zegt

    29 december 2006 om 18:33

    Deze auto is helemaal gerestaureerd door: Crosthwaite & Gardiner

    Hier nog wat over hun:

    http://www.400gt.com/articles/Gardiner/C&G.htm

    http://www.candg.org/cgHome_.htm

    Ze zijn gespecialiceerd in restauren van oude auto, en als ze een onderdeel niet hebben maken ze hem gewoon, en als je voor een krukas met rollagers al 1100 honderd onderdelen nodig hebt, kan je denkik wel begrijpen dat zo’n auto heel duur wordt.. :S

    Hier nog wat mooie foto’s:

    Bugatti Type 35:

    En een mooie stukje van de achterkant van een Mercedes W154 GP:

    Het mooiste is dat ze in Engeland nog gewoon met die auto’s rijden.. :D

    @ Pieter-jan

    Over een poosje heb ik wel weer een reactie op de Diffuser ;)

    Login om te reageren
  34. Lebastille zegt

    29 december 2006 om 19:13

    Er is laatst een artikel geweest over een replica van deze type-D. Vind het vreemd dat Audi deze van de hand doet, ook al hebben ze er al een. Er zit zo’n schat historie aan dat ze die eigenlijk in hun museum zouden moeten zetten.

    Login om te reageren
  35. nomar zegt

    29 december 2006 om 19:22

    @ Pieter-Jan

    als we zo gaan beginnen, moet je veel mensen doen “herinneren”…

    trek je bekrompen visie door en iedere keer als je bvb naar het weerbericht kijkt moet je een een kleine boodschap krijgen in de stijl van: “deze satellietbeelden zijn mogelijk gemaakt omdat ene zekere Werner Von Braun V1’s en V2’s heeft ontwikkeld voor Hitler en later bij de amerikaantjes zijn expertise ivm raketaandrijving verder gebruikt heeft voor de ruimtevaart” om nog maar te zwijgen over waar de stroom voor je pc’tje vandaan komt (nuclear power) (of nee laat ik je voor zijn: van een windmolen zeker … whatever)

    word es volwassen kerel & quit living in the past

    On topic: kwijl

    Login om te reageren
  36. dany zegt

    29 december 2006 om 19:29

    ik ben het eens met lebastille :) dit is toch prachtig om gewoon zelf te houden sinds het een belangrijk onderdeel van audi was, het is gewoon een stuk geschiedenis.

    hou het dan 1 keer niet om het geld =)

    Login om te reageren
  37. TomRS6 zegt

    29 december 2006 om 19:45

    Het schijnt dat deze wagen meer rijd als een motor dan als een auto.

    Dit omdat de achterkant steeds wil uitbreken, ook schijnt het er erg heet te zijn.

    Login om te reageren
  38. Pannekoek zegt

    29 december 2006 om 20:11

    WTF.. :O

    The Mercedes-Benz W125 was a Grand Prix racing car that was raced until 1937.

    The supercharged engine of this Silver Arrow, with 8 cylinders in line and 5600cc, attained an output of 646 horse power (475 kW). In 1938, the engine capacity of supercharged Grand Prix cars was limited to 3000cc, and the W125 was replaced by the Mercedes-Benz W154.

    The W125 was considered the most powerful race car ever for about 3 decades, until large capacity US-built V8 engines in CanAm sportcars reached similar power in the mid 1960s. In Formula One racing itself, the figure was not exceeded until the early 1980s, with the appearance of turbo-charged engines in Formula One.

    The W125 reached race speeds of well over 300 km/h in 1937, especially on the AVUS in Berlin, equipped with a streamlined body.

    In land speed record runs, a Mercedes-Benz W125 Rekordwagen was clocked at 432 km/h over a mile and a kilometer.

    In 1937.. :O

    Login om te reageren
  39. smoke zegt

    29 december 2006 om 20:50

    @Pannekoek

    Ja daar sta je van te kijken he! :)
    Voordat er restricties kwamen aan het aantal cilinders en de motorinhoud waren dit soort cijfers niet vreemd. Kanttekening hierbij is dat het, en ik overdrijf niet, bloedlink was om deze auto’s te pushen. Het vergde een enorme stuurmanskunst en een flinke dosis geluk om deze wagens in een stuk weer tot stilstand te brengen. Bij recordpogingen kwamen dan ook regelmatig testrijders om het leven. Vandaar dat ik ook liever de 420 pk van een RS4 onder mijn kont heb dan de 485 uit een type D.

    Even een kleine opsomming:
    Type A 4.4 liter V16 – 295 PK/530 Nm – Vmax 280 km/h
    Type B 5.0 liter V16 – 375 PK/660 Nm – Vmax ?
    Type C 6.0 liter V16 – 520 PK/850 Nm – Vmax 340 km/h
    Type D zie boven

    Dit allemaal met een gewicht van ruim 800 kg en trommelremmen. Alle exemplaren hadden een middenmotor.

    Login om te reageren
  40. Pannekoek zegt

    30 december 2006 om 00:14

    @ Sir Smokalot

    Ik had het een keer gezien op Discovery, ze hadden ook bloedende handen altijd na de race, omdat de auto zo trilde en gingen altijd driftend door de bocht :D Aleen jammer dat daar niet veel beeldmateriaal meer van is.

    Ik hoop dat ik dit alles een beetje goed getypt heb, want ik ben aangeschoten.. :D

    Login om te reageren
  41. Pannekoek zegt

    30 december 2006 om 00:44

    Hier nog een mooie site:

    http://www.ianmacfarlane.co.uk/ianGallery.htm#Scene_1

    En nu ff de aller mooiste auto uit die tijd (of mischien wel allertijden):

    De Napier Railton.

    Image:Napier racing in the summer.jpgThe Napier Railton is an aero-engined race car built in 1933, designed by Reid Railton, and built by Thompson and Taylor. It was driven by John Cobb, mainly at Brooklands race track. The engine is an unsupercharged Napier Lion, a W12 of 24 Litres capacity. The crash gearbox has 3 ratios. The fuel tank has a capacity of 65 gallons and fuel consumption was approximately 5 mpg. Although capable of 168 mph the car had rear wheel breaking only.

    It is currently on display at the Brooklands Museum. It is in working order and is run twice a year, in March and November.

    24 liet W12 in 1933 met 512 pk (volgens mij, verbeter me als ik het fout heb)
    kon in 1933 270 km/h.. :O

    Hier nog mooie site:

    http://www.users.globalnet.co.uk/~garycr/2001/napier_railton_november_2001/index.htm

    Hij racede of Brooklands (volgensm ij het eerste racecircuit, verbeter me als ik het fout heb) tegen de Bentley Blower.

    Hier nog site:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Bentley_Blower

    Bijde auto worden steeds nog mee geraced.. :D

    Login om te reageren
  42. Pannekoek zegt

    30 december 2006 om 00:50

    @ Sir Smokalot

    ‘Voordat er restricties kwamen aan het aantal cilinders en de motorinhoud waren dit soort cijfers niet vreemd.’

    Weet jij meer van die auto’s? Ik kan er weinig van vinden, was allemaal voor mijn tijd.. :s

    Race auto’s uit die tijd zijn de mooiste aller tijden, wat mij betreft kan je mij ook in het rijtje van Klassiekerrally en Michiel van den Brink zetten… ;)

    Login om te reageren
  43. smoke zegt

    30 december 2006 om 10:52

    @ Pannekoek

    Voor iets meer leesvoer:
    Andere auto’s uit die tijd waren o.a. de Delage, de Delahaye, en natuurlijk de Bugatti. Ik weet er niet vreselijk veel van, omdat ik geen klassiekerliefhebber pur-sang ben, maar wel iemand met een bovengemiddelde interesse voor geschiedenis. En met een beetje ervaring op het internet is de wereld je oester.
    Mocht ik nog eens fans willen aanhalen dan komt pannekoek er ook tussen!

    Login om te reageren
  44. Pannekoek zegt

    30 december 2006 om 15:32

    @ Sir Smokalot

    http://www.kolumbus.fi/leif.snellman/reco.htm#37

    Bekijk die site maar eens, zelf jij zal verstelt staat.. :O

    Login om te reageren
  45. Citrofiel zegt

    30 december 2006 om 17:57

    Ik vraag me af waarom iemand zoiets zou willen hebben… En dan: Te waardevol om veel mee te rijden, is het dan alleen een investering?

    Login om te reageren
  46. Appeltje zegt

    30 december 2006 om 19:00

    Schitterende auto! Ik kende een vergelijkbaar model al, ik heb een dichte op schaal, en op de autorai 2003 stond iets dat er op leek, daar kijk ik nu elke dag tegenaan (20 bij 30 op de muur). Op het filmpje klinkt het wel heftig, leuk dat er toen al veel met V16 werd gedaan, ik kende het alleen nog maar van de Cadillac V16 van die tijd.

    Login om te reageren
  47. dekster zegt

    30 december 2006 om 19:04

    @Pieter-Jan
    zijn best wel mooie foto’s van waar haal je die? (groter formaat)

    Login om te reageren
  48. Ad Vogel zegt

    3 februari 2007 om 22:09

    Ja, de Auto-Union D-type. Een prachtige auto. Ik ben 16 jaar en weet al vele jaren van deze auto. Mijn held is Bernd Rosemeyer, die met een Auto-Union streamliner is omgekomen. Fantastisch ding in elk geval, alleen de prijs !
    Ben een grote Audi-NSU-DKW-Horch-Wanderer-Auto-Union FAN !

    Voor grote foto’s gewoon naar GOOGLE > afbeeldingen > Auto-union

    Tazio Nuvolari
    Hans Stuck
    Bernd Rosemeyer !

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North