• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eerste afbeelding nieuwe Mazda3?

Auteur: evo, gepost 15 oktober 2007 om 22:51 – 30 Reacties

Uiterlijk opvolger Mazda3?

Ik heb nooit iets met Mazda gehad, totdat het Japanse merk de Mazda2 en Mazda6 introduceerde. Met het design van deze twee nieuwelingen is mijns inziens gewoon niets mis. En als deze afbeelding daadwerkelijk het uiterlijk van de toekomstige 3 weergeeft, dan stijgt Mazda weer een plaatsje op mijn top15-merkenladder.

Een spitsig doch glad snoetje, lekkere 17 inchers (of zijn het 18″-jetsers?), wat chroomlijsten en een licht interieur, zijn zeker geschikte ingrediënten om een auto er lekker fris uit te laten zien. Maar het is eigenlijk niet eens zo zeer het uiterlijk waarom ik Mazda opeens een wat minder koud hart toedraag. Ik vind het vooral een erg strak plan dat Mazda hun ‘gewichtsstrategie’ uitvoert. Concurrenten beginnen langzaam maar zeker steeds meer last te krijgen van hun obesitas, terwijl Mazda hun prototypes eerst nog even naar de fitness stuurt.

Zo is de nieuwe Mazda2, ondanks alle nieuwe veiligheidsvoorzieningen, lichter dan z’n voorganger. En dat terwijl de nieuwe modellen van de Fransen (Clio en 206) zo’n 150 kg zwaarder zijn geworden ten opzichte van hun voorganger. Als de toekomstige Mazda3 ook lichter wordt, dan begin ik opeens wel erg veel trek te krijgen in de opvolger van de 3 MPS.

Overigens gaat de huidige 3 pas exact vier jaartjes mee, dus we zullen nog een tijdje moeten wachten om te zien of dit daadwerkelijk het uiterlijk van de opvolger gaat worden. Ik ben in ieder geval erg benieuwd (bron: thehollywoodextra, via).

Ook interessant!

  • Mazda 2 Hybrid
    Nieuwe Mazda 2 Hybrid komt heel bekend voor
  • Nieuwe Mazda Carol
    Nieuwe Mazda Carol is superschattig (met vierwielaandrijving!)
  • Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE
    Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE
  • Video: BMW 3 en Mazda 3 kunnen samen door 1 deur

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, spyshot

Vorig bericht: « Wegens succes vertraagd: 500 Abarth
Volgend bericht: Subaru pwnd de Duitsers… again! »

Lees Interacties

Reacties

  1. dekster (Union Fait La Force) zegt

    15 oktober 2007 om 23:08

    Ik vond de oude mooier…

    Login om te reageren
  2. the dubble zegt

    15 oktober 2007 om 23:27

    zeker een vooruitgang vergeleken met die oude…
    hopen dat ze ook beetje leuke prestaties weten neer te zetten

    Login om te reageren
  3. gilein b zegt

    15 oktober 2007 om 23:29

    jah doe maar, in ieder geval beter dan een c,eed of i30 om te beginnen en mooier dan een focus

    Login om te reageren
  4. speedlimit zegt

    16 oktober 2007 om 00:35

    De oude is idd mooier…dit lijkt op ’n kruising tussen ’n auris en ’n bravo.

    Login om te reageren
  5. Piet zegt

    16 oktober 2007 om 06:46

    Ik zie, ik zie…

    een Seat Leon.

    Login om te reageren
  6. lebastille zegt

    16 oktober 2007 om 06:51

    Ik kan hier ook niet zo warm van worden. De zijkant is wel mooi, maar de voorkant is me wat te dik, vooral rond de wielkasten. De vergelijking tussen de oude en nieuwe Mazda 2 qua gewicht vind ik wat flauw aangezien ze 2 verschillende typen auto’s vertegenwoordigen. De vorige 2 ging meer richting een midi-mpv, waar de nieuwe een stadsauto is. Dan vind ik het niet vreemd dat er 150 kg gewicht is bespaard.

    Login om te reageren
  7. rider zegt

    16 oktober 2007 om 08:32

    de raamlijn heeft iets te veel weg van een fiat bravo en een lancia delta(de concepttekening) maar verder ziet hij er helemaal niet verkeerd uit. erg modern en duidelijk herkenbaar als mazda. ben alleen bang dat dat moderne te snel zal verouderen!? wel hoop ik dat mazda hun gewichtsstrategie ook hier doorzetten. mazda2 -150kg, mazda6 -35kg. mazda3 -100kg?
    ben wel erg benieuwd naar de 3mps, als die al komt?

    Login om te reageren
  8. Quirijn zegt

    16 oktober 2007 om 08:33

    Als je goed naar de Bstijl kijkt zie je nog de kleur van het orgineel: De Ford Verve Concept

    Login om te reageren
  9. Ramshoek zegt

    16 oktober 2007 om 08:57

    Toch grappig dat eenieder toch altijd weer trekken van hun eigen favourite auto terug ziet in het ontwerp van een ander merk.

    Login om te reageren
  10. AppieFlappie zegt

    16 oktober 2007 om 09:25

    Wat natuurlijk puur psychologisch is. Alles wat japans en chinees is, moet haast gekopierd zijN!!

    Login om te reageren
  11. peter zegt

    16 oktober 2007 om 09:58

    Ik ben absoluut geen fan van aziatisch design, maar inderdaad Mazda is goed bezig (hoewel ik die nieuwe Mazda6 dan weer een kopie vind van de Lexus IS), de 2 en deze 3 vind ik geslaagd. Sterk , europees-achtig design. Met wat lelijke details om duidelijk te maken dat hij van Japan komt (luchtinlaat vooraan bvb).

    De gewichtsstrategie verdient een pluim

    Login om te reageren
  12. Dick Druijf zegt

    16 oktober 2007 om 10:17

    @quirijn

    deze auto is misschien wel gebaseerd op de Ford Verve maar het is zeker niet excact dezelfde auto als de getoonde rode conceptcar. Deze heeft namelijk geen B-stijl waar de Mazda 3 dat wel heeft. De donkerrrode kleur in de (ogenschijnlijke) b-stijl is volgens mij een reflectie in de voorruit

    Login om te reageren
  13. StormRAM zegt

    16 oktober 2007 om 11:34

    Ziet er vrij goed uit. Hoop dat deze komt

    Login om te reageren
  14. Wasmand zegt

    16 oktober 2007 om 12:15

    Ben ik de enige die dit veel mooier vind dan een Golf, Astra, 308, Focus etc etc?

    Login om te reageren
  15. Thomaz zegt

    16 oktober 2007 om 12:34

    18″-jetsers

    Login om te reageren
  16. Bisazza zegt

    16 oktober 2007 om 12:50

    Mazda wacht natuurijk eerst even op de nieuwe 147… kijken wat ze daarvan nog kunnen jatten…

    Login om te reageren
  17. Citrofiel zegt

    16 oktober 2007 om 15:01

    De huidige vind ik er ook al niet te verkeerd uit zien hoor. En ben ik de enige die de neus wat SLR-achtigs vind hebben met het plat liggende logo in de punt?

    Login om te reageren
  18. polomen zegt

    16 oktober 2007 om 16:12

    Nice, maar een beetje SLR met die > neus

    Login om te reageren
  19. Ahura zegt

    16 oktober 2007 om 17:04

    Dit is geen echte foto maar een knappe impressie op basis van de Mazda MX-Crossport (zie spiegeling vloer)

    De echte Mazda3 krijgt strakkere lijnen aan de zijkant zoals de Mazda2 en Mazda6

    Login om te reageren
  20. Ahura zegt

    16 oktober 2007 om 17:06

    Kinderachtige opmerkingen trouwens weer. Over de derde zijruit; Mazda was als eerste in het C-segment met zo’n derde zijruit. Daarna kwamen Seat, Kia, Hyundai en Nissan er pas mee dus praat niet zo’n onzin mensen

    Op een 147 lijkt ie ook totaal niet. Alleen de klokken van binnen maar daar wordt ie niet lelijker van

    Login om te reageren
  21. Bisazza zegt

    16 oktober 2007 om 17:15

    Ahura… Dat ben ik met je eens. Zo gaat dat vise versa ook Audi, BMW, Mercedes etc… that’s life en zo maken we elkaar allemaal gek.

    Vergeet je trouwens niet de luchtroosters? Die zaten al in de “echte” spider en 75, 33 etc. Word vast een prima auto

    Login om te reageren
  22. Ahura zegt

    16 oktober 2007 om 18:03

    Ach die ronde luchtroosters zie je in zoveel auto’s :) Niet hetzelfde systeem maar ronde luchtroosters zagen we sowieso ook al in de MX-5 en al veel eerder in de jaren 60/70 hehe

    Login om te reageren
  23. appel zegt

    16 oktober 2007 om 19:40

    @lebastille: zonder speciale maatregelen zou de nieuwe Mazda 2 toch ongeveer evenveel wegen als de oude (of zelfs meer):

    “Through smaller dimensions alone, the weight of the body shell would have been cut by only 4 kg, to 233 kg. Measures taken to increase rigidity and crash resistance would have quickly raised it again to 244 kg. Thanks to the altered body structure and new materials, the team under the leadership of Program Manager Shigeo Mizuno was able to decrease weight to 215 kg – 22 kg less than the old Mazda2 body shell .”
    –> en dat gaat dan nog maar over de “body shell” alleen

    http://www.worldcarfans.com/9070925.003/page5/mazda-2-in-depth

    Login om te reageren
  24. appel zegt

    16 oktober 2007 om 19:43

    Login om te reageren
  25. lebastille zegt

    16 oktober 2007 om 21:34

    @ Appel: het lijkt erop dat de oude Mazda 2 niet optimaal vormgegeven was als je de maatregelen leest die gebruikt zijn bij de nieuwe Mazda 2. Al met al toch knap dat ze 100 kg hebben bespaard.

    Login om te reageren
  26. Rick dos zegt

    16 oktober 2007 om 23:36

    Dit ziet er verdomd goed uit. Zo ook de 6 en de 2. Het ziet er zelfs bijna on-Japans uit.

    Veural zow deurgaan, Mazda!

    Login om te reageren
  27. Bisazza zegt

    17 oktober 2007 om 10:33

    @ Ahura :) Haha ok….

    Maar dan weet jij ook vast wel dat ze bij de “vorige” MX-5 ook erg goed naar de “echte” Spider hebben gekeken nietwaar? (Deurgrepen) :)
    Moet je wel eerlijk bekennen dat de MX-5 een betere rijdersauto is dan de vorige Spider. Beide RWD echter is de Spider nog steeds gebaseerd op de aller eerste ’60 Spider en doorontwikkeld. Echter heb ik het nooit als echte concurrenten gezien.

    Compliment uit mijn mond voor Mazda dus.

    Login om te reageren
  28. mashell zegt

    17 oktober 2007 om 22:46

    “het lijkt erop dat de oude Mazda 2 niet optimaal vormgegeven was”
    Gefeliciteerd, lebastille heeft een nominatie voor understatement van het jaar te pakken.

    Net als Fiat heeft Mazda nu ook door dat mooie auto’s beter verkopen. Ik hoop dat de marketing managers van Subaru en vooral SSsjangJung dat ook gaan inzien.

    Login om te reageren
  29. frank01 zegt

    29 november 2007 om 02:10

    Tjongetjonge…wat een niveau…een freubel heeft meer kennis en intelligentie dan het gros van deze speelbak met kinderlijke reactie’s….BAH!
    Over High-Tech en hoog geavanceerde technologische onderwerpen dien je met volwassenen te discussieren met minstens een aanvaardbare Eq en/of Iq en niet op een ‘mission impossible’ weblog.
    Helaas diep triest:-(…

    Login om te reageren
  30. john zegt

    26 maart 2008 om 15:33

    Van mij mag dit de nieuwe Mazda 3 worden.
    Nu ook nieuw in de showroom een zeker nog mooiere Mazda 6

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North