De eerste Model 3 op onze wegen is gespot!
In Tilburg zit de Tesla-assemblagefabriek van Europa. Nieuwe modellen van het Amerikaanse merk zijn doorgaans als eerste in ons land te spotten. Meestal op een autotransport, maar deze gloednieuwe Model 3 rolt nu al op Nederlandse platen. Vermoedelijk is het een demo-model van de Tesla-fabriek, want de elektrische sedan is in Europa nog niet verkrijgbaar.
Een kentekencheck op PS-572-H leert dat de auto sinds 31 augustus op gele platen staat. Opmerkelijker is de prijs. Men omschrijft namelijk een catalogusprijs van 84.203 euro! Hoe dit bedrag tot stand is gekomen is koffiedik kijken. In de VS heeft de Model 3 een vanafprijs van 35.000 dollar. In Europa zal de elektrische sedan niet heel veel duurder worden. Ter vergelijking: de voordeligste Tesla Model S kost momenteel 81.285 euro.
Waar die 84k vandaan komt is dus een mysterie. De prijs van de Model 3 neemt uiteraard toe naarmate je (dure) opties aanvinkt. Van +- 35.000 euro naar 80.000 euro is echter een stap die je qua opties alleen bij een Porsche, Ferrari of Bentley zou verwachten.
Met dank aan iedereen voor de tips! Fotocredit: Jurr
peug206 zegt
Omdat het de eerste is misschien het model voor de registratie? Dat ze daarom de prijs van de model S hebben gepakt in eerste instantie?
rolov zegt
@peug206: precies wat ik dacht ja. Lijkt me wel het meest logische
prop zegt
Hoe is de vanafprijs in euro’s in dit artikel tot stand gekomen. Waar komt deze info vandaan?
RubenPriest zegt
@prop: Tesla Nederland zei in 2016 dat de Model 3 in NL ‘ongeveer 35k’ gaat kosten. De precieze prijs wordt later bekendgemaakt. (Bron: https://www.rtlnieuws.nl/economie/home/tesla-model-3-gaat-nederland-35000-euro-kosten)
granlusso zegt
@RubenPriest: Maar een A4, 3-serie of C-klasse zitten ook rond die starttijd. En die krijg je met een beetje je best doen op de optielijst, ook boven de 80.000 euro. En dat heeft lang niet alleen te maken met de bpm voor belaade motorisaties.
Ik schrik dus niet echt van deze prijs. De eersten zullen wel afgeladen vol zijn me toptien.
granlusso zegt
@granlusso: me toptien = met opties.
granlusso zegt
@granlusso: starttijd=starttijd. Zucht…
granlusso zegt
@granlusso: Starttijd=startprijs. Hekel aan mezelf nu
lippie zegt
@granlusso: je kunt autocorrect uitzetten en suggesties aanlaten, dat scheelt een hoop zelfhaat
maarteno zegt
@granlusso: ik heb de goedkoopste in NL verkrijgbare 3 serie gepakt, de 318 en die echt full options, in de zin alles wat elkaar niet in de weg zit….en dan is de vanaf prijs: ca 39500 en de totale prijs ca 65000 = 25450 euro, kortom een Model 3 moet of 56835 gaan worden om met dezelfde optielijst tot 81k te komen…of als hij 35k kost zou hij met all die full-options niet verder moeten komen dan: 59450 euro…..kortom er is wel iets niet helemaal in de haak met die prijs.
maarteno zegt
@maartenoosterbaan: bedoelde uiteraard is 24450 aan opties.
granlusso zegt
@maartenoosterbaan: Nou ja, wellicht met een qua vermogen vergelijkbare uitvoering dat het dan wel in de buurt komt. Maar is inderdaad een groot verschil, dank voor je uitvoerige onderzoek.
porsche928 zegt
@RubenPriest: zal wel ex BTW zijn.
mashell zegt
@RubenPriest: alleen de model 3 die nu gebouwd zijn de “long range” modellen en kosten in de buurt van de 50k. Die zijn vrij kaal, dingen als verwarmde buitenspiegels en cruise control ontbreken, dat zit alleen in dure optie pakketen. Dus een beetje fatsoenlijke model 3 kist zomaar 60k,
flutterby zegt
@mashell: verwarmde spiegels en cruise control is gewoon standaard op de base model 3. Adaptieve cruise control (onderdeel van Autopilot) niet en elektrisch inklapbare spiegels ook niet.
azuli zegt
Het is maar hoe je het bekijkt veel;)
€145,- netto per mnd voor 4% bijtelling of €800,- voor 22%
Trouwens vanaf 2019 zou de nettobijtelling €410,- zijn.
Het is dus zaak om model3 voor 2019 op kenteken te krijgen.
(Met het 52% tarief)
smulders zegt
@azuli: Typische Nederlandse dyscalculie als het om auto’s gaat. Altijd kijken naar de bijtelling, nooit naar wat de auto werkelijk kost. Onder dezelfde noemer als “Mijn iPhone 7Plus kost helemaal geen €1129 maar slechts €25 per maand voor vier jaar lang”.
Die leaseauto trekt jouw baas gewoon van je salaris af. Sigaar uit eigen doos. En daarom rijdt jouw baas de ondernemer een Tesla Model X en mag jij straks in een Model 3 rijden.
pa045 zegt
@smulders: Dat is niet geheel waar. Er zijn zat beroepen waarbij een auto noodzakelijk is, zowel in diens als wanneer je ZZP’r bent. Dan kan je kiezen: leaseauto of 0,19 cent per kilometer met je privé auto (misschien iets meer, maar dan betaal je er belasting over). Dus die sigaar uit eigen doos is niet altijd waar. Wanneer je in zo een situatie zit, dan is het soms interessant om te bekijken of je de auto dan ook privé gaat gebruiken. En dan weegt de bijtelling ineens zeer zwaar mee.
Ik zit niet in zo een situatie, dus het is niet om mijn eigen situatie goed te praten. Mijn auto’s zijn van mij privé.
oversoft zegt
@pa045: Dan nog moet de auto ergens eerst gekocht worden. Vooral bij ZZPers komt dat uit je eigen broekzak (ex belastingen dan). Tesla levert de auto niet gratis…
bischero zegt
@smulders: die gaat op voor arbeidsvoorwaardelijke auto’s, niet voor functionele auto’s. De rekensom krijg ik niet rond gemaakt wanneer ik een privé auto 35000km zakelijk ga declareren voor beperkte vergoeding (trust me, ik doe het uitvoerig bij ieder nieuwe leaseauto die voor mij wordt besteld). Ook de mobiliteitsregeling is – bij ons – er een die interessant is voor collega’s met een arbeidsvoorwaardelijke auto, bij functioneel gebruikte auto’s ben je dief van eigen portemonnee.
torsen zegt
@smulders: Je hebt gelijk dat het geld ergens vandaan moet komen maar ik hoop dat je zelf toch ook snapt dat het niet zo kort door de bocht werkt als jij het omschrijft.
silenro zegt
@torsen: hoe werkt het dan wel? Ik ben zelf erg slecht in rekenen, maar of jij nu 35k voor een auto betaald of een werkgever, zou niet uit moeten maken toch? Enige verschil is dat een werkgever of bedrijf de kosten af kan trekken van de winst maar betalen moet je sowieso, of het nou linksom is of rechtsom. En dan is de bijtelling een beste sigaar uit eigen doos..
torsen zegt
@silenro: Stel jij hebt een bedrijf waar 100 man werkt.
10 personen in je bedrijf hebben voor hun werkzaamheden een auto nodig. Ga jij de kosten die dat met zich meebrengt dan van het salaris van specifiek die 10 man aftrekken of zou je die kosten elders incalculeren?
(Grote kans dat de salarisschalen allang vast staan of dat er een CAO in je vakgebied is en je met dat soort geintjes helemaal niet weg komt maar goed.)
Die 10 man kunnen ervoor kiezen de auto ook privé te gebruiken en hiervoor moeten ze uiteraard bijtelling betalen.
Ze kunnen kiezen tussen twee types.
Auto 1: €35k, categorie 4%, netto kosten maar maand rond de €60, looptijd van 4 jaar betaalt hij €2.880
Auto 2: €35k, categorie 22%, netto kosten per maand rond de €320, looptijd van 4 jaar betaalt hij €15.360
(verschil tussen brandstof en elektriciteit wil ik liever nu even niet uitzoeken en is ook minder relevant)
Werkgever kosten (niet accuraat):
Auto 1: €600 p/m, over 4 jaar € 28.800 (Ex brandstof/Elektriciteit)
Auto 2: €550 p/m, over 4 jaar € 26.400 (Ex brandstof/Elektriciteit)
Afhankelijk van de lease constructie zijn die kosten weer aftrekbaar.
Dan de vraag. Waarom zou het een sigaar uit eigen doos zijn als ik als werknemer voor auto 1 kies en €12.480 minder aan de belastingdienst over maak over die 4 jaar.
silenro zegt
@torsen: Laat ik de stelling anders brengen; het ging mij niet om de 35K, maar meer om het idee dat 3/4 van de zakelijke rijders het idee hebben dat bijtelling de enige bijdrage is die ze moeten betalen voor een auto van de zaak. En ik zal je vast verklappen; dat is niet zo. Als werknemer met auto van de zaak betaal je gewoon mee aan je bedrijfswagen, dat is gewoon een loonkorting..
Tenzij je werk doet waarbij een auto van de zaak een meerwaarde heeft, zoals bij een timmerman die zijn gereedschap mee kan nemen of een vertegenwoordiger wiens werkgever een representatief voorkomen belangrijk vind.
torsen zegt
@silenro: Leuk dat je ‘verklapt’ wat ik in mijn reactie al aangaf. Het moet nog steeds betaald worden…
Maar dat gaat voor alles op. Een bedrijf draait nou eenmaal op de inkomsten die medewerkers genereren. Dat geld net zo goed voor ondernemers.
Maar zoals @smulders het zo denigrerend stelde lijkt het alsof er een 1 op 1 loonkorting is voor mensen met een lease-auto wat natuurlijk nergens op slaat.
Ik heb voor mijn werk een auto nodig, dus zonder auto zijn er ook geen (of minder) inkomsten.
En als ik kies tussen een 4% of 22% auto met dezelfde aanschafwaarde is er voor de werkgever dus nauwelijks verschil in kosten, maar een zeer groot verschil voor mij als leaserijder in de kosten voor het privé gebruik.
Dus nogmaals. Hoe is het dan een sigaar uit eigen doos?
baronpils zegt
@torsen: bij onderhandelingen bij je salaris wordt de auto als gunstige secundaire voorwaarden meegenomen, je bruto salaris zal je dan iets lager accepteren… Daar is dan die sigaar… hetzelfde geld voor extra vakantiedagen / winstuitkering / etc… grote voordeel van lease is zorgenvrij en het rijden van nieuwe auto’s
torsen zegt
@baronpils: Dat is een mogelijkheid. Maar in mijn geval bijvoorbeeld niet van toepassing omdat ik de auto voor mijn werk nodig heb.
Als de auto niet voor je werkzaamheden nodig is dan zou je daar eigenlijk een eigen bijdrage voor horen te betalen. Dat is iets anders dan bijtelling.
Eigen bijdrage trek je weer af van het bedrag aan bijtelling omdat jij als berijder meebetaalt aan je werkgever voor de lease van je voertuig.
Bijtelling, zoals de naam het al zegt, tel je op bij je bruto salaris. Dat word dus juist hoger. Dat krijg je niet netto uitgekeerd want daar zit je al elke dag in, maar betaal je wel belasting over.
Gulli zegt
@smulders: leaseauto’s worden wel van je brotosalaris betaald. Als ik dat geld laat uitbetalen en er dan privé een auto van zou kopen ben ik dat voordeel dus al kwijt, en dat scheelt een hoop!
lincoln zegt
@smulders:
Belastingtechnisch betaal je maar de helft van het dubbele ..
Moeilijk verhaal .. snap jij niet ..
Hier .. teken dat lease contract nu maar ..
bartsmit zegt
@azuli: Over het bedrag boven de €50.000,- betaal je gewoon 22% bijtelling hoor. De tijd van sprookjes is voorbij.
Thomas20vt zegt
@bartsmit: Anders reken je gewoon even na wat hij opsomt…
autodrop zegt
Best geslaagd hoor zo!!
koekwaus zegt
Als het een demo model is, zullen alle mogelijke opties er ook wel opzitten denk ik
z4coupe30si zegt
Wanneer komt nu eens de eerste mooie elektrische auto op de markt?
antoombom2000 zegt
@z4coupe30si: is er al (die elektrische e-type)
jssj zegt
Dit is inderdaad de eerste in NL, en een van de eersten in Europa. Het betreft een auto van Tesla zelf voor het testen van de laadstructuur hier in Europa. Het is dus geen productie model.
De waarde is compleet uit te lucht gegrepen, dit is niet de feitelijke waarde maar ja er moet iets ingevuld worden en dus hebben ze waarschijnlijk gewoon de goedkoopste Tesla uit de lijst gepakt en dat is een standaard Model S en die kost een dikke 80k..
breakingpoint zegt
@jssj: er zit meer journalistiek in deze reactie dan in het artikel. Dank
flutterby zegt
@jssj: waarom de catalogusprijs van een andere auto gebruiken en niet gewoon 35.000 of 100.000 zodat iedereen weet dat het fictief is?
Thomas20vt zegt
@flutterby: dat hebben ze bij de eerste Opel Ampera-E gedaan. Daar stond als catalogusprijs €100.000.
widodh zegt
@jssj: gelukkig zijn er nog mensen die het snappen!
Thomas20vt zegt
@jssj: klopt, dst deden ze bij de eerste Opel Ampera-E ook. Daar stond een nieuwprijs van €100.000 op het kenteken vermeld.
allesmetturbo zegt
Oogt wel oke
spylegion zegt
Voilà; de nieuwe volksauto.
bijtelling zegt
Ik denk dat het komt door de invoerrechten vanuit de USA naar EU en dan een auto met alle opties erop gaat het snel omhoog. Wel sneu dat je nog even moet wachten tot je bestelde Model 3 er is….
viggen93 zegt
Is het een demo auto vd tesla fabriek Tilburg? Anders krankzinnige prijs
stfu zegt
@viggen93: nee
flutterby zegt
Het huidige productiemodel van de Model 3 kost 50k USD. Btw erop en je zit op 60k. Autopilot (autonoom) voor 10k erbij en het is al 70k.
Het overige verschil heeft mogelijk te maken met import/transport?
tarquesh zegt
Heeft Tesla überhaubt een demo model 3 nodig? Die Tesla’s verkopen vanzelf als de spreekwoordelijke warmebroodjes over de toonbank.
flutterby zegt
@tarquesh: misschien voor de auto niet, maar voor autopilot en Premium Package wel.
jssj zegt
Ik hoop trouwens wel dat het productie model een mooier mistachterlicht krijgt dan dit provisorisch gemonteerde ding..
Kvgorp zegt
Hoe lang is de verwachte levertje nu voor zo’n ding? En per wanneer worden ze in Nederland uitgeleverd?
bartsmit zegt
@kvgorp: ergens tussen 2020 en 2022
cossiekiller zegt
1,5 woord: Ampera-e.
Maar die heeft natuurlijk geen ‘T’ baaaadge…
dolledries zegt
Maar, waarom ze lelijk?
jeppie zegt
Waarschijnlijk zou ik op de weg denken dat het een S is ipv een 3.