• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eind dit jaar mogen 16-jarigen beginnen met rijbewijs

Auteur: autoblogger, gepost 9 maart 2011 om 22:50 – 108 Reacties

Kiddo in Santa Fe

Naast de kleinere marge voor snelheidscontroles heeft Melanie Schultz nog een ander nieuwtje: jongeren kunnen vanaf komende november al met rijlessen beginnen als ze 16,5 jaar oud zijn. Eind dit jaar wordt het dus nog gevaarlijker op de weg. Tevens wordt de geldigheid van het theorie-examen verlengd tot anderhalf jaar.

Bij het zogeheten begeleid rijden mogen jongeren een halfjaar voordat ze 17 worden beginnen met rijlessen. Als ze vervolgens hun rijbewijs hebben gehaald, mogen ze voor hun 18e alleen de weg op onder begeleiding van iemand die meer dan tien jaar een rijbewijs heeft.

In Duitsland zijn goede ervaringen behaald met dit begeleid rijden. Bestuurders die op deze manier hun rijbewijs hebben gehaald, veroorzaakten dertig procent minder ongelukken, begaan twintig procent minder overtredingen en rijden minder vaak onder invloed van alcohol of drugs.

De plannen bestaan al langer en het idee was om in de tweede helft van 2010 het rijbewijs voor 17-jarigen in te voeren. Door de val van het kabinet is er wat vertraging ontstaan, maar nu is er dus meer duidelijkheid. De Nederlandse regeling in een notendop:

* Vanaf 16,5 jaar theorie examen en praktijkopleiding B
* Vervolgens kunnen zij vanaf hun zeventiende jaar het rijexamen afleggen
* Vanaf 17 jaar tot 18 jaar onder begeleiding rijden
* Vanaf 18 jaar mag je alleen in de auto rijden

Met dank aan iedereen voor de tips!

Ook interessant!

  • 70 jaar ZONDER rijbewijs
    Man rijdt 70 jaar (!) zonder rijbewijs
  • Jongeren die rijden zonder rijbewijs neemt toe
  • 'Strengere keuring voor ouderen met een rijbewijs'
    'Strengere keuring voor ouderen met een rijbewijs'
  • Zo duur is een rijbewijs anno 2021

Nieuwste artikelen

  • Deze goedkope G-Klasse Brabus op Marktplaats lijkt echt, maar toch ook engggg
  • Max Verstappen rijdt volgend jaar stiekem toch met nummer 1 rond
  • Video: De aanhangwagen van Snollebollekes
  • BMW van volkszanger met drie kinderen erin gestolen
FacebookTweetPinLinkedIn

melanie-schultz-van-haegen, rijbewijs, Verkeer

Vorig bericht: « Actiemodelletje: Range Rover Sport Luxury
Volgend bericht: Video: Zo klinkt de Lamborghini Aventador! »

Lees Interacties

Reacties

  1. BmwMPower zegt

    9 maart 2011 om 22:54

    Schandalig, heb ik voor niets moeten wachten.
    Trouwens denk ik ook dat dit vrij nutteloos is, als de jeugd (want daar gaat het dus over) zo vroeg al de weg op gaat, dit levert problemen op.

    Login om te reageren
    • floryn zegt

      9 maart 2011 om 23:10

      @BmwMPower: Haha. Wat een reactie.

      Login om te reageren
    • Roelio zegt

      9 maart 2011 om 23:49

      @BmwMPower: Ik heb nou precies hetzelfde, ik word namelijk Maandag a.s. (14 maart) 18 en begin gelijk, maar dit is natuurlijk wel een beetje zuur ja 1.5 jaar extra wachten :evil:

      Login om te reageren
      • GTR zegt

        10 maart 2011 om 01:18

        @Roelio:

        heb mijn rijbewijs deze maand precies een jaar.
        ik adviseer je om gewoon je rijbewijs te halen en te genieten.

        want ik heb er ook stil bij gestaan en lopen balen dat het net niet wat eerder is gedaan. maar ach, boeie, ik heb ‘m, ik mag alleen rijden, en ik geniet er elke dag van!

        Login om te reageren
      • GTR zegt

        10 maart 2011 om 01:18

        @Roelio:

        ohja, alvast gefeliciteerd en alvast succes met je rijlessen ;)

        Login om te reageren
      • betonstaal zegt

        14 maart 2011 om 14:36

        @Roelio: gefeliciteerd!

        Login om te reageren
  2. straatpiraat zegt

    9 maart 2011 om 22:54

    De titel klopt eigenlijk niet. Je kunt niet je rijbewijs op je 16e halen omdat je op je 17e “pas” je praktijk examen mag doen. Verder twijfel ik aan deze beslissing. En dan vooral aan de veiligheid. Maar als je nu 16 bent zal je daar vast anders over denken haha.

    Login om te reageren
    • bassie zegt

      10 maart 2011 om 15:37

      @straatpiraat: begrijpend lezen tegenwoordig geen onderdeel op school meer?

      Login om te reageren
      • straatpiraat zegt

        10 maart 2011 om 16:28

        @bassie: ja nu is het aangepast harrie

        Login om te reageren
        • bassie zegt

          10 maart 2011 om 21:28

          @straatpiraat: autoblog ninja move..

          Login om te reageren
  3. Matthijs zegt

    9 maart 2011 om 22:54

    beter! kan ik 3 maanden voordat ik 18 wordt beginnen met lessen -.-‘

    Login om te reageren
  4. The_12oach zegt

    9 maart 2011 om 22:54

    Ja, en dan ook een grote L of J op de achterkant.
    Van Leerling of Jonge bestuurder. Zodat de rest ook weet waar ze mee te maken hebben.

    En dan vervolgens streng erop gaan controleren. Want er zijn genoeg debielen van 16 die echt niet het gevaar van een auto inzien. En ik kan het weten want zo was ik ook op me 16e gelukkig maar voor het overige verkeer ben ik veranderd ondertussen.

    Login om te reageren
  5. E320cdi zegt

    9 maart 2011 om 22:54

    had dit een paar jaar geleden gedaan -________________-

    Login om te reageren
  6. fant zegt

    9 maart 2011 om 22:56

    Tsja, voor mij te laat, maar voor de rest van de jongeren wel aangenaam dit! Weet zelf nog hoe vreselijk kut dat wachten was :)

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      9 maart 2011 om 23:44

      @fant: …maar jij hebt geen puntenrijbewijs ! :lol:

      Login om te reageren
  7. axel zegt

    9 maart 2011 om 22:56

    nog meer mensen op de weg die niet kunnen rijden

    Login om te reageren
  8. kevinc3 zegt

    9 maart 2011 om 22:58

    fijn.. ik moet maandag afrijden.. (3e x).. maar ik had em dan al een jaar kunnen hebben..

    Login om te reageren
    • kevinc3 zegt

      16 maart 2011 om 12:13

      @kevinc3: gehaald!

      Login om te reageren
  9. norge zegt

    9 maart 2011 om 22:59

    Dus die brommervandalen mogen nu al gelijk op hun 18 verjaardag de buurt gaan terroriseren :(
    Mijn advies ,NOOIT doen.

    Login om te reageren
    • KaCh1ng zegt

      9 maart 2011 om 23:12

      @norge: wat is er erg aan? ik ben mijn rijbewijs gaan halen toen ik 18 jaar en 2maanden was(dr was sneeuw anders was ik eerder gegaan)

      Login om te reageren
      • KaCh1ng zegt

        9 maart 2011 om 23:13

        @KaCh1ng: oja ik woon in belgië

        Login om te reageren
        • norge zegt

          10 maart 2011 om 06:54

          @KaCh1ng: Ik ook begon toen ik 18 was met lessen maar ik vind 16.5 te jong .
          De meeste kunnen nog geen eens fatsoenlijk brommer rijden .
          Natuurlijk jammer voor degene die wel volwassen genoeg zijn .

          Login om te reageren
          • KaCh1ng zegt

            10 maart 2011 om 10:52

            @norge: ik begon met 17 met te rijden (half jaar is toch verwaarloosbaar)

            Login om te reageren
            • Prutsor zegt

              10 maart 2011 om 18:36

              @KaCh1ng:

              En daar wil je mee zeggen dat je op je zeventiende wel fatsoenlijk kon auto rijden?
              Ze moeten die leeftijd omhoog brengen naar 21 of 24 dan zijn de meeste pas verantwoordelijk genoeg om in een auto te stappen. Een auto in handen van een 17 tot 21 jarige is net een moordwapen.

              Login om te reageren
  10. the-budel-guy zegt

    9 maart 2011 om 23:02

    top plan

    Login om te reageren
  11. Rick-dos zegt

    9 maart 2011 om 23:02

    Ja, sorry hoor. Maar er wordt gedaan alsof je op je 18e wel levenswijs bent. Op je 18e weet je ook nog geen klote en wil het al helemaal niet zeggen dat je dan minder debiel rijdt.

    Ik vind dit wel goed en zie de toegevoegde waarde er wel van in.

    Er wordt vanuit gegaan dat als je je roze papiertje hebt dat je weet wat je aan het doen bent. Ik heb één nieuwtje voor je; dat is dus niet zo. Genoeg jongelui die onzeker achter het stuur zitten als ze hun rijbewijs hebben. Niet voor niets dat het NOOIT verstandig is om als eerste auto meer dan 1500 euro aan je auto uit te geven. Want ga er maar vanuit dat je eerste (paar) jaar blikschade rijdt.

    Login om te reageren
    • KaCh1ng zegt

      9 maart 2011 om 23:21

      @Rick-dos: ik rij niet onzeker achter het stuur , mn vader heeft me het goed geleerd (ok , ik heb wel enkele mensen onzeker zien rijden.. maar die rijden ook niet vaak) en een auto van 1500 is soms niet in orde , heb je liever dat jongeren in een onveilige auto rijden?

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        9 maart 2011 om 23:38

        @KaCh1ng:
        Gezien het feit dat je vader je begeleid heeft kun je het er alleen maar eens mee zijn.
        En natuurlijk wil ik niet dat jongeren in onveilige auto’s rondrijden, maar ik mag er vanuit gaan dat gezond verstand bij aankoop ook een rol speelt. Voor 1500euro kun je heus wel een redelijk betrouwbare 4 wieler vinden.

        Login om te reageren
      • imba zegt

        10 maart 2011 om 01:40

        @KaCh1ng: ”mn vader heeft me het goed geleerd” Jouw vader is (waarschijnlijk) geen rij-instructeur dus waarschijnlijk niet. ”in belgie heb ik zonder praktijklesse mn rijbewijs gehaald” Het verbaast me dat Belgie zichzelf nog niet dood of in puin heeft gereden…

        Login om te reageren
        • trigger565 zegt

          10 maart 2011 om 08:37

          @imba: Ik heb nooit rijlessen genomen, ik heb gewoon mn theorie gehaald als ik 16j en 9 maanden was, dan anderhalf jaar rondgereden met mn vader of moeder naast me, m’n praktijkexamen er van de eerste keer door zonder een enkele opmerking. Iedereen vertrouwt me aan het stuur,. en ik heb nog geen een enkel ongeval gehad in de 3 jaar, zelfs geen blikschade of wat dan ook. Als ik dan kijk naar mensen die 3 maanden lessen nemen, dan is het vaak bedroevend om te zien hoe ze zich in het verkeer begeven. Rijden is toch enkel ervaring, op 3 maanden kan niemand goed rijden, lessen of niet.

          Login om te reageren
        • KaCh1ng zegt

          10 maart 2011 om 10:53

          @imba: die lessen zijn eigenlijk voor te helpen dat je op je examen slaagt, kben er zeker van dat rijden met mn vader meer ervaring heeft opgedaan dan gewoon de routes te oefenen voor mn examen!

          Login om te reageren
    • fant zegt

      9 maart 2011 om 23:23

      @Rick-dos: Mja, leeftijd zegt weinig. Sommige 18 jarigen kunnen prima rijden en sommige mensen die hun rijbewijs al 20 jaar hebben kunnen er nog steeds niks van. Ik rij nu al dik een half jaar schadevrij en heb nu ongeveer een half jaar een eigen auto(van €2000+) die ook na de spekgladde winter nog heel is (achterwielaandrijving+zomerbanden). Dat terwijl de buurjongen deze week zijn rijbewijs heeft gehaald en meteen de alto van z’n ouders kapot mee terug nam. Persoonsafhankelijk, niet leeftijdsafhankelijk als je het mij vraagt.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        9 maart 2011 om 23:41

        @fant:
        Denk eerder dat we dan over de uitzonderingen spreken die de regel bevestigen. Als ik naar mij zelf kijk dan kan ik me nog herinneren dat ik niet al te zeker achter het stuur zat. Het was natuurlijk allemaal nieuw en spannend. En dan moet je ook nog op honderd dingen tegelijk letten. Dat alles zonder de vangnet die je rij-intructeur is.

        Login om te reageren
  12. nvu078 zegt

    9 maart 2011 om 23:07

    Tjonge jonge!
    Hier zit ik al zo lang op te wachten!
    en wat is nou het geval ik wordt eindelijk 18 in november!
    Nu kan me zusje gelijk lessen met mij en die is een jaar jonger!
    Ik heb ook

    Login om te reageren
  13. Tommy2 zegt

    9 maart 2011 om 23:08

    Joepiee!! Onder begeleiding rijden! :D Dan zou ik gewoon wachten tot een maandje voor je 18 wordt met het examen.

    Login om te reageren
  14. kraakensmaak zegt

    9 maart 2011 om 23:11

    Nog meer van die onzekere bestuurders op de weg die de boel ophouden terwijl mammie hun handje vasthoud en vertelt waar het rempedaal zit… Nee hier schieten we niks mee op!

    Login om te reageren
    • KaCh1ng zegt

      9 maart 2011 om 23:37

      @kraakensmaak: lol als je het zo bekijkt heb je gelijk( heb genoeg ‘sukkels’ gezien die blijven stilvallen) , maar het hangt echt af hoe je het is aangeleerd , ikzelf heb de eerste maanden op rustige wegen geleerd voordat ik op drukke wegen ging :)

      Login om te reageren
    • Martijnvb zegt

      10 maart 2011 om 12:10

      @kraakensmaak: Ik heb juist het gevoel dat er procentueel meer bejaarden gevaarlijk zijn op de weg dan jongeren die net hun rijbewijs hebben gehaald.

      Daarnaast moeten de 17 jarigen wel onder begeleiding rijden maar hebben gewoon dezelfde rijopleiding gedaan die jij en ik hebben gehad. Ik zie dus niet in waarom 17 jarigen per se slechter met de auto kunnen omgaan.
      Wellicht hebben ze minder verantwoordelijkheidsgevoel, maar juist daarom rijdt er een volwassene met ze mee: om te zorgen dat de jongeren verantwoordelijk blijven rijden. Ik denk juist dat je daardoor betere bestuurders ‘kweekt’, 18 jarigen hebben namelijk het eerste jaar vaak geen toezicht.

      Al met al denk ik (mede door die begeleiding het eerste jaar) dat de verbetering meer verantwoor

      Login om te reageren
  15. Northwestern zegt

    9 maart 2011 om 23:11

    En wie is er dan verantwoordelijk voor te hard rijden?

    Login om te reageren
  16. Benjamin1 zegt

    9 maart 2011 om 23:12

    @ Rick dos 1 aan de ene kant leer je autorijden door ervaring. Aan de andere kant is 16,5 wel heel jong. Met die leeftijd reed ik 70 op een scooter zonder helm. Vertaal dat naar autorijden en je komt op 190 zonder gordel terwijl je je afvraagt waarom al die mensen remmen en er 50 boven de weg staat… Later is naar mijn mening beter. 21 is een grote stap tov 16 hoor

    Login om te reageren
    • KaCh1ng zegt

      9 maart 2011 om 23:18

      @Benjamin1: tijden zijn veranderd , ik reed altijd met een helm op (vorig jaar dus) en ik draag altijd een gordel als ik rij :)

      Login om te reageren
    • Rick-dos zegt

      9 maart 2011 om 23:20

      @Benjamin1:
      Ja, maar wat er voorgesteld wordt is dat je met 16,5 jaar theorie examen en praktijkopleiding B kan gaan doen. Van 17 tot 18 jaar kun je ALLEEN onder begeleiding rijden. Op die leeftijd zat je ALLEEN op de brommert of scootert zonder begeleiding.

      Denk dat de situatie dus niet te vergelijken is.

      Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      9 maart 2011 om 23:28

      @Benjamin1: helemaal mee eens. Ik stel voor om het alleen te laten gelden voor vrouweeeeehmmmmmmmm meisjes! Dan gaat het wel werken. Maar niet met nóg meer van die testosteron-kneuzen op de weg…

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        9 maart 2011 om 23:48

        @Svenska_Aeroplan_AB: hmmm…ik zie liever een ‘zekere jongeman zichzelf te pletter rijden’, dan een ‘onzeker meisje die ervoor zorgt dat ánderen zich te pletter rijden’…ofzo…

        Login om te reageren
  17. KaCh1ng zegt

    9 maart 2011 om 23:29

    vraagje , moet er in NL aan een praktijkopleiding worden gedaan? (in belgie heb ik zonder praktijklesse te neme, mn rijbewijs gehaald)

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      9 maart 2011 om 23:49

      @KaCh1ng: …en ze geven geen spellingsles tijdens je rij-opleiding ? ;-)

      Login om te reageren
      • KaCh1ng zegt

        10 maart 2011 om 00:00

        @Megakix: ja pff snel getypt :) en dr is geen edit knopje

        Login om te reageren
  18. Rick-dos zegt

    9 maart 2011 om 23:31

    Login om te reageren
  19. mrB zegt

    9 maart 2011 om 23:33

    Ik vind het wel een goed plan. Ik heb inmiddels bijna 4 jaar rij-ervaring, en ik rij nu zeker veel beter dan vlak na mijn rijbewijs. Nu kunnen jongeren veel meer ervaring opdoen voordat ze alleen de weg op gaan. En omdat de mensen die er naast zitten vaak familie zal zijn en dus de eigenaar van de auto zullen de nieuwe bestuurders ook niet even stoer doen voor hun vriendjes met gevaarlijke situaties nadien. Vind wel dat het duidelijk te zien moet zijn dat er een nieuwe bestuurder in zit zoals The_12oach zegt

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      9 maart 2011 om 23:52

      @mrB: alles wat in Duitsland worden geïnitieerd op autogebied ‘klopt’ gewoon ! Kunnen wij als ‘angstig landje’ nog wat van leren.

      Login om te reageren
  20. Rick-dos zegt

    9 maart 2011 om 23:33

    Rot app. ;)

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      9 maart 2011 om 23:59

      @Rick-dos: wat ging er mis? Ligt het aan de app of aan jou? ;)

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        10 maart 2011 om 00:09

        @autoblogger:
        Als je weet dat het je eigen schuld is, dan ligt voor de buitenwereld de schuld natuurlijk altijd ergens anders… :p

        Login om te reageren
        • Rick-dos zegt

          10 maart 2011 om 00:12

          @Rick-dos:
          dat kwam er ook al niet goed uit. “….dan leg je voor de….”

          Moet gaan slapen…

          Login om te reageren
  21. lennertg zegt

    9 maart 2011 om 23:36

    In België is het al lang dat je vanaf je 17e je theorie-examen mag doen en dan met begeleider rijden. Dit heeft nog maar zeer weinig problemen gegeven. De verhalen van gek rijden komen heus niet voor met 1 van je ouders langs je of een andere begeleider. Het alleen rijden is evenzeer pas vanaf 18, net zoals nu.

    Login om te reageren
  22. mightymike zegt

    9 maart 2011 om 23:42

    Echt een top land! Oude mensen mogen nog langer door rijden zonder keuring, jeugd mag eerder de weg op, te veel verkeer op de weg = mega veel ongelukken. Gelukkig hebben we een hoop slimme koppen Met een iq van 130 op een universiteit die dit met berekeningen weer goed praten. Als ik geld genoeg heb emigreer ik!

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      9 maart 2011 om 23:53

      @mightymike: wie niet kerel…wie niet…

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        10 maart 2011 om 10:59

        @Megakix: Ik! We zijn een van de meest welvarende landen ter wereld, dus niet zeuren! Anders emigreer je maar naar Afghanistan, heb je weinig file’s…

        Login om te reageren
  23. NLBUURMAN zegt

    9 maart 2011 om 23:43

    ik denk dat dit wel gunstig uit gaat pakken, met name voor de staatskas. denk aan al die jongeren die eerst hun papiertje moeten halen met speciale opdruk voor begeleid rijden, en het dan weer moeten inwisselen voor eentje zonder opdruk. kassa…

    Login om te reageren
  24. Ram-G-maN zegt

    9 maart 2011 om 23:45

    Fantastisch plan, de statistieken versterkt het mogelijke succes hiervan. Ik ben bijna 20 jaar en heb nu ruim 18 maanden rijervaring, was de wet eerder ingevoerd dan had ik ongetwijfeld een jaar aan mijn rijervaring toe kunnen voegen. Ik zie graag nog een witte vierkante magnetische plakplaat met een rode L voor bestuurders met minder dan 2 jaar rijervaring.

    Login om te reageren
  25. 35ib3 zegt

    9 maart 2011 om 23:52

    Laat ze eerst maar fatsoenlijk op een scooter leren rijden!

    Login om te reageren
  26. spykerboy zegt

    9 maart 2011 om 23:53

    he verdomme, hadde ze dat dit jaar niet kunnen doen? dan was ik nu al bezig met theory en lessen…

    Login om te reageren
  27. RoT___ zegt

    10 maart 2011 om 00:03

    Nog jonger de auto in? Ik heb sterk mijn twijfels aan de veilige kant van het verheel. Er rijden nu al genoeg jongeren rond die absoluut geen inzicht hebben in wat wel en niet kan, met nog jongere leeftijd achter het stuur worden het er alleen maar meer. Daarnaast heb ik mijn twijfels bij het begeleidende stuk, een begeleider kan niet ingrijpen wanneer het nodig is, hooguit kan hij/zij mee opletten. Of het allemaal zo veel beter er van wordt betwijfel ik, van mij mag het gewoon 18 blijven.

    Login om te reageren
  28. lolzz zegt

    10 maart 2011 om 00:10

    Ik heb reeds 2 jaar mijn rijbewijs. Ik heb nooit boetes, blikschade, problemen met politie gehad. Ik heb ook al in verschillende wagens gereden, dus voor mijn weinige ervaring, heb ik toch al meer ervaring dan de gemiddelde 19jarige.
    Ik wil gewoon zeggen dat het nog altijd de bestuurder is die het meest verantwoordelijk is voor wat hij op de weg doet, of het nu een 18jarige, 40 of 70jarige is. En op de tweede plaats pas de infrastructuur, de medeweggebruiker, weersomstandigheden, je auto enz.. Ik kan talloze oudere mensen opnoemen die onverantwoord rijden en dat is net zo het geval voor de jongeren.

    Login om te reageren
  29. Edge zegt

    10 maart 2011 om 00:12

    Nou zeg, door al dat gezeik met het vallen van het kabinet en de discussies of het wel of niet moet ingevoerd worden levert het mij maar één maandje tijdswinst op. Ik word in december 18, dus zou dan pas morgen rijden, maar dat wordt nu dus november! Ach ja, snelcursusje en ik heb nog voor m’n verjaardag mijn rijbewijs!

    Login om te reageren
  30. Bart_V zegt

    10 maart 2011 om 00:19

    wat is soms op de weg aan tref denk ik dat sommige op zijn 21ste zijn/ haar rijbewijs nog niet waardig zijn.

    maar goed ik denk dat de het inzicht van sommige bestuurders niet helemaal gezond is.
    en dan willen ze de leeftijd grens nog eens verlagen ook.

    ik zeg niet dat ik perfect ben, ik trap ook wel eens het gas dieper in (op A2 met 4 banen breed is 150 nog verantwoordelijk)

    Login om te reageren
  31. Citrofiel zegt

    10 maart 2011 om 00:20

    Zolang je er vanuit gaat dat de begeleider met wie ze na het halen van het rijbewijs meerijden verantwoordelijk genoeg is, vind ik dit een goed idee. Extra lang onder begeleiding rijden geeft toch net dat beetje meer zekerheid voordat je de weg op scheurt met een lading vrienden achterin.

    Login om te reageren
  32. mustiej70 zegt

    10 maart 2011 om 00:25

    Dit is onmogelijk.. zeker als een land zoals Nederland welvaart maximum en lol en vrijheid minimum is.
    Weet je wat schande is? Die mensen die dit vinden dat het schande is..
    AL DIE EINDELOZE regels en wetvoorstellen.. het maakt de land er niet leuker op.
    noem 1 ding dat goedkoop is in Nederland?
    In mijn wereld is Nederland de gevangenis van Europa.

    Login om te reageren
  33. monk zegt

    10 maart 2011 om 00:53

    waar gaat het heen met dit land

    Login om te reageren
  34. Jigga zegt

    10 maart 2011 om 01:23

    Als 16-jarigen al gek doen met scooters, dan kan het al helemaal mis gaan met auto’s. En ik weet zeker dat die 16-17 jarigen zonder hun ouders of wat dan ook gaan rijden, dan denken ze 1keertje zonder begeleiding kan geen kwaad en wie weet gaat er op dat moment mis. Hou het dus op 18 jaar.

    Login om te reageren
  35. Nico94 zegt

    10 maart 2011 om 07:35

    Het is wel grappig dat ze de leeftijd veranderen, alleen ik ben in november al een half jaar 17. Dus ik wacht wel ff bij het examen tot ik 18 ben en dan kan ik alleen rijden.

    Login om te reageren
  36. KeesB zegt

    10 maart 2011 om 08:00

    Voor de liefhebber van autorijden is dit natuurlijk prachtig nieuws! Ben benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt!

    Login om te reageren
    • 130peeka zegt

      10 maart 2011 om 09:25

      @KeesB: WRONG, Fuck no, Ik ben ook een liefhebber van autorijden! Ik heb mijn rijbewijs + een diesel autotje (lees: ibiza) Maar dit is niet een kwestie van “liefhebber” of niet. Dat zou hetzelfde zijn als dat het voor de “verkeersveiligheid” zou zijn. Ja ja, kloteschultz kon van mij wel in de porno gaan werken.

      Jammer om te zien dat het autorijden nu NOG minder gaat worden. Bejaardjes mogen tot 75 en nu ook nog eens jongetjes en meisjes in de auto’s proppen. Way to go, zal het echt veiliger van worden. Ze zeiden zelf vorige keer dat jonge bestuurders gevaarlijker rijden, omdat de redenering van Veilig ontbreekt bij de meeste jongens van die leeftijd. Die doen maar, maakt ook niet uit maar om die nou in de auto te proppen (met/zonder begeleiding)?

      Ik zie het alweer, Nederland heeft geld nodig?

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        10 maart 2011 om 14:29

        @130peeka:

        In België is dit al een eeuwigheid ongeveer zo. Wat is het verschil tussen iemand van 18 jaar die voor het eerst in de wagen kruipt en iemand van 16,5?
        Daarbij na een paar kilometertjes rijden merk je er toch geen verschil meer tussen.

        Login om te reageren
        • 130peeka zegt

          13 maart 2011 om 19:25

          @Hupke: hebben we duidelijk een andere mening over. Alsook over het een paar uurtjes in de auto zitten, en dan gebrek aan ervaring zou hebben? Ervaring heeft niets met les ritten te maken vriend. De een kan het, en de ander niet. Is misschien ook te koppelen aan verantwoordelijkheden kunnen oppakken of niet?

          Login om te reageren
  37. alieh1990 zegt

    10 maart 2011 om 08:31

    Ik begrijp het voordeel hier niet van hoor, denk je nou echt dat iemand jonger dan 18 continue met iemand naast zich gaat rijden? Volgens mij gaat dit alleen maar problemen opleveren en nog meer trage drukte

    Login om te reageren
  38. Ra1kkoneN zegt

    10 maart 2011 om 09:26

    Weet niet wat ik er van moet denken, als ik sommige gasten tekeer zie gaan op hun scootertjes houd ik mijn hart vast. Hoe oud moeten de begeleiders zijn? Hopelijk >10 jaar ervaring, anders is het mogelijk dat ze een 22 jarige krijgen als begeleider en ik ken zat mensen van 22 die nog net zo onbezonnen rijden als in hun scootertijd.

    Login om te reageren
    • KaCh1ng zegt

      10 maart 2011 om 11:04

      @Ra1kkoneN: rijden scooters zo gevaarlijk in nederland? toen ik op mn scooter reed , waren het net de auto’s die NIET opletten voor fietsers/bromfietsers :s

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        10 maart 2011 om 14:09

        @KaCh1ng:

        Dat is een combinatie van beide.
        Maar de voorbeelden van gevaarlijke scooterrijders zijn bijna altijd mensen die zo’n apparaat gruwlijk opgevoerd hebben. En dat doe je natuurlijk niet om te cruisen.

        Maar automobilisten letten vaak ook niet op.
        Er wordt vaak genoeg in het nieuws bericht over plotseling afslaande automobilisten die scooters dan wel fietsers scheppen. Er is dus aan beide kanten genoeg ruimte voor verbetering.

        Login om te reageren
  39. goudvis zegt

    10 maart 2011 om 09:58

    nu vraag ik me af waarom ze die brommercertificaten zo duur hebben gemaakt… Als je al vanaf je 17e je rijbewijs mag hebbenxD

    Maar ze hadden het dan wel een jaar eerder kunnen invoeren.. had ik nu misschien me moeder iedere zaterdag naar de supermarkt kunne karrenxD

    Login om te reageren
  40. nielsvanderweiden zegt

    10 maart 2011 om 10:06

    Ik snap de commotie niet zo. Voor wie ‘gewoon’ als 18-jarige voor zijn rijbewijs opgaat, verandert er niks. Wie wel met 17 achter het stuur wil kruipen, moet altijd vergezeld zijn van een bijrijder. Dat zal gezien de regels en de praktijk vooral vader of moeder zijn. Pa en ma hoeven geen rijinstructeur te zijn, ze hebben bovendien geen extra set pedalen. Het gaat erom dat jonge bestuurders rijervaring opdoen in veilig gezelschap. Zoals door een paar mensen al aangehaald: zou jij rottigheid uithalen achter het stuur met je vader of moeder naast je? Ik kan ook uit eigen ervaring spreken dat je meer geneigd bent om dingen te ‘proberen’ zodra er niemand in de auto meerijdt, of zodra je auto vol zit met al dan niet aangeschoten leeftijdsgenoten. Voorbeelden te over in het nieuws hoe erg dat mis kan gaan.

    Weet overigens dat de overheid er inmiddels van alles aan doet om rijden op bromfietsen voor jongeren zo onaantrekkelijk mogelijk te maken met extra examens. Ook jonge motorrijders worden met de invoering van de nieuwe rijbewijsrichtlijnen aardig ontmoedigd. Wees blij voor die 17- of 18-jarigen dat zij nog in een modale auto kunnen stappen (of die van de ouders is laat ik in het midden), terwijl een 18-jarige motorrijder straks hooguit 11 kW vermogen onder zijn hol mag hebben…

    Login om te reageren
  41. cesarestevao zegt

    10 maart 2011 om 10:24

    De wegen worden steeds gevaarlijk, meer kinderen op de weg en oudere krijgen op nog latere leeftijd controle !!!

    Login om te reageren
  42. Xenonverlichting zegt

    10 maart 2011 om 10:42

    Ik word in juni 17 ik heb wel geluk mijn vader en moeder rijden allebei automaat(DSG) dus dat afslaan bij het stoplicht hoeft geen probleem te zijn….:P

    Login om te reageren
    • KaCh1ng zegt

      10 maart 2011 om 10:56

      @Xenonverlichting: lol begin maar met een manueel , dat is het net belangrijkste :)

      Login om te reageren
  43. Sm0keGun zegt

    10 maart 2011 om 12:26

    belachelijk ,

    heb een vriend (18) die met de espace vn zn ma 178 km/h rijd …
    met zijn bmw 230km/h enz …
    als je weet dat hij zijn rijbewijs nog maar 3 maanden heeft …

    vind het dan belachelijk dat ze nog jonger gaan beginnen …

    Login om te reageren
    • rvssax zegt

      10 maart 2011 om 13:14

      @Sm0keGun:
      Ja dat is natuurlijk een uitzondering. Maar het is wel zo.
      De meeste ventjes van 17 jaar kunnen zich nog niet zo bedwingen met hun testosteron van de groeispurt en zullen dus allemaal gaan uitsloven voor natuurlijk de gozert met de grootste figuurlijke lul.

      Ik vind het niets. Ikzelf ben bijna 20, maar ik rijd verantwoordelijker dan menigeen, zou niet goed zijn van niet, want ik zit elke dag minimaal n uur op de weg.

      Login om te reageren
  44. carmasterr zegt

    10 maart 2011 om 14:03

    Allemaal leuke en aardig dit, maar het betekent dus wel dat alleen de rijken zo vroeg een rijbewijs zullen halen.
    Ik ken niemand die al op z’n zestiende 1000 euro op zak had. Als je dus gewoon nog naar school gaat heb je hier helemaal niks aan, tenzij je pappie genoeg verdient.
    Een brommerrijbewijs is dan in verhouding ook te duur, en dus komt het gros van de jongeren gewoon weer op de fiets te zitten of moet met het openbaar vervoer.
    Dus ik zeg leuk dat het er is, maar je hebt er geen kl*ten aan.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      10 maart 2011 om 14:27

      @carmasterr:

      En waarom zouden alleen de rijken hiervan profiteren?
      Het rijexamen en de rijschool moet je anders toch ook betalen. Betaal je het gewoon vroeger he.

      Login om te reageren
  45. Hupke zegt

    10 maart 2011 om 14:24

    Hetzelfde als in België dus behalve dat het hier 16 jaar en 9 maanden is en je je rijbewijs pas vanaf je 18e mag doen.
    Maar je mag wel een jaar en 3 maanden rondrijden (zonder rijles) met een begeleider.
    Dat is net helemaal niet gevaarlijker, ervanuitgaande dat die begeleider iets ofwat verantwoordelijkheidsgevoel heeft.
    En ik kan het weten want ik zat vanaf m’n 16 en 9 maanden achter het stuur(Na het behalen van m’n theoretisch rijexamen en m’n voorlopig rijbewijs dus.), net als m’n vrienden en geen van ons heeft ooit een ongeluk gehad.
    Zij die een paar uurtjes rijschool gevolgd hadden en dan hun rijbewijs gingen halen op hun 18e. Dat zijn pas brokke-piloten. Die hebben amper ervaring en geen controle van buitenaf van zodra ze geslaagd zijn.

    Login om te reageren
    • Peej zegt

      10 maart 2011 om 15:53

      @Hupke: Wat is daar gevaarlijker aan dan? als ik het goed begrijp rij je daar 1 jaar en 3 maanden rond met een begeleider in je eigen auto maar die heeft geen extra set pedalen en leert je ook de handelingen niet zoals dat hier in NL wel moet?

      Paar uurtjes rijschool is in ieder geval wel in een auto met dubbele set pedalen EN een instructeur die je niet laat opgaan voor het examen als je geen voertuigbeheersing hebt en spiegelen etc. niet perfect doet. Die “paar” uurtjes geven wel aan dat diegene dan wel vaardig is en niet een “verkeerde” rijstijl aanleert. Rijden leer je toch pas echt als je alleen! in de auto zit.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        10 maart 2011 om 17:35

        @Peej:

        Je gaat ook niet ineens de grote baan op he!
        Daarbij moet het een voertuig zijn met een handrem die kan bedient worden door de bijrijder. (in geval van nood, hij is verantwoordelijk niet de minderjarige)
        Rijscholen bij ons hebben trouwens ook geen extra pedalen.

        Ik heb van m’n vader prima leren rijden. Eerst leren vertrekken, schakelen enzo op een zondag op een industrie terrein en zo rustig verder totdat ik een fatsoenlijke chauffeur was. Op een dik jaar leer je wel rijden tegoei rijden met de juiste reflexen. Veel beter dan 10 of 20 uurtjes bij een gepensioneerde bus-chauffeur of ex-flik in de wagen te gaan zitten.

        En het spiegel kijken, zithouding,… leer je van je vader ook want dat moet je kunnen op het examen. Want daar word op het examen extra op gelet.

        Login om te reageren
        • KaCh1ng zegt

          10 maart 2011 om 18:00

          @Hupke: dikke +1 , ik vind rijschool maar zever (OK , als niemand je het kan leren , ga dan maar nr rijschool, mr het moet géén verplichting zijn)

          Login om te reageren
          • Prutsor zegt

            10 maart 2011 om 18:27

            @KaCh1ng:

            Een rijschool is zeker geen “zever”. Anders krijgen we dadelijk hier ook allemaal van zo’n prutsers als in belgie op de weg.

            Login om te reageren
            • trigger565 zegt

              10 maart 2011 om 22:12

              @Prutsor: Ik heb geen rijschool gevolgd, maar wel anderhalf jaar met m’n vader naast me rondgereden, en was er op m’n rijexamen van de eerste keer door, zonder een opmerking. Ik kan je verzekeren dat ik beter en verantwoordelijker rijdt dat iedereen die gewoon wat rijlesjes heeft gevolgd en dan het examen. M’n vader heeft het vroeger zo gedaan en geeft toe dat hij toen totaal niet kon rijden. Als je anderhalf jaar rondrijdt, kweek je ervaring, reflexen…als je te hard rijdt, wordt je hierop gewezen door je vader. Je leert gewoon een verantwoorde rijstijl hanteren, het wordt erin gedramd. Gastjes die 20h les hebben gevolgd, denken ‘aha, controle is weg, nu gaan we eens racen’. Wie 20u les heeft gevolgd kan NIET rijden. Die kan hoogstens gas geven en schakelen…

              Login om te reageren
            • KaCh1ng zegt

              11 maart 2011 om 15:08

              @Prutsor: ik probeer niet de man uit te hange , maar wie rijschool heeft gevolgd van mijn vrienden rijden slechter dan mij :p

              Login om te reageren
  46. RobLiempde zegt

    10 maart 2011 om 19:18

    Ik ben 11 Januari 16 geworden en merk steeds vaker dat ik denk van had ik maar een rijbewijs dan reed ik eventjes daar heen of daar heen.

    Dus ik hoop echt dat dit plan doortrekt!

    Login om te reageren
  47. alltimer zegt

    10 maart 2011 om 19:35

    nou das lekker, ben afgelopen maandag gezakt voor me rijexamen(1ste keer)… en nou dit nieuws!
    ik weet wel dat als in in mijn eentje rijdt, veel meer ontspannen ben, dan dat als ik aan het lessen ben.

    Login om te reageren
  48. AriM6 zegt

    10 maart 2011 om 20:15

    Maar is het al zeker dan of is nog een wetsvoorstel ?

    Login om te reageren
  49. Kyanite zegt

    10 maart 2011 om 22:15

    Ik zou zeggen leeftijd omhoog naar 19 jaar en minimaal een jaar onder begeleiding rijden (tot 20 dus). Daarna pas die jonge dwazen vrijlaten op het overige verkeer.

    Wat betreft de keuring op hoge leeftijd…. naar beneden brengen, naar 65 jaar in plaats van verlaten naar 75 jaar.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      11 maart 2011 om 11:20

      @Kyanite:

      Belachelijk voorstel aangezien je op 18 wettelijk volwassen bent. En de meesten vanaf dan nietmeer thuis wonen. Zij het op kot of op een appartementje.

      Dan zit je met een bevolkingsgroep die geïsoleerd word van vervoer en die effectief niet zal leren rijden. Want ze zitten nooit meer bij hun ouders.

      Moet jij me eens zeggen toen jij jong was (ondertussen ben je al hoogbejaard aan je profiel te zien), was je zo onverantwoordelijk (een ja tot hier waarschijnlijk) terwijl je vader erlangst zat (nee dus)?
      Jonge dwazen hebben wel een dik jaar lang er een extra kilo verstand en geweten langst zitten. Dus ze rijden hoogst waarschijnlijk minder gevaarlijk dan u.

      Jij klinkt als een oude zuurpruim (en je bent nog niet eens 40) die (enkel) maatregelen wilt die toch nietmeer op hem van toepassing zijn. Ik zie meer begrafenissen van 30-ers die rond een boom geplooid waren in hun Golf GTI op afbetaling dan van 18-jarigen in papie’s 535.

      Login om te reageren
  50. handschoen zegt

    10 maart 2011 om 22:39

    héhé heb er zin in! bespaartje me een jaartje wachten

    Login om te reageren
  51. Sjonny zegt

    10 maart 2011 om 23:17

    Je hebt er als 17 jarige tog niet veel aan, of moet je moeder soms elke dag mee naar school rijden?, ik kon ook al lang rijden voordat ik 18 was, maar mijn rijleraar heeft mij wel een hoop af moeten leren.

    Login om te reageren
  52. Unknown123 zegt

    11 maart 2011 om 09:48

    Rijden onder begeleiding? Wat moet ik me daarbij voorstellen..

    Login om te reageren
  53. AMGknul zegt

    13 maart 2011 om 12:02

    Sommige mensen moeten beter leren lezen. Er staat duidelijk dat de begeleider tien jaar zijn rijbewijs moet hebben. Dus dat betekend niet dat vrienden van 22 jaar als begeleider kunnen optreden.

    Login om te reageren
    • 130peeka zegt

      13 maart 2011 om 19:26

      @AMGknul: Staat niet zo duidelijk wat er dan gebeurt als dat wel gebeurt?

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        13 maart 2011 om 19:56

        @130peeka:

        Logisch rijden zonder geldig rijbewijs is inbeslagname van het rijbewijs. Zowel bestuurder als bijrijder dus. (die bijrijder is ten alle tijde verantwoordelijk)

        Login om te reageren
        • 130peeka zegt

          15 maart 2011 om 10:23

          @Hupke: Ik snap je punt.

          Login om te reageren
  54. betonstaal zegt

    14 maart 2011 om 14:38

    Dus dan is de begeleider verantwoordelijk voor schade.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North