“Einde Mercedes X-Klasse is nabij”

Auteur: , 43 Reacties

Naar verluidt zijn de dagen van de Mercedes pick-up geteld.

Over het algemeen scoort Mercedes bijzonder goed als het gaat om zijn autoverkopen. Links en rechts vliegen de nieuwe auto’s over de toonbank, om aan het einde van het jaar een totaal van ruim 2 miljoen verkochte wagens te vormen. Toch doet niet ieder model het even goed. Zo schijnt de X-Klasse, die ongeveer drie jaar geleden zijn debuut maakte, binnenkort te gaan verdwijnen uit de catalogus van het merk.

Het gerucht dat de Mercedes X-Klasse op korte termijn uit het gamma zal worden verwijderd, komt van het betrouwbare Automobilwoche. Volgens de publicatie heeft het vertrek van de pick-up vooral te maken met kostenbesparingen, die in het leven worden geroepen na waarschuwingen over een winstdaling.

Het mag geen verrassing heten dat de in 2017 op de markt gekomen X-Klasse de eerste auto is die de deur wordt gewezen. Sinds zijn marktdebuut is het absoluut geen kaskraker geweest voor Mercedes. Vorig jaar gingen er bijvoorbeeld slechts een kleine 17.000 exemplaren over de toonbank in Europa, Australië en Zuid-Afrika gecombineerd. In het pick-up Walhalla, de Verenigde Staten, wordt de X-Klasse niet eens verkocht.

Mercedes heeft – gelukkig – de beslissing genomen de X-Klasse niet helemaal zelf te ontwikkelen, dus zal het waarschijnlijk geen gigantische verliezen incasseren. De auto is namelijk technisch verwant aan de Nissan Navara en de Renault Alaskan.

Autoblog vroeg Mercedes-Benz Nederland natuurlijk om een reactie: Mercedes Nederland gaf bij monde van haar PR-manager aan dat er vanuit Duitsland nog geen communicatie over dit onderwerp is geweest en dat zij dus vooralsnog officieel niets kunnen melden.



43 reacties

Och die hadden we natuurlijk niet zien aankomen…
@robert110: mwa, zie ze regelmatig voorbij komen hier
@kennone: Altijd dezelfde?
@kennone: waar is dat?
@robert110: toch jammer, meer van dit soort auto’s is toch leuk voor het straatbeeld
@gove: Wat is daar leuk aan?
@sulobb: ziet er leuker uit dan je clio 2 o.i.d.
Ik kan me niet voorstellen dat ze dat model uit productie gaan halen. De kosten zijn al gemaakt, iedere auto die je nu nog verkoopt betekent minder verlies. Het zal wel om de opvolger gaan.
@barchettadriver: Een opvolger na een kleine 4 jaar? (meegenomen dat het 2020 model nog wel verkocht zal worden)

Waarop is de opvolger dan gebaseerd?
@joejojo2012: Simpel, je geeft m nog een facelift, en 4 jaar daarna trek je de stekker eruit.
@barchettadriver: “iedere auto die je nu nog verkoopt betekent minder verlies.”

Niet als je verlies maakt per auto. En dat gebeurt soms. Dan is het beter meteen afvoeren…
@esprit_de_flandre: Hangt er van af hoe dat verlies is opgebouwd natuurlijk. Als het verlies voornamelijk bestaat uit tooling-kosten die geamortiseerd moeten worden over een X-aantal (haha, X!!!) voertuigen, maar je bent minder kwijt aan onderdelen en assemblage dan de verkoopprijs, kun je beter doorbouwen. Als je meer kwijt bent aan onderdelen en assemblage dan waar je het ding voor verkoopt, moet je stoppen. Beetje kort door de bocht, maar goed, de benadering lijkt me duidelijk.
@vaakbenjetebang: Je verwoordt het mooi. Aangezien het ding op een gedeeld platform gebaseerd is, en die band dus toch wel moet lopen voor de andere modellen uit de reeks (neem aan dat die in dezelfde fabriek gebouwd worden), levert vermoedelijk iedere wel verkochte auto minder verlies op. Is echt iedere auto die van de band loopt verlieslatend, dan moet je er inderdaad snel de stekker uit trekken. Maar aangezien tooling al gedaan is, zal dat niet het geval zijn.
@barchettadriver: Het kan natuurlijk nog steeds verlieslatend zijn, voor al wat je weet lopen ze leeg op terugroepacties, garantiegevallen… Maar in dit geval verwacht ik dat de grote kosten tòch al gemaakt zijn, en dat je die dingen net zo goed kunt blijven bouwen tot de levenscyclus bij de donor (Nissan) afloopt en dan het bijltje er bij neergooien.
En toch blijft het een hele mooie pick-up. Jammer maar volkomen logisch. Na mijn inziens hadden ze 20 jaar geleden al moeten beginnen met een pick-up versie van Mercedes te maken en niet nu pas. Dan was het zeker een succes geweest.
@moewat: waarom zou het 20 jaar geleden wel gewerkt hebben. Toen zag je af en toe een hovenier met een Isuzu pickup maar verder niks. Nu rijden er hele hordes ZZPers met die enorme Amerikaanse pickups. Ik denk dat zij de X-klasse niet willen omdat de wagen niet lomp genoeg is, die ZZPers willen immers uitstralen of compenseren met hun pickup.
@mashell: Mss hadden ze ‘m ook moeten aanbieden in de US? Is dan wel maar een “kleintje” op die markt, maar toch. De Navara wordt er ook verkocht (als Frontier), dus onmogelijk is het niet.

Maar dan hadden ze mss beter de Nissan Titan genomen als basis, het groter model. Wat weer totaal niet verkoopbaar zou zijn in Europa…
@mashell: ” die ZZPers willen immers uitstralen of compenseren met hun pickup.” Of ze willen gewoon een sterkere,grotere,mooiere,betere echte pick-up.
@RobUSA: die meer kan trekken…
@mashell: waarom moet er altijd iets gecompenseerd worden?
@marinepower: geen idee. Als je durft moet je dat zo’n Dodge Ram ZZPer vragen. Maar je loopt wel het risico een Ram voor je kop te krijgen. Rationele gronden voor zo’n Amerikaanse pickup kan ik in Europa niet bedenken, ze zijn niet goedkoop, niet ruim, niet zuinig, niet praktisch, niet mooi, niet fraai afgewerkt, ze zijn eigenlijk alleen maar lomp. Rijdende zelfverzekerdheid, voor mensen die daar te kort aan hebben vermoed ik.
@mashell: beetje kort door de bocht kritiek allemaal. Hetzelfde geldt grotendeels ook voor de Up, i10, 500 klasse stadsgebakjes en dat soort ongein, behalve dan dat die wel relatief zuinig kunnen zijn.
@mashell: e zijn niet goedkoop, niet ruim, niet zuinig, niet praktisch, niet mooi, niet fraai afgewerkt, ze zijn eigenlijk alleen maar lomp. Rijdende zelfverzekerdheid, voor mensen die daar te kort aan hebben vermoed ik.

Ik heb zo’n Ram gehad en ik wil wel even uitleggen waarom ik hem had.

Ze zijn goedkoop (goedkoopste auto met 400pk)

Ze zijn erg ruim, je kunt met 5 personen ruimer zitten dan in welke sedan dan ook

Ze zijn relatief zuinig (althans, op lpg zijn ze per km goedkopen dan een diesel busje)

Ze zijn erg praktisch, je kunt veel meenemen in de laadbak en 3500kg trekken is geen probleem.

Ik vind ze werkelijk prachtig!

Ze zijn voor een bedrijfswagen fraai afgewerkt, met leer ed

Ze zijn wel groot inderdaad, maar ook heel overzichtelijk, met rondom camera’s en sensoren ed kun je hem overal parkeren.

Het zijn dus super praktische auto’s!
@phevtreb: je weet het dan wel weer mooi te vertellen. Ik snap niet waarom de rest van nl niet zon ding heeft.
Ik denk dat voor een zzper de onderhoudskosten voor zo’n ding veel te hoog zijn
@chriscross: De pickup markt in Europa is zeer klein en als je al voor een pickup gaat dan ga je toch voor iets wat zich al bewezen heeft inplaats van een Nissan met een Mercedes ster op de gril.
Ik vind dit maar een raar en half artikel.
Er zou best even uiteengezet kunnen worden dat dit misschien helemaal niet uit lijn is met de verwachtingen. Wieweet was dit wel de standaard timeline met ene mogelijke uitbreiding van extra succes.
Er wordt ook niet besproken of MB hier dan ook wel echt verlies op heeft gemaakt. Ze nemen ene off-the-shelf product en gooien er wat standaard dingetjes op. Ze weten nu precies wat de waarde is voor een pickup van MB in bepaalde gebieden en hebben daar nu ook meer exposure.
De extra informatie dat ze m niet in Amerika verkopen mag ook best aangevuld worden met informatie dat dat waarschijnlijk ook niet het plan is. Het zou volgens mij best gek zijn als MB de Amerikaanse markt betreedt met 1 small-size pickup die geeneens door hunzelf gebouwd is. Stel dat ze denken dat er in Amerika behoefte is aan pickups van MB (wat ik niet zeker weet), moeten ze iig ook met F150-size komen; anders kan je krijgen dat Amerikanen MB minder serieus gaan nemen en dat kan hun verkopen in de andere personen modellen aantasten.

Dus ja, ik zie nog niks bijzonders en zou eerder geneigd zijn naar een conclusie waar een project ten einde loopt en niet per se waar een project mislukt it.
Er is natuurlijk ook niemand die te veel geld aan een omgekatte Navara gaat uitgeven. Ik gok dat de Mercedes Citan ook niet echt enorm verkoopt?
@dutchdriftking: de citan zie ik in Nederland heel geregeld rijden. Niet zelden bij een bedrijf wat ook andere Mercedes bedrijfswagens heeft. En daar zit dan ook de winst voor die bedrijven. 1 deal, 1 dealer. En is die citan nou echt veel duurder dan de Renault?
Waarom zou je van alle landen juist de X niet in de VS verkopen? Ook al zijn de Amerikaanse automerken daar heer en meester, ik zou toch wel denken dat de X t daar beter zou doen.
@tiemegommer: door de chicken tax zou hij veel te duur zijn.
Jullie spellen weer Nissan Navarra verkeerd….. Maar goed, zal wel de laatste keer zijn zo te lezen.
@tenaci: Ik zie toch echt een Mercedes logo…
@tenaci: Navara is het toch?
3 jaar geleden?. Juli 2017 is geen 3 jaar geleden maar 2 jaar geleden
@arias: Voel ik mij toch wat minder oud, heb het gevoel dat dat ding gisteren in productie ging. Heb er nog geen een zien rijden overigens.
@reistje: Ik heb zelf ook geen 1 zien rijden in Nederland. In Frankrijk & Duitsland heb ik er wel paar gezien
Bedankt dat je onder ons geweest schijnt te zijn Nissan X Klasse, het waren drie fantastische weken!
@stationcar:
Zei ik nou Nissan?? 🤭 Oepsie 🤭
Als uitzwaai model komt de X69 AMG
Je ziet hem ook nauwelijks rijden, veel andere keuzes ook zoals die Amerikaanse pickups met een gastank.
Denk dat er nog wel meer modellen gaan sneuvelen.
ik zie ze ook geregeld rijden in Belgie

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).