• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eindelijk: de eerste EV van Suzuki komt eraan

Auteur: machielvdd, gepost 11 januari 2023 om 17:59 – 7 Reacties

Suzuki gaat zachtjesaan ook maar eens beginnen aan een elektrisch model. Ze hebben zelfs al een concept car.

De Japanners hebben best wel zitten slapen met z’n allen, want ze waren allemaal vrij laat met het introduceren van een elektrische model. Suzuki maakt het helemaal bont, want ze moeten nog beginnen aan hun eerste EV. Zelfs conservatieve merken als Lotus en Maserati hebben al elektrische modellen, maar Suzuki heeft nog niks.

Is Suzuki soms van plan om zichzelf op te heffen over een paar jaar? Toch niet, want ze komen nu eindelijk met een EV aanzetten. Althans, een concept car voor een EV. Dat is in ieder geval een begin.

De concept car heet Suzuki eVX en wordt gepresenteerd op de India Auto Expo. Dat klinkt als een ver-van-je-bed-show, maar dit is niet een of ander budgetmodel dat straks nul sterren scoort bij de crashtests. Dit model komt ook gewoon onze kant op.

Suzuki eVX
Suzuki eVX
Suzuki eVX
Suzuki eVX

De eVX is 4,3 meter lang en is daarmee voor Suzuki-begrippen best fors. Ter vergelijking: de Vitara is 4,17 meter lang. De Japanners zeggen ook al iets over de specificaties. De Suzuki eVX krijgt een 60 kWh accu, die goed moet zijn voor een WLTP-range van 400 km.

De eVX oogt een stuk strakker en moderner dan het huidige gamma, al doet Suzuki geen enkele moeite om de auto aantrekkelijk te presenteren. We krijgen namelijk de saaiste renders voorgeschoteld die we ooit gezien hebben.

Omdat de auto nog in de conceptfase zit, hoef je de eVX ook niet volgende maand bij de lokale Suzuki-dealer te verwachten. Ook niet dit jaar trouwens. En ook niet volgend jaar. De lancering staat pas gepland voor 2025. Dat vinden ze waarschijnlijk zelfs bij Dodge aan de late kant.

Ook interessant!

  • Suzuki Across is goedkoper én laadt sneller
  • Suzuki Jimny occasion met retrostrepen is keileuk
  • De juiste kleuren voor een Suzuki: MotoGP Editions van GSX‑S
  • Suzuki Jimny (JB74) 2018-heden Occasion Aankoopadvies

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, evx, Suzuki

Vorig bericht: « Ook Lambo’s verkochten in 2022 als warme broodjes
Volgend bericht: Gelekt: dit is de gloednieuwe Mercedes AMG GT! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    11 januari 2023 om 18:11

    Ik denk dat de Japanse merken helemaal niet hebben zitten slapen, maar gewoon de rest eerst het wiel uit laten vinden, en ondertussen nog dik marktaandeel pakken met de ICE auto’s. 5 van de 15 grootste autoverkopers zijn Japans, Suzuki staat daar ook gewoon tussen:
    https://www.factorywarrantylist.com/car-sales-by-manufacturer.html

    Wanneer de ICE auto’s echt verboden / niet meer gewild worden in het westen hebben ze allemaal huj modellen gewoon op orde hoor.

    Login om te reageren
    • Dickie zegt

      11 januari 2023 om 18:43

      Suzuki verkoopt voor heel veel autos in landen zoals India, Pakistan, Indonesie daar zijn ze de eerste 20 jaar nog niet echt aan toe dus waarom zullen ze zich zo druk maken.

      Login om te reageren
      • Jagris zegt

        11 januari 2023 om 18:53

        Omdat op de auto’s die ze daar en masse verkopen niet veel marge zit per auto. Vroeger wilde men zoveel mogelijk auto’s verkopen, tegenwoordig wordt steeds meer gekeken naar winstmaximalisatie gekeken. En met duurdere auto’s worden vaak de grootste marges gemaakt.
        Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de cijfers van verschillende automakers over de wereld waar ze nu de meeste marge maken per werelddeel.

        Login om te reageren
      • bmwadept zegt

        12 januari 2023 om 16:57

        Als India een middenklasse heeft van paar miljoen autobezitters. Dan zit Suzuki gebakken.

        Login om te reageren
    • Dickie zegt

      11 januari 2023 om 18:57

      @Johanneke, daar moeten de rest van de Suzuki’s nog bij opgeteld worden Suzuki-Maruti wat in die lijst staat is alleen in India waar bijna de helft van de auto’s een Suzuki is.
      Samen maakt dat iets van 3 miljoen auto’s per jaar waarvan 1.6 miljoen in India….

      Login om te reageren
  2. flyerbunch zegt

    11 januari 2023 om 18:29

    Deze is dus niet op basis of in samenwerking met Toyota ontwikkeld?

    Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      11 januari 2023 om 19:56

      Nee. De huidige full hybrid Vitara en S-Cross zijn ook gewoon 100% Suzuki. Alleen de A-Cross en Swace zijn Toyota modellen, die ze puur hebben verkocht om onder boetes uit te kunnen komen. Voor elke A-Cross die verkocht werd mochten ze weer 3 benzine Swiftjes verkopen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North